Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et fenomen jeg har sett noen ganger, og som skjedde idag, er folk som passerer biler som har parkert/stoppet på ei busslomme. Her er det noen som vrenger bilen over i motgående kjørebane for å "svinge unna" denne gangen med meg imot. Er folk lobotomerte? kan da vel passere den busslomma uten å måtte svinge over i motgående kjørefelt.

 

Å folk som har hindringen på sin side av veien. NEI, jeg kjører ikke bilen min opp på fortauet eller kantkjører felger, du får pent vente til jeg har passert.

Endret av Simkin
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Syklister har vikeplikt for gående og skal passere i gangfart

Det er også påbudt med ringeklokke så en kan varsle når en kommer

 

Biler har ikke direkte vikeplikt for gående og å bruke hornet vil skremme gående

Heller ingen lov om hvor fort man kan passere

Jeg er også klar over dette med at de skal gå mot høyre men i dag har man problemstillingen at gående ofte har propper eller digre musikkputer på huet så de hverken ser eller hører syklende.

 

Å sykle forbi en slik fotgjenger kan være risikosport i seg selv når de plutselig vingler for å unngå en liten våt flekk på asfalten.

 

Ringeklokke bruker jeg alltid ,med 2-3 enkle pling for å informere om at jeg kommer bakfra med nedsatt fart og følgende oppførsel observeres ofte da:

 

- Noen hopper ut i grøfta i en vill fart nærmest demonstrativt da de tror det kommer en birkenmeister i 100 og helvete. Så blir de langsure i maska når de ser jeg kommer trillende et stykke bak med "hei hei, takk".

 

- så har du "vi eier flaten vi går på og forbeholder oss retten til å gå 4 i bredden". Disse snur seg gjerne og ser spørrende og anklagende på deg som om de lurer på hvorfor du mener de skal slippe deg fram.

 

- Barnevogn-mafiaen går gjerne 2 i bredden og tar opp selv de bredeste flatene. Disse rotter seg sammen og bruker nærmest barnevogna som et våpen da de mener at de jammen meg har forkjørsrett over alt.

 

- De som blir stående å måpe med sjokkerte fjes og type "herregud, plinget du på meg? hva slags pøbel er du egentlig? kommer her å sykler og plinger under min tur?"

 

Og en haug andre underholdende opplevelser når man sykler der fotgjengere oppholder seg. I forhold til at mange i dag går helt i sin egen verden med puter på øra så burde alle gå på venstre side med et blikk som møter syklende.

 

Ellers burde egentlig musikk på ørene være forbudt når man beveger seg som fotgjenger og syklist i områder og tider med mye trafikk. Biler med musikk har speil de bruker aktivt og er mer oppmersom på ting rundt seg.

 

Det har også blitt en morsom trend med følgende:

 

- fotgjengere løper/skynder seg mot fotgjengerovergangen (uten lys) for å rekke å gå sakte over fotgjengerfeltet slik at bilen blir stående. Denne logikken sliter jeg med å forstå og det ser utenifra ut som en "haha nå rakk jeg deg før du fikk kjørt" eller "halloooo jeg må rekke å krysse gata før den bilen får kjørt, meg først - du må bare stå ja".

 

- fotgjengere som krysser fotgjenger felt som om det ikke er en eneste bil i byen. Se seg for før man går? nei, nei hvorfor skal man det? Biler finnes ikke i min fotgjengerhverdag og jeg nekter å vedkjenne meg dens eksistens - tuh hva gjør de her egentlig, de kan dra dit de kom fra!

 

- Fotgjenger som har fult 7-milssteg driv og bråsnur 90 grader for å krysse over zebran. Om det var en bil der i 40-50? De må da virkelig bare hugge inn bremsen ja... skulle tatt seg ut om jeg som fotgjenger måtte samhandle.

 

- Refleks gjelder bare pensjonister og barn samt at det er di jævla syklistene som skal ha gule jakker for bedre synlighet i mørke høstdager. Selv går jeg i min flotte høstbrune designerjakke som blir helt svart i høstmørket med møtende lys.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det blir jo litt som  at jeg aldri skal se meg for bare for at det er vei med forkjørsrett når jeg kjører bil.

 

Jeg gjør jo det i tilfelle en bil ikke har helt kontroll. Det blir vel alltid bilistens eller syklistens skyld men likevel forstår jeg ikke oppførselen med tanke på fotgjengerens helse.

 

En annen ting er de som hopper ut i veien 10 meter før den lysregulerte fotgjenger overgangen for å rekke det før lyset skifter. Har nesten kjørt på et par slike i Oslo.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så lenge gående har retten på sin side så vil ikke dette endres

Burde vært gjensidig vikeplikt, eller noe sånt, hvor gående må se at bilen stopper før de durer ut i veien, spesielt nå mot vinteren hvor det kan være glatt foran gangfeltene og ikke sikkert bilen klarer å stoppe

Kjørende som meier ned fotgjengere i gang felt burde tiltales for drap/drapsforsøk. Spesielt nå mot vinteren hvor det kan være glatt foran gangfeltene og ikke sikkert bilen klarer å stoppe fordi de ikke anpasser farten og/eller ikke har utstyret i orden.

Lenke til kommentar

Kjørende som meier ned fotgjengere i gang felt burde tiltales for drap/drapsforsøk. Spesielt nå mot vinteren hvor det kan være glatt foran gangfeltene og ikke sikkert bilen klarer å stoppe fordi de ikke anpasser farten og/eller ikke har utstyret i orden.

Samtidig tenker jeg at Darwin spiller en rolle her. En bilist kan umulig ta høyde for all uansvarlig oppførsel i et trafikkbilde.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kjørende som meier ned fotgjengere i gang felt burde tiltales for drap/drapsforsøk. Spesielt nå mot vinteren hvor det kan være glatt foran gangfeltene og ikke sikkert bilen klarer å stoppe fordi de ikke anpasser farten og/eller ikke har utstyret i orden.

Fotgjengere som bare kaster seg ut uten å se seg for kan takke seg selv. Jeg bryr meg lite om vikeplikt om jeg tusler og går, fordi jeg vet bilen vinner over meg før en rettsak.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Mens et kjøretøy med dårlige dekk i for høy fart ikke er det?

Hva har det med noe å gjøre? Jeg sier man bør vente til en er sikker bilen har sett deg og får stoppet. Det er ingen vits i å teste om noen overholder vikeplikten når det er kamp mellom 75kg kjøtt og 2000kg bil. Da hjelper det ikke hvem som har vikeplikt. Jeg går ikke over uten tydelig øyekontakt og at jeg ser bilen stopper. Nettopp fordi mennesker er bare mennesker, og ting kan skje.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva har det med noe å gjøre? Jeg sier man bør vente til en er sikker bilen har sett deg og får stoppet. Det er ingen vits i å teste om noen overholder vikeplikten når det er kamp mellom 75kg kjøtt og 2000kg bil. Da hjelper det ikke hvem som har vikeplikt. Jeg går ikke over uten tydelig øyekontakt og at jeg ser bilen stopper. Nettopp fordi mennesker er bare mennesker, og ting kan skje.

 

Opplevde faktisk en skremmende episode for en god stund siden i vogntog. Prøver alltid å være overvåken og få med med fotgjengere mm og denne dagen så jeg fotgjenger som mest sannsynlig skulle over. Joda, han snudde 90 grader og skulle over, jeg i god avstand og liten fart. Jeg bøyer meg fram og beveger hode/kropp slik at jeg skal ha fått med meg døsonen(e) bak speil og søyle®. I rolig fart og begynner å gasse på, for så plutselig oppdage en fyr rett ved vinduet mitt. Jeg skjønner ikke hvordan han  klarte å holde seg skjult bak søyle og speil, men det klarte han altså. Må si det satt en skikkelig støkk i meg og heldigvis var dette en fotgjenger som fulgte med. 

 

Hadde det verste skjedd her - så tror jeg ikke jeg hadde brydd meg mye om straffen fra samfunnet. Jeg måtte ha levd med at jeg har kvestet noen slik at de har dødd, resten av mitt liv. Da tror jeg også jeg hadde lagt førerkortet på hylla for resten av livet.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva har det med noe å gjøre? Jeg sier man bør vente til en er sikker bilen har sett deg og får stoppet. Det er ingen vits i å teste om noen overholder vikeplikten når det er kamp mellom 75kg kjøtt og 2000kg bil. Da hjelper det ikke hvem som har vikeplikt. Jeg går ikke over uten tydelig øyekontakt og at jeg ser bilen stopper. Nettopp fordi mennesker er bare mennesker, og ting kan skje.

Så sant så sant. Jeg lærer også mine barn at de skal se nøye etter slik at de ser at sjåføren ser deg selv om de skal gå over et fotgjengerfelt. De samme tullingene som strener rett over veien med høreklokker og øya ned i mobilen kan også finne på å kjøre bil en vakker dag..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ble nesten narra i går.

 

Etter å ha levert ungen på morgenen går jeg mot fotgjengerovergangen utenfor barneskolen.

Det kommer en bil fra min venstre, som begynner å bremse ned. Når den er nesten stoppet og et par meter fra den opphøyde overgangen, tar jeg et skritt ut.

 

Da gir sjåføren gass igjen, kjører over fartsdumpen med hvite striper på, og tar av til venstre og inn på busslomma på motsatt side av veien.

 

Det var aldri nære på, jeg hadde en god meter til bilen, men det er nifst å tenke på at det godt kunne vært en unge som gikk over og som kanskje ikke hadde oppfatta at den ikke kom til å stoppe likevel.

 

Dette er rett utenfor den største barneskolen i kommunen, klokka 8 om morgenen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har sikkert rett.

Sjåføren så en person stå på høyre side ved dette fotgjengerfeltet, men siden det var en voksen person og ikke et barn så regnet hun med at han bare hadde tenkt til å stå der littegranne, ikke gå over.

 

Jeg får heller begynne med å strene ut med en gang istedenfor å vente, slik at de forstår at jeg har tenkt meg over...

post-41637-0-81815400-1572007391_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...