Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Absolutt. Jeg vet ikke om jeg vil si meg enig i at kjøretøyet skal konfiskeres etter ett enkelt tilfelle, som det virker som Danmark gjør - dóg kommer det selvsagt an på hvor stor fartsovertredelsen/hvor grovt lovbruddet var - men etter 3-5 lovbrudd kan det gjerne i hvertfall bli overhengende fare for at personen kan få kjøretøyet sitt konfiskert.

I ovennevnte tilfelle med motorsyklisten som har blitt tatt 100+ ganger hvorav 40+ ruspåvirket, bør konfiskering definitivt komme inn i bildet når han gir F og bare fortsetter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (13 timer siden):

Jeg vet ikke om jeg vil si meg enig i at kjøretøyet skal konfiskeres etter ett enkelt tilfelle, som det virker som Danmark gjør - dóg kommer det selvsagt an på hvor stor fartsovertredelsen/hvor grovt lovbruddet var - men etter 3-5 lovbrudd kan det gjerne i hvertfall bli overhengende fare for at personen kan få kjøretøyet sitt konfiskert.

I utgangspunktet er det tre forskjellige kriterier som gjør at politiet kan beslaglegge bilen på stedet.

  • Hvis man kjører over 200 km/t, uansett hvor høy fartsgrensen er. Maksimal fartsgrense i Danmark er 130 km/t.
  • Hvis man kjører over dobbelt så fort som fartsgrensen og farten er over 100 km/t. Med andre ord mister man ikke bilen med 80 km/t i en 40-sone, men den ryker med 120 km/t i en 60-sone.
  • Hvis man har over 2,0 i promille. Danmark har en promillegrense på 0,5, høyere enn den norske på 0,2.

Helt greit spør du meg, det jeg ikke er enig i er å beslaglegge eierens bil når det er en annen fører, om ikke føreren allerede er drita eller lignende da selvfølgelig. 

https://www.nrk.no/urix/ny-lov-i-danmark_-kan-inndra-og-selge-bilen-til-rakjorere-1.15452916

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Svenskene kjører fort i Sverige, men sakte i Norge.
I Sverige blir jeg forbikjørt av svensker, i Norge kjører jeg forbi svensker. 

Jeg kjørte 10 over i Sverige, og ble forbikjørt.
I Norge kjører jeg 5 over. 

Maksboten i Sverige er på 4k SEK.
I Norge er det opp til 14500 NOK. (80 sone)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kjørte hjem i natt langs e134 og havnet bak et helt lass med veiarbeidsbiler som kjørte i gangfart og ryddet opp langs veien.

 

Jeg er en ganske tålmodig person, men det greiene der var skikkelig kjipt. Tok evigheter før veien åpnet seg til 2 felt og vi fikk kjørt forbi.

 

Skal man utføre slikt massivt veiarbeid i gangfart, så må man stenge veien! Det er mangel på respekt for andres tid at de holder på sånn.

Lenke til kommentar
Matsemann skrev (12 minutter siden):

Ville du kommet raskere frem om de stengte veien? Skjønner ikke.

Hadde de stengt veien så ville jeg kjørt gamleveien og brukt kanskje 10-15 min lengre, men siden de holdt hovedveien oppe og ikke satte opp noen skilt om at de skulle holde på så endte jeg opp med å kaste bort over en time på å ligge i snilefart.

De må jo kunne planlegge såpass at de skjønner at det er er bedre alternativ å sette opp omkjøring enn å bare late som at veien er oppe og så blokkerer de alt som er.

Lenke til kommentar
On 8/7/2023 at 1:32 PM, Deechon said:

Hadde de stengt veien så ville jeg kjørt gamleveien og brukt kanskje 10-15 min lengre, men siden de holdt hovedveien oppe og ikke satte opp noen skilt om at de skulle holde på så endte jeg opp med å kaste bort over en time på å ligge i snilefart.

De må jo kunne planlegge såpass at de skjønner at det er er bedre alternativ å sette opp omkjøring enn å bare late som at veien er oppe og så blokkerer de alt som er.

Er du seriøs nå? Du mener de skal planlegge og skilte i forbindelse med opprydding underveis i det heftigste uværet man har opplevd i landet på flere tiår?

Jeg setter pris på at de prioriterer å få gjort jobben heller enn å bruke ressurser på å planlegge, skilte osv i et slikt tilfelle.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hyttefolk. 

Hyttefolk er de værste trafikkantene. Herrejesus jeg er lei hyttefolk som skal fra Bærum og til hytten hver onsdag, torsdag og fredag ettermiddag og gjør det som er 1t reisevei i normal trafikk til 2t.. 

og.

Folk som skal kaste søpla si. De er også de værste trafikkantene. Herrejesus jeg er lei av folk som skal kaste søpla si, men skal miste halvparten av søpla fra den usikra hengeren sin på E16 mellom sandvika og ISI.

og.

Folk som ikke klarer å aksellerere før de fletter på på kjøringsramper. De er også de værste trafikkantene. Herrejesus jeg er lei av folk som bryter inn i trafikken på motorvei i 60 km/t, gjerne med heltrukken hvit sperrelinje og SÅ skal begynne å gi forsiktig gass..

Og alle andre, selvfølgelig. Alle andre som gjør dustete ting er også de værste trafikkantene. 

Lenke til kommentar

En rundkjøring som er passe stor, men det er ikke noen hvit stripe som indikerer at det er to felt, og man får flere som er usikker. Noen ligger i midten, noen ligger til høgre for så å kutte svingen som gjør det lett å få skade om begge to initielt lå til venstre og høgre som om det er to felt. 

Hva er greien her? Eg tar rundkjøringer som ett enkelt felt med mindre det er blitt malt en hvit stripe. 

Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (7 minutter siden):

Eg tar rundkjøringer som ett enkelt felt med mindre det er blitt malt en hvit stripe. 

I en standard firearmet rundkjøring så skal man ligge til høyre om man skal til høyre eller rett frem, til venstre om man skal til venstre eller om man drar en 360. De fleste av dem har ikke avmerking, men det er nå sånn man skal legge seg i en firearmet rundkjøring.

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/kjoring-i-rundkjoringer/

Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (32 minutter siden):

En rundkjøring som er passe stor, men det er ikke noen hvit stripe som indikerer at det er to felt, og man får flere som er usikker. Noen ligger i midten, noen ligger til høgre for så å kutte svingen som gjør det lett å få skade om begge to initielt lå til venstre og høgre som om det er to felt. 

Hva er greien her? Eg tar rundkjøringer som ett enkelt felt med mindre det er blitt malt en hvit stripe. 

Generelt sett skal du gå ut i fra at dersom det er plass til to kjøretøy i bredden, er det to kjørefelt dersom ikke annet er merket opp. De fleste rundkjøringer har teknisk sett to kjørefelt pga. dette.

Lenke til kommentar

Skal man, skal man generelt sett? Hva sier loven? Eg er hvit bil inni rundkjøringen som @skaftetryne32 linket til, men blå bil kutter ofte svingen og gjør alt så farlig for å ripe hele siden. Eg orker ikke alt styret med forsikring og reperasjon. Eg legger meg ofte i midten for å unngå sånne situasjoner, men her i distriktet er det ikke så mye kø at det utgjør noen særlig forskjell. 
 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...