Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har denne diskusjonen hvert år og det ender alltid opp med det samme, så jeg tenker vi sier stopp her. Opprett eventuelt en egen tråd hvis dere mener det er behov for å diskutere fotgjengere uten refleks.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjoner på moderering kan postes i Klager på moderatoravgjørelser.

Dette er ikke reaksjon på moderering, men på språket i innlegget.

"vært år" ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her bør også leverandør få ei skikkelig skrape. Fy f ... hvor tankeløst slikt er. (tar man kun sjåfør, så tar ingen andre sitt ansvar - noe de etter lovverket har)

Hvordan er det leverandøren sitt ansvar? De selger og losser kun inn varer. De rører ikke dørene eller selve bilen, det er opp til føreren.

 

Skal Maxbo også anmeldes når de putter en løs planke på tilhengeren min og jeg kjører uten å sikre den? Akkurat samme greie.

Lenke til kommentar

At sjåfør overholder kjøre og hviletid er vel bare hans ansvar det også da eller?

 

Ja. Men arbeidsgiver plikter å legge til rette for at den kan overholdes og kontrollere at den blir det.

 

Overlast ... hvem får svi med bot/gebyr?

Er ikke alt dette egentlig noe sjåfør kun bør og skal klare å holde styr på selv iom det kun er han som er der og vel er ansvarlig?

Bileier får overvektsgebyr. Sjåfør kan bli anmeldt om bilen er trafikkfarlig som følge av feillastingen.

Lenke til kommentar

Du linker til en sak hvor sjåfør ikke har sikret last... Hvordan i alle dager er det noen andres feil enn sjåførens?

Litt likt med at det ikke bare er sjåføren ansvar kjøre og hviletid, samt overvekt. Vel, feilen er vel sjåførens, men reaksjonen(e) kan gå® også på flere.

 

Hos oss har vi endel utenlandske firma som henter varer hos oss. De får absolutt ikke varene hvis de f.eks har dekk langt under pari. Hvis de vil ha med mer enn lovlig nyttelast, dårlig sikring osv - det er også vårt ansvar at våre varer blir sikret slik at de ikke dreper noen. (veldig dårlig reklame også) Resten av varene kjører vi selv og selvfølgelig samme der.

 

Edit: Med så klart lovbrudd som leverandør ser. Hva skjer videre? La oss si han mister kortet, Han kjøper seg nytt og fortsetter. Eller han mister jobben, og polsk firma får bare inn ny. Samme gjentar seg iom en sjåfør erstattes lett. Ikke lett å forfølge utenlandsk selskap, så sikkerheten er lik null(0) til det uendelige. Ansvarliggjør/gi kraftig reaksjoner også på leverandør ved så grove lovbrudd, så vil sikkerheten bedres. Da blir det ikke økonomi i å fraskrive seg medansvaret.

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanskelig å vite for sjåfør hvor mye lasten veier viss dokumentene han får ikke stemmer

Kjøre, hviletid og sikring er sjåførens ansvar, usikker på det med vekt som skrevet ovenfor

På lastebiler flest kan du se vekten på bakakselen, og ofte også vekten på alle akslene og totalvekt på displayet. Endret av Poopadoop
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du linker til en sak hvor sjåfør ikke har sikret last... Hvordan i alle dager er det noen andres feil enn sjåførens?

Litt likt med at det ikke bare er sjåføren ansvar kjøre og hviletid, samt overvekt. Vel, feilen er vel sjåførens, men reaksjonen(e) kan gå® også på flere.

 

Hos oss har vi endel utenlandske firma som henter varer hos oss. De får absolutt ikke varene hvis de f.eks har dekk langt under pari. Hvis de vil ha med mer enn lovlig nyttelast, dårlig sikring osv - det er også vårt ansvar at våre varer blir sikret slik at de ikke dreper noen. (veldig dårlig reklame også) Resten av varene kjører vi selv og selvfølgelig samme der.

 

Edit: Med så klart lovbrudd som leverandør ser. Hva skjer videre? La oss si han mister kortet, Han kjøper seg nytt og fortsetter. Eller han mister jobben, og polsk firma får bare inn ny. Samme gjentar seg iom en sjåfør erstattes lett. Ikke lett å forfølge utenlandsk selskap, så sikkerheten er lik null(0) til det uendelige. Ansvarliggjør/gi kraftig reaksjoner også på leverandør ved så grove lovbrudd, så vil sikkerheten bedres. Da blir det ikke økonomi i å fraskrive seg medansvaret.

 

 

Det er kanskje ikke så dumt? Tungtrafikken skaper mange ulykker og det er åpenbart stort rom for forbedring, noe bør gjøres for å få opp sikkerheten.

 

AtW

Lenke til kommentar

Sist jeg var involvert under jobben med å laste opp et vogntog visste sjåføren ganske godt hvor mye overlast han hadde siden displayet i bilen viste både vekt pr. aksling, vekt for bil og henger hver for seg og totalvekt for hele vogntoget.

At han da valgte å kjøre med overlast er det egentlig ingen andre enn han som da kan ha ansvaret for.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At han da valgte å kjøre med overlast er det egentlig ingen andre enn han som da kan ha ansvaret for.

Heldigvis blir det gebyr på eier også. (men mener nå leverandør også har medansvar)

I prinsippet er jeg enig i at sjåfør skal ha alt ansvar, med forbehold - at andre også får følgene er ett gode. Det er ikke akkurat noe nytt at det er stort press for å tyne mest mulig ut av turene. Dessverre driter endel sjåfører da i overvekt, for å fortsatt ha en jobb - det er realitetene.

 

Hvis du har en last du skal få levert. Det er 70 tonn og du VET det bryter med loven. Du laster den likevel på ... så er det alt ansvar på sjåføren på trailer?

Lenke til kommentar

Det er vel sjåføren som velger å kjøre med overlasten. 

 

Sant. 

Men hva da hvis du får masse asbest og andre ting som er giftig, ustabilt(fare for selvantenning, eksplosjonsfare ... etc på din (vanlige) søppelbil. 'Leverandør' vet det ikke er lov, men så lenge du (eller en som ikke tørr å si nei elns) tar det med, så er det kun sjåførens feil?

Lenke til kommentar

 

At han da valgte å kjøre med overlast er det egentlig ingen andre enn han som da kan ha ansvaret for.

Heldigvis blir det gebyr på eier også. (men mener nå leverandør også har medansvar)

I prinsippet er jeg enig i at sjåfør skal ha alt ansvar, med forbehold - at andre også får følgene er ett gode. Det er ikke akkurat noe nytt at det er stort press for å tyne mest mulig ut av turene. Dessverre driter endel sjåfører da i overvekt, for å fortsatt ha en jobb - det er realitetene.

 

Hvis du har en last du skal få levert. Det er 70 tonn og du VET det bryter med loven. Du laster den likevel på ... så er det alt ansvar på sjåføren på trailer?

 

I det aktuelle tilfellet visste ikke jeg hva ting veide i utgangspunktet, jeg fikk først vite det etter at bilen var ferdiglastet.

Jeg visste at noen av pallene veide ca x,x tonn hver og at de var i bunn, jeg visste også at det vi stablet oppå ikke veide så himla mye pr. enhet

 

Nå var jeg i dette tilfellet å anse som kunde, sjåføren var også eier av transportselskapet.

Vi hadde fått en fastpris på transporten av utstyret, de visste godt hva vekten var siden de transporterte det meste i motsatt retning en stund tidligere. Den eneste forskjellen var pallene i bunn som vi opplyste om ganske presis vekt på på forhånd (gaffeltrucken som ble brukt til det tyngste godset hadde innebygget vekt og vi veide en pall et par dager tidligere).

 

Jeg vet også hva han hadde i overlast, og at han lovlig kunne kjørt med den lasten i en del andre land med det samme vogntoget i følge det sjåføren sa.

 

Sjåføren var svært opptatt av å sikre lasten godt, noe som for meg oppleves som viktigere enn overlasten han kjørte med.

Lenke til kommentar

 

Det er vel sjåføren som velger å kjøre med overlasten.

Sant.

Men hva da hvis du får masse asbest og andre ting som er giftig, ustabilt(fare for selvantenning, eksplosjonsfare ... etc på din (vanlige) søppelbil. 'Leverandør' vet det ikke er lov, men så lenge du (eller en som ikke tørr å si nei elns) tar det med, så er det kun sjåførens feil?

Vi vet jo ikke hva som er i søppelsekker så det blir litt vanskelig å svare på. Men det blir ikke vår feil eller ansvar. Blir litt som en postbil har en pakke som inneholder narkotika, han kan jo ikke vite det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi vet jo ikke hva som er i søppelsekker så det blir litt vanskelig å svare på. Men det blir ikke vår feil eller ansvar. Blir litt som en postbil har en pakke som inneholder narkotika, han kan jo ikke vite det.

Nå var det jo ganske så gitt at dett var et eksempel der begge parter vet/viste.

 

Men eksempelet ditt - tror du virkelig du ikke har ansvaret hvis du kjører over grensen, blir stoppet med 50kg kokain?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...