leticia Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Tussi skrev (44 minutter siden): Jeg siktet til en annen sombrukte det uttrykket... Det skjønner jeg. Som nevnt så syns jeg at uttrykket blir for drøyt. Så litt enig med deg da, med andre ord. Selv om poenget til den @Red Frostraven står seg. 1
DukeNukem3d Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Kjønnstiltak har ingen effekt. https://www.khrono.no/ingen-effekt-av-kjonnstiltak-synes-vi-skal-slutte-med-dette/999414 Jeg legger den inn her, for dette var jo en av kjepphestene til Charlie Kirk, at dette tullet er bortkastet tid. Nå ble han bevist rett. 2 1
Folkflesk Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) Klote skrev (11 minutter siden): Du er virkelig kunnskapsløs. Tenker du før du svarer? Sjekk verdenskartet. Hvor finner du velstand? Det så ikke like imponerende ut i Middelalderen, under kristendommens storhetsperiode. Som vi ser i USA, i motsetning til det mer sekulariserte Europa, så medfører kristendom/religion i styre og stell mindre kunnskap, mer overtro, mer undertrykking, mindre toleranse, flere konspirasjonsteorier, flere kultaktige bevegelser og mer diktatoriske ledere. Som det gjør alle plasser der religion har infiltrert statsapparatet. Endret 7 timer siden av Folkflesk 6
SilverShaded Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Klote skrev (7 minutter siden): Du er virkelig kunnskapsløs. Tenker du før du svarer? Sjekk verdenskartet. Hvor finner du velstand? Hvilke av disse landene har kristendommen som en viktig del av sin kulturarv? Ta en titt utenfor ekkokammeret ditt. Jeg burde sikkert ikke sagt dette, men tror det trengs : Vi forstår at du er uenig med de fleste i dette forumet, og det er selvsagt helt greit. Det som ikke er like greit, er at du mangler argumenter og i stedet går til frontalt personangrep på dem du er uenig med. Slik skaper man ingen respekt for sine meninger. Det er dessuten svært dårlig forum-skikk, og heller ikke populært blandt moderatorer. 6
Casey Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Klote skrev (4 timer siden): Du snakker med fanatisk hat om bibellære, hjernevask og nedarvet religiøs overtro, du kan ikke forestille deg at kristendommen faktisk er den viktigste årsaken til velstand og utvikling i hele den vestlige verden, inkludert Norge. Se på verdenskartet. Hvor er kristendommen utbredt som grunnleggende kultur? Hvor er velstand og moderne demokratier? Velstand og demokrati sammenfaller med kristen kultur, over hele jordkloden. Det kaller du kvakksalveri og nedarvet religiøs overtro, konspirasjonsteorier og manglende kunnskap om verden. Du mangler kunnskap om både verden og menneskeheten. For meg høres dine argumenter ut som et produkt av hjernevask, fra en radikalisert woker. Hva har ditt opplyste verdisyn gitt verden? Ikke annet enn kulturelt kaos og identitetsløse samfunn i oppløsning. Jeg må bare minne om, i all din fordømmelse av nedarvet kunnskap og kultur, at det er nettopp dine holdninger og dine likesinnede, som har gjort det ikke bare mulig, men også politisk riktig, at vi har fått en heksedoktor i det norske kongehuset. Her er det mye tøv! Det er da slett ikke kristendom som er årsaken til at vi har velstand, demokrati og mennekserettigheter vesten i dag. Det er takket være opplysningstiden og frigjøring fra religion vi har de gode samfunnene vi har. Dagens konnservative kristne er autoritære, og mot både demokrati og mennekserettigheter, ikke minst ytringsfrihet, 4 1
Klote Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Folkflesk skrev (3 timer siden): Jeg vet ikke hva slags middelalder-samfunn du ser for deg, men du fikk med deg at det jeg skrev om gjalt skolevesenet og hva en moderne skole i Norge i 2025 bør basere seg på? I Norge er det nesten unison enighet om at vi ikke skal kaste bort dyrebar læretid i skolen på forkynnelse av religion. Dette er noe tøv vi la vekk og henviste til kirkene for mange tiår siden, slik at man kan få mer tid til det man skal lære i en sekulær skole i 2025. I USA har det vært den samme utviklingen, men der har kristne fundamentalister greid å stikke kjepper i hjulene, godt hjulpet av en naiv befolkning og pengeglade såpe-predikanter som vil holde befolkningen nede i uvitenhet. Derfor blir en ting som evolusjonslæren utfordret av anti-vitenskapelige strømninger og rent vissvass som går under navn som "Intelligent design" eller "kreasjonisme". Der man fjerner vitenskapen så fylles vakumet av religiøse eventyrfortellinger, uvitenhet og konspirasjonsteorier. Og her er noe av kjernen til problemet i USA, som også er litt av forklaringen på hvorfor befolkningen lar seg lure av en sjarlatan som Trump. Det jeg synes er helt absurd er at det sitter folk i Norge og kan sammenligne hvordan vårt samfunn fungerer i forhold til deres - og faktisk ønsker at vi skal hoppe ned i det samme mørket hullet. Av og til trenger man nok hjelp av psykiatrien til å forklare ting. Det jeg reagert på var din hån av vår egen kulturarv fra kristendommen, en holdning som har gitt oss mer enn 250 moskeer i landet og en sjarlatan i Kongehuset. Islam er en religion som praktiseres like tilbakestående som den kristendommen du beskriver fra fundamentalister i USA. Det er noe du og dere har innført i Norge. Noe din holdning støtter med hundrevis av millioner kroner hvert år. Fanatisk religiøsitet har vi vært ferdig med for lenge siden i vårt land. Men vår historie blir vi aldri ferdig med. Jeg diskuterte ikke pensum i grunnskolen, men din manglende respekt for det Norge og nordmenn alle har en verdifull tilknytning til. Også de som er så historieløse at de ikke selv er i stand til å se dette. 1 2
Klote Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Casey skrev (1 minutt siden): Her er det mye tøv! Det er da slett ikke kristendom som er årsaken til at vi har velstand, demokrati og mennekserettigheter vesten i dag. Det er takket være opplysningstiden og frigjøring fra religion vi har de gode samfunnene vi har. Dagens konnservative kristne er autoritære, og mot både demokrati og mennekserettigheter, ikke minst ytringsfrihet, Du burde erstattet utropstegnet etter første setning med en kolon. 2 1
Atib Azzad Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 12 minutes ago, Krig og fred said: lol, vi har velstand og utvikling PÅ TROSS av kristendommen. Det er uansett fint at du viser hva du faktisk tror. Tja, her er det jo en sammensatt årsakssammenheng, det at vesten deler en kristen kulturarv har nok hatt noe å si for omtanken en har vist for hverandre, da snakker jeg relativt, Irland har åpenbart blitt dårlig behandlet av England, men i mindre skala enn kolinomaktene fks. behandlet Vietnam, som leder over til en annen årsak for denne diskrepansen som foreslås mellom det såkalte vesten, og den såkalte tredje verden, kolonier, som deretter har ble til ustabile stater, hvor koloniale grenser er beholdt, rivalrier mellom ulike grupper opprettholdes for å søke makt, og korrupte ledere selger ressurser til de gamle kolonistatene uten fks. arbeiderrettigheter som fordyrende mellomledd. Land som søkte seg mot en mer sosialistisk ordning ble destabilisert, kuppet, og/eller ført inn i krig, til det var mer på en måte som de gamle kolonistatene og USA så seg bedre tjent med. [...]Intractable conflicts are found in many areas that were once colonized or controlled by Western European or Soviet powers such as Africa, the Balkans, and Southeast Asia. Most of these conflicts such as the one in Kashmir, Chechnya, and Cyprus are large and complex, and involve multiple issues ranging from human rights to good governance. Imperialist practices and policies, especially those concerning boundaries, ethnic rivalry, the uneven distribution of resources, human-rights violations, and lack of good governance can be found at the heart of protracted problems. For this reason, it is vital that those wishing to transform or resolve protracted conflict, acknowledge the past, and take into account the effects past imperialist policies continue to have on today's post-colonial and post-Soviet societies. Med det mener jeg ikke å påstå at det ikke er gode kvaliteter ved kristendom (eller, for den saks skyld, at kristendommen ikke har blitt brukt som påskudd for å begå grusomheter), selv om disse gode kvalitetene ikke unike for kristendom: -Men at det er latterlig overfladisk å ekstrapolere kristendom som hovedårsak til at det såkalte vesten gjør det godt, og den såkalte tredje verden har problemer, det høres ut som en omskrivning av den rasistiske kolonirettorikken om siviliserte, og ikke-siviliserte, det er noe motbydelig over denne forklaringsmodellen, da den ignorerer overgreperne sitt ansvar, og heller klandrer offerne for å ikke tilhøre riktig religion. Samtidig som hele grunnpåstanden ikke engang stemmer, Afrika har minst like lang tradisjon for kristendom som Europa. [...]Christianity was present in Africa 1000 years before the first European Colonialists arrived on African shores. Were you aware of that? A whole millennia before any European nation docked their ships, Christianity had been flourishing in Africa—the gospel was already spreading in Africa, by African heralds! 1
Folkflesk Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Klote skrev (Akkurat nå): Det jeg reagert på var din hån av vår egen kulturarv fra kristendommen, en holdning som har gitt oss mer enn 250 moskeer i landet og en sjarlatan i Kongehuset. Islam er en religion som praktiseres like tilbakestående som den kristendommen du beskriver fra fundamentalister i USA. Jeg har selv flere ganger påpekt de mange likhetene mellom USAs kristne høyre og Taliban, så her slår du inn åpne dører. 6 1
Folkflesk Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) Klote skrev (7 minutter siden): Jeg diskuterte ikke pensum i grunnskolen, men din manglende respekt for det Norge og nordmenn alle har en verdifull tilknytning til. Også de som er så historieløse at de ikke selv er i stand til å se dette. Som det rimelig lett å se omtrent midt på s. 115 så diskuterte jeg spesifikt religion i skolevesenet. Hvis du vil jabbe om kristen kulturarv kan du finne deg en prest eller noen andre å snakke med. For jeg har liten interesse for det temaet. Endret 7 timer siden av Folkflesk 4
Klote Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden SilverShaded skrev (7 minutter siden): Jeg burde sikkert ikke sagt dette, men tror det trengs : Vi forstår at du er uenig med de fleste i dette forumet, og det er selvsagt helt greit. Det som ikke er like greit, er at du mangler argumenter og i stedet går til frontalt personangrep på dem du er uenig med. Slik skaper man ingen respekt for sine meninger. Det er dessuten svært dårlig forum-skikk, og heller ikke populært blandt moderatorer. Ser du ikke argumentene? Jeg har gjentatt dem i flere innlegg. Det du karakteriserer som personangrep er et personforsvar. Hvis du leser tråden så ser du hvem som startet. 1
Uderzo Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Ballalaika skrev (4 timer siden): Vil tro det var poenget med å oversette den til tysk. Ja, men i disse dager så kan man ikke ta det for gitt 😅
Tussi Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) Krig og fred skrev (51 minutter siden): Du har tidligere skrevet at embryo er liv, og abort er drap. Det viser at du deler samme forståelse som de kristenkonservative i USA. Samtidig har du i denne tråden steppedanset som Fred Astaire rundt Kirks meninger, hvor du har konstant forsvart eller unnskyldt hva mannen stod for, og utsagn han har kommet med. Er det da rart at folk lurer på om du er redelig? Det er ikke uredelig å være imot abort. Har jeg forsøkt å skjule det? Nei. Og ikke minst, maga handler om mye mer enn å være imot abort, og mange antiabortgrupperinger har null tilknytning til maga, ,for eks democrats for life, og progressive anti-abortion uprising, samt rehumanize international Jeg er for deler av hva republikanerne står for, det har jeg aldri lagt skjul på. Jeg er imot deler av det, det har jeg heller aldri lagt skjul på, jeg er f eks for arbeiderrettigheter, for at lovlige migranter skal føle seg trygg , for gratis helsetjenester til alle du derimot, sier at jeg, fordi jeg forsvarer Kirk et nødt til å stå for alt maga står for, det stemmer ikke. Jeg forventer at du faktisk forholder deg til hva jeg skriver og ikke hva du tror. Ellers er jo all debatt fullstendig meningsløs, og vil bli håndtert som det fremover. Det er uredelig gjentatte ganger her tillegge folk meninger de ikke har. Jeg har to på ignoreringslista mi, begge pga akkurat denne typen debatt"skikk" Endret 6 timer siden av Tussi 2 1
Casey Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Klote skrev (5 minutter siden): Du burde erstattet utropstegnet etter første setning med en kolon. Tom for argumenter, altså. 3
Uderzo Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Duriello skrev (4 timer siden): "Så" den er vel å dra det litt langt. Jeg hørte den da. 🫣 Har sett den nå og er enig i det du sier. Poenget mitt er nå fortsatt at innholdet, spesifikt rundt depolarisering og deeskalering, er viktig. Helt enig, viktige ord, men i denne sammenhengen så var de ganske hule 😅 1
Klote Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Folkflesk skrev (5 minutter siden): Jeg har selv flere ganger påpekt de mange likhetene mellom USAs kristne høyre og Taliban, så her slår du inn åpne dører. Så hvorfor stemmer du da i praksis for å innføre islam i Norge? Er det begrenset religionskunnskap som ligger bak? Da kan du i så fall ha nytte av en god samtale med en prest. 2 1
Klote Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Folkflesk skrev (24 minutter siden): Det så ikke like imponerende ut i Middelalderen, under kristendommens storhetsperiode. Som vi ser i USA, i motsetning til det mer sekulariserte Europa, så medfører kristendom/religion i styre og stell mindre kunnskap, mer overtro, mer undertrykking, mindre toleranse, flere konspirasjonsteorier, flere kultaktige bevegelser og mer diktatoriske ledere. Som det gjør alle plasser der religion har infiltrert statsapparatet. Religion har utspilt sin rolle i stor grad. Men kommer tilbake i perioder hvor vi er usikre, slik det alltid har vært. For det er mye vi ikke vet, de fleste er ydmyke nok til å innrømme det, spesielt når vi ikke har kontroll på livene våre. Slik er vi mennesker. Jeg er helt enig i at religion kan være uheldig, og for enkelte, fordummende selvsagt. Men å kaste alt over bord og snu ryggen til er heller ikke et fornuftig valg. Vi er alle et produkt av en eller annen tro. Vi nordmenn er et produkt av kristendommen først og fremst, hvis en tenker på religion. Etter min mening har vitenskapen en alt for stor menighet i dag. Vitenskapen er til tider oppskrytt, og den dynamikken som tross alt kjennetegner all læring blir undervurdert. Vitenskapen har kommet langt, men vitenskap er veldig sjelden et evig faktum. 2
Jojimbo Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Hva var egentlig galt med det rammeverket kristendommen gav oss? Når staten rev ryggraden ut av Norge og skilte kirke og stat, ble det solgt inn som en frigjøring. Men vi ble ikke frigjort, vi bare byttet ut én ideologi med en annen. Den kristne ideologien ble kastet på bålet, og i stedet kom en woke-ideologi som i konservative øyne er mye verre enn det vi hadde. Kristendommen var ikke perfekt, nei. Det vet vi alle. Men den var en million ganger bedre enn det vi har nå. Den ga oss et rammeverk med tilgivelse, plikt, trofasthet og nestekjærlighet. Den bandt folk sammen, den ga oss et felles språk og en felles moral, selv om vi var uenige. Og ja, folk kunne være uenige, de fikk faktisk lov til å være det. Vi hadde ikke denne evige splittelsen i hver minste sak, der alt handler om å bli fornærmet, kansellere og skape fiender. I middelalderen kunne uenighet være farlig, men vi lever ikke i middelalderen lenger. Vi levde i et moderne samfunn med kristendommen som rammeverk, og det fungerte langt bedre enn dagens woke-eksperiment. Nå står vi igjen med en moral som skifter etter trender, en identitetspolitikk som river folk fra hverandre, og en skamkultur som minner mer om domstol enn tilgivelse. Så jeg spør: var virkelig kristendommen så mye verre? Eller er det vi har nå faktisk beviset på at når man river ut røttene, så dør treet sakte men sikkert? 3 1
oophus Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Klote skrev (31 minutter siden): Vitenskapen har kommet langt, men vitenskap er veldig sjelden et evig faktum. Her viser du jo at du ikke forstår vitenskap. 5
Klote Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Casey skrev (37 minutter siden): Tom for argumenter, altså. Jeg er vel det da. Hvordan kan en argumentere mot det du skriver når du ikke selv forstår hvilket snevert perspektiv det kommer fra. Det var slik jeg selv tenkte når jeg var lei kristendomstimene på barneskolen. Casey skrev (46 minutter siden): Her er det mye tøv! Det er da slett ikke kristendom som er årsaken til at vi har velstand, demokrati og mennekserettigheter vesten i dag. Det er takket være opplysningstiden og frigjøring fra religion vi har de gode samfunnene vi har. Dagens konnservative kristne er autoritære, og mot både demokrati og mennekserettigheter, ikke minst ytringsfrihet, De som ser litt forbi kjedelige kristendomstimer, de er takknemlige for at vi ikke lever i Midt-Østen og Afrika, eller hvor som helst utenfor Vest-Europa for den saks skyld, (bortsett fra Australia, New Zeland, USA og Canada) der alle andre religioner enn kristendommen har vært en dominerende faktor i grunnleggelsen av de samfunnene de har i dag. Noe vi også ser konsekvensene av, når vi løfter blikket opp fra kristendomsbøkene vi en gang sleit oss gjennom. Kristendommen var kanskje ikke det aller verste likevel. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå