Gå til innhold

Hvorfor forsvarer så mange milliardærenes interesser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I vestlige demokratier er det mange, særlig unge menn, som står på for interessene til aller aller rikeste. Hva er grunnen til det? Hun her forklarer det litt fra samme synspunkt som jeg selv har:

• Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Norske milliardærer er nordmenn som oss andre, og fortjener anstendig behandling. Vi er ikke tjent med å jage dem til skatteparadiser. Vi ønsker faktisk å beholde dem her, slik at de handler i Norge, våre varer og våre tjenester, og betaler skatt her. Det kryr av land de kan flytte til, som tar null, eller nesten null skatt, og det er ikke i vår interesse. I tillegg kan vi ikke ha det slik at hvis en person starter én frisørsalong så er det greit, men hvis de lykkes og den vokser til 10 så blir de uglesett, og hvis det vokser til en kjede med 100 eller 1000 salonger så blir de til en folkefiende som skal tas. Europa er fullstendig akterutseilt teknologisk og forretningsmessig. Mario Draghi's rapport viste at vi har 3 (eller var det 4?) av verdens 50 største teknologibedrifter. Vi trenger flere bedrifter, ikke færre, og da særlig konkurransedyktige gigantbedrifter, for å kunne klare oss i en stadig harderer internasjonal konkurranse, og da må vi ikke drive dem til utlandet. Milliardærer er ikke det fordi de har penger på bok, men fordi de eier nettopp slike bedrifter. Fokuset på å mase om milliardærer er bortkastet energi. Vi burde i stedet fokusere på å skape en kultur slik de har i USA - der det forventes at de som lykkes gir tilbake til samfunnet de kommer fra, i form av donasjoner og stiftelser. Tilbake til skolene de gikk på og stedene de vokste opp i. Hvis vi hundser dem og dytter dem fra oss, så jobber vi aktivt imot nettopp det samholdet vi trenger.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg mener at man kan skattlegge de rike på andre måter enn gjennom formuesskatten, for eksempel via forbruk eller eiendom. Formuesskatten er så idiotisk at jeg ikke finner ord. Dessuten kan man uansett ikke ta penger ut av en bedrift til privat forbruk uten at de blir beskattet.

• Liker 8
Skrevet
freedomseeker skrev (10 minutter siden):

Jeg mener at man kan skattlegge de rike på andre måter enn gjennom formuesskatten, for eksempel via forbruk eller eiendom. Formuesskatten er så idiotisk at jeg ikke finner ord. Dessuten kan man uansett ikke ta penger ut av en bedrift til privat forbruk uten at de blir beskattet.

Skatt,eller avgift om du vil,på forbruk fremstår mer bærekraftig. Det er jo hvordan vi bruker pengene som definerer samfunnsnytten. Å skape arbeidsplasser burde kanskje ikke skattes overhodet..

Skrevet
51 minutes ago, Gavekort said:

Jeg er det fordi jeg tror på de økonomiske teoriene og de empiriske bevisene som snakker om effekten det har. Blir jeg manipulert av John Fredriksen?

Interessant. Hva slags teorier og hva slags empirisk bevis?

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
27 minutes ago, DukeNukem3d said:

Jeg som kjører lastebil må leve på nåde av hva venstresiden finner på. Så de ender opp med å ta småsparere og middels rike, ikke de egentlig rike.

Da bør vi alle stemme borgerlig og få mer frislipp, slik at alle norske lastebilsjåfører erstattes med bulgarere. Da kan du få mer å rutte med, og slippe at venstresiden tar alle pengene dine. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Det eneste som et verre enn å se fordummende videoer, er å spre de videre. Du må se forbi confirmation-bias.

Rike har ikke spesielt mange penger. De eier verdier, ofte fiktive eller i markedsbobler. Alt hett er verdt mye til det ikke er det lenger. Det nyeste er LLM hvor investeringene overgår inntektene. Det blir gjerne som ved gullrushet. De som tjener et de som selger utstyr og forbruksvarer, med andre ord NVIDIA.

Menigmann sliter fordi de konkurrerer om dårlig betalte jobber eller bringer lite verdi inn i et mettet marked.

At rike hoarder penger er BS. De rike vet godt at det er "use it or lose it", men de bruker pengene fornuftig.

The idea that the rich "hoard" money is a myth. Instead, their wealth is put to use through investments and consumption, which recirculates money into the economy. The majority of their wealth is in assets like stocks and businesses, not physical cash. Banks use the large sums of money deposited by wealthy individuals to make loans to consumers and businesses, and their spending creates jobs in various industries. 

Noe forenklet det siste der. Bankene bruker innskudd til å skape nye penger ut av luft. Såkalt Fractional Reserve Banking.

Mennesker lærer å fylle jobber, ikke å skape verdi. Det kan man ikke klandre rikingene for.

Eksemplet hennes er kynisk. (Troen på at andre gjør handlinger kun ut av egne interesser.) "Hva om jeg kjøper all maten og lar den råtne for shit and giggles. Det samme hvis rikingene hoarder alle pengene. LOL altså! Knis." 

Se heller til politikere som ikke lar mannen i gata beholde nok av inntektene, til å bygge verdi over tid, samtidig som de sier at problemet er at rike ikke skatter nok.

Litt omfordeling er bra for å unngå at det blir som et spill som monopol, altså winner takes all. Da sa jeg litt, som i veldig lite.

Mye kan løses ved å fjerne unødvendig byråkrati og unødvendige kostnader. Norge kunne enkelt ha halvert skatteinntektene og likevel gjort det bedre enn i dag. Man må ikke glemme at folk som beholder mer av egne penger trenger færre goder og håndsrekninger fra systemet. Folk som beholder mer har også mer å dele med andre ut av egen vilje.

Den norske staten kan gjerne sammenlignes med å være gift med en halvdel som er glad i å bruke penger.

Videoen er IKKE god hjerneføde.

Endret av BadCat
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg så videoen. En dame som prøver å tjene penger med reklame på videoen sin, som forteller at hvis man har for mye, uten å gi mye mer til de som arbeider, så er man urimelig rik, og dermed drittsekk. Det var det mest solide argumentet jeg fant fra den videoen.

Hva med å heller fokusere på de som rundstjeler fra bortimot alle, ved å fore opp folk med at verden kan koke/flomme over/skrede vekk/gå under hvis de ikke får rundstjele fra alle. Det er faktisk en konkret sak som vi folket kunne tatt ett ordentlig tak i for å øke den økonomiske rettferdigheten.

Men nei, det er vel noen som heller vil se med missunnelse på individer som har gjort en virkelig innsats i verden og indirekte bedret levestandarden/kunnskapen/verktøyene til mange mange flere med sine handlinger. Det føles vel som rett fokus for noen å be om at treet skal bli hogget ned når de selv sitter på en av greinene.

Denne farsotten av en video bygger litt på den mytiske illusjonen om at de rike er rike fordi de har stjelt fra de andre. Men det er ikke slik kapitalisme fungerer. I frie kapitalistiske samfunn så vil alle få det bedre, uansett hvor mange rikinger det er. Hun på videoen har en fin leilighet, videokamera, pc, mobil, og alt mulig annet takket være den frie verdenen.

• Liker 6
Skrevet (endret)
1 hour ago, obygda said:

Skatt,eller avgift om du vil,på forbruk fremstår mer bærekraftig. Det er jo hvordan vi bruker pengene som definerer samfunnsnytten. Å skape arbeidsplasser burde kanskje ikke skattes overhodet..

Uten forbruk er det ikke grunnlag for å skape arbeidsplasser. Alt henger sammen.

Det er mulig at man kan skatte overforbruk, men da blir det vel mye overvåkning.

Staten kan godt skatte kilometer kjørt med elbil. De som kjører bensindrevet, kjører oftest ikke mer enn det som er helt nødvendig. Disse EV-folka fører til økt press på ELnettet og økte kostnader for alle.

Grønt er ikke skjønt.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Skrevet (endret)

En flat skatt på 20% og null formuesskatt hadde gjort underverker for verdiskapinga i Norge. Bedre grunnlag for alle og færre å skylde på enn seg selv. Flere rikinger som blir boende i Norge.

I TV-serien Brødrene Dal og spektralsteinene møter brødrene en person som heter Hood Robin, som i et twist på Robin Hoods historie, stjeler fra de fattige og gir til de rike. Brødrene blir tatt til fange av Hood Robins folk og fraktes til en hemmelig leir i Sherwoodskogen, hvor de sammen raner de andre besøkende under Nottingham-lekene. Denne hendelsen skjer i episode 9 av serien.

https://www.nrk.no/video/hood-robin-913--brodrene-dal-og-spektralsteinene_e538a314-3fa3-4ec8-a489-1321d1a67e7e

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
BadCat skrev (3 timer siden):

Uten forbruk er det ikke grunnlag for å skape arbeidsplasser. Alt henger sammen.

Det er mulig at man kan skatte overforbruk, men da blir det vel mye overvåkning.

Staten kan godt skatte kilometer kjørt med elbil. De som kjører bensindrevet, kjører oftest ikke mer enn det som er helt nødvendig. Disse EV-folka fører til økt press på ELnettet og økte kostnader for alle.

Grønt er ikke skjønt.

Merkelig holdning..så de med elbil kjører unødvendig? 

Det er farlig med slik generalisering. 

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor skal ikke en mann ønske å lykkes? Skal ikke risiko belønnes? De fleste rike folk er ålreite. Stordalen er unntaket. Formueskatt rammer også skeivt siden utlendinger slipper. 

Jeg mener vi fint kan droppe formueskatt og kutte i sløsing. Bistand er feks gått ut på dato. Oljefondet hadde gått konk om de betalte formueskatt. Det er alt msn trenger å vite, staten favoriserer seg selv. 

• Liker 2
Skrevet
Mag ne skrev (På 26.9.2025 den 11.01):

I vestlige demokratier er det mange, særlig unge menn, som står på for interessene til aller aller rikeste. Hva er grunnen til det?

Du kan helt sikkert skrive doktorgrad om dette, så det er jo ikke så lett å si. Men det er nok ideologisk. Man mener at trickle-down economics fungerer i større grad. Og så er det greit å ha med seg at det er en gråsone her. Det er "ingen" som vil ha helt flat skatt. De fleste vil at man betaler mer hvis man tjener mer, men man vil gjerne kutte i formuesskatten.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Min hypotese er at de som klager på milliardærer er de som minst bidrar til kommune og stat med skatt. Kanskje de lever mer av kommune og stat enn de bidrar.

• Liker 6
Skrevet

Kan ikke du heller forklare ditt ståsted fremfor å poste en 20 minutter lang video? :) 

Jeg forsvarer ikke nødvendigvis milliardærenes interesser, men jeg ønsker en fornuftig næringspolitikk og rammevilkår som gjør det mulig for folk å bli milliardærer. Som muliggjør innovasjon og et blomstrende næringsliv.

Jeg ønsker ikke likhet, men like muligheter for alle. Der er Norge langt foran for eksempel USA. 

Sosialister ønsker å fordele goder og vil at alle skal ha det likt, men det virker som de ikke skjønner at disse godene de ønsker å fordele må komme fra et sted.

Ikke alle kan jobbe i staten og om alle inntekter skal komme fra skattlegging og avgifter, så blir det fort ikke igjen særlig å fordele.

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, obygda said:

Merkelig holdning..så de med elbil kjører unødvendig? 

Det er farlig med slik generalisering. 

Folk kjører mye elbil i EL-region NO3 og 4. Når de kan fullade en Tesla for et ensifret antall kroner, blåser de i kilometer kjørt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...