Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ved 5 km/t under maksgrense når det er snøføre/glatt, som det var snakk om her, så blir det ingen reaksjon - man tar de som ligger tett oppi rævva.

 

Man må jo ta føret i betraktning, neppe noen som får bot av å ligge 5km/t under fartsgrensa på snøføre. Men allikevel, så er man pliktig til å slippe forbi folk, ser man det bygge seg opp med biler bak og man ligger under fartsgrensa, så sving av, enkelt å greit.

Lenke til kommentar

Man må jo ta føret i betraktning, neppe noen som får bot av å ligge 5km/t under fartsgrensa på snøføre. Men allikevel, så er man pliktig til å slippe forbi folk, ser man det bygge seg opp med biler bak og man ligger under fartsgrensa, så sving av, enkelt å greit.

 

Man får ikke bot ved ideelle forhold heller ved denne hastigheten under. 

Lenke til kommentar

Hvordan ser du for deg at dette skal fungere?

 

-Hei, vi stoppet deg for å ligge i 75 km/t i en 80-sone, du var først i køen og hindret de andre i trafikken fra å kjøre fartsgrensa. Vi lar deg gå for denne gang, men husk at speedometeret kan vise for lite! Husk å legge på 5 km/t neste gang ellers blir det bot! Du sparer tross alt 2 min over 40 km ved å øke fra 75 til 80 km/t. Ha en fin dag!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man skal følge loven ordrett så skal de stoppe billisten, da vedkommende bryter loven

Jeg antar du viser til trafikkreglene § 12, 4. punkt om forbikjøringer?

 

"Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse."

 

Det er nok ønsketenking å tro at å kjøre fem kilometer under fartsgrensa (på snøføre!) utløser vilkåret om et kjøretøy som beveger seg "sakte" etter loven. Dette er nok myntet på mopedbiler, traktorer, skurtreskere og andre der hastigheten er begrenset fra fabrikken, eller førere som ikke en gang er i nærheten av fartsgrensen. 

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

At folk kjører litt forsiktig ved første snøfall er i grunn ikkeno som provoserer meg, det ser jeg på som ren fornuft i trafikken. Det er verre med de som leker cowboy under disse forholdene.

 

VG var jo klistra med cowboyene som forårsaket ulykker de første 2 dagene.

 

Ingen normale mennesker er vant til vinterføre første par dagene med snø etter en lang vår, sommer og høst. De fleste bør ta det rolig til man har vent seg til snøføre igjen (hvert år). At du ikke justerer kjøringen din ved første snøfall får deg til å virke mindre egnet til førerkort.

 

Noe av det farligste hvert år i starten av snødekte og glatte veier er de med overkompenserende selvsikkerhet ift. egne evner. Det er ikke uten grunn at man ser disse stå å skamme seg i grøfta på de glatteste dagene - gjerne med lua godt trekt ned og jakkekraven godt trekt opp.

 

Heldigvis går det oftest bare utover dem selv og evt. andre cowboyer men i noen tilfeller går det dessverre utover andre som tar hensyn til føret.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Skjønner bare ikke hvorfor jeg automatisk skal beskyldes for å ha kjørt for sakte. Det er snakk om FEM under grensa liksom. Det er en bagatell og hvis man ikke tåler det på vinterføre så har man ikke noe på veien å gjøre. Jeg når av og til igjen folk som ligger 20 under og da kan man begynne å snakke om å kjøre for sakte. Når man ser hvor mange ulykker og utforkjøringer som skjer så er det ingen tvil om at mange kjører altfor fort for forholdene.

Slapp av mann. Fyren som kritiserer deg skriver vanligvis helt gale ting her inne og viser merkelig liten forståelse for regelverket til å være yrkessjåfør. Det er bare å overse.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Greit å ligge litt under ved litt uggent føre, men når du er så bekymra for føret eller har så dårlige dekk at du ligger i 40 i 80 sona, da er det på tide å sette fra seg bilen for sesongen. Det er ikke overraskende at jeg og fire andre bak meg drar forbi ved første anledning. Heller ikke overraskende at den siste bilen skulle stått over dette valget, men klarte å snike seg inn i rett felt før traileren i motgående. Absolutt ikke overraskende at sjåføren i den treige bilen myser fremover, godt lent over rattet (god taktikk når man ikke vil se hva som skjer bak seg) og har opplevd minst én verdenskrig. Faens gubbe!

Lenke til kommentar

Denne er viktig og får slutt på diskusjonen av flere på dette forumet

 

- Men, legger UP-sjefen til ...

- Dersom man kjører slik, hviler det et ekstra ansvar på sjåføren. Da er det viktig å passe på om ens egen kjøring medfører lange køer bakover. Hvis det er tilfellet, plikter man å hjelpe til slik at de bak kan komme forbi, gjerne ved selv å kjøre inn til siden, ved første mulighet og så slippe andre forbi, forklarer Hasseldal til Dinside.

Lenke til kommentar

Denne er viktig og får slutt på diskusjonen av flere på dette forumet

 

- Men, legger UP-sjefen til ...

- Dersom man kjører slik, hviler det et ekstra ansvar på sjåføren. Da er det viktig å passe på om ens egen kjøring medfører lange køer bakover. Hvis det er tilfellet, plikter man å hjelpe til slik at de bak kan komme forbi, gjerne ved selv å kjøre inn til siden, ved første mulighet og så slippe andre forbi, forklarer Hasseldal til Dinside.

 

Fortsetter du siteringen så sies det: (samt tar med at det han snakker om er å kjøre sakte, ikke 5 km/t under maks grense)

 

"Han påpeker at det i vegtrafikklovens paragraf 3 også står at man skal kjøre på en måte som ikke er til hinder for andre.

 
- Dersom UP ser at noen kjører svært sakte, vil vedkommende bli stoppet og spurt om grunnen til den lave farten. Er det ikke gode grunner for dette, vil sjåføren kunne bli bøtelagt, sier UP-sjefen."
 
Forøvrig står det ordrett i VTL§3
"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret".
 
Her er man altså ute på isen i uttalelse(eller journalist har tatt seg friheter) - det står ingen plass i den paragrafen at man ikke kan være «til hinder», det er «unødig hinder» det står.
 
Så diskusjonen vil nok fortsatt gå på hva som er hinder og unødig hinder.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Minner meg om en kompis som hadde en folkevogn anno 1970 ombygd til campingvogn. På vei over Haukeli tror jeg det var fikk han problemer så bilen fungerte kun på første og andre gir, så det gikk ikke mer enn 30-35 km/t. Han hadde en kø av biler bak seg der veldig mange hadde ringt politiet. Han ble til slutt stoppet og gitt en kraftig advarsel. Han slapp bot fordi han var Polakk og ikke var kjent med reglene om å kjøre til siden for å slippe andre biler forbi. 

 

Dette var vel i drøyeste laget. Men om en traktor, gåsemor (alla Øystein Sunde sin låt) eller en bil som av tekniske grunner absolutt MÅ ligge langt under fartsgrensa har jeg ikke noe problem med det. Så lenge vedkommende slipper meg forbi der det er mulig. 

 

Har selv tatt meg i at jeg ligger 10 km/t under grensa, fordi jeg har kjørt lenge og blir litt fartsbild (jeg sinker ned, istedenfor å gasse opp som mange gjør når de "glemmer seg litt"). Da er det provoserende å få en bil i ræva som blinker med fjernlysa på meg. Det skaper farlige situasjoner. Det å bli provosert av sinker, være på høgget etter en forbikjøring eller lignende livsfarlig. Det er vel alle enige om. :) 

Lenke til kommentar

Det er vel ingen her som er i tvil om at UP-sjefen vil støtte de som ligger 5kmt under fartsgrensa når føret var som på fredag kveld. I så fall vil jeg revurdere tolkningsevnen.

 

Ellers må man gjerne påpeke hvor UP-sjefen snakker om at man ikke skal tilpasse farten etter forholdene i vanskelige kjøreforhold.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...