Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Halloween er intet mindre enn perfekt.

 

 

Når en av scenene består av at morderen henger en fyr opp på veggen kun med en kniv gjennom kroppen hans? Og når han skal kvele hun ene dama også blir hun plutselig skevøyd akkurat i det hun dør? Den utrolige dårlig lagte scenen på starten når han knivstikker hun første jenta? Pluss diverse annet dårlig skuespill? Kaller du det perfekt?

 

 

Endret av Banksy
Lenke til kommentar

Jeg liker Halloween ganske mye, men synes man burde ta de to første som én film. Halloween: Del 1 og 2, om man vil. Historien i nr to fortsetter jo der den første sluttet, så det gir mening å sette de sammen. Gjør man det vil jeg si det er en svært bra slasher. Setter man den første for seg selv er den for kjedelig og langtrekkelig for meg.

Lenke til kommentar

Weekend-final-quad-poster-72-dpi1.jpg

 

Weekend (2011)

Flott karakterstudie om to homofile menn som tilbringer en het helg sammen. Teknisk er det en ganske bra film, strengt diegetisk, noe som er veldig forseggjort og kinematografien er utfordende, uten at det tar fokuset bort fra menneskene. Den største svakheten er nok dialogen, som er såpass vanskelig å få med seg at teksting må til. Heldigvis er dialogen både trist og vakker når den når fram til seer.

 

The Art of Getting By (2011)

Handler om George, en senior på High School, som har innsett at livet er fullstendig meningsløst: du blir født, så enten følger du samfunnets normer, eller så gjør du ikke det. Uansett dør du, og alt var helt uten mening. Dette gjør at George sliter med å motivere seg for å fullføre High School alt, men heldigvis møter han ei spretten jente...

 

Filmen er nesten bra. Alt fungerer nesten, men slikt holder ikke. Den første halvdelen av filmen er markant bedre, og du merker at grunnlaget for filmen var disse relativt interessante karakterene som skal finne lykke og mening her i livet. Så fort trådene skal nøstes opp faller filmen sammen, og slutten var både kjedelig og forutsigbar.

 

homework_ver3.jpg

Lenke til kommentar

Halloween-serien er litt rar, filmene henger ikke i hop som en hel serie, men som to og tre filmer. H1+2 handler om Laurie, H3 er helt separat og har ikke Michael Myers med engang, men et snodig plott om en leketøy-produsent som prøver å gjøre barn om til zombier med å lage mindcontrol halloween-masker, go figure. Regissøren trodde folk var lei av Michael så han lagde en helt annen film.

H4+5+6 henger på en måte sammen, siden hovedfokuset er flyttet over på kusinen til Michael, Jamie, og smågale dr Loomis sin evige jakt etter Michael som han har brukt hele livet sitt på. Han blir synlig eldre og eldre.

'90 og 00-talls filmene har jeg ikke sett, de er stort sett remakes.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Liker vanligvis bilder i anmeldelser, men det der var vel litt overkill? :p

 

Vær-så-snill-og-slutt-og-klag-på-absolutt-alt-dude!

 

Ideen din om å slå saman dei to første Halloween filmane er dessutan latterlig. No har eg ikkje sett nr. 2, men må minne deg om at det faktisk er to ulike regissørar som har laga dei to ulike filmane.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg klager ikke på alt. Jeg sier bare at det blir litt rart med en hel drøss med intetsigende bilder, og en liten kommentar under som er selve anmeldelsen. I dette tilfellet synes jeg faktisk bildene var i veien, så i stedet for å lese anmeldelsene som jeg normalt ville gjort, endte jeg opp med å hoppe over dem fullstendig.

 

Ang Halloween 1 + 2 gir jeg blaffen i hvem som lagde dem. Som du så i Halloween 1 sluttet den med en stor cliffhanger. Halloween 2 forsetter noen minutter før den første sluttet, så det er strengt tatt bare en fortsettelse på den første. Det er kanskje en fordel å faktisk se den andre filmen før du kommenterer noe om det. ;)

Lenke til kommentar

Verkar som du hopper over det meste her. Også må du merke deg det, at posten faktisk fekk fire likes (som jo betyr at fire stk. satt pris på denne såkalla "overkillen" av bilete).

 

Greitt nok at du gjer blaffen i kven som laga filmane, men det betyr ikkje Carpneter hadde vore like nøgd med at originalverket hans plutselig hadde blitt ein del av noko han ikkje ein gong har regisert. Ser du verkeleg ikkje kor latterlig det du påstår er? Meiner du at alle oppfølgere som kan ha ein samanheng, burde slåast saman? Uansett kvalitet og regissør?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Når en av scenene består av at morderen henger en fyr opp på veggen kun med en kniv gjennom kroppen hans? Og når han skal kvele hun ene dama også blir hun plutselig skevøyd akkurat i det hun dør? Den utrolige dårlig lagte scenen på starten når han knivstikker hun første jenta? Pluss diverse annet dårlig skuespill? Kaller du det perfekt?

 

 

En av grunnene til at den er 'perfekt' er at den er en urokkelig klassiker som har hatt ufattelig stor innflytelse på hele slasher-sjangeren, det var tross alt filmen som startet hele greia.

 

I Drink Your Blood(1970)

post-155267-0-98653800-1376583133_thumb.jpg

 

Filmen handler ganske enkelt om en gruppe satanistiske hippier som reiser rundt i USA uten noen spesiell agenda. Til slutt ender de opp i en liten amerikansk bygd med et innbyggertall på åtte som nesten er helt fraflyttet på grunn av en demning som er under konstruksjon. Som straff for en lite troverdig voldtekt, blir de forgiftet med rabies og helvete bryter løs.

 

Filmen er ufattelig cheesy med et vanvittig underholdende plott. Hippiene blir til blodtørstige zombier som følger av rabiesen, noe som gir en perfekt unnskyldning for mye moro vold. Filmen var den første i USA til å få X-rating på grunn av det voldelige innholdet alene, noe som kanskje ikke er forståelig i dag, men effektene er imponerende med tanke på året den er laget.

 

Om du liker cheesy exploitation kommer du helt garantert til å like denne.

Endret av Cpt
Lenke til kommentar

En av grunnene til at den er 'perfekt' er at den er en urokkelig klassiker som har hatt ufattelig stor innflytelse på hele slasher-sjangeren, det var tross alt filmen som startet hele greia.

 

Det kan diskuteres lenge, for å si det mildt. Den første slasheren var nok Thirteen Women fra 1932, etterfulgt av Peeping Tom og Psycho i 1960. Deretter fikk vi Dementia 13 av Francis Ford Coppola i 1963. Dette er bare noen av de tidligste filmene i sjangeren. Senere filmer inkluderer blandt annet Black Christmas, 2000 Maniacs og Hands of the Ripper. Halloween var nok langt fra den første slasheren. ;)

 

Derimot var Halloween den første slasheren som brukte en maskert, udødelig drapsmaskin. Hvis vi kaller "maskert, udødelig drapsmaskin" en egen undersjanger innen slashere var nok Halloween først.

Lenke til kommentar

Nå tuller du fælt, Lykketrolling. Thirteen Women, Peeping Tom, Psycho, Dementia 13,

osv. er filmer som åpenbart har hatt stor inflytelse på sjangeren, men er de slashere? Selvfølgelig ikke. Proto-slashere? Tja, det funker jo, og høres nokså kult ut. En stor mengde giallofilmer kan også kastes inn under proto-slasher-tagen. Men når det er snakk om moderne slashere, sånn den ble populærisert og som de fleste tenker på som slashere i 2013, så er det Black Christmas og Silent Night, Bloody Night som gjelder.

 

 

Edit: Hands of the Ripper hadde også masse elementer som seinere ble brukt som inspirasjon for slashersjangeren, men spør du meg kan også den kastes inn under "proto-slashere".

Endret av Cutman
Lenke til kommentar

En av grunnene til at den er 'perfekt' er at den er en urokkelig klassiker som har hatt ufattelig stor innflytelse på hele slasher-sjangeren, det var tross alt filmen som startet hele greia.

 

I Drink Your Blood(1970)

attachicon.gifidrinkyrblood.jpg

 

Filmen handler ganske enkelt om en gruppe satanistiske hippier som reiser rundt i USA uten noen spesiell agenda. Til slutt ender de opp i en liten amerikansk bygd med et innbyggertall på åtte som nesten er helt fraflyttet på grunn av en demning som er under konstruksjon. Som straff for en lite troverdig voldtekt, blir de forgiftet med rabies og helvete bryter løs.

 

Filmen er ufattelig cheesy med et vanvittig underholdende plott. Hippiene blir til blodtørstige zombier som følger av rabiesen, noe som gir en perfekt unnskyldning for mye moro vold. Filmen var den første i USA til å få X-rating på grunn av det voldelige innholdet alene, noe som kanskje ikke er forståelig i dag, men effektene er imponerende med tanke på året den er laget.

 

Om du liker cheesy exploitation kommer du helt garantert til å like denne.

Ikke helt greit å forstå seg på de tidlige sensurreglene uansett. Filmer som Cannibal Holocaust, Cannibal Ferox etc ble jo bannlyste over mesteparten av verden. Men når man ser de idag er det jo egentlig bare noe teite dyreinnvoll-effekter som er lagt oppå folkene og noen "gale" folk som later som de spiser av dem innimellom. Ellers er det bare latterlige plots om "slemme hvite folk som trenger seg inn på urfolkets områder, og de går tilbake til eldgamle skikker for å hevne seg". Flettet sammen med noen skikkelig dårlige storby-plott i tillegg ofte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...