Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Inge Rognmo skrev (22 timer siden):

Nei, den regelen vet jeg ikke, og det vet de aller fleste av oss at den ikke finnes. Det vi OGSÅ vet er at OM vi vil at bilene skal være nødt til å stoppe for syklisten, SÅ må syklisten oppføre seg som en fotgjenger.

Jeg har sett syklister som slenger det ene beinet over setet uten å senke farten, løper raskt over gangfeltet ved siden av sykkelen (da er de per definisjon fotgjenger) og raskt slenger de beinet beinet over ramma og fortsetter. Bilistene som ikke hadde tenkt å stoppe for syklisten må bråbremse for å unngå å kjøre på fotgjengeren som leier en sykkel over gangfeltet. Jeg bare nevner det ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det andre som synes mange biler har dårlige og ikke minst merkelig plasserte blinklys?

Tidligere hadde man en særnorsk regel som gjorde at biler ofte måtte få etterinstallert et lite blinklys på siden av bilen. Dette ble vel fjernet for en tid tilbake (2003? Sikkert noe EU-tilpasning?)

Personlig kunne jeg nesten ønske man gjeninnførte denne regelen.

Jeg synes det er mange biler som har veldig svake blinklys. I tillegg har mange biler blinklysene plassert rett forover, slik at de er vanskelige å se fra siden. Da forsvinner jo mye av poenget med blinklyset... 
I sterkt sollys som man får mer av nå om dagen er det ikke alltid lett å oppdage blinklyset godt nok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

Jeg trodde det var at folk flest glemte å fylle på blinklysvæske.

Ja, eller overfyller slik at det renner over av blinklysvæske. 

Irriterende mange som blinker for tidlig ut, som ijgen gjør at dem ikke rekker å blinke til høyre tidsnok. Dvs, dem begynner å blinke ut mot høyre etter at dem har kjørt ut

Da er det bedre å fokusere å blinke ut mot høyre "tidsnok" og faktisk blinke (mot høyre) før enn kjører ut av rundkjøringa

Endret av spetter
Lenke til kommentar
Retroman skrev (1 time siden):

Det at folk ikke bruker blinklysene betyr at noen bokstavelig talt ikke gidder å løfte en finger for å bidra til bedre samspill i trafikken. Med andre ord er du en egoistisk drittsekk.

Politiet kunne ha prøvd å fikse på dette, men de har fartskontroller, hver eneste dag.
Kun i dag kunne de bøtelagt hundrevis for å ikke bruke blinklys, i samme rundkjøring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Antall folk som ignorerer vikeplikt skiltet og kjører ut FORAN meg på en forskjørsvei.. 🙃

Veldig.. veldig mange som HIVER seg ut igjen og igjen selv om det er ingen bak meg, frustrerende.

Eller idiot merceden med 20tommer brede felger som tok en u-sving ut i et aktiv kryss uten og gi blaffen i andre, så ut som noe cabriolet.

Idiotene kommer ut på helgen.

edit:

Dubious skrev (17 timer siden):

Politiet kunne ha prøvd å fikse på dette, men de har fartskontroller, hver eneste dag.
Kun i dag kunne de bøtelagt hundrevis for å ikke bruke blinklys, i samme rundkjøring.

Hadde boten vært noe 300-500 kroner tror jeg de fleste ikke hadde brydd seg.. Men statskassen hadde elsket det!

Endret av MultiGamerClub
la til en quote istedenfor dobbel post.
Lenke til kommentar
MultiGamerClub skrev (19 minutter siden):

Veldig.. veldig mange som HIVER seg ut igjen og igjen selv om det er ingen bak meg, frustrerende.

Det er vikeplikt, ikke venteplikt. Biler med stor motor trenger kortere klaring for å klare å komme utpå veien og opp i fart. 
 

Klart, må du bremse ned for ikke å treffe dem så har du jo måttet vike og da har de brutt vikeplikten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

8 minutes ago, henrikwl said:

Det er vikeplikt, ikke venteplikt. Biler med stor motor trenger kortere klaring for å klare å komme utpå veien og opp i fart. 
 

Klart, må du bremse ned for ikke å treffe dem så har du jo måttet vike og da har de brutt vikeplikten. 

Ikke at dere snakker om rundkjøring men irriterende med folk som holder høy fart inn i rundkjøring bare for at du skal måtte vente.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (44 minutter siden):

Manglende bruk av blinklys: 2.600 kroner.

Damn virkelig så dyrt? Skulle ønske virkelig flere brukte blinklys, er en sjelden 3 / 10 deler jeg ser folk gidder å bruke det.. Ser ut til og være spesielt ungått i helger.

henrikwl skrev (36 minutter siden):

Det er vikeplikt, ikke venteplikt. Biler med stor motor trenger kortere klaring for å klare å komme utpå veien og opp i fart. 
 

Klart, må du bremse ned for ikke å treffe dem så har du jo måttet vike og da har de brutt vikeplikten. 

Litt sjokkerende at folk bare gir gass selv om de ser meg fra klar avstand men likevel bare kjører på.. Ser ansiktet dems og de bare "ånei, oja.. javel så.." 🙃

E.C. skrev (28 minutter siden):

Tror ikke at han har 50cm breie hjul 😄

Var ganske store hjul på, var noe 5-8cm intrykk og felgen så ut som den nesten skulle spise veien.. Altfor tynt dekk, men hadde god høydeklaring tho.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 17.4.2021 den 15.39):

 

Ikke at dere snakker om rundkjøring men irriterende med folk som holder høy fart inn i rundkjøring bare for at du skal måtte vente.

Så lenge du var inne i rundkjøringen før vedkommende som tar fart så har du juridisk sett forkjørsrett. 

 

Dog forstår få i Norge dette. Hadde nordmenn kunnet rundkjøringer hadde vi sluppet mye kø. Hele prinsippet er at man jo skal slippe å stoppe, og alle fletter inn sakte. Men her tror folk det er stop skilt og redde for æ bli tuta på av folk som kommer alt for fort. Bare se i andre land som Tyskland, Danmark eller Nederland. Trenger så vidt stoppe før rundkjøringer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Darkbill said:

Så lenge du var inne i rundkjøringen før vedkommende som tar fart så har du juridisk sett forkjørsrett. 

 

Dog forstår få i Norge dette. Hadde nordmenn kunnet rundkjøringer hadde vi sluppet mye kø. Hele prinsippet er at man jo skal slippe å stoppe, og alle fletter inn sakte. Men her tror folk det er stop skilt og redde for æ bli tuta på av folk som kommer alt for fort. Bare se i andre land som Tyskland, Danmark eller Nederland. Trenger så vidt stoppe før rundkjøringer. 

Jepp og man ender opp med fulle fjernlys og ligge på hornet type oppførsel hver gang.

Lenke til kommentar

Ser det er mange skole-biler som blir stående lenge før rundkjøringen, da det alltid kommer biler fra venstre.
Jeg hadde rukket å komme meg ut i rundkjøringen med lastebil før neste bil fra venstre hadde kommet seg i rundkjøringen, så jeg lurer på hva de blir lært til å gjøre.

En har vikeplikt for biler i rundkjøringen, ikke de utenfor. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så akkurat en volvo Xc70 med en minibåt på en tilhenger kaste seg foran en lastebil full lastet med stein samtidig med en tilhenger full av stein der igjen 🙃

Rett føre midtskille drepte/skvisj han mellom lastebilen og midtre..

Tredje gangen jeg ser noen bånne bilen på dette stedet bare får å rekke foran noen.. 🙄

Midtskille kommer til og spise opp en bil en dag med disse sjåførene som leker med bilene sine..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Må bli påbudt å kunne lese skilt for alle som skal ferdes på veien, og teoriprøve hvert 10. år.
Vi som kjører lastebil må på kurs hvert 5. år.  Hadde holdt med 10. år.

Stoppet forvirret syklist i Okstadbakken  (Motortrafikkvei med 80-sone og midtdeler forbudt for syklister)

Her kjører bilen i feil kjøreretning på E6, – Hun har strevd med å forstå kjøremønsteret  (På motorvei i 100-sone med midtskille)
Hun er 80 år og ble fratatt førerkortet og anmeldt.
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...