Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Staten går videre i sitt absurde arbeid for å innføre nye tabuer og nei-ord.
Dette forslaget må vel sies å ha skutt langt over mål :

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/n1RdjQ/kan-en-laerer-bruke-uttrykkene-mannlig-kjoennsorgan-og-kvinnelig-kjoennsorgan-i-undervisningen-helst-ikke-sier-staten

Hvilken virkelighetsfjern pressgruppe er det som ønsker at feks lærere ikke skal bruke kjønnsspesifikke ord som «gutt» eller «jente»?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 minutes ago, Vokteren said:

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/n1RdjQ/kan-en-laerer-bruke-uttrykkene-mannlig-kjoennsorgan-og-kvinnelig-kjoennsorgan-i-undervisningen-helst-ikke-sier-staten

Hvilken virkelighetsfjern pressgruppe er det som ønsker at feks lærere ikke skal bruke kjønnsspesifikke ord som «gutt» eller «jente»?

"Gutt" og "Jente" er vel ikke tatt opp som et problem i det du refererer til? 
Poenget med "mannlig/kvinnelig kjønnsorgan" er; Har du ikke penis så er du ikke mann. Har du ikke vagina så er du ikke kvinne.

Jeg ser absolutt ingen problem med at det anbefales å si penis og vagina når man snakker til grupper og ikke mannlig/kvinnelig kjønnsorgan.

Det finnes mange andre vanskelige problemstillinger i kjønnsdebatten og samfunnets tilpassinger. Det som tas opp i artikkelen er suppe på spiker. 

• Liker 3
Skrevet
Vokteren skrev (19 minutter siden):

Absurditeten er vel alt du gidder å henge deg opp i som ikke angår deg. 
Det er snakk om penis, testikler, vulva, vagina osv. Det er etablerte begreper innen biologien.

Hvorfor skal man fortsette å benytte gammeldagse unøyaktige ord som "mannlig kjønnsorgan" når man har en mye bedre beskrivelse: Penis og testikler.

• Liker 3
Skrevet
WiiBoy skrev (13 minutter siden):

"Gutt" og "Jente" er vel ikke tatt opp som et problem i det du refererer til? 
Poenget med "mannlig/kvinnelig kjønnsorgan" er; Har du ikke penis så er du ikke mann. Har du ikke vagina så er du ikke kvinne.

Jeg ser absolutt ingen problem med at det anbefales å si penis og vagina når man snakker til grupper og ikke mannlig/kvinnelig kjønnsorgan.

Det finnes mange andre vanskelige problemstillinger i kjønnsdebatten og samfunnets tilpassinger. Det som tas opp i artikkelen er suppe på spiker. 

Denne saken bak en betalingsmur viser de reelle konsekvensene av dusteforslaget:

https://www.sandnesposten.no/anbefaler-larere-i-sandnes-a-bruke-andre-ord-enn-gutt-og-jente/s/5-105-1274039

• Liker 1
Skrevet

Dette er jo ikke rotet i tabu, men å bruke kjønnsnøytralt språk i offentlig sektor. Kommuner og stat skal være til for alle, representere alle og skal ikke ta stilling til om det er politimann, politidame, lærer, lærerinne, han, hun, dem, de, kvinne, mann, kvinnelig kjønnsorgan eller mannlig kjønnsorgan.

Det er null behov for å bruke et slikt bias, og å trekke mot et nøytralt midtpunkt kan knapt kalles politisk motivert i den grad at et apolitisk standpunkt ikke er politisk.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

Hvis noen sier til meg, hvordan går det med din penis og pung helse, så fiker jeg til dem. Nei, jeg kommer ikke til å gjøre det, men jeg kommer til å fortsette å bruke, min mannlige helse. Skal likevel forsøke å repsektere de som ikke passer inn i tokjønnsmodellen, selv om jeg synes at dette begynner å bli vel vanskelig dette her. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
ronron25 skrev (24 minutter siden):

Hvis noen sier til meg, hvordan går det med din penis og pung helse, så fiker jeg til dem. Nei, jeg kommer ikke til å gjøre det, men jeg kommer til å fortsette å bruke, min mannlige helse. Skal likevel forsøke å repsektere de som ikke passer inn i tokjønnsmodellen, selv om jeg synes at dette begynner å bli vel vanskelig dette her. 

Nøyaktig hvilken del av kroppen er det du har vondt i når mannehelsen din er dårlig?

• Liker 2
Skrevet
6 minutes ago, Zepticon said:

Nøyaktig hvilken del av kroppen er det du har vondt i når mannehelsen din er dårlig?

Prostatan?

Nu er jag inte väldigt insatt i eksakt vad man menar om man helse eller kvinne helsen men kan tänka mig att det blir rätt omständigt hvis man ska byta ut kvinnehelse mot, vagina, livmoder, eggstokar, kvinnehormoner, mens, klimakteriet, bryst, etc helse. 

Är faktiskt ofta rätt praktiskt med ord som beskriver sammansatta begrepp.

Men jag vet ju att målet för den här ideologien er att helt bli av med (biologiskt) kön och bytta ut den mot könsidentitet (ofta köns stereotyper). Att det ofta blir rätt opraktiskt och förvirrande bryr man sig ikke om.  

• Liker 1
Skrevet
Vokteren skrev (8 timer siden):

Denne saken bak en betalingsmur viser de reelle konsekvensene av dusteforslaget:

https://www.sandnesposten.no/anbefaler-larere-i-sandnes-a-bruke-andre-ord-enn-gutt-og-jente/s/5-105-1274039

Hvordan skal man ivareta unge jenter, f eks religiøse jenter, når.man kan velge garderobe basert på kjønn?

Og hvordan skal blodprøveskjema fylles ut? Flere verdier avhenger av biologisk kjønn

• Liker 1
Skrevet
ronron25 skrev (1 time siden):

Hvis noen sier til meg, hvordan går det med din penis og pung helse, så fiker jeg til dem.

Du foretrekker "Hvordan går det med ditt mannlige kjønnsorgan"?

• Liker 2
Skrevet
Gavekort skrev (1 time siden):

Dette er jo ikke rotet i tabu, men å bruke kjønnsnøytralt språk i offentlig sektor. Kommuner og stat skal være til for alle, representere alle og skal ikke ta stilling til om det er politimann, politidame, lærer, lærerinne, han, hun, dem, de, kvinne, mann, kvinnelig kjønnsorgan eller mannlig kjønnsorgan.

Eg er heilt einig i at vi ikkje skal diskriminere, men eg er ikkje einig i at vegen dit er å fjerne alle ord som differansierer. 

Også for transpersonar så har det ein verdi med kjønnsbestemte ord. Mange transkvinner ønsker å bli omtalt som kvinner, og for resten av samfunnet så er det ein måte å vise respekt ved å oppfylle dette ønsket i å omtale vedkommande som dame, og bruke eventuelt nytt kvinnenavn i omtale av personen. 

Vi kan ikkje bli så nøytrale at alle nyanser forsvinner. Vi får eit mykje fattigare språk om vi ikkje lenger kan differansiere mellom kjønn, alder, hudfarge, osv. 

Skrevet (endret)

Et godt eksempel på hva som faktisk er nøytralt og kjønnsinkluderende, finner vi hos fagsenteret Sex og samfunn, en av flere bidragsytere til skolens kjønns- og seksualitetsundervisning. I en av deres informasjonsfilmer knyttet til kampanjen «Movember» omskrives «menns helse» til «personer med penis og pung sin helse».

Hahaha, er de seriøse? Forsøker de å slette konseptet mann? Hvor er det disse ekstremistene kommer fra egentlig?

Endret av likferd
Skrevet (endret)

I dagens politiske klima kan legen føle seg presset til å behandle en biologisk mann med riktige blodverdier for menn som om han var en kvinne med feil blodverdier, fordi han identifiserer seg som kvinne. 

Leger har/skal ha en viss integritet, men de står overfor sparken hvis de ikke jatter med. Noen vil være pragmatiske. Det ser vi jo med hormonbehandling og pubertetsblokkere.

JK Rowling skapte oppstyr da hun argumenterte for at man tidligere hadde et ord for "People who menstruate".

036f5e5913d88c64aaa0e6670a1ab8e8-0.jpg?c

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Skrevet (endret)
1 hour ago, Zepticon said:

Jeg vet ikke om jeg forstår deg rett her, men mener du at penis og pung er eneste som skiller kvinner og menn? Så om du som et eksempel tar en mann som har amputert kjønnsorganene, så er ikke det en mann? Det er MANGE biologiske og helsemessige forskjeller på kvinner og menn som ikke er definert av kjønnsorgan.  Både fysisk og psykisk.

Så om du bytter ut "mannlig helse" med "helsen til mennesker med pung og penis", er du etter beste mening ekstremt upresis, etter verste mening på god vei til medisinsk feilbehandling. For hva er egentlig meningen bak dette? Skal transpersoner som ikke lenger har pung og penis ikke møte til prostatasjekk? Eller skal noen født kvinne som nå har penis og pung, ikke lenger trenge bry seg om eventuelle krefttyper i eggstokker eller brystkjertler?

Om man absolutt skal slette ordet "mann" som følge av en eller annen sprø ideologi, må man i det minste være presis. For eksempel "menneske med XY kromosom".

Endret av likferd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...