Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

MultiGamerClub skrev (6 timer siden):

Folk som tror de er usynlig i trafikken..

Enten de hiver seg ut rett foran biler med forskjørsrett eller kjører ut så fort de har sett til høyre å bare kjører ut.. 🙃

Forkjørsrett eksisterer ikke i norske trafikkregler, kun vikeplikt. Hvis de som kommer fra en vikepliktsvei ikke viker, har man plikt til å bremse og/eller vike unna for å hindre en ulykke. Derfor skal de som har vikeplikt alltid tydelig vise at de vil overholde vikeplikten ved å saktne farten og om nødvendig stoppe. Å bråbremse rett ved ei vikepliktslinje er derfor ikke godkjent.

Jeg har selv flere ganger måttet bråbremse for "kjekkaser" fra sideveier som ikke tydelig har vist at de hadde tenkt å vike. Man bør dog sjekke speilet før man bråbremser, hvis det ligger et vogntog rett bak bør man nok vurdere en unnamanøver i stedet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som medfører at alle som kommer på veien har vikeplikt, ikke at de på forkjørsveien har forkjørsrett.

Sitat

206 FORKJØRSVEG

Skiltet angir at kjørende som kommer fra sidevei eller kryssende vei, er pålagt vikeplikt med skilt 202 «Vikeplikt» eller 204 «Stopp».

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkskilt/vikeplikt-og-forkjorsskilt

 

Endret av koots
  • Liker 3
Lenke til kommentar

1. Audi stasjonsvogn som hiver seg ut foran en lastebil i en forskjørsrett vei...

2. Mustang noe 2021 bil gir på som faen på en slette, kjører forbi andre biler å oppfører seg som et rasshøl på veien..

Høres ut som han har demontert alt av demping.. For når han dro på aktiverte det bil alarmen min og noen andres sin på kiwi sin parkering 🤔🙃

Dette er vel bare starten på disse bilene som kommer på sommeren.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, MultiGamerClub said:

1. Audi stasjonsvogn som hiver seg ut foran en lastebil i en forskjørsrett vei...

2. Mustang noe 2021 bil gir på som faen på en slette, kjører forbi andre biler å oppfører seg som et rasshøl på veien..

Høres ut som han har demontert alt av demping.. For når han dro på aktiverte det bil alarmen min og noen andres sin på kiwi sin parkering 🤔🙃

Dette er vel bare starten på disse bilene som kommer på sommeren.

Om noe støyer så mye kan man ringe politiet og få de til å sjekke opp bilen.

Lenke til kommentar

NF4378- eller noe, var en liten type brun/sølv type suv av noe slag.

Hev seg ut i en forskjørsvei..

Dermed senere i en rundkjøring ikke lese noe skilter, kjøre over strek/nye malt opp striper som avskiller 2 felt og blåser rett fram i rundkjøringen 😐

Så dermed hive seg til høyre mot det første verkstedet..

Noen folk bare gir absolutt faen.

Lenke til kommentar

Jeg kjører mye med L bakpå bilen for tiden. Både med samboer som øvingskjører og alene når jeg har glemt å ta den bort.. Og fy faen, med L bakpå må man finne seg i jævlig mye dritt fra medtraffikanter som ikke fatter at de bør være litt ekstra tålmodig og gi litt rom.

I tillegg skjønner jeg ikke hvordan folk med bittesmå biler som yaris, mini og diverse franske kakebiler tror de må ha mer plass å svinge på enn en semitrailer.. Skal du til venstre? Plasser deg inn til venstre inn mot gulstripa da, ikke ta brøytestikkene med speilet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (På 30.3.2021 den 20.34):

De som ligger i venstre fil på E18 under Bygdøy-lokket og må bremse til 60 for å klare svingen - vennligst lever tilbake lappen!  Snarest!

😠

Jeg irriterer meg også over dette. Skaper unødvendig kø i venstre felt. Syns de får legge seg over i høyre hvis de syns svingen er for skarp.

Lenke til kommentar

Hadde en travel buss bak meg i dag. Jeg lå ifølge GPSen i 66 km/t i 60 sonen og bussen lå ca 5 meter bak meg. Så fort veien delte seg inn i to felt der høyre feltet er kollektivfelt, la han seg over der og ga gass. Problemet er at jeg også må over i kollektivfeltet fordi jeg skal inn til høyre, men det kan jeg ikke nå fordi bussen er på vei forbi. Og jeg kan ikke bremse fordi det er en bil bak meg. Så jeg må kjøre et par km ekstra for å snu. Ikke verdens undergang, men irriterende. Hadde bussen holdt jevn fart hadde det gått fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...