Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Ja, alle gjør det. Derfor gir det ikke noe mening å snakke om at "teoretisk blir du ikke tatt igjen hvis du ligger i fartsgrensen"...

 

kan ikke fatte og begripe hvordan du (eller noen andre) kan sitte å argumentere for lover og regler som sier at de som kjører i fartsgrensen er til hinder for andre når det eneste de er til hinder for er idioti.. hvordan kan du i det hele tatt sitte å ha en seriøs diskusjon om hva som er rett, når hele poenget ditt er å bryte loven? 

 

noen folk altså

Endret av Mashux
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fletting inn i rundkjøringer. Vet at man i teorien har vikeplikt for trafikk i rundkjøringen, men når man er på det punktet mellom saktegående trafikk og mellomstor fart (hvor man bare venter til ledig plass) så er det noe drit. Føler meg alltid teit når jeg kjører ut, selv om jeg bare skal til høyre. Går jo alltid greit da, i dag prøvde jeg å flette med en tesla som lå innerst i en tofelts og som skulle ut til høyre med meg. Men istedenfor å kjøre ut foran meg, så stoppet den, hvor det ble et sekund med awkwardness før jeg bare kjørte på. Skjedde ikke noe da.

Lenke til kommentar

Nå må folk begynne å bruke fjernlyset igjen etter sommeren, og det er tydeligvis en stund siden sist. Nesten alle jeg møter kliner på fjernlys før de passerer, sånn at jeg blir blenda. Skikkelig deilig å få øya bleika av gamlinger med sine flotte nye LED/laser lys!

 

Vet ikke hvordan situasjonen du siktet til var, men man skal skru på fjernlys 2-3 billengder før passering. folk overdriver ofte hvor blendet de blir. selv om det ikke anbefales, så er det tilogmed noen seriøse forskere som mener man kan kjøre med fjernlys hele tiden (jeg er selv skeptisk der). poenget er vertfall at man må prioritere å slå på fjernlys slik at man får sikt bak møtende bil FØR man passerer, da sikten med nærlys bak møtende bil praktisk talt er null. Det at man kaller seg blendet når man får et lite øyeblikk med "lys-sjokk" når motgående kjøretøy setter på fjernlys er tull. ubehagelig kan det være, men blendet er man ikke, og fordelene med å ha sikt ved å slå de på overgår ulempen med lys-sjokk med god margin.. men for all del, irriterende kan det være.

Endret av Mashux
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det man ble lært opp til var å slå på lyset såpass tidlig at du ser elgen eller fotgjengeren bak den møtende bilen og at du samtidig har tid nok til å stoppe. Dette var noe alle lærte på mørkekjøring.

 

Hvis man er usikker på hva det innebærer kan man eks. ta seg en tur på mørkekjøringsbane og trene på det.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Observerer overraskende mange fotgjengere i veibanen som velger å benytte høyre side for sin vandring. Jeg trodde vitterlig at vi hadde fått grundige instrukser som barn på skole å benytte seg av venstre felt for å ha blikkkontakt med biler som passerer i samme felt...IKKE gå med ryggen imot.

Samme observasjon på gang/sykkelvei, utrolig mange fotgjengere som holder til høyre.

Endret av Sheldon C
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Poenget var at man kan aldri stole på disse dobbeltmoralske miljøhorene som kjører elbil og tror de redder verden, som alltid viser seg å være overfladiske og overlegne fjols, som hver gang kommer frem i lyset når man ser på hvor inkompetente trafikanter de er.

Endret av Pliscin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

90% av fartsgrensene er feil

Det er ikke alltid at fartsgrenser gir mening, nei.

 

Liten digresjon:

Jeg blir stadig like forundret hver gang jeg kjører i England. På single carriageways (det som for oss tilsvarer landeveier/standardgrense 80km/t ved oppheving) blir fartsgrensa 60mph (96km/t). At veiene ofte kan være dårligere enn mange av de dårlige veiene i Norge gjør det ikke bedre. Noen steder går det helt fint å kjøre fartsgrensa, andre steder tenker jeg at det ville vært 60-70km/t-grense i Norge på tilsvarende veier.

(At britene, i mitt syn, også er vesentlig mer aggressive i kjørestilen er en annen debatt, selv om det gjør helhetsbildet verre på de dårlige veiene.)

Lenke til kommentar

Nå må folk begynne å bruke fjernlyset igjen etter sommeren, og det er tydeligvis en stund siden sist. Nesten alle jeg møter kliner på fjernlys før de passerer, sånn at jeg blir blenda. Skikkelig deilig å få øya bleika av gamlinger med sine flotte nye LED/laser lys!

 

Personlig synes jeg det er værre med alle som skal kjøre med tåkelys på sammen med nærlys når det er mørkt, noen er jo skikkelig skarpe. Det er jo ikke rent få folk heller.

 

Spesielt Toyota, uansett modell er det utrolig mange av disse med tåkelysa på. Er dette noe folk setter på i disse bilene uten at de er klar over det selv?

 

De som er skikkelig skarpe får fjernlyset i retur fra meg.

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spesielt Toyota, uansett modell er det utrolig mange av disse med tåkelysa på. Er dette noe folk setter på i disse bilene uten at de er klar over det selv?

Jeg har lagt merke til det samme i høst: Nesten alle (eller veldig mange) av nyere Toyota har nærlys og tåkelyst på samtidig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man skal vel gå på høyre siden på gang- og sykkelvei? Ref denne: "Når man går på en gangvei skal man holde seg på høyre side av veien. Om man vil gå forbi noen skal man gå forbi på venstre side av dem." fra https://kmspeider.no/ressurser/trafikkregler-article2330-3902.html

Dette var helt ukjent for meg, ser ikke logikken i at fotgjengere går i høyre side. En gang/sykkelvei tilsvarer en vei der bilene er byttet ut med sykler. De vil jo holde til høyre og vil da passere nærme gående med ryggen imot, mao ikke øyekontakt. Ikke gunstig..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...