jjkoggan Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Crooked Cracker skrev (4 timer siden): I forhold til vår knøttlille befolkning er det meget høyt. Mindre enn 10% av hele befolkningen er meget høyt? 2
Maabren Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 20 minutes ago, Atib Azzad said: Jeg ser mennesker i begge bilder som går mot kamera, jeg mangler referansepunkter for å erklere de ene for lykkejegere og de andre som flyktninger, hvilke markører er det som gjør at du kan konkludere så selvsikkert? Unge menn er automatisk lykkejegere, krig kan ikke ramme unge menn? 15 år med haudelaus innvandring til Europa har gjort ei slik tolkning sannsynlig. 2 1
Tussi Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden jjkoggan skrev (3 minutter siden): Mindre enn 10% av hele befolkningen er meget høyt? Når det er forventet å øke med 40% på kort tid, og integreringen er så utfordrende så ja. Mener du vi skal vente til vi får svenske forhold før vi gjør noe? Det er også bedre for de som kommer at det ikke kommer flere enn vi klarer å integrere på en god måte 3
Maabren Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 24 minutes ago, Atib Azzad said: Ja, jeg er rasisten.. Jeg så deg nettop raljere i et innlegg hvor du skryter av den høye mentale skalaen du ligger på, at du kom til å bli kalt det ene og det andre for å si et eller annet, men det er kanskje bare problematisk når det skjer mot deg, ikke når du gjør det mot andre.. Du er oppegåande må vite ved å vri innlegget om til noko heilt anna enn det eg seie, ganske normal måte å diskutere på for venstrevridde... 3
Tussi Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden https://www.vg.no/nyheter/i/JO12MR/stoere-lover-toeffere-asylpolitikk God kommentar 1
jjkoggan Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Tussi skrev (1 time siden): Når det er forventet å øke med 40% på kort tid, og integreringen er så utfordrende så ja. Mener du vi skal vente til vi får svenske forhold før vi gjør noe? Det er også bedre for de som kommer at det ikke kommer flere enn vi klarer å integrere på en god måte Jeg glemte at du kaller noe folk som ikke vandret inn til Norge innvandrere. Beklager men hva er det som øke 40%. Barn som ikke blir født enda eller barn som skal vandre inn til Norge? 1
herzeleid Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden a_aa skrev (3 timer siden): Enig. Diskriminering (herunder utsendelse) av norske statsborgere "på grunn av rase, hudfarge, avstamning eller nasjonal eller etnisk opprinnelse" (for å sitere FNs rasediskrimineringskonvensjon av 1965) er komplett uakseptabelt. Støtte for slikt hører hjemme i 0,5% partier på ytterste flanke. Men jeg oppfatter at det som er på gang nå, er noe ganske annet. Blant annet mulighetene for å utvise og sende ut ikke-statsborgere som har begått kriminalitet (også om de har familiære knytninger til Norge) uten at EMK-domstolen omstøter det, samt endringer i asylsystemet ved å åpne for bruk av tredjeland som søknadssted og muligens også som beskyttelsesområde. Sitatet nedenfor er hentet fra https://www.altinget.no/artikkel/norge-blir-med-paa-meloni-og-frederiksens-innvandrings-innstramming-ber-menneskerettsdomstolen-om-aa-endre-kurs: Alt dette fremstår egentlig bare rimelig og som tiltak man burde innført for et tiår eller to siden. Det er rart at en har strittet så mye imot så lenge men bra at en endelig kommer etter, og forhåpentligvis kan innstramminger og en politikk i større grad preget av ‘sunn fornuft’ bidra til å dempe kravene om ‘remigrasjon’ og fremgangen til ytre høyre. Det er skremmende å se hvor mye splittelse innvandringspolitikken har medført, i en tid der vi trenger samhold og stabilitet mer enn på lenge. 1
Tussi Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) jjkoggan skrev (4 minutter siden): Jeg glemte at du kaller noe folk som ikke vandret inn til Norge innvandrere. Beklager men hva er det som øke 40%. Barn som ikke blir født enda eller barn som skal vandre inn til Norge? Man regner med at den ikke-vestmige innvandringen skal øke slik, noen delte et bilde, tror det var ihvertfall 40% Edit: var 65%, da snakker vi e. Massiv, massiv økning med mkndre noe gjøres og integreringen bedres massivt. Det vil ta livet av velferdsstaten Endret 3 timer siden av Tussi 1
Tussi Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden freedomseeker skrev (19 timer siden): Dette er en graf fra SSB, publisert av nettavisen som viser at antallet ikke vestlige innvandrere i norge er ventet å øke med rundt 20 prosent i løpet av de neste 5–6 årene.
DukeNukem3d Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Atib Azzad skrev (3 timer siden): Jeg skjønner ikke hvordan bildet representerer noe mer enn en helt tom påstand, disse er flyktninger/disse er ikke flyktninger? Hvorfor? Fordi de ene er hvite unge kvinner og barn, og de andre er unge svarte menn? Skal det si seg selv? Unge svarte menn kan ikke være flyyktninger, bare se på dem, se så unge og svarte de er... Sånn kan ikke en flyktning se ut, flyktninger er unge hvite kvinner og barn...? Det er selvsagt illustrativt ment. Fra Ukraina kommer det gjerne familier, mens i båtene over middelhavet var det en stor overvekt med menn der mange ikke engang har flyktet fra noen krig. Selvsagt bør vi i bunn og grunn bare ta imot familier fra Ukraina på flukt og bare unntaksvis noe annet, folk må flykte til nærområdet av mange forskjellige grunner. Integreringen går mye lettere også, hvis man f.eks har problem med vår ytringsfrihet, at kvinner går lettkledde, at vi har religionsfrihet inkludert retten til å forlate Islam så er det mye lettere å bare flytte til et muslimsk land med en gang heller enn at vi skal drive akrobatikk i Europa for å få det til å fungere. Det står jeg for og har ment helt siden 2015. Den gangen var det meget kontroversielt og noe man ikke kunne si høyt, nå er det vel heller en mainstream mening. Endret 3 timer siden av DukeNukem3d 1 1
jjkoggan Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Tussi skrev (4 minutter siden): Man regner med at den ikke-vestmige innvandringen skal øke slik, noen delte et bilde, tror det var ihvertfall 40% Edit: var 65%, da snakker vi e. Massiv, massiv økning med mkndre noe gjøres og integreringen bedres massivt. Det vil ta livet av velferdsstaten Bildet var om første generasjon innvandrere, ikke innvandrere og/eller innvandrerbarn som ikke ble født i Norge eller? 2
DukeNukem3d Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Apropo Kommentar: Støre lover tøffere asylpolitikk 1 2
Tussi Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden jjkoggan skrev (5 minutter siden): Bildet var om første generasjon innvandrere, ikke innvandrere og/eller innvandrerbarn som ikke ble født i Norge eller? At andelen barn født her øker, skyldes jo at foreldrenes innvandring øker. Med de utfordringene som er i integreringen av også første generasjon må noe gjøres. Jeg skjønner at det er vanskelig å forstå når man kommer fra et multikulturelt land med en svak velferdsstat,.Men her vil manglende kntehrering av så mange mennesker bli en katastrofe for det vi har Det tjener ingen på, heller ikke de som kommer hit 1
Crooked Cracker Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden jjkoggan skrev (2 timer siden): Mindre enn 10% av hele befolkningen er meget høyt? Tatt eksisterende demografi og prognoser for fremtiden i betraktning er det høyt ja. 3
jjkoggan Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Crooked Cracker skrev (12 minutter siden): Tatt eksisterende demografi og prognoser for fremtiden i betraktning er det høyt ja. Fremtiden er vanskelig å spå. Etniske grupper kan endre hvor mange barn de får, staten kan endre hvor mange innvandrere de tar inn. Går man fra 5% av totalen til 8% er ikke en meget høyt endring i demografien Endret 2 timer siden av jjkoggan 2
Føniks Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Kjære tid for en tråd. Dette er tendenser til høyreekstremister som møter naive venstre til debatt. Det jeg er oppriktig bekymret for er at utviklingen fortsetter, og vi får et stort og farlig flertall på ekstremt høyre som virkelig vil kunne føre med seg noen alvorlige forbrytelser på nasjonalt nivå. Og her har venstre et ansvar, for det er naiv politikk over mange år som vil føre til en slik eventualitet. Høyre har selvfølgelig et ansvar for å moderere seg og ikke la det gå så langt. Men folk flest er som sauer. En farlig leder er gjerne alt som skal til for å starte det hele som vi har sett flere ganger i historien. I motsetning til flere andre her mener jeg i midlertid ikke at Donald Trump er en farlig leder. Han er akkurat det verden hadde et behov for. Endret 2 timer siden av Føniks
a_aa Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden herzeleid skrev (43 minutter siden): Alt dette fremstår egentlig bare rimelig og som tiltak man burde innført for et tiår eller to siden. Det er rart at en har strittet så mye imot så lenge men bra at en endelig kommer etter, og forhåpentligvis kan innstramminger og en politikk i større grad preget av ‘sunn fornuft’ bidra til å dempe kravene om ‘remigrasjon’ og fremgangen til ytre høyre. Det er skremmende å se hvor mye splittelse innvandringspolitikken har medført, i en tid der vi trenger samhold og stabilitet mer enn på lenge. Jeg kan forstå at det finnes skepsis til de foreslåtte endringene. I hovedsak to kategorier skepsis: Den første skepsisen er at man ber om at beskyttelsen av individenes menneskerettigheter skal rulles tilbake. Hensikten er at samfunn skal bli bedre. Dette er er jo delvis på plass allerede (når noen settes i fengsel, nyter de ikke lenger godt av alle menneskerettigheter - i Norden mister man i første rekke frihet), men man ønsker nå å kunne utvise ikke-statsborgere til land der rett til helse og rett til human behandling i fengsel ikke kan garanteres, og der utvisningen medfører at familier brytes opp. Personlig støtter jeg forslaget, jeg synes at det er rett og rimelig at et hvilket som helst land har rett til å utvise hvilken som helst en utlending som har blitt funnet skyldig i å ha begått alvorlige forbrytelser i landet. Dette er ikke uansett ikke helt uproblematisk, og man bør i hvert fall være årvåken på en "slippery slope"-utvikling med større og større erodering av individenes menneskerettigheter. Den andre skepsisen er mer EU-sentrert, og har med at forslaget går på tvers av overordnet ønske om økt integrasjon av landene i Europa. Et av poengene i forslaget er å la nasjonalstatene selv avgjøre slike spørsmål uten innblanding fra overnasjonale europiske domstoler. Det kan betraktes som det motsatte av hva mange i EU ønsker - en sterkere og sterkere integrasjon av statene, ikke økt autonomi. Derfor er jeg ikke sikker på hvordan det vil gå med forslaget videre "i systemet".
Markiii Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden DukeNukem3d skrev (1 time siden): Apropo Kommentar: Støre lover tøffere asylpolitikk Skal si det var forskjell på VG og Dagbladet her: https://www.dagbladet.no/meninger/dyster-kursendring/83972562 1 1
Subara Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Tussi skrev (18 timer siden): Men faktum er at vi kan ikke ta imot alle som vil ha et bedre liv. Det vil ødelegge velferdsstaten fullstendig. Det er forståelig, men det er umulig Det mener jeg ikke heller. Jeg forholder meg til gjeldende politikk og menneskerettighetene. Men det gjør ikke TS når han snakker om remigrasjon. 1
VifteKopp Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Markiii skrev (33 minutter siden): Skal si det var forskjell på VG og Dagbladet her: https://www.dagbladet.no/meninger/dyster-kursendring/83972562 For en pinlig lederartikkel. I følge DB er svaret på de enorme utfordringene - som de selv anerkjenner - å ... bedre kommuneøkonomien. Som om det er der skoen trykker. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå