Atib Azzad Skrevet i går, 16:54 Skrevet i går, 16:54 (endret) 1 hour ago, herzeleid said: «Tenne et lys for studenten» og «ser ikke samme dramatikk som deg» - her virker du å demonstrere at du ikke tar poenget. Jeg tror at det å møte en oppfordring til å ta hyggelig kontakt med hverandre på en respektfull måte i dagligdagse sammenhenger med angrep på twitter og en kampanje mot seksuell trakassering bidrar til at færre tar kontakt. Jeg registrerer videre at vi har mange ensomme og at mange ønsker at flere tok initiativ. I sum tror jeg det medfører at et slikt reaksjonsmønster bidrar til å forsterke et problem. Så kan du fortsette å kverulere eller late som du ikke tok poenget om du ønsker det. Jeg forstår poenget, jeg forstår bare også behovet for å informere hvorfor så mange har et litt ambivalent forhold til det å bli uoppfordret kontaktet. Tror du ikke oddsen øker for at man oppnår denne hyggelige kontakten på en respektfull måte, hvis folk er inneforstått med hvorfor mange har dårlige opplevelser med det? Det er kanskje ikke like hyggelig som oppfordringen om at folk burde snakke mer sammen, men det er en del av diskusjonen en burde ha, rundt fremmede som tar kontakt. Det virker som du argumenterer for at man må skjermes for fortellinger om negative erfaringer rundt uoppfordret kontakt, for å dyrke mindre ensomhet. Det virker som et urimelig sted å legge ansvaret for ensomhet. Endret 23 timer siden av Atib Azzad rar setning 3
Cervinus Skrevet i går, 16:58 Skrevet i går, 16:58 6 hours ago, Guest b82f4...bc1 said: Jeg har forståelse for at norske damer blir skeptisk til ukjente menn. Er det ikke ganske vanlig at utlendinger synes nordmenn er litt vanskelig å komme i kontakt med da? Nå er jeg mann og er svært forsiktig med å ta kontakt med fremmede, mann eller kvinne. Da skal jeg liksom ha en «god grunn» og det er sjelden jeg har. Husk at damer skal man kun gi ønsket oppmerksomhet. Er det uønsket oppmerksomhet så er det for meg stalking – selv et uønsket hei. Sier dog hei/hilser på naboer og «litt kjente» for å ikke virke uhøflig. Det vil jeg tro er «ønsket oppmerksomhet», men ikke alltid lett å vite hva som er ønsket eller uønsket. Når utlendinger og andre klager over hvor vanskelig det er å bli kjent så må man ta ansvar selv. Melde seg inn i en klubb, organisasjon eller start med en hobby. Da blir man både kjent med mennesker og får nye venner. Husk også at folk flest har de vennene de trenger, fulle timeplaner og generelt lite tid eller interesse/behov for nye venner. 1
Griever Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Ole-Br skrev (3 timer siden): Det kan godt være at det kan være nyttig for noen. Men for meg holder det i massevis med sosiale antenner, respekt for og hensyn til andre og å være snar med selvransakelse skulle selvrettferdigheten melde seg. Jeg aksepterer potensiell sosial kleinhet og tåler godt å ikke "oppnå suksess" i all min omgang med mennesker. Fra hva jeg har forstått går det jeg refererte til mye på manipulasjon og slikt, så det var ment som en spøk. Men kan godt hende det er noe som bare gir økt selvtillit osv også 👍 2
Gjest b82f4...bc1 Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Trådstarter her. Det var ikke sånn at kvinner skal gjøre det som jeg sier å være mer åpne for nye bekjentskap. Det gjelder selfølgelig begge kjønn men det burde jeg har skrevet. Det beklager jeg. Ikke alle kvinner, men en del har bygget en slags fordommer mot menn på grunn av useriøse og slibrige meldinger. Da kan de oppfatte mange ting etter min mening ting feil fra menn som er ikke ondt ment. Anonymous poster hash: b82f4...bc1
Abigor Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Har til gode å ta en eneste video på tiltok seriøst. 3
Klote Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Gjest b82f4...bc1 skrev (26 minutter siden): Trådstarter her. Det var ikke sånn at kvinner skal gjøre det som jeg sier å være mer åpne for nye bekjentskap. Det gjelder selfølgelig begge kjønn men det burde jeg har skrevet. Det beklager jeg. Ikke alle kvinner, men en del har bygget en slags fordommer mot menn på grunn av useriøse og slibrige meldinger. Da kan de oppfatte mange ting etter min mening ting feil fra menn som er ikke ondt ment. Anonymous poster hash: b82f4...bc1 Kvinner skjønner jo ikke menn, det er bare noe de tror, fordi det overfladiske ved menn, er for primitivt og tar mye oppmerksomhet. Mange av oss framstår som enkle og forutsigbare. Det var ei som skrev at hun så akkurat dette, det overfladiske perspektivet, men hun lot det ligge og klarte likevel å gjøre det om til god kommunikasjon. For meg vitner det om en god innsikt, og forståelse for menn. 1
Sovna Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden FrihetensRegn skrev (8 timer siden): Norske kvinner har blitt ødelagt av feminismen. Det å holde døra oppe for en kvinne i Norge blir ikke lenger møtt med en takk, men et stygt blikk som sier at "jeg er en selvstendig kvinne og kan klare meg selv". Hvorfor skal menn gidde å engasjere seg for kvinner når de oppfører seg som en heks? Lovedolls har blitt helt vilt naturtro. Bittelitt indre intelligens samt en sexy stemme på disse så skal du nok se litt færre mannfolk på byen etterhvert. Men oppvaska må´ru ta sjæl.. 1
Griever Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden (endret) Gjest b82f4...bc1 skrev (1 time siden): Trådstarter her. Det var ikke sånn at kvinner skal gjøre det som jeg sier å være mer åpne for nye bekjentskap. Det gjelder selfølgelig begge kjønn men det burde jeg har skrevet. Det beklager jeg. Ikke alle kvinner, men en del har bygget en slags fordommer mot menn på grunn av useriøse og slibrige meldinger. Da kan de oppfatte mange ting etter min mening ting feil fra menn som er ikke ondt ment. Anonymous poster hash: b82f4...bc1 Jeg synes du fikk litt ufortjent hard medfart i kommentarfeltet her 😅 Selvsagt er det kvinner der ute med fordommer mot menn, alt fra sunn skepsis til all out hat. Greia er at det er ikke noe en kontrollerer på noe vis, og ting man ikke kontrollerer er det liksom ikke så mye vits i å bruke tid på. Det er ikke meningen å være belærende, men med mindre du er en av de som uten selvinnsikt oppfører seg dårlig, så er nok dette et problem som først og fremst eksisterer i hodet ditt. Oppfører man seg bra er det ikke så mye å uroe seg for. Om noen av en eller annen grunn tar normal oppførsel negativt så må det nesten være deres problem. 🤷♂️ Endret 21 timer siden av Griever 1 1
leticia Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden disk skrev (5 timer siden): På ferie går eg fra en kald person, til en imøtekommende og søkende en. Eg er ikke redd for å knytte vennskap på ferie, for eg treffer de ikke igjen, men eg unngår stort sett nordmenn. Jeg tror det handler mye om at man tilpasser seg det miljøet man er i. Faktisk på ferie i fjor der vi pleier å dra traff vi på noen nordmenn. Det var egentlig så sjokkerende å treffe andre norske der at vi slo av en liten prat. Men unngår helst nordmenn på ferie ellers, om mulig. disk skrev (5 timer siden): Så eg skifter rett og slett bare modus, og når eg ikke vil snakke så er det fordi eg har ingenting å tilby, eg vil ha hvile og ro, og eg hadde vært forferdelig å snakke med når eg er trøtt. Eg får en varm glede og energi når eg får lov å være "kald" og pleie min ro. Hvorfor skal det være så dumt? Syns at folk skal få være så innadvendt eller utadvendt som de er. Jeg tenker ikke at det er dumt. Det er ikke jeg som har bedt folk (kvinner) om å være mer åpne, men TS. 1
herzeleid Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Atib Azzad skrev (4 timer siden): Det virker som du argumenterer for at man må skjermes for fortellinger om negative erfaringer rundt uoppfordret kontakt, for å dyrke mindre ensomhet. Det virker som et urimelig sted å legge ansvaret for ensomhet. Dette tror jeg du vet veldig godt at jeg ikke argumenterer for, og jeg oppfatter deg her som ekstremt uredelig. Jeg skriver at jeg tror det å svare noen som tar til orde for høflig og respektfull kontakt i det daglige med ufine angrep og en kampanje mot seksuell trakassering vil bidra til mindre av den typen kontakt i det daglige mange faktisk ønsker og trenger. Å late som du tror det er det samme som å mene at en skal "skjermes for fortellinger om negative erfaringer" klarer jeg ikke å lese som noe annet enn bevisst vranglesing.
Tussi Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) Jeg er en selvstendig kvinne, men ikke feminist med alt det betyr idag. Og jeg synes det er dødsirriterende med menn (det er alltid menn) som skal prate på offentlig transport f eks, la meg være i fred, med mindre det er enkle spørsmål med noe man tenger hjelp til, f eks hvor toalettet eller et spesifikt stopp er. La meg være i fred Og til innvandrermenn på gata eller på biblioteket, nei jeg har ikke lyst å gifte meg i 3 år for 50 000 kr Endret 20 timer siden av Tussi 4 1
leticia Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Cervinus skrev (4 timer siden): Husk at damer skal man kun gi ønsket oppmerksomhet. Er det uønsket oppmerksomhet så er det for meg stalking – selv et uønsket hei. Sier dog hei/hilser på naboer og «litt kjente» for å ikke virke uhøflig. Det vil jeg tro er «ønsket oppmerksomhet», men ikke alltid lett å vite hva som er ønsket eller uønsket. Syns du drar det litt langt her. Å si hei, selv om man ikke ønsker å si hei tilbake kan ikke gå under definisjonen stalking. Stalking er mer når du har gitt tydelig beskjed at du ikke ønsker kontakt, evt at du forfølger folk uten at de er klar over det. Jeg har 2 eksempler jeg kan dra frem. 1. Han ene traff meg tilfeldig på reise på 2 ferjer (tur / retur), endte opp med å ta bilnummeret mitt, og søkte meg opp i ettertid... 2. Jeg hadde kontakt med en på Tinder. Han fikk tydelig beskjed at jeg ikke var interessert, likevel så prøvde han ved flere anledninger å søke meg opp på forskjellige sosiale medier etter at jeg hadde blokkert han der vi hadde kontakt. Poenget, de fleste skjønner hvilken kontakt som er ønskelig og hvilken som ikke er det. Han nummer 1 godtok iallefall et nei, selv om metoden hans var litt "creepy" i utgangspunktet. Å bare si hei til folk du møter på gata bør folk faktisk tolerere. Det er vanlig høflighet, og et hei og et smil kan faktisk bety ganske mye for en som er ensom og alene. 3
leticia Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Gjest b82f4...bc1 skrev (2 timer siden): Trådstarter her. Det var ikke sånn at kvinner skal gjøre det som jeg sier å være mer åpne for nye bekjentskap. Det gjelder selfølgelig begge kjønn men det burde jeg har skrevet. Det beklager jeg. Ikke alle kvinner, men en del har bygget en slags fordommer mot menn på grunn av useriøse og slibrige meldinger. Da kan de oppfatte mange ting etter min mening ting feil fra menn som er ikke ondt ment. Anonymous poster hash: b82f4...bc1 TS, det er en god grunn til at noen kvinner heller sier de vil møte en bjørn i skogen enn en mann. (jeg vil heller møte en mann enn en bjørn bare så det er klart). 😅 Det burde likevel være tankevekkende. Fordomsfullt fra kvinner som tenker slikt, sikkert. Men hvordan kan kvinner vite om hensiktene er gode eller onde når de har mest erfaring med de onde hensiktene? Jeg har et eksempel fra offentlig transport som flere har vært innom. En ung beruset mann som bare kommer bort og sier han vil ha sex med deg. En ubehagelig situasjon, som setter menn i et dårlig lys. Kanskje det fører til at du som kvinne ikke ønsker å ta offentlig transport mer i verste fall. Et annet eksempel med et litt hyggeligere utfall, men likefullt følelse av utilpasshet. - Du ligger på stranda (toppløs) og soler deg. Det blåser godt, så du må jobbe litt for at teppet ditt ikke blåser bort. Det kommer en mann og legger seg såpass tett opptil deg at du føler han kommer inn i din "intimsone". Så går han og finner steiner til teppet ditt slik at det ikke blåser bort. Han begynner samtidig å prate med deg. Du tenker : hva har han tenkt å gjøre nå, for du er ikke vant med at menn gjør slike fremstøt uten at de har en baktanke. Han siste her hadde sannsynligvis ingen baktanker, men hvordan skal man vite det når erfaringene man har med menn stort sett er useriøse og slibrige meldinger? Han siste her tror jeg bare var en såkalt "gentleman". Jeg ser absolutt at det er leit om menn som han skulle misforstås til å være "et rovdyr" hvis det ikke var tilfelle. Til slutt et spørsmål. Hvorfor er det så enkelt å kritisere kvinner for å ikke være åpne nok o.l, når det faktisk er deres medmenn som er årsaken til at kvinner blir skeptiske til menn? Vær en tydelig mann når du ser at andre menn ikke kan oppføre seg, så blir det lettere for kvinner å stole på menn. 4
Drunkenvalley Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Eg var nok kvass, men det er vanskelig å stikke under stolen at TS fremsto som at kvinner må ta seg ei bolle. Utover det så må eg sei det rett ut: Fleste menn er sikkert heilt greie, men kvinner er veldig ofte trakassert, og er ei attraktiv så lære ei seg normalt kjapt kven som har meir enn "samtale" i augene. Eg skulle til å sei at me menn generelt neppe kan forestille oss den opplevelsen, men det er nok ikkje verre enn å besøke ein furry convention for å lære litt av den opplevelsen. 3 1
knopflerbruce Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Sovna skrev (2 timer siden): Lovedolls har blitt helt vilt naturtro. Bittelitt indre intelligens samt en sexy stemme på disse så skal du nok se litt færre mannfolk på byen etterhvert. Men oppvaska må´ru ta sjæl.. Det kommer sikkert en sweet talking fleshlight-dishwasher-hybrid ut av Japan om ikke så lenge. Mark my words. 2
DukeNukem3d Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden (endret) Tussi skrev (1 time siden): Og til innvandrermenn på gata eller på biblioteket, nei jeg har ikke lyst å gifte meg i 3 år for 50 000 kr haha 😂huff. Tenk å tro at sånt fører frem her i Norge.. Ei venninne av meg var på reise i Midtøsten for en del år tilbake og da ble faren tilbudt en masse kameler mot å få gifte seg med hun 😂 Endret 18 timer siden av DukeNukem3d 2
knopflerbruce Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden ...men apropos kollektivtransport. Følgende hendte meg bokstavelig talt litt over en time siden, da jeg tok en gåtur i høstnatten: Jeg har handlet, og rusler opp mot et busstopp med en gjeng unge voksne inni (jeg tipper 18-21 år et sted, de var i alle fall ikke 16). Trillbar høyttaler med festmusikk på, tilsynelatende ikke fulle (kanskje lett brisne, who knows). Idet jeg kommer nært, hilser jo faktisk en av jentene på meg og lurer på hvor jeg skal. "Hjem, bor oppe ved X" er mitt svar. "Det er så langt, ta bussen med oss!" er responsen. Jeg gidder ikke betale for å spare 2-3km med gange (det er ikke langt i det hele tatt), uansett, så svarer pent nei. "Jo, det blir kos!" - veldig insisterende - kommer det i retur. Men jeg avslår en gang til og går. Jeg vil ikke si det var utrivelig, men lett ubehagelig. Omtrent som om når kvinner har en mann de syns det er noe suspekt med som skal ha kontakt med dem, vil jeg tro. Settingen gir bare ikke mening, om de ikke vil ha noe fra meg og prøver lure meg til noe. Også veldig likt konseptet "kåt mann som deler ut komplimenter til kvinne". Det blir kunstig og lett å avsløre. Fullstendig feil setting å initiere en samtale, hvis det ikke er noe der som tilsier at man får innpass. Og jeg, med en handlepose i neven og relativt fine hverdagsklær, skal jo åpenbart ikke på fest der og da. Hurr derp. Det bare lukter ugler i mosen lang vei. Og dette med at menn har ødelagt for seg selv på gruppenivå er jeg enig i, og jeg føler egentlig at ungdommer også på sett og vis har gjort det - fordi når de har forsøkt å få voksne folk til å kjøpe øl til dem eller på annet vis utnytte alderen deres på en måte (eller utnytte dem på annet vis), blir det utgangspunktet når nestemann, som kanskje har rent mel i posen, prøver. Dessverre. Det er det samme argumentet som med klimaproblematikk. "Hva har det å si om JEG gjør kutter utslippene?" - men når mange nok tenker bare på enkeltindivider og ikke på summen av dem, blir totalen av ukulturen merkbar. 2 1 1
Ole-Br Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden herzeleid skrev (3 timer siden): Dette tror jeg du vet veldig godt at jeg ikke argumenterer for, og jeg oppfatter deg her som ekstremt uredelig. Jeg skriver at jeg tror det å svare noen som tar til orde for høflig og respektfull kontakt i det daglige med ufine angrep og en kampanje mot seksuell trakassering vil bidra til mindre av den typen kontakt i det daglige mange faktisk ønsker og trenger. Å late som du tror det er det samme som å mene at en skal "skjermes for fortellinger om negative erfaringer" klarer jeg ikke å lese som noe annet enn bevisst vranglesing. Høflig og respektfull kontakt er selvfølgelig også å ta hensyn til at andre kan oppleve brudd på sosiale koder som ubehagelig. Skribenten vil ikke engang gå mellomveiene mot sosial kontakt, men gå opp til folk og melde sitt ærend direkte og uten foranledning. Det kan man jo, men du kan ikke kreve at det skal bli sett på som høflig og respektfullt. For de fleste går bare snakke litt under metoo, koblingen med leserinnlegget er underordnet. "Er det ikke lov å se på eller snakke til damer lenger?" Startet lenge før. 2
HYYYL Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Gjest b82f4...bc1 skrev (18 timer siden): Så at jeg ønsker norske kvinner bør åpne seg opp litt og ikke være så kald mot oppriktige og ærlige menn er feil? Ikke rart debatten om kvinner og menn er så polariserende når du allerede har dømt meg uten å kjenne min personlighet. Anonymous poster hash: b82f4...bc1 Kvinner er kald mot fremmede menn? I alle dager. Man bestemmer selv hvilke fremmede man vil bli kjent med. Kvinner skylder ikke menn noe. 4 1
Anbefalte innlegg