Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

On 12/3/2020 at 11:00 AM, RaptorStrike said:

Tja, kan det være at pga hjemmekontor siden mars(?) så er du ute av trening i å kjøre i rushtrafikken i Oslo? Det er ikke ment som noen spydighet altså, men hver gang jeg hører noen si at "alle andre i trafikken gjør feil", så er som oftest rett sted å rette pekefingeren innover. Er i hvert fall slik med meg når jeg havner i det tankesporet der. Man kommer uansett ikke så veldig mye raskere frem da 😉 

Jeg har ikke sittet hjemme siden mars, er innom Oslo ukentlig ;) Har ei heller "alle andre gjør feil" mentaliteten.

Ser helt klart forskjell på hissig og obstruktiv kjøring (stresskjøring) og at det er rush og travelt. Vi har også kun hatt fast hjemmekontor siden november.

Men helt klart at jeg ble litt provosert av unødvendig press-kjøring ja. Enten ikke blinke og så gi full gass for å presse seg inn foran deg så man må bremse type opplegg og samme bilen klarer blokkere deg med full gass når du blinker for å skifte felt.

Denne latskapen med å bruke bånn gass som "erstatning for blinklys" eller andre mangler man måtte føle man har er slitsom i bytrafikk. Type kjøring som gjør at jeg får vondt i rumpa på en dårlig dag.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 12/3/2020 at 2:11 PM, Retroman said:

Kjører mye i Oslo.
Møter en stor andel egoister som for eksempel folk som kjører hele strekningen i venstre felt i Ekebergtunellen selv om det røde krysset i taket lyser som Julestjernen fra klar himmel.
Møter taxier som har forkjørsrett uansett hvilken situasjoen de befinner seg i (gjerne fra jallaselskap med tvilsomme eiere).
Møter folk som kjører som om de nettopp har fått lappen - nul oversikt og roter seg fort inn i håpløse situasjoner eller mangler grunnlegende forståelse for høyreregel, kjøring i rundkjøring osv.
Og ikke minst forgjengere som med headset og øynene begravd i mobilen strener rett ut i gata selv på rød mann, for de har jo rettigheter eller noe sånt noe.
..eller en el-scooter (nekter å kalle de "sparkesykkel") i 40 km/t som veksler mellom fortau og vei i rykk og napp.

Oslo er balle å kjøre i, og det er tydelig at med flere bilkollektiver/bildelingstjenester osv får du flere uerfarne bilister å ta hensyn til fordi de ikke kan kjøre bil.

Men det er jammen meg farlig ute på landet der noen av gamlingene som garantert ikke burde ha førerkort har et så godt forhold til legen sin at de får beholde lappen. Søndager kan sammenlignes med en invasjon av rotter der små høyreiste crossovere fra japanske produsenter roter rundt på veinettet og der hver person i bilene har en snittalder på 90. Vi prøver å kjøre minst mulig disse dagene, og barna får ikke gå alene ute. Bare å søke dekning.

Amen :D dagens

Lenke til kommentar

Innimellom føles det ut som om folk i trafikken bare blir dummere og dummere. Kjørte Sandvika - Vestfold i helgen, hadde to tilfeller hvor folk la seg ut i venstre felt, kjørte forbi, for å så ta avkjøringen like etterpå, da snakker jeg et par hundre meter.

Og hvorfor må folk på død og liv stoppe opp for å slippe frem blålys? Dette var på relativt lavt trafikkert E16 fra Sandvika. To biler hadde akkurat kjørt på, de kom fra Oslo-siden og havner da i høyre felt. Jeg kom fra Drammen-siden/Sandvika-siden og havner i venstre felt og så at det kom to politibiler bak meg, i det venstre feltet som nevnt. De to skapningene i høyre felt mente da at det beste var å blinke til siden, for å så stoppe opp. Midt på E16, hvor fartsgrensen er 80 og de er lite trafikk. Da var det like greit å kjøre forbi de før jeg la meg inn i høyre feltet, så nært bak var ikke blålysene

  • Liker 3
Lenke til kommentar
koots skrev (8 timer siden):

Og hvorfor må folk på død og liv stoppe opp for å slippe frem blålys?

Fordi dette var hovedregelen for noen tiår siden. Det er nok ikke spesielt mange som etter at de har fått lappen sjekker trafikkreglene av og til for å se om noen regler er endret, fjernet eller nye har kommet til.

Lenke til kommentar
SeaLion skrev (18 timer siden):

Fordi dette var hovedregelen for noen tiår siden. Det er nok ikke spesielt mange som etter at de har fått lappen sjekker trafikkreglene av og til for å se om noen regler er endret, fjernet eller nye har kommet til.

Virkelig, selv på motorvei? Nå var det vel også rimelig begrenset med motorvei her i landet for noen tiår siden.

Lenke til kommentar
koots skrev (På 8.12.2020 den 12.17):

Virkelig, selv på motorvei? Nå var det vel også rimelig begrenset med motorvei her i landet for noen tiår siden.

Det hendte visst at ambulansefolk måtte ta ut gjenstridige bilister fra bilen deres for selv å kjøre bilen frem sllik at ambulansen kunne passere. Bl.a skal dette ha skjedd på den "midlertidige" brua fra datidens Drammensveien mot Fornebu, sørgående retning. Brua hadde bare ett felt, ble bygd på 60-tallet og stod fram til starten på 90-tallet.

Lenke til kommentar
koots skrev (På 7.12.2020 den 8.45):

Innimellom føles det ut som om folk i trafikken bare blir dummere og dummere. Kjørte Sandvika - Vestfold i helgen, hadde to tilfeller hvor folk la seg ut i venstre felt, kjørte forbi, for å så ta avkjøringen like etterpå, da snakker jeg et par hundre meter.

Og hvorfor må folk på død og liv stoppe opp for å slippe frem blålys? Dette var på relativt lavt trafikkert E16 fra Sandvika. To biler hadde akkurat kjørt på, de kom fra Oslo-siden og havner da i høyre felt. Jeg kom fra Drammen-siden/Sandvika-siden og havner i venstre felt og så at det kom to politibiler bak meg, i det venstre feltet som nevnt. De to skapningene i høyre felt mente da at det beste var å blinke til siden, for å så stoppe opp. Midt på E16, hvor fartsgrensen er 80 og de er lite trafikk. Da var det like greit å kjøre forbi de før jeg la meg inn i høyre feltet, så nært bak var ikke blålysene

Enda værre er det med folk som bremser opp og slenger bilen omtrent i grøfta når det kommer utrykning i motgående kjørefelt, uten trafikk og uten at utrykningskjøretøyet har biler foran seg. Sett dette flere ganger, sist gang i ei 80 sone, hvor vedkommende foran meg bremsa ned til 40.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simkin skrev (2 timer siden):

Enda værre er det med folk som bremser opp og slenger bilen omtrent i grøfta når det kommer utrykning i motgående kjørefelt, uten trafikk og uten at utrykningskjøretøyet har biler foran seg. Sett dette flere ganger, sist gang i ei 80 sone, hvor vedkommende foran meg bremsa ned til 40.

Det der opplevde jeg i går. Kom en ambulanse i mot, men den hadde fri vei og det var ikke behov for bilene i mitt kjørefelt å hverken svinge unna eller bremse ned. Allikevel valgte føreren av bilen foran meg (så ut som en dame 50+) i en liten grå Toyota å bråbremse fra 80 til 30-40 og svinge ut så langt til høyre at bilen nesten var i grøfta med en gang hun fikk øye på ambulansen 300 meter lenger frem. 

Endret av TMB
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjørte Rauland - Oslo i går, via Rjukan og Fv37 til Kongsberg. Hvite veier helt til Kongsberg, men ikke farlig glatt. Ingen tullekjørere og alle tok det pent. Var en som tok det veeeldig pent langs Tinnsjø, holdt 40-50 for det aller meste. Lå vel bak i en 10-15 km uten at jeg fant det trygt å kjøre forbi før personen foran slapp forbi, det var flere muligheter til det tidligere også. Det var forøvrig dårligere å kjøre i salt-sørpa fra Kongsberg og inn enn på hvite veier. Hjalp nok lite på at det var mer regn/sludd da enn snø, pluss at det begynte å bli mørkt da.

Alt i alt tok det nok 60-90 minutter lenger å kjøre enn hva jeg gjør på tørt sommerføre. 

Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (54 minutter siden):

Hardpakket snø er laaaangt bedre enn slaps. Uten all saltinga kunne alle heller kjørt med pigg på pakket snø.

Hvor mange dager i året er det så mye snø?
Har ennå ikke lagt seg noe snø i Midt-Norge.

Kjører fint med piggfritt på veier som ikke er saltet
Har vært isete veier her, men lite snø

Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (2 timer siden):

Hardpakket snø er laaaangt bedre enn slaps. Uten all saltinga kunne alle heller kjørt med pigg på pakket snø.

Pigg har nada effekt på skikkelig snøføre sammenlignet med piggfritt. Da kunne man heller ha forventet at flere og flere hadde gått over på piggfritt med alle de godene det bringer med seg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...