Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Å tyde hvorfor RAV4 ikke skal selges mer i Norge?


Mykesider

Anbefalte innlegg

Skrevet
BadCat skrev (47 minutter siden):

Det er "rimelig" med EL nå som avgifter og finansiering er tilrettelagt. Ikke så rimelig om noen år.

Om strøm skulle bli vesentlig dyrere, så er forbruket i huset et langt større problem enn til bilen. En bolig bruker 20.000 kWh/år. En bil ca. 3000 kWh/år.

  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sovna skrev (På 11.10.2025 den 16.50):

Én stk. gressklipper med sin to-takts motor forurenser like mye som x-antall biler. Husker ikke tallet jeg hørte, men sjokket var stort.

Du kan puste lettet ut, da robotklippere har tatt over hos de aller fleste hage-eiere. Så elektrifiseringen hat tatt over der også. Nabolaget mitt var plaget av gressklipperstøy på de fine dagene før. Nå er det helt stille alle har robotklippere nå.

Skrevet
9 hours ago, BadCat said:

Overgang til EL blir på sikt et forbud mot bilkjøring for hvermansen. Etter "bait and switch" vill det bli så dyrt å kjøre at det i praksis blir utilgengelig for folk flest.

Kva i alle dager baserer du det på?

  • Liker 1
Skrevet
barfoo skrev (På 11.10.2025 den 22.06):

Men ikkje i nærheten av reell kostnad. Det går forøvrig igjen for all vegtrafikk, elbiler også: det er massive eksternaliserte kostnader som folk ikkje er klar over

Det er mye piss. Samfunnet fungerer ikke uten. Kostnadene på mye er overdrevet og kostnadene av å ikke ha kjøretøy er sinnsykt mye høyere. 

Dovreekspressen skrev (19 timer siden):

Men de sa de ikke turte pga. manglende garantier fra bilprodusenten om at motoren ville tåle det

Syntetisk diesel gir dårligere smøring men lenger levetid på resten. 

Skrevet
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Du kan puste lettet ut, da robotklippere har tatt over hos de aller fleste hage-eiere. Så elektrifiseringen hat tatt over der også. Nabolaget mitt var plaget av gressklipperstøy på de fine dagene før. Nå er det helt stille alle har robotklippere nå.

Jeg puster ikke lettet ut. I verste fall puster jeg ikke i det hele tatt. Får angst av de😱tror de skal komme inn på soverommet å attakkere meg.. uæhh.

Skrevet
8 minutes ago, Sjørøver said:

Det er mye piss. Samfunnet fungerer ikke uten. Kostnadene på mye er overdrevet og kostnadene av å ikke ha kjøretøy er sinnsykt mye høyere. 

Transport har nytteverdi, men og kostnad. Tingen er at når kostnaden er eksternalisert, så får den som utfører transporten nytteverdien, mens samfunnet betaler den eksternaliserte kosten. 

Det fornuftige er å prise inn eksternalisert kost ved hjelp av t.d. bompenger eller vegprising slik at den som får nytte og får kost.

Forøvrig må du gjerne påpeike feil i rapporten. At du påstår det er feil i ein relativt grundig forskningsrapport uten å vere meir konkret er ikkje veldig spennande.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, Hanhijnn said:

= RAV4 og alle Suzuki crossoverne.

De såpeglatte elektriske crossover er vel mye mer anonyme. De må være så runde for å få lavt forbruk 

Skrevet

Det selges ikke hybrider lenger fordi det kom en avgiftsøkning i år som har gjort de uselgelige. 

Man skal være ganske fanatisk om man betaler 750.000,- for en BMW 2 serie active tourer.....

 

Screenshot 2025-10-13 at 09.31.01.png

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Dovreekspressen skrev (På 11.10.2025 den 22.33):

Det finnes ingen grupper på 5 millioner mennesker som kan "redde verden". Det er totalen som teller. 

Der tar du feil. Det er gjentatte ganger vist at verden reddes av små grupper.
Det var EN person som reddet verden fra bly-bensin helvette. Det var EN person som reddet verden fra infeksjonsdøden. 
Norges 5 milioner folk har fungert som et sikkert marked for elbiler og dermed bidratt til utviklingen av bedre transport. Slik har vi definitivt vært med å redde verden.

Vi trenger også noen til å være gode eksempler.

Endret av Zepticon
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Sovna skrev (1 time siden):

Jeg puster ikke lettet ut. I verste fall puster jeg ikke i det hele tatt. Får angst av de😱tror de skal komme inn på soverommet å attakkere meg.. uæhh.

😅

Skrevet
11 hours ago, Dovreekspressen said:

Om strøm skulle bli vesentlig dyrere, så er forbruket i huset et langt større problem enn til bilen. En bolig bruker 20.000 kWh/år. En bil ca. 3000 kWh/år.

EL som i EL-kjøretøy ikke ELektrisk kraft.

 

  • Liker 1
Skrevet
BadCat skrev (20 minutter siden):

EL som i EL-kjøretøy ikke ELektrisk kraft.

 

MVA. kommer det nok mer av etterhvert, og muligens andre avgifter også. Står en artikkel i E24 i dag https://e24.no/norsk-oekonomi/i/rPBMRl/venter-endring-i-elbilfordelene-man-kan-vaere-heldig-naa

Heldigvis blir elbilene billigere på sikt. Når batteriprisene går ytterligere ned, så bør produksjonskostnadene havne under tilsvarende fossilbil. Uansett pris kommer ikke fossilbilen til å være et alternativ i åra framover. De blir knapt markedsført i Norge nå, og det vil bli enda mindre når EU-forbudet nærmer seg.

Skrevet (endret)
4 hours ago, barfoo said:

Kva i alle dager baserer du det på?

Agenda 2030 og allerede inntruffne prisøkninger på anskaffelse av bil og bilhold. En fabrikkny småbil er allerede dobbelt så dyr som tilsvarende med forbrenningsmotor. Hvor beleilig at sistnevnte ikke er tilgjengelig mer i det norske markedet.  Det er selv med fritak for MVA. Den dagen det strammes til med MVA osv. blir det kostbart å holde bil for de med begrensede midler. Bybiler er heller ikke noe for familier = mer penger

ELbiler er kostbare å reparere og vanskeligere å reparere uten profesjonell assistanse. 

Det meste vi har i dag har en tendens til å bli dyrere over tid, altså etter at produktet eller tjenestet har fått feste i markedet.. iPhone kostet ikke 20–30k da de kom og skjermkort kostet heller ikke mer enn folk var vant til å betale for hele PC-en. Strømmetjenester var rimelige og hadde godt utvalg og nå er utvalget dårligere samtidig som prisene går opp. Blekkskrivere blir stadig dyrere i drift, selv om teknologien og drift burde bli billigere med tiden. Blekkabonnement, noen? HP som skrur av halvfulle blekkpatroner fordi abonnementet er avsluttet.

Boligpriser og faste levekostnader er økende og bidrar ytterligere til at bil blir utilgjengelig for stadig.

Har du lyst til å oppgradere din gamle PC med en 7 år gammel prosessor fra bruktmarkedet. En slik burde maks koste et par hundrelapper, i alle fall ikke over 500 kr, ikke sant? Glem det, det koster nesten like mye som en ny prosessor i mellomklassen. Hvorfor? Fordi nye PC-er koster så mye at mange ikke har råd. Derfor er det svimlende bruktpriser Det var ikke slik før, men slik er det nå. Glem at noe skal være overkommelig i pris for mennesker med vanlig økonomi.

image.thumb.png.18653244b1d809fdcc15d76590b91ae7.png



Jeg er overbevist om at mange som i dag får privatøkonomien til å gå rundt med bilhold, har parkert bilen for godt innen 10 år.

 

Endret av BadCat
Skrevet
1 minute ago, BadCat said:

ELbiler er kostbare å reparere og vanskeligere å reparere uten profesjonell assistanse. 

Det er jo stortset vissvas. Dei har lavare vedlikeholdskosttnad enn fossilbiler på grunn av færre deler. Dessuten er det veldig få ting du kan gjere på fossilbiler uansett - spesieltt om du tar vekk ting som aldri må gjerast på elbil, f.eks. oljeskift. 

3 minutes ago, BadCat said:


Det meste vi har i dag har en tendens til å bli dyrere over tid, altså etter at produktet eller tjenestet har fått feste i markedet.. iPhone kostet ikke 20–30k da de kom og skjermkort kostet heller ikke mer enn folk var vant til å betale for hele PC-en.

Det er stortsett feil.

For det førstet kosta iPhone ganske mange tusenlapper når den kom. I dag får du smarttelefoner som kan meir enn iPhone for 1500,-. Dagens iPhone kan meir, og er dyrare. Til gjengjeld har den for mange erstatta t.d. kamera og pc, noko iPhone anno 2007 ikkje kunne, og som telefon til 1500,- neppe kan. Men smarttelefon har blitt halvert i pris sidan 2007.

Skjermkort er litt i samme gata; det du får i CPUen i dag er vanvitttig mykje bedre enn det du fekk i 2007, men vil du ha det beste så koster det. Men det er ikkje veldig mange som faktisk har skjermkort i dag... Majoriteten har ikkje.

6 minutes ago, BadCat said:


Har du lyst til å oppgradere din gamle PC med en 7 år gammel prosessor fra bruktmarkedet. En slik burde maks koste et par hundrelapper, i alle fall ikke over 500 kr, ikke sant? Glem det, det koster nesten like mye som en ny prosessor i mellomklassen. Hvorfor? Fordi nye PC-er koster så mye at mange ikke har råd. Derfor er det svimlende bruktpriser Det var ikke slik før, men slik er det nå. Glem at noe skal være overkommelig i pris for mennesker med vanlig økonomi.

Igjen - dette er svada. PCer har gått frå å koste et par månedslønninger i 1990 til 4-5 timelønninger i dag - og ytelse og bruksområde er vanvitig mykje større i dag enn i 1990. Folk med vanleg økonomi kan utmerka fint kjøpe PC om dei ønsker de.

Svartmalinga di er parodisk.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Det står i skrivet til globalistene at folk skal bo i 15-minutter-byer og ikke kjøre bil.

Norske myndigheter har allerede lurt nordmenn til å skrote rimelig bilhold.

Det er ingen som snakker 1990. Prøv prisutvikling siste 10 år.

Se alt jeg kunne kjøpe for drøye 5k for 10 år siden.


70-class Skjermkort, 2 SSDer, minne, High End Desktop hovedkort, mikrofon og LED-lys, alt for drøye 5k. I dag koster det over 7k bare for et 70-class skjermkort og 70-class er ikke hva det en gang var, fordi det er prosentvis mindre i forhold til en full brikke. enn hva det pleide å være.
 

Graf som viser at 70-class ikke er hva det en gang var. Det pleide å være >50% av flaggskipet og nå er det under 30%.
image.thumb.png.ee192fd10adb4f54f4fad85a38e5e1df.png

I motsetning til deg vet jeg hva jeg snakker om og jeg har førstehånds erfaring i å kjøpe varer i hver produktgenerasjon i kategoriene jeg nevner.

Jeg burde aldri ha svart deg i utgangspunktet. Det er kaste perler for svin. Hvis du tror at bilhold er "value for money" om noen år, vær min gjest. Produsenter finner måter å ta bedre betalt på, ikke omvendt.

Glem dagens prisgulv for både ny og brukt bil.

Endret av BadCat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...