Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Det er arbeid med lysene i Løvstakk-tunnelen for tiden. Derfor er det kun lys i en veldig liten del av den. Møtte to biler i dag der med park lys (evt uten noen fungerende kjørelys). Hvordan merker man ikke sånt? Det er jo dønn mørkt der...

Endret av Sexylubb1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tviler på at det er syklistenes skyld at gjennomsnittshastigheten i Oslofjordtunnelen i 2012 ble målt til 63km/t (70-sone)

Eller at man i Helltunnelen har snitthastighet på kun 75 i 80-sona..

Verst er nok Eiksundtunnelen, der er snitthastigheten i 80-sona på kun 70km/t..

Rv. 25 Rønningen kan også skilte med snitthastighet på kun 71 i 80-sona..

 

 

Samferdselsdepartementet og vegdirektoratet er nok stolte av disse resultatene!

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

post-51466-0-30564800-1370490562_thumb.jpg

Her er Narvik i et nøtteskall. Vi har en rundkjøring i sentrum, den til venstre på bildet. Der kjører alle som de skal, som jeg så grasiøst har tegnet inn på bildet.

 

Men med en gang folk kommer til de to trearma utenfor byen, eller utenfor sentrum da, så går folk HELT loco.

 

Rett fram? Plasser seg til høyre, kutt rett fram, eventuelt legg seg fint helt ytterst. Hallo? Det er en grunn til at det er to felt i det hele tatt!

 

Samme gjelder i andre retninga, kutter rett fram. Ikke at det er et problem rent bortsett fra at de som kommer fra motsatt retning tror de får vikeplikt og stopper da.

 

Det er ikke NOE logikk i det, for de kan jo kjøre i den midt i byen, hvorfor ikke de to utenfor, som er helt like som den i byen?

Never mind, fyr ligger bak korrekt plassert trailer i den midt i sentrum, dog ligger han plassert som om han skal til høyre. Så jeg legger med i innerste felt siden jeg skal rett fram. Var ikke mange cm fra fronten min til bakskjermen hans. Ga han et tut i fløyta og en finger, greit arbeidsbilen hans blir dekt av arbeid, jeg er student som kjører bil med lån, og i en slik sak er det så og si garantert skylddeling.

 

Jævla idiot. Så også Db har en artikkel om akkurat det, så det er kanskje er utbredt med problemer i trearma enn jeg vet, men så har vi bare firearma der jeg kommer fra uansett. Og den skjønner folk fint. Skulle trodd mer armer=mer søl.

Lenke til kommentar

Never mind, fyr ligger bak korrekt plassert trailer i den midt i sentrum, dog ligger han plassert som om han skal til høyre. Så jeg legger med i innerste felt siden jeg skal rett fram. Var ikke mange cm fra fronten min til bakskjermen hans. Ga han et tut i fløyta og en finger, greit arbeidsbilen hans blir dekt av arbeid, jeg er student som kjører bil med lån, og i en slik sak er det så og si garantert skylddeling.

 

Jævla idiot. Så også Db har en artikkel om akkurat det, så det er kanskje er utbredt med problemer i trearma enn jeg vet, men så har vi bare firearma der jeg kommer fra uansett. Og den skjønner folk fint. Skulle trodd mer armer=mer søl.

 

Med mindre det er skiltet og markert annerledes har han full rett til å legge seg til høyre for å kjøre rett frem. Du derimot, bytter felt i det du skal ut av rundkjøringen og har dermed vikeplikt.

 

Om problemet var at han kuttet over i ditt felt er det selvsagt helt annerledes. Men om dette var en trailer av en viss størrelse så er det veldig mye enklere for han å løse rundkjøringen på denne måten. Men det er selvsagt ikke OK at han i så fall har bare kuttet over i ditt felt uten å ha gitt noe tegn eller plassert seg på en slik måte at dette kommer frem (f.eks. legge seg i begge felt og blokkere mulighet for at noen kjører forbi ham på innsiden).

Endret av Sexylubb1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som jeg ble lært opp, og som også Dagbladet nevner http://www.dagbladet.no/2013/06/08/tema/motor/klikk/bil/27598326/ her, så skal man plassere seg til venstre om man skal ut av den siste armen utenom den du kom fra. Ergo om du kom slik at det er ingen armer til venstre, så skal du ligge til venstre for den som er rett fram.

 

Og det er ett felt inn og ut av rundkjøringa, de facto, da det bare er bredere felt for plassering inn till rundkjøringa.

 

Hvis man skal legge seg til høyre for å kjøre rett fram og til høyre, da er det ingen vits med å kunne legge seg til venstre, siden man får vikeplikt.

 

Og legger man seg til høyre forstyrrer man trafikken som skal til høyre.

 

Men det han gjorde var å kutte rett over i mitt felt uansett, som jeg viste i bildet på forrige side, så kjørte han slik, rett fram, basically.

Lenke til kommentar

EDIT: Og det var ikke traileren som plasserte seg feil, det var pickupen bak ham.

 

Og forsåvidt, om jeg tar feil, at man ikke skal bruke det innerste feltet, som bare kan støypes igjen isåfall, hvorfor plasserer ALLE bortsett fra noen få seg der, da? Isåfall tar alle som har bil i Narvik minus et par karer feil. Har mine tvil.

 

Det som jeg mener er et problem er at alle gjør feil i rundkjøringene utenfor byen, der folk kapper rett over hele tida.

Lenke til kommentar

Hater syklister så nå blir det el sykkel for feriepengene. Skal bli digg å trille rundt midt i veien i 6 kmt :) smile og vingle rundt mens jeg gir en strak finger til alle som ikke passer seg. Med litt flaks får jeg sparket av noen speil også^^

 

Haha! Du trenger elsykkel for å greie å sykle i 6km/t ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg ble lært opp, og som også Dagbladet nevner http://www.dagbladet...k/bil/27598326/ her, så skal man plassere seg til venstre om man skal ut av den siste armen utenom den du kom fra. Ergo om du kom slik at det er ingen armer til venstre, så skal du ligge til venstre for den som er rett fram.

 

Og det er ett felt inn og ut av rundkjøringa, de facto, da det bare er bredere felt for plassering inn till rundkjøringa.

 

Hvis man skal legge seg til høyre for å kjøre rett fram og til høyre, da er det ingen vits med å kunne legge seg til venstre, siden man får vikeplikt.

 

Og legger man seg til høyre forstyrrer man trafikken som skal til høyre.

 

Men det han gjorde var å kutte rett over i mitt felt uansett, som jeg viste i bildet på forrige side, så kjørte han slik, rett fram, basically.

 

Jeg er fullt klar over at det virker noe dumt i den situasjonen du har med disse rundkjøringene, men når du bytter felt i rundkjøringen så har du vikeplikt. Sånn er det bare. Loven > lokale normer for kjøring i spesifikke rundkjøringer. Det du skal forholde deg til, er uansett om personen som ligger til høyre for deg markerer med blinklys at han skal av første til høyre. Om han gjør det er det ingen du kan bryte vikeplikt overfor og du sparer da tid på å legge deg i venstre felt.

Endret av Sexylubb1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Feil plassering, mangel på signal, feltskifte to ganger.

 

Og hva sier loven når man SKAL liggei venstre felt for å kjøre rett fram, og noen kjører i feil felt? Ingenting, fordi Norge er en av (få såvidt jeg vet) land som ikke har NOEN regler på rundkjøringer, det er bare vanlige regler tilpasset rundkjøringer, samt lokale regler. Men ingenting fast.

 

DET er en stor mangel, her kunne politiet henta inn 100.000 på en dag i bøter, om de ga 1000 i bot per idiot som plasserte seg feil.

 

Og ang plasseringa i trearma, så er det IKKE lokalt. Er det tofelts rundkjøring med et felt ut i armene, så er innerste felt rett om du skal rett frem. Det er nasjonalt, ikke lokalt. Ring kjøreskola di om du ikke tror meg.

Lenke til kommentar

Tar en liten sak som hendte nå i uka som var, som jeg ikke har giddet å nevne før.

 

post-259412-0-90597100-1370715529_thumb.png

 

A: Jeg står til høyre i et tofelts enveiskjørt kryss hvor det kun er lov til å svinge til venstre. Det er to felter før, i og etter svingen. Det står en liten varebil av type Caddy eller lignende i venstre felt.

 

B: Caddyen legger seg ut i "mitt" felt i løpet av svingen for å komme ut i høyre felt ved siden av Torget. Uten å blinke eller å ense at det er annen trafikk her. Jeg må bremse kraftig.

 

C: Caddyen har stoppet opp fordi den tydeligvis skal parkere i lommen langs Torget. Jeg sjekker speil og blinker meg over venstre felt for å komme forbi den.

 

D: Caddyen har ikke funnet parkeringsplass på høyre siden og legger seg rett ut foran meg etter jeg har byttet felt, igjen uten å blinke eller bry seg om annen trafikk (meg), og svinger halvveis inn på en parkeringsplass. Jeg må stoppe og vente til den har parkert.

Lenke til kommentar

Håper du brukte hornet.

 

Litt, men det er veldig mange mennesker på Torget, spesielt i det krysset, så jeg kan ikke holde det inne der. Det jeg derimot gjorde, siden det ikke kom biler bak meg, var å stoppe min bil etter hun hadde parkert og spørre henne om hun hadde hørt om speil, blinklys og vikeplikt ved feltskifte i ganske kraftige ordlag. Hun unnskyldte seg, men jeg har en anelse om at hun gjorde det kun fordi jeg var en sint, stor mann og ikke at hun egentlig forstod hva galt hun hadde gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...