Gå til innhold

Slutt for ice Data Frihet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke se vi har fått noe varsel om endring av abonnement eller at tilleggstjenesten Fri Data skrotes. Gjelder kanskje bare for nye kunder?

Skrevet
BadCat skrev (På 6.6.2026 den 13.52):

image.png.d421c858ee3f0b7b32fb5fcf6a084b19.png

Et av de abonnementene jeg ikke har aktivert Data Frihet på. Jeg får aktivere i tilfelle muligheten fjernes.

image.png.14700b293d73189a0d4b2fa85765e35c.png

Slike kundar likar teleseskapa godt, dei som betalar for ting dei ikkje brukar 😅 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
On 6/7/2026 at 3:52 PM, daruu said:

IMG_20260607_155110.jpg

Har du fått varsel på epost. Jeg har ikke mottatt noe.

Uten Data Frihet er det ingen grunn til å ha Ice i det hele tatt. Da er de like dårlige som alle andre. 

Det er også likegyldig om noen er noen kr rimelige hvis alle leverer den samme dårlige tjenesten.

• Liker 1
Skrevet

Ennå ikke fått noe. Står det når tjenesten skal opphøre? Ser for meg en brukbar kundeflukt. Hvis ikke mange går over til 10 gb bedrift + data frihet da

Skrevet (endret)

Jeg har ikke fått mail eller noe. Har Super + Data Frihet. 

Jeg la merke til endringen på nettsiden. Kundeservice sa bare at Data Frihet skal erstattes og at de ikke hadde fått mer info.  

Endret av Komplett ubrukelig
Skrevet

Jeg syns det er litt gøy at Nkom brått er mer bekymret for Telenors situasjon om de to andre netteierne slår seg sammen og samarbeider. Kanskje Telenor faktisk må gjøre noe med prisingen og samtidig senke prisene for nettleierne i eget nett? Bare tester teorier!

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Jeg har heller ikke fått noe varsel om at data frihet forsvinner.

100gb for 400 kr er jo en elendig deal.

Så da blir det Starlink. Men jeg forstår ikke - koster Starlink 90 kr mnd for leie av utstyr i evig tid? Er det mulig å sette Starlink på pause?

Endret av John-B
Skrevet
John-B skrev (17 timer siden):

Jeg har heller ikke fått noe varsel om at data frihet forsvinner.

100gb for 400 kr er jo en elendig deal.

Så da blir det Starlink. Men jeg forstår ikke - koster Starlink 90 kr mnd for leie av utstyr i evig tid? Er det mulig å sette Starlink på pause?

Når du leier Starlink kan du ikke sette abonnementet på pause. Da må du eventuelt kjøpe utstyret. Det er også kun for bolig abonnementet at dette gjelder. Altså, ikke ruteren du kan ta med deg.

Skrevet

Svar fra kundeservice angående datafrihet:

Sitat

Vi avvikler tjenesten DataFrihet av strategiske årsaker. Muligheten til å skru av og på blir liggende i appen en stund til før den fjernes helt

Skrevet

Da gjenstår det å se hvor lenge man kan beholde tjenesten som eksisterende kunder. SL har også gått opp litt i pris og blir nesten 500 per måned. De billigste fiber blir vel omtrent 600-700 per måned. Så ikke lenger like stor forskjell. 

Skrevet

ICE kommer til å miste tusenvis av kunder som følge av dette, men det spiller vel liten rolle når man har Lyse i ryggen.

Skrevet

Miste de kundene til hvem da? Ice er jo en av de som legger seg under Telia, Telenor og tilogmed OneCall. De har per i dag sitt eget nett og samtidig som de leier hos Telenor. Fra og med neste år har de også samarbeid med Telia og deres nett. Går man inn på MBB siden, er de også godt priset i forhold til Telenor, Telia og starlink.

Ja, en må nok se seg om alternativer og det blir dyrere nå som 1000 GB data frihet ryker, men samtidig har dette vært et "litt for bra tilbud" de siste årene. Telia og Telenor bet ikke på 1000GB. Da slutter også ice. Jeg tipper Telia brukte det argumentet til ice at de måtte slutte med data frihet om de skulle samarbeide. Operatørene er ikke klar for å hoppe over til hastighetsbetinget mobildata fremfor kvote basert enda.

• Liker 1
Skrevet (endret)
On 6/10/2026 at 11:04 PM, John-B said:

Jeg har ikke Starlink, men vurderer starlink som alternativ og har sjekket litt. Forstår det slik at Starlink nå har to muiligheter: Fast sted i bolig eller Roaming.

https://starlink.com/no/residential

https://starlink.com/no/roam

De har hatt et tilbud med "gratis lån av utstyr", men tror at prinsippet nå er at man må kjøpe det.

For "roaming" så har man enten en begrensning på 100 GB eller så har man ubegrenset, og så kan man også sette abonnenmetet på pause. Forstår det også slik at "bolig" ikke kan settes på pause, slik at det løper med fast betaling hele året.  

Edit: Klikket litt videre, og da så jeg at vilkårene nå for bolig. bestilt direkte i fra Starlink er enten å velge "bolig" med leid antenne/router til kr 90 pr mnd (pluss abonnement, og til evig tid) eller "roaming", der man kjøper utstyret.

Det som jeg også tror fungerer, uten å ha brøvd det, er er å få tak i utstyret, nytt eller brukt, og så opprette det abonnenmentet man ønsker å ha. 

Endret av arne22
  • Liker 1
Skrevet

Her må de ta bladet fra munnen og ikke plutselig fjerne tilbudet etter at sommertilbud på dobbel data i et år er gått bort.

Skrevet
30 minutes ago, Kynxx said:

Onecall har tilbud på mobilt bredbånd 300 GB til 599,-/mnd. 

Du får 400 GB gjennom ICE til samme pris

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...