Gå til innhold

Burde Telenor nasjonaliseres?

lada1

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ville det være et poeng at Telenor ble "nasjonalisert" på linje med Statens vegvesen?  Altså at data-nettet ble en del av nasjonal infrastruktur? Er det mye mer innovasjon å hente ved å ha dette konsernet så veldig "privat"?  Forsvinner det mye penger til dagens eiere og  som "vi" må betale?

Endret av lada1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
lada1 skrev (1 minutt siden):

Ville det være et poeng at Telenor ble "nasjonalisert" på linje med Statens vegvesen?  Altså at data-nettet ble en del av nasjonal infrastruktur? Er det mye mer innovasjon å hente ved å ha dette konsernet så veldig "privat" ?   Forsvinenr det mye penger til dagens eiere og  som "vi" må betale?

Det ble vel veldig mye bedre etter det ble privatisert.... så ser ikke poenget med å gå tilbake 

• Liker 2
Skrevet (endret)
16 minutes ago, Tussi said:

Det ble vel veldig mye bedre etter det ble privatisert.... så ser ikke poenget med å gå tilbake 

Enig at det *ble* bedre - men er det fortsett bedre enn alernativet. Jeg ser ikke poenget i å "se seg tilbake".

Er det sterkere argumenter for å se på Statens vegvesen som "nasjonal infrastruktur"?

Avgjørende spørsmål: ville jeg spare penger på om Telenor ble nasjonalisert? Jeg ser ikke på spørsmålet som et "ideologisk spørsmål" - bare som et "grådighet-spørsmål" 🙂   Sammenlignende eksempel: FrP-ere ser ut til å hate vei-prising og er tydelig imot privatisering av det fysiske veisystemet. Spørsmålet gjelder ikke ideologisk "sosialisme kontra kapitaliseme".

Endret av lada1
Skrevet

Nå har man jo oprettet en konkurrent til Statens vegvesen, nye veier as. 

Og jeg vil våge påstanden at private ville ha drevet endel ting mye mer effektivt enn en det Statens vegvesen gjør det, har jobbet på prosjekter og ingen private ville ha overlevd og drive som de.

Skrevet (endret)

Nye veier driver vel bare med utbygging av veinettet, mens Statens vegvesen drifter det? Og det finnes vel fylkeskommunalt veinett som Statens vegvesen ikke har noe ansvar for?

Endret av ilpostino
Skrevet (endret)
ilpostino skrev (4 timer siden):

Nye veier driver vel bare med utbygging av veinettet, mens Statens vegvesen drifter det? Og det finnes vel fylkeskommunalt veinett som Statens vegvesen ikke har noe ansvar for?

Ja, man overførte fylkesveiene fra Vegvesenet til fylkene, de skulle få flere oppgaver, har ikke sett noe regnestykke på om dette lønte seg.
Vegvesenet er vel i dag en større organisasjon enn den gangen de driftet alt selv.

Drift og vedlikehold ble skilt ut og ble til Mesta, i dag er alt vedlikehold satt ut på anbud både fra Vegvesenet og fylkene.

Endret av agvg
Skrevet (endret)

Vegvesenet bruker selvfølgelig underleverandører. De kjøper både utstyr og tjenester. De lager da ikke gravemaskiner og spader selv 🙂

En oppside ved å nasjonalisere Telenor er at da vil de ikke så lett starte opp eventyr i utlandet. Mindre hybris og mindre til lederlønninger? Norske Telenor-brukere har måttet betale dyrt for selskapet sine  satsinger i bl.a. India. De kunne neppe satset slik uten kostbare tele-utgifter for brukere i Norge. Og hvor mye betales nå i aksje-utbytte fra Telenor og som "vi" må betale?

Er det ikke slik at svenskene og finnene har mye billigere tele-tjenester (internet) enn oss i Norge?

Money talks.

Edit: jeg prøvde å sjekke prisene for mobil-abonnement i Finland. For ubegrenset data ligger prisene på omtrent havlparten av tilsvarende Telenor-priser i Norge. Har jeg forstått riktig?

Endret av lada1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
agvg skrev (23 timer siden):

Og jeg vil våge påstanden at private ville ha drevet endel ting mye mer effektivt

Men samtidig kostet det samme og tatt overskuddet selv, mens de fortsetter å skvise lønninger og utgifter.

Kritiske områder bør enten gjøres av staten, eller ha strenge nok regler til at det ikke kan misbrukes av det private. Jeg driter i at Stordalen herjer idiot i hotell-industrien, mens jeg hater det dagligvare-eierne holder på med. Sistnevnte burde være ulovlig. Staten må ikke drifte det selv, men de bør ha strenge nok krav til de som gjør det.

Det samme tenker jeg i derre scenarioet. Staten trenger ikke drifte telenettet selv, de trenger bare ha krav til de som gjør det rundt kvalitet, sikkerhet, tilgjengelighet og pris. Noe som gjør det mulig for dyktige folk å skape god bedrift, på en måte som ikke utnytter det norske folk for hvert eneste øre.

En form for kapitalisme som kun er der for å regulere misbruk 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
On 12/22/2025 at 6:52 AM, Tussi said:

Nja. 
Telebransjen har gått gjennom teknologiske kvantesprang i perioden, som er 100% uavhengig av privatiseringen.

Jeg vil nå si at effekten av privatiseringen derfor er vanskelig å si sikkert.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg syns det hadde vært litt mer bekymringsverdig dersom en statlig aktør skulle hatt full oversikt og kontroll over tele og internett data, men bare bittelitt mer bekymret enn jeg er nå, når det ligger i privates hender. 

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Comma Chameleon said:

Kritiske områder bør enten gjøres av staten, eller ha strenge nok regler til at det ikke kan misbrukes av det private. Jeg driter i at Stordalen herjer idiot i hotell-industrien, mens jeg hater det dagligvare-eierne holder på med. Sistnevnte burde være ulovlig. Staten må ikke drifte det selv, men de bør ha strenge nok krav til de som gjør det.

Vel, det er vel nettopp det staten gjør med dagligvare- mat -markedet - den setter strenge krav. Men i hovedsak for at innenlandske produsenter skal ha det bra, ikke konsumentene.

• Liker 1
Skrevet
agvg skrev (20 timer siden):

Ja, man overførte fylkesveiene fra Vegvesenet til fylkene, de skulle få flere oppgaver, har ikke sett noe regnestykke på om dette lønte seg.
Vegvesenet er vel i dag en større organisasjon enn den gangen de driftet alt selv.

Utan å ha sett tala så kan eg meg sikkerheit seie at det ikkje har blitt billegare. Når fylka skulle ta over drifta av fylkesvegane sjølv så måtte det opprettast heilt nye fagmiljø i fylkeskommunene i tillegg til det eksisterande miljøet hos Statens Vegvesen.
Den frigjorte arbeidskapasiteten hos Statens Vegvesen ved at ein får fokusere berre på riksvegane har langt på veg blitt spist opp kvalitetsaukninga ved at det brukes meir tid på å dokumentere og undersøke vegstandaren. Om dette er bra eller dårleg kjem litt ann på korleis du ser på det, men det blir aldri billegare å gjere ting meir ordentlig og med større fokus på kvalitet.

I tillegg har vi også eit tredje fagmiljø på veg innafor kommunene som berre har ansvar for kommunale vegar.

For meg er dette eit godt bevis på at det eigentleg handlar om å gjere endringar for endringas skuld, då det å omorganisere viser handlekraft. Det er sjølvsagt heilt ideotisk å splitte vegmiljøet hos staten for å få to uavhengige vegmiljø i både stat og fylke/kommune, når dei same politikarane i neste åndedrag snakkar varmt om å slå saman fylker fordi det er så mykje meir effektiv med stordrift.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
lada1 skrev (På 22.12.2025 den 6.50):

Ville det være et poeng at Telenor ble "nasjonalisert" på linje med Statens vegvesen?  Altså at data-nettet ble en del av nasjonal infrastruktur? Er det mye mer innovasjon å hente ved å ha dette konsernet så veldig "privat"?  Forsvinner det mye penger til dagens eiere og  som "vi" må betale?

Så du mener at det ikke er nok med at staten allerede eier 54% av Telenor?

Ja, det betyr at rundt 54% av overskuddet går tilbake til staten hvert år.

Skrevet
lada1 skrev (På 22.12.2025 den 6.50):

Telenor overlater kystradiotjenesten til Staten.

Generelt dårligere beredskap på bygdene. Hvis en mast i området kobler ut, står alle uten dekning. Det var bedre beredskap med kobberlinjene. 

Skrevet

Du bør være sjeleglad for at staten ikke selger mat i dette landet og i hele tatt er minst mulig innblandet. Alt som staten er innblandet i blir som regel hinsides dyrt og går sakte. Du kunne endt opp med å betale dobbelt så mye som i dag. Bare se på Telenor fiber AS, margin på 44 %. Det er helt hinsides, her skal nordmenn flås. 

• Liker 1
Skrevet
kremt skrev (19 minutter siden):

Du bør være sjeleglad for at staten ikke selger mat i dette landet og i hele tatt er minst mulig innblandet. Alt som staten er innblandet i blir som regel hinsides dyrt og går sakte. Du kunne endt opp med å betale dobbelt så mye som i dag. Bare se på Telenor fiber AS, margin på 44 %. Det er helt hinsides, her skal nordmenn flås. 

Nå er det vel mørk fiber som utgjør storparten dette, og det betyr ikke annet enn at markedet vil betale. Alle som driver butikk ønsker selvsagt å tjene mest mulig penger på en investering.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
3 hours ago, kremt said:

Du bør være sjeleglad for at staten ikke selger mat i dette landet og i hele tatt er minst mulig innblandet. Alt som staten er innblandet i blir som regel hinsides dyrt og går sakte. Du kunne endt opp med å betale dobbelt så mye som i dag.

Staten leverer veldig, veldig mange bra tjenester, men om man skal konkretisere med ett eksempel så vil jeg dra frem Vinmonopolet.
Svært godt utvalg, svært gode priser, svært gode medarbeidere. Her jobbes det med kvalitet i alle ledd.

3 hours ago, kremt said:

Bare se på Telenor fiber AS, margin på 44 %. Det er helt hinsides, her skal nordmenn flås. 

Telenor fiber AS er et privat selskap, ikke et statlig selskap. Det er ikke noe godt eksempel for deg å bruke

• Liker 2
Gjest Slettet-14hq8Y
Skrevet
On 12/22/2025 at 6:52 AM, Tussi said:

Det ble bedre fordi det var en generelt paradigmeskifte i samfunnet og i teknologien. Det markedsdrevede Telenor kastet uansett bort milliarder i både Russland og India. 

28 minutes ago, kremt said:

Et privat selskap, virkelig. 70 % eid av et selskap som er 54 % eid av staten. 

Staten har eierskap kun for å sikre infrastrukturen. Selskapet kan mer eller mindre styre seg selv. Og det har det også gjort. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...