Boing_80 Skrevet 22. desember 2025 Skrevet 22. desember 2025 Hei, Jeg fikk nettopp en melding på telefonen min fra Politiet. Skriver ordrett det som står i meldingen: Passet ditt, eller til en du er kontaktperson for, nærmer seg utløp og du bør bestille time for nytt pass på politiets nettsider. Se bort fra denne meldingen om du allerede har time. Hilsen politiet Du kan ikke svare på dette spesialnummeret. Finn ut mer Dette må da være scam? Jeg har ikke klikket på linken.
Cascada81 Skrevet 22. desember 2025 Skrevet 22. desember 2025 Det kommer varsel ca 6 mnd før passet utløper, så er jo bare å sjekke om du eller noen nærstående/noen du er verge for, har pass som utløper. 2
ilpostino Skrevet 22. desember 2025 Skrevet 22. desember 2025 Jeg fikk samme SMS et par måneder før mitt nasjonale ID-kort utløp. Sjekk utløpsdatoen på ditt (eller passet ditt) så ser du at en av disse går ut i en ikke så fjern fremtid. 3
rozon Skrevet 22. desember 2025 Skrevet 22. desember 2025 https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/politiet-ber-folk-bestille-pass-na-for-a-unnga-lange-passkoer-i-sommer-1.16198719 2
Boing_80 Skrevet 22. desember 2025 Forfatter Skrevet 22. desember 2025 (endret) Jeg klikket ikke på linken, men ser at passet mitt utgår i juni neste år. Så kanskje er det rett som dere skriver. Endret 22. desember 2025 av Boing_80
Imaginacíon Skrevet 22. desember 2025 Skrevet 22. desember 2025 23 minutes ago, Boing_80 said: Jeg klikket ikke på linken, men ser at passet mitt utgår i juni neste år. Så kanskje er det rett som dere skriver. Aldri klikk på linker i eposter og smser. Gå direkte til politiets passider for å bestille time. 2
Jalla21 Skrevet 22. desember 2025 Skrevet 22. desember 2025 Boing_80 skrev (53 minutter siden): Hei, Jeg fikk nettopp en melding på telefonen min fra Politiet. Skriver ordrett det som står i meldingen: Passet ditt, eller til en du er kontaktperson for, nærmer seg utløp og du bør bestille time for nytt pass på politiets nettsider. Se bort fra denne meldingen om du allerede har time. Hilsen politiet Du kan ikke svare på dette spesialnummeret. Finn ut mer Dette må da være scam? Jeg har ikke klikket på linken. Hvorfor googler du ikke "sender politiet varsel før pass går ut"? Det må da være enklere enn å opprette en tråd her. 7
ilpostino Skrevet 22. desember 2025 Skrevet 22. desember 2025 Det samme kan vel sies om ~99.5% av trådene som opprettes på dette forumet. 7 1
Boing_80 Skrevet 22. desember 2025 Forfatter Skrevet 22. desember 2025 (endret) Jalla21 skrev (16 timer siden): Hvorfor googler du ikke "sender politiet varsel før pass går ut"? Det må da være enklere enn å opprette en tråd her. At jeg ikke tenkte på det! Tusen hjertelig takk skal du ha for et innsiktsfullt, livsendrende og emansiperende tips som gjør livet mitt til en lykkelig oase av fred, ro og harmoni 🥹🥲💫🌟🎉♥️💋🤘👌💅👌👈🌅🏞️🌝🌠🐻 (ble bare så rørt over omtanken, toleransen, godheten, rausheten, medfølelsen, empatien og vennligheten din som ikke kjenner noe sidestykke). Måtte du for alltid bli båret på en gullstol og beundret for dine kloke innspill og et intelligent blikk som oser av klokskap, dybde og erfaring. Amen. Hare krishna. Shalom. Det er berre lækkert. Endret 23. desember 2025 av Boing_80 4 1 2
engavif Skrevet 22. desember 2025 Skrevet 22. desember 2025 Synes det er fint at politiet kommer med påminnelse. Men om det stemmer at dem har lagt med link i meldingen så er det jo litt på trynet. Dem sier jo stadig aldri trykk på linker i mail, sms osv. Virker jo rart da om dem selv legger med link i sine meldinger. 4 1
PaladinNO Skrevet 22. desember 2025 Skrevet 22. desember 2025 Jalla21 skrev (36 minutter siden): Hvorfor googler du ikke "sender politiet varsel før pass går ut"? Det må da være enklere enn å opprette en tråd her. Har du sett noen av svarene AI kommer med i disse tider når man søker på nettet? Man vet jo ikke hva som er pålitelig informasjon lenger, så å lage en tråd for å spørre andre om personlig erfaring føles nesten bedre enn noen gang før for å få svaret man lurer på. 7 2
toralfb Skrevet 22. desember 2025 Skrevet 22. desember 2025 Boing_80 skrev (1 time siden): Hei, Jeg fikk nettopp en melding på telefonen min fra Politiet. Skriver ordrett det som står i meldingen: Passet ditt, eller til en du er kontaktperson for, nærmer seg utløp og du bør bestille time for nytt pass på politiets nettsider. Se bort fra denne meldingen om du allerede har time. Hilsen politiet Du kan ikke svare på dette spesialnummeret. Finn ut mer Dette må da være scam? Jeg har ikke klikket på linken. SMS er ekte. Linken er laget av telefonen din. Den viser en generell informasjon om svar til spesialnummer og vises på alle slike meldinger. Teksten ligger under selve meldingen. 2
Boing_80 Skrevet 22. desember 2025 Forfatter Skrevet 22. desember 2025 toralfb skrev (6 minutter siden): SMS er ekte. Linken er laget av telefonen din. Den viser en generell informasjon om svar til spesialnummer og vises på alle slike meldinger. Teksten ligger under selve meldingen. Okei. Bare reagerer på en meldingen er rart skrevet. Burde vel ha stått noe mer som skapte trygghet? Jeg antar at jeg ikke er den eneste som har undret over dette.
toralfb Skrevet 22. desember 2025 Skrevet 22. desember 2025 (endret) Boing_80 skrev (16 minutter siden): Okei. Bare reagerer på en meldingen er rart skrevet. Burde vel ha stått noe mer som skapte trygghet? Jeg antar at jeg ikke er den eneste som har undret over dette. Teksten er skrevet for å dekke varsling for eget pass og de som en er kontaktperson til, eksempelvis barn. Lenken under meldingen kommer fra telefonen, det kan ikke avsender endre. (Om det er mulig å svare vises ikke meldingen.) Teksten var som vist under i 2022: Sitat Hei. Passet ditt utløper om 3 måneder. Hvis du ønsker å fornye det, se politiets nettsider for mer informasjon om timebestilling. Hilsen politiet Endret 22. desember 2025 av toralfb 1
grenness Skrevet 22. desember 2025 Skrevet 22. desember 2025 Som de siste her skriver, så er den meldingen ekte og fra politiet, men Android legger på en tekst om at det ikke er mulig å svare. Vi (politiet) skal se litt på om vi kan gjøre meldingen tydeligere, og vi er enig i at det er uheldig at det sniker seg med en link uten at vi får gjort noe særlig med det. Selv om teksten og linken "Du kan ikke svare på dette spesialnummeret. Finn ut mer " ligger under selve meldingen fra politiet og ikke er en del av denne, så er ikke det så lett å se for brukeren. Mvh Christopher 1
ilpostino Skrevet 22. desember 2025 Skrevet 22. desember 2025 Nesten uansett hvordan man spesifiserer en tekst er det en viss fare for at den er "unøyaktig" for noen. 2
Maabren Skrevet 22. desember 2025 Skrevet 22. desember 2025 Syns det er lett å skjønne kva som er beskjeden og at "finn ut mer" er retta rundt spesialnummeret og ikkje beskjeden. Er sjølvforklarande egentlig... 2
Inge Rognmo Skrevet 22. desember 2025 Skrevet 22. desember 2025 Ja, for alle som har mottatt en eller flere meldinger fra ett eller flere numre det ikke går an å svare til, så er det ganske åpenbart at den teksten ikke er en del av selve meldingen. (scroller du opp/ned i meldingstråden, så ligger "fotnoten" fortsatt nederst...) "Linken" er heller ikke en faktisk link til en nettside, men åpner en pop-up informasjonsboble fra Android/telefonen, omtrent som "hjelp-funksjonen" andre steder. 2
Boing_80 Skrevet 23. desember 2025 Forfatter Skrevet 23. desember 2025 grenness skrev (13 timer siden): Som de siste her skriver, så er den meldingen ekte og fra politiet, men Android legger på en tekst om at det ikke er mulig å svare. Vi (politiet) skal se litt på om vi kan gjøre meldingen tydeligere, og vi er enig i at det er uheldig at det sniker seg med en link uten at vi får gjort noe særlig med det. Selv om teksten og linken "Du kan ikke svare på dette spesialnummeret. Finn ut mer " ligger under selve meldingen fra politiet og ikke er en del av denne, så er ikke det så lett å se for brukeren. Mvh Christopher Er du politimann?
Baranladion Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 Jeg fikk en sånn SMS jeg også, men der var det ingen link. Jeg vet tilfeldigvis utløpsdatoen på mitt pass, så for meg kom den ikke som noen overraskelse, men jeg satt allikevel pris på det, slik at jeg fikk bestilt time i god tid. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå