Cyrio Skrevet 1. januar Skrevet 1. januar Var heldig nok til å slippe å se denne, men var vel det vanlige tåkepratet som man alltid får fra den kanten. Det nye er jo at selv med så lite substans i innholdet så klarer de jo ikke å holde de få vage løftene de kommer med. 1 1
likferd Skrevet 2. januar Skrevet 2. januar (endret) Gjorde noe mer produktivt etter få minutter, men da hadde han allerede rukket en velregissert tirade hvor han brukte ofre fra et terrorangrep som moralsk begrunnelse på hvorfor vi ikke kunne si nei til 60mrd kroners regjeringskvartal. Usmakelig rett og slett. Skrudde av når han kom til "Norge og NATO truer ingen". Nei ok. Vi skal vist ha historisk revisjonisme i nyttårstalen også nå. Endret 2. januar av likferd 2 1
freedomseeker Skrevet 2. januar Skrevet 2. januar Ja, det nye Regjeringskvartalet er så unorsk som det kan få blitt. En festning i en prisklasse man må til Sovjetunionens glansdager for å finne maken til. Gjenspeiler det nye Norge. 1 2 1
FrihetensRegn Skrevet 2. januar Skrevet 2. januar Danmarks statsminister hadde en mye bedre tale, der hun tok selvkritikk og ønsket å gjøre mer for Danmark, blant annet kaste ut kriminelle utlendinger. Støres tale var tragisk, det var selvskryt mens han står i et av Norges mest katastrofale investeringer, det nye regjeringskvartalet, som har sløst bort mange titalls milliarder skattepenger. Han hisset også opp til krig, istedenfor å roe ned og mane til fred. 2/10. 5 1
obygda Skrevet 2. januar Skrevet 2. januar Radiosilence skrev (6 timer siden): Hvorfor må alle de som ikke har sett talen kommentere. Dere bidrar ikke med noe som helst Vel,Støre dro igjen frem 22 juli kortet og mediene klarte igjen å dra frem personlige historier. Hvorfor? En gal mann sin syke handling blir igjen og igjen benyttet som politisk kapital. Hele regjeringskvartalet har brent bort så mye penger at det fremstår som katalysator på polariseringen og galskapen i samfunnet. Personlig blir jeg forbannet hver gang noen nevner dette politiske alteret som er blitt et symbol på offentlig politisk sløsing i Norge. Dette syke prosjektet av et pengebål er ikke noe Statsministeren burde ha dratt frem. Det skaper polarisering og vitner om at noen i landet fortsatt ønsker å være likere enn andre. En Statsminister bør være samlende,spesielt i urolige internasjonale tider. Da synes jeg ikke det sømmer seg å dra frem dette pengebålet og minne alle på hvor sykt mye energi og offentlig kapital vi har brent bort på dette regjeringskvartalet som følge an en syk manns handling. Se fremover...ikke bakover burde være rammen rundt en nyttårstale. 4
Morromann Skrevet 2. januar Skrevet 2. januar (endret) Snylter skrev (7 timer siden): Jeg vet ikke helt om du er klar over det, men Ukraina er altså en del av Europa. Ta deg en tur dit, så får du muligens en forståelse for at det prates om krig i Europa. Hvorfor skal jeg det? Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne hvorfor Støre bevisst sier "Europa" istedenfor Ukranina. Det er bevisst manipulering for å spille på folks dårlige samvitigghet for å påpeke problemer her hjemme og å mane frem bilder av verdenskrig. Det var krig i en del av Europa gjennom hele 1990-tallet også for de som husker uten at politikerne brukte det som unnskyldning for å nedpriotirtere oppgaver her hjemme. Slik som når han truet med kabinettspørmål om vi skulle gå inn for å begrense strømeksport "til et Europa i krise". Ikke det at det hadde vært noen trageide for meg om han trakk seg for å si det mildt. Good riddeance hadde jeg følt da. Når man ser historisk på det lever vi fortsatt i en historisk fredelig periode av Europas historie når vi ser det totalt fra middelalderen og frem til i dag; perioden etter 1945 har vært usedvanlig fredelig, selv om det når og da har vært isolerte konflikter men som på ingen måte overhodet kan kalles en europeisk storkonflikt. Kan jo legge til at det forøvrig var flere stater totalt som var i krig under Balkankrigene på 1990-tallet enn det er i krigen mellom to tidligere sovjetrepublikker i dag. Endret 2. januar av Morromann 1
Snikpellik Skrevet 2. januar Skrevet 2. januar (endret) Synes det var en bra tale jeg. Både Støre og Solberg sine nyttårstaler har stort sett vært veldig fine. Litt rart å kritisere uten å ha sett den må jeg si. Kult grep å ta talen fra høyblokka i regjeringskvartalet, og snakke om hvor viktig det er å nå endelig kunne ta den tilbake. Ikke minst for de som døde og ble hardt skadd på jobb for landet vårt, som var det han trakk frem. Likte også hvor mye han vektla trusselen fra Russland og krigen. Mange trenger tydeligvis en påminnelse om alvoret ukrainerne, kontinentet vårt og vi står i. Ikke minst at ha sa direkte at Kina støtter russernes krig, det er det ikke så mange andre land som våger å gjøre. Endret 2. januar av Snikpellik 3 2
pølsemaker Skrevet 2. januar Skrevet 2. januar Hverken sett kongen eller statsministerens tale. Det gir meg ingenting. Stort sett bedriver Kongen lulling og statsministeren selger inn politikken til seg og sine egne. Naturligvis. Ikke så mye nytt om rikets tilstand. Med Støre har det blitt mer stor-europa vyer. Ikke så vanskelig å forstå. Støre ønsker å spille på den store arenaen, og han har fullmakten til en av de feiteste sjekkheftene i Europa. Hans fartstid i internasjonale forhandlinger er ganske imponerende. Det er det internasjonale miljøet som har formet han, i det miljøet er karrieren hans finpusset. I EU ser han sine likemenn og der vil han bidra. Se hvem han har satt til nestleder. Ingen konkurranse der. Hun styrer en pølsebod, mens han driver et internasjonalt konsern. Har ingen problemer med vår støtte til Ukraina, men usikker på om Støre er den rette for å samtidig ivareta norske interesser. Til det har halvsannhetene og løgnene vært for mange. Støre rir to hester, både statsministerposten og utenriksministerposten. Glem Barth Eide, han virker som en desperat sekretær under støre. Tenker at AP kommer til å svelge mange kameler fromver for å beholde makten. Bare se hvordan de kommer til å ta eierskap til både invandringsproblematikk, skattepolitikk, energi, industri, utdannings osv. Vi må ikke glemmme at vi også har vikarierende grunner til å støtte Ukraina. De har naturressurser som er strategisk viktige for vesten. Og det er bedre for oss at vi får Ukraina inn i vårt politiske Europa enn at de blir en del av det Russiske imperiet. Det er ingen umiddelbar fare for konvensjonell krig på politisk Europeisk jord med det første. Bare dersom Russland får lov å ta Ukraina og får tid og ro til å hente seg inn økonomisk og militært. Rent geografisk er store deler av Russland en del av Europa. Moskva ligger i Europa. Uten at vi regner de som europeere. Tenker det er greit å minne om all den tid man også messer om at Ukraina er europeere som oss. Dersom Ukraina ikke var i vår interessesfære ville vi ikke regnet de som en del av det europeiske felleskapet. 2
obygda Skrevet 2. januar Skrevet 2. januar (endret) Snikpellik skrev (2 timer siden): Kult grep å ta talen fra høyblokka i regjeringskvartalet, og snakke om hvor viktig det er å nå endelig kunne ta den tilbake. Ikke minst for de som døde og ble hardt skadd på jobb for landet vårt, som var det han trakk frem. Til hvilken pris? Jeg blir faktisk uvel av å lese om alle pengene man har brent bort på dette prosjektet...Så jeg hadde heller sett at den blokka aldri ble nevnt eller vist. Og så gikk det ikke mange sekundene før man begynte å referere historier fra 22 juli i mediene også etter talen. Det synes jeg er sykt. Den mannen som begikk denne syke handlingen blir jo på en måte hedret også -han har skapt et minnesmerke for nasjonen tydeligvis. Hvor sykt er ikke det? Endret 2. januar av obygda 1
Snylter Skrevet 2. januar Skrevet 2. januar 3 hours ago, Morromann said: Hvorfor skal jeg det? Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne hvorfor Støre bevisst sier "Europa" istedenfor Ukranina. Det er bevisst manipulering for å spille på folks dårlige samvitigghet for å påpeke problemer her hjemme og å mane frem bilder av verdenskrig. Det var krig i en del av Europa gjennom hele 1990-tallet også for de som husker uten at politikerne brukte det som unnskyldning for å nedpriotirtere oppgaver her hjemme. Slik som når han truet med kabinettspørmål om vi skulle gå inn for å begrense strømeksport "til et Europa i krise". Ikke det at det hadde vært noen trageide for meg om han trakk seg for å si det mildt. Good riddeance hadde jeg følt da. Når man ser historisk på det lever vi fortsatt i en historisk fredelig periode av Europas historie når vi ser det totalt fra middelalderen og frem til i dag; perioden etter 1945 har vært usedvanlig fredelig, selv om det når og da har vært isolerte konflikter men som på ingen måte overhodet kan kalles en europeisk storkonflikt. Kan jo legge til at det forøvrig var flere stater totalt som var i krig under Balkankrigene på 1990-tallet enn det er i krigen mellom to tidligere sovjetrepublikker i dag. Så du mener altså at krigen i Ukraina ikke er en sikkerhetsrisiko for resten av Europa? Herlig naiv tankegang. Jeg er ikke noen stor fan av Støre men han har helt rett i at det er en krig i Europa og at det påvirker sikkerhetssituasjonen. Russland gjør også stadig fremstøt mot andre land, bare se på kablene som ble kuttet forleden dag, GPS-jamming i nordområdene osv.. Russland prøver nok å destabilisere Europa generelt og nordområdene spesielt. 3
Morromann Skrevet 2. januar Skrevet 2. januar Snylter skrev (1 minutt siden): Så du mener altså at krigen i Ukraina ikke er en sikkerhetsrisiko for resten av Europa? Jeg ligger ikke våken om natta og tror Russland skal angripe oss i morgen om du tror det nei. Snylter skrev (2 minutter siden): han har helt rett i at det er en krig i Europa ....i øst-Ukraina. Mens hele resten av kontinentet er i fred. Og som sagt, krig et eller annet sted i Europa er ikke noe nytt. Var krig på Balkan gjennom hele 1990-tallet også. Uten at Gro og Bondevik dro det frem i hver eneste nyttårstale. Forøvrig har Støre mye å lære av den danske statsministeren som tar folks bekymringer om hva som skjer i eget land og ikke langt borte alvorlig. 1
trikola Skrevet 2. januar Skrevet 2. januar 13 minutes ago, Morromann said: Og som sagt, krig et eller annet sted i Europa er ikke noe nytt. Var krig på Balkan gjennom hele 1990-tallet også. Kan ikke sammenliknes. Det var ikke atommakter involvert. Og egentlig var balkankrigene borgerkrig i landet Jugoslavia 2
Subara Skrevet 2. januar Skrevet 2. januar freedomseeker skrev (9 timer siden): Ja, det nye Regjeringskvartalet er så unorsk som det kan få blitt. En festning i en prisklasse man må til Sovjetunionens glansdager for å finne maken til. Tenker at denne konstruksjonen sikkert er blant det ypperste i verden innen sikkerhet og at andre nasjoner har noe å lære av oss. Dvs. nye oppdrag i utlandet etter endt verk. Noe vi kan være stolte av. Men synd at det ble så dyrt. Sikkerhet for de som styrer landet bør ha høy prioritet. Det holdt på å gå helt galt sist. 4
Snylter Skrevet 2. januar Skrevet 2. januar 9 hours ago, freedomseeker said: Ja, det nye Regjeringskvartalet er så unorsk som det kan få blitt. En festning i en prisklasse man må til Sovjetunionens glansdager for å finne maken til. Gjenspeiler det nye Norge. Jada, det er en solid festning som kan ta vare på statsapparatet og beskytte det mot trusler. Det er etter mitt syn flott at man sikrer seg så godt som praktisk mulig mot trusler. Samtidig har man klart å ta vare på det norske ved å ha åpne områder i regjeringskvartalet, områder folk flest kan bruke til rekreasjon.. I mange andre land ville man trolig stengt av hele området. 5
The Avatar Skrevet 2. januar Skrevet 2. januar Subara skrev (12 timer siden): Hørte talen, men fikk ikke med meg utsagnet om at vi må være forberedt på krig. Kanskje jeg fortrengte det. Dette med å være førebudd på krig er eit bodskap som kjem frå heile Stortinget, og hadde nok vært heilt likt uansett kven som var statsminister. 2026 skal være totalforsvarsåret og i tida framover så kjem det til å kome mykje informasjon som har som målsetting å stryke motstandsdyktigheita i befolkninga, både fysisk gjennom eigenberedskap og planverk, men også psykisk gjennom å førebu befolkningas motstands- og kampvilje, og ikkje minst evnen til å skille mellom informasjon og propaganda. Erfaringane frå Ukraina er at den omstillinga som Ukraina hadde etter 2014 ved å bygge nasjonalisme og samhald var svært viktig for motstanden som Ukraina var i stand til stille opp etter invasjonen. Det er mange tiår sidan sist vi stod ovanfor ein tilsvarande krigsrisiko. Krigen i Ukraina utgjer ein konkret fare for eskalering sidan mange NATO land inkludert Norge er aktive bidragsytere til krigen, noko som kan gjere det relevant for Russland å finne måtar å stoppe våpenleveransane på. Men kanskje aller størst fare er det at ved at så mykje ressursar er knytta opp i Russland så er det ei gyllen anledning for andre statar som har noko uoppgjort å bruke denne tida til å starte nye krigar i håp om at det går under radaren. Om det no blir krig mellom Kina og Taiwan så er det nesten sannsynleg at USA flyttar alt fokuset mot Kina, noko som igjen gjer at det blir Europa åleine som må fortsette å hjelpe Ukraina. Det trusselbildet vi står ovanfor no er for komplekst til at det kan løysast av militæret åleine. I dagens sikkerheitssituasjon så kan vi ikkje rekne med å få ei krigserklæring om det blir krig, den store trusselen er delvis invasjon som ikkje nødvendigvis kan løysast militært. Frå at vi før var bekymra for at Russland kunne finne på å okkupere Finnmark, så har trusselen blitt at vi like gjerne kan bli okkupert av ein alliert. Trump sitt ønske om å få Grønland kan fort snu til at Trump heller vil ta kontrollen på Svalbard under påskot av å ikkje annerkjenne Svalbardtraktatet. Også Russland og Kina har store interesser i Svalbard, men disse trusslane kan vi i større grad bruke militæret til å bekjempe. Ein invasjon frå ein NATO alliert vil det være heilt nødvendig med ei sivilbefolkning som kjemper imot med ulydigheit. 2
Camlon Skrevet 2. januar Skrevet 2. januar (endret) 15 hours ago, Imaginacíon said: Arbeidsledigheten er på et lavt nivå Jeg vet om flere som sliter å få seg jobb og arbeidsledigheten nærmer seg oljekrisen i 2016 og nedstengingen i 2020. Det kunne naturligvis være verre, men dagens nivå er ikke et lavt nivå. Jeg vet at NAV-arbeidsledigheten er lav, men den mangler en stor andel av de som ikke kvalifiserer seg til dagpenger og de som blir satt på tiltak. https://tradingeconomics.com/norway/unemployment-rate Endret 2. januar av Camlon 3 1
OMyre Skrevet 2. januar Skrevet 2. januar https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/nyttarstalene-mette-frederiksen-tor-det-verken-jonas-gahr-store-eller-ulf-kristersson-tor/s/5-95-2804485 Danskene får det til. Ola Dunk dunker videre. 2
Snikpellik Skrevet 2. januar Skrevet 2. januar (endret) Morromann skrev (5 timer siden): Jeg ligger ikke våken om natta og tror Russland skal angripe oss i morgen om du tror det nei. ....i øst-Ukraina. Mens hele resten av kontinentet er i fred. Og som sagt, krig et eller annet sted i Europa er ikke noe nytt. Var krig på Balkan gjennom hele 1990-tallet også. Uten at Gro og Bondevik dro det frem i hver eneste nyttårstale. Det er krig i hele Ukraina, ikke «bare» øst i Ukraina. For ukrainerne er krigen helt eksistensiell, og for Europa og Norge er det katastrofalt dersom russerne vinner. Det er den klart største og blodigste krigen i Europa siden andre verdenskrig og kan ikke sammenlignes med Balkan på 90-tallet. Russland fører i tillegg en desinformasjons- og hybridkrig mot store deler av Vest-Europa, inkludert mot Norge. De er en konstant trussel, hver eneste dag. Norge har også fått snart 100.000 ukrainske flyktninger, en etterhvert stor minoritet i befolkningen vår. Det ville vært helt absurd om ikke statsministeren en gang skulle nevnt krigen i talen, og synes det er en veldig rar ting å kritisere. Jeg er glad han vektla den slik han gjorde. Endret 2. januar av Snikpellik 3 1
Vokteren Skrevet 2. januar Forfatter Skrevet 2. januar leticia skrev (16 timer siden): Jeg har ikke sett den. Men uavhengig av hvem som styrer så blir denne talen gjerne full av selvgodhet og selvrettferdighet og litt for lite selvransakelse. Det er standard. Hva mener du er galt med samfunnet i Norge som AP støtter som er EU sin feil? Her er det flere områder, men presenterer gjerne et knippe: ACER, flyktningpolitikk, toll på metaller, prissmltte på strøm, økende avstand mellom befolkning og myndigheter, økende avstand mellom fattig og rik osv osv 2 1
Morromann Skrevet 2. januar Skrevet 2. januar Camlon skrev (4 timer siden): Jeg vet om flere som sliter å få seg jobb og arbeidsledigheten nærmer seg oljekrisen i 2016 og nedstengingen i 2020. Det kunne naturligvis være verre, men dagens nivå er ikke et lavt nivå. Jeg vet at NAV-arbeidsledigheten er lav, men den mangler en stor andel av de som ikke kvalifiserer seg til dagpenger og de som blir satt på tiltak. https://tradingeconomics.com/norway/unemployment-rate De ledighetstallene som Støre har bløffet med blant annet er latterlig lave og rett og slett feil. Norge har ikke 2% ledighet, den er snarere 8-10%. Fordi personer på NAV-tiltak blir satt i sysselsettingsstatistikken så det skal se ut som om vi har lav arbeidsledighet men det er likevel svindelstatistikk, men som likevel misbrukes i valgkamp-propaganda. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå