Gå til innhold

"Den store utskiftningen" blir tatt opp i NRK

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
halnes1 skrev (6 minutter siden):

Seksuallovbrudd i Sverige gikk rett opp i 2015

https://bra.se/amnen/sexualbrott

Ser ut at Sverige - som Norge - har gjort endringer i straffeloven som delvis forklarer økte tall. 

Sitat

Vad som är en våldtäkt i juridisk mening har utvidgats flera gånger under den senaste 20-årsperioden. År 2005 utvidgades bestämmelsen till att utöver gärningar med våld och hot även omfatta utnyttjanden av någon annans hjälplösa tillstånd, till exempel att någon är kraftigt berusad eller sover. Formuleringen hjälplöst tillstånd ändrades 2014 till särskilt utsatt situation. Med det kom våldtäkt att även omfatta vissa situationer där brottsoffret på grund av allvarlig rädsla blivit passiv när hen utsatts för ett övergrepp, så kallad frozen fright.

Den 1 juli 2018 infördes den så kallade ”samtyckeslagen”. Med den sänktes kraven på tvång ytterligare och lagen ger tydligt utryck för att all sexuell samvaro ska bygga på frivillighet. Det innebär att det varken krävs våld, hot eller ett utnyttjande av någons utsatta situation för att det ska vara en våldtäkt.

For hver gang man senker terskelen for at handlinger er straffbare, vil man sannsynligvis oppleve at registrerte lovbrudd øker. Ikke nødvendigvis fordi realitetene har blitt verre, men fordi man begynner å telle handlinger som før ikke var ulovlige. 

Endret av a_aa
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
a_aa skrev (1 minutt siden):

Ser ut at Sverige - som Norge - har gjort endringer i straffeloven som delvis forklarer økte tall. 

For hver gang man senker terskelen for at handlinger er straffbare, vil man sannsynligvis oppleve at registrerte lovbrudd øker. Ikke nødvendigvis fordi realitetene har blitt verre, men fordi man begynner å telle handlinger som før ikke var ulovlige. 

Den strenge bevisbyrden for at overgrep har skjedd må likevel finne sted.

• Liker 1
Skrevet

[...]Claim: “There has been a major increase in the number of reported sexual offences in Sweden”

Facts: According to the Swedish Crime Survey, there has been an increase in self-reported sexual offences over the last ten years, although a downward trend can be seen from 2018 onwards.
Of the population (aged 16–84), 0.9 percent state that they were exposed to a sexual offence involving the use of force in 2022. It is important to note that sexual offences comprise a broad spectrum of offences, from minor incidents to very serious incidents such as rape.
According to Brå, the tendency to report primarily minor incidents has increased over time, whereas victimisation for serious sexual offences has remained more steady and is considerably lower than for sexual crimes in general.

The number of rape offences reported to the Police Authority has also increased over the last ten years.
This can partly be explained by changes in legislation.
As the definition of rape in Swedish law has broadened, it is difficult to compare the levels of reported crime over time. It is also difficult to make international comparisons based on crime statistics, as many acts that are considered rape under Swedish law are not considered rape in many other countries.
Furthermore, in some countries, if several offences are committed on the same occasion, only the most serious of these will be recorded. In Sweden, in principle every offence committed on a single occasion is recorded.

While Sweden, according to Eurostat’s statistics, has long had the highest number of reported rapes per capita, Brå’s study shows that if the legal conditions and statistical methods had been the same as in Germany, Sweden would rank somewhere in the middle of the statistics from Eurostat.

Moreover, willingness to report sexual offences also differs dramatically between countries.
A country in which these crimes are talked about openly, and victims are not blamed, will also have more cases reported. Sweden has made a conscious effort to encourage women to report any offence. #MeToo and other movements against sexual crimes and abuse in recent years may have further increased the willingness to report victimisation, both to the police and in surveys.
According to the above-mentioned study by Brå, women in Sweden are more exposed to rape than women in countries in southern and eastern Europe, such as Spain, Portugal, Poland and Greece, even after adjusting the statistics.
These differences may be due to more rapes actually taking place in Sweden, but may also be due to greater willingness among Swedish women to report victimisation.

In short, there is no support for the claim that Sweden deviates significantly from other countries in north-western Europe when it comes to the incidence of rape.

• Liker 5
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (5 minutter siden):

Den strenge bevisbyrden for at overgrep har skjedd må likevel finne sted.

Selvsagt. Og det er et overgrep når loven spesifiserer at det er forbudt, uansett.

Problemet oppstår når man sammenlikner utvikling av antall overgrep over tid, uten å ta inn over seg at også definisjonen av overgrepet har endret seg over den samme tidsluken. Da ender man med å sammenlikne lite sammmenliknbare tall, pærer og appelsiner. Overgrep i 2004 var noe annet (og oftest det vi vil anse som grovere) enn overgrep med samme betegnelse i 2025.

Endret av a_aa
  • Liker 3
Skrevet
a_aa skrev (7 minutter siden):

Problemet oppstår når man sammenlikner utvikling av antall overgrep over tid, uten å ta inn over seg at også definisjonen av overgrepet har endret seg over den samme tidsluken. Da ender man med å sammenlikne lite sammmenliknbare tall, pærer og appelsiner. Overgrep i 2004 var noe annet (og oftest det vi vil anse som grovere) enn overgrep med samme betegnelse i 2025.

Riktig.

Mer fra tingrettsdommer Kim Heger om nettopp dette:

"I 2000 ble det vedtatt flere store endringer i sedelighetskapitelet i straffeloven, bl.a. var det da «sovevoldtekt» ble definert som voldtekt. Ved lovendringen i 2009 ble begrepet ytterligere utvidet ved at innføring av gjenstander også ble ansett som voldtekt.

Lovendringene må hensyntas når man leser statistikk om voldtekt. Etter 2000 er det markert økning ved at sovevoldtekt er definert som voldtekt. Også lovendringen i 2009 (innføring av ting i … ble også definert som voldtekt."

• Liker 3
Skrevet

[...]Far-right parties and movements have increasingly come to incorporate ideas of gender equality into their political agendas. While seemingly out of concern for women's rights and safety, these issues are in reality seldom more than a veil to further the stigmatisation of immigrant—and specifically Muslim—men.
Indeed, the supposed sexual dangers of Muslim men, although with deep historical roots, have in recent years been capitalised to make women's rights an important (pseudo-)question for the far right.
In this threat-based narrative, Western values of equality, progressiveness and tolerance are positioned in complete and irreconcilable contrast to alleged Muslim oppression, backwardness and dogmatism.
It is a trope that centres around the idea of an ‘us’ against ‘them’ where the imagined in-group of native White women, and by extension the White nation itself, is at risk due to the inherently predatory, violent and overly sexual nature of a homogenously and hyper-simplistically imagined out-group of Muslim men.

Sweden provides an especially illustrative example of this phenomenon.
It has come to be imagined by the international far right as a deterring example of how increasing sexual violence follows generous immigration policies.
In fact, international far-right efforts, with the far right in the United States at the forefront, have over time come to cement the idea that Sweden is literally the ‘rape capital’ of the world.
This is a far-right narrative, which goes against commonly held international views of Sweden as among the most equal and safe places in the world.
It also ignores a lack of scientific support that increasing immigration would lead to more immigrant-perpetrated rape and disregards the many issues that come with comparing sexual assault statistics internationally.
Beyond this, given how important nationhood is for marking in-group identity and belonging, it becomes relevant to understand how immigrant-perpetrated rape in Sweden—for them an external national context—serves for an international and especially US far-right movement.
More than this, given that Islamophobia is often associated more strongly with the European far right, it also poses the question of why the supposed Muslim immigration problems of a small Nordic nation would matter to the far right in the markedly different US context.

• Innsiktsfullt 4
Skrevet (endret)
a_aa skrev (37 minutter siden):

Selvsagt. Og det er et overgrep når loven spesifiserer at det er forbudt, uansett.

Det interessant i fht. til migrasjon er hvem som begår voldtektene. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/forskere-63-prosent-av-voldtektsdomte-i-sverige-har-innvandrerbakgrunn/s/5-95-2234735

"Men nå viser en fersk rapport fra en forskergruppe ved universitetet i Lund at personer i Sverige med innvandrerbakgrunn utgjør 63 prosent av alle voldtektsdømte."

Endret av VifteKopp
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
a_aa skrev (41 minutter siden):

Det enkleste og greieste er å se på hvem som er overrepresentert og ikke. Etniske nordmenn begår mindre kriminalitet enn før, mens statistikken for vold, overgrep, voldtekt mm øker. Økningen er altså drevet av venstresiden sin naive innvandringspolitikk.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
VifteKopp skrev (5 minutter siden):

Det interessant i fht. til migrasjon er hvem som begår voldtektene. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/forskere-63-prosent-av-voldtektsdomte-i-sverige-har-innvandrerbakgrunn/s/5-95-2234735

"Men nå viser en fersk rapport fra en forskergruppe ved universitetet i Lund at personer i Sverige med innvandrerbakgrunn utgjør 63 prosent av alle voldtektsdømte."

Det er veldig interessant, enig. :)

Den totale kriminaliteten i Norge synker svakt. Men innvandreres andel av den totale kriminaliteten er høyere (tildels betydelig) enn antallet deres skulle tilsi. Hva betyr dette?

1. "Norskinger" begår færre lovbrudd enn tidligere? I så tilfelle: Hvorfor?
  2. Utenlandske tar over lovbruddene norskinger tidligere utførte? I så tilfelle: Hvorfor?

Jeg tror vi trenger å bygge kunnskap rundt akkurat disse spørsmålene for å forstå hvilke knapper vi må trykke på for å skape bedre samfunn. Jeg tror det har noe å gjøre med hvem som var underklasse før kontra nå, og hvilke muligheter underklassen har for å klatre. Jeg vet det høres ut som en sosialistisk innrettet analyse, men jeg løsningene - knappetrykkingen - trenger ikke nødvendigvis være sosialistisk innrettet (jeg regner ikke meg selv som sosialist, så det er sagt).

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/kriminalitet-og-rettsvesen/statistikk/etterforskede-lovbrudd/artikler/siktelser-og-siktede-personer-etter-innvandringsbakgrunn

• Liker 2
Skrevet
DukeNukem3d skrev (11 minutter siden):

Det enkleste og greieste er å se på hvem som er overrepresentert og ikke. Etniske nordmenn begår mindre kriminalitet enn før, mens statistikken for vold, overgrep, voldtekt mm øker. Økningen er altså drevet av venstresiden sin naive innvandringspolitikk.

Det er svar på ulike spørsmål. "Blir det mer kriminalitet i Norge?" har ett svar, mens "Hvem er de som utfører kriminalitet i Norge?" har et annet svar. Begge er interessante spørsmål, så lenge man greier å holde dem tilstrekkelig fra hverandre og forstå forskjellene :)

• Liker 3
Skrevet
herzeleid skrev (2 timer siden):

Og dette er noe av det som skremmer meg. Jeg har over tid bekymret meg for og advart mot at konsekvensene av hodeløs politikk fra den ene siden ikke bare vil få negative direkte konsekvenser, men også legge grobunn for like eller enda mer hodeløse reaksjoner fra motsatt side. Når vi nå ser MAGA i USA og ytre høyre i stadig vekst i Europa er det ekstra viktig at vi klarer å stramme inn og ta problemene på alvor før vi fullstendig gir fra oss styringen til koko-bølgen fra høyre. 

Hvem er "koko-Høyre" i Norge?
Det må være FrP ettersom det ikke er andre partier som forfekter borgerlig politikk - og samtidig vil ha en betydelig innstramming i innvandringspolitikken.

Synes ikke slike utspill bringer debatten om en høyst nødvendig innstramming i innvandringspolitikken videre.
De er for tiden Norges største parti.

• Liker 3
Skrevet
a_aa skrev (33 minutter siden):

Det er veldig interessant, enig. :)

Den totale kriminaliteten i Norge synker svakt. Men innvandreres andel av den totale kriminaliteten er høyere (tildels betydelig) enn antallet deres skulle tilsi. Hva betyr dette?

1. "Norskinger" begår færre lovbrudd enn tidligere? I så tilfelle: Hvorfor?
  2. Utenlandske tar over lovbruddene norskinger tidligere utførte? I så tilfelle: Hvorfor?

Jeg tror vi trenger å bygge kunnskap rundt akkurat disse spørsmålene for å forstå hvilke knapper vi må trykke på for å skape bedre samfunn. Jeg tror det har noe å gjøre med hvem som var underklasse før kontra nå, og hvilke muligheter underklassen har for å klatre. Jeg vet det høres ut som en sosialistisk innrettet analyse, men jeg løsningene - knappetrykkingen - trenger ikke nødvendigvis være sosialistisk innrettet (jeg regner ikke meg selv som sosialist, så det er sagt).

Jeg tror ikke en mann voldtar fordi han er fattig eller tilhører en underklasse. 

Jeg tror en mann voldtar fordi han enten er - eller en kombinasjon av - å være psykologisk forstyrret, beruset eller har sexistiske verdier han har tilegnet seg fra en sexistisk kultur. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg tror det er (selvpåført?) naivitet og de lave forventningers rasisme som gjør at mange tror at, satt på spissen, grov kriminalitet kan forklares med trangboddhet.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
bo1e skrev (4 minutter siden):

Jeg tror det er (selvpåført?) naivitet og de lave forventningers rasisme som gjør at mange tror at, satt på spissen, grov kriminalitet kan forklares med trangboddhet.

Evt reinspikka idioti.

• Liker 1
Skrevet
VifteKopp skrev (5 minutter siden):

Jeg tror en mann voldtar fordi han enten er - eller en kombinasjon av - å være psykologisk forstyrret, beruset eller har sexistiske verdier han har tilegnet seg fra en sexistisk kultur.

Det kan jeg dele troen på. Men det utelukker ikke at det å tilhøre en underklasse, med mindre å tape og høyere strafftoleranse, også kan korrelere med at man tar det man ikke får.

Uansett: At vi ser forskjellig på dette, betyr at jeg er enda mer sikker på at Norge burde bygge mer fakta/kunnskap omkring spørsmålene. De er viktige å forstå svarene rudnt.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Neptun1 skrev (27 minutter siden):

Hvem er "koko-Høyre" i Norge?
Det må være FrP ettersom det ikke er andre partier som forfekter borgerlig politikk - og samtidig vil ha en betydelig innstramming i innvandringspolitikken.

Synes ikke slike utspill bringer debatten om en høyst nødvendig innstramming i innvandringspolitikken videre.
De er for tiden Norges største parti.

Høyre-venstre inndelingen er jo notorisk upresis. Samtlige av partiene på Stortinget i Norge er jo sosialdemokratiske, bare i ulike grad. Du må langt ut i de marginaliserte ytterkantene for å finne faktiske kommunistiske eller liberalistiske/anarkokapitalistiske ståsteder når det kommer til økonomisk styring. Men av det man sedvanlig vil betegne som ytre høyre, har vi i Norge vel primært Demokratene/Norgesdemokratene (husker ikke helt hva de kaller seg nå) og Alliansen. Jeg tipper @herzeleid ikke sikter til FrP her, men til disse partiene.

• Liker 5
Skrevet

Kort fortalt er poenget med å trekke frem ressurser at noen med mer romslig økonomi vil ha større anledning til å granske å evt. forbedre seg selv, i kontrast til noen som sliter med å få endene til å møtes, og må bruke mesteparten av sin tid på det, i tilegg til hva det forverrer av psykisk helse å føle at man lever i usikkerhet.
Alle problemer man evt. måtte sitte med vil sannsynligvis forverres dersom man må leve under økonomisk press og usikkerhet.

Ikke én slik faktor bør foreslås som eneste forklaringsmodell, slik de som harselerer med trangboddhet som mulig medvirkende årsak ser ut til å tro, når man forsøker å utbedre risiko og uhelse i befolkningen må man naturligvis spekulere i flere medvirkende årsaker til hvorfor noen fra en slik bakgrunn eller slikt økonomisk sjikte har større risiko for å handle sånn-eller-sånn.

Men det er klart, at dersom man er fornøyd med forklaringsmodellen som sier seg fornøyd med å erklære dem uhelbredelig annerledes, så må vel alle andre forsøk på forklaringer avvises.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Alle dere som er negativ til innvandring, hva ønsker dere at Norge skal gjøre når det dukker opp en asylsøker som har et dokumentert beskyttelsesbehov for eksempel fra forfølgelse av myndighetene i sitt hjemland pga sin etnisitet? 

Hive de over til Sverige? Sende de på fly rett hjem til forfølgelse? Eller betale dyrt for å innlosjere og forsørge de i et tredjeland? 

Endret av Hamglock
  • Liker 1
Skrevet

Hva med midlertidig asyl til enkeltpersoner med dokumentert behov, mens man kontinuerlig vurderer muligheten for hjemsendelse? De som gjør en innsats for å være nyttige for samfunnet vil ha større sannsynlighet for å forlenge oppholdstillatelsen enn de vi leser om i alle kriminalsakene, omtalt som oslo-mann eller nordfjordinger.

Situasjonen i dag er at man slipper inn altfor mange som ikke dokumenterer noe som helst, gir dem statsborgerskap etter noen år, uten å stille krav til at de følger våre regler. Inkludert folk som reiser på ferie til hjemlandet de påstår at de flyktet fra.

Jeg ser ikke hvorfor de som er imot flodbølgen av utlendinger nødvendigvis må være imot enhver form for grensepassering. Jeg kjenner utlendinger, inkludert muslimer, som ikke er kriminelle trygdemisbrukere. Strengere innvandringspolitikk ville ikke rammet dem.

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...