Maabren Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden 40 minutes ago, Folkflesk said: Radikaliserer dem NÅ? Vet ikke hvor du har vært de siste årene, men høyresiden i USA ble radikalert med Trump og MAGA-bevegelsen allerede for 10 år siden. At det finnes nordmenn som identifiserer seg med disse lavpannene viser vel bare at utdanningssystemet ikke greier å fange opp alle. Så målet var at alle skulle bli venstre-radikalisert i utdanningssystemet?? Trudde utdanning skulle hjelpe alle til å tenke sjølv og ikkje la seg radikalisere av nokon...
23:4 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden AlpakkaMafakka skrev (Akkurat nå): Venstresiden holder jevnlig tog, protester og markeringer, alle ting som er positive for et fungerende demokrati og riktig måte å få sin mening hørt i samfunnet. Ja som å protestere mot andre som har samlinger og bruke vold slik at politiet må løse opp alt for å skape trygghet og unngå at andre som har markeringer ikke blir alvorlig skadet eller drept av venstresiden. Det er riktig måte ? Når noen skrullinger fra ND har stand, så skal de trues med vold og demonstrasjoner. Når dere har det skal ingen mukke ? ND er noen skrullinger, men mye sier meg at venstresiden er det som er farlig, og da snakker jeg om de mest ekstreme. Altså store deler av Rødt , deler av SV og noen i AP. 3
23:4 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Maabren skrev (1 minutt siden): Så målet var at alle skulle bli venstre-radikalisert i utdanningssystemet?? Trudde utdanning skulle hjelpe alle til å tenke sjølv og ikkje la seg radikalisere av nokon... Det er målet ja, og når mange sier nei takk ?Da rabler det fra de venstre radikale. Husk en ting at de venstre radikale er akkurat like farlige som de mest ekstreme langt ute på "høyre" siden. 1
Folkflesk Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) 23:4 skrev (6 minutter siden): Se her kommer du bare med ren synsing og nedrakking på andre har ekstreme meninger ! Det er jo du som er ekstrem og tillegger andre meninger de ikke har, og politiet sjekket jo Fjordmann og kunne ikke finne noe å tiltale han for, og så sier du at han hadde nok gjort det om det bare hadde gått litt mer tid. For så å si at da hadde han blitt arrestert Du vet jo selv at du lyger så det renner av deg. Leser du ting fra høyre mot venstre? 1. Gjengivelsen min av hva fjordmann mente om muslimer, venstresiden og borgerkrig er 100% korrekt. Det var forøvrig ABB som gjorde alt dette kjent gjennom copy & paste i det såkalte manifestet. 2. Jeg skrev at hvis han hadde gått hakket lenger og oppfordret til direkte vold (og ikke bare forespeilet en borgerkrig) så hadde han blitt arrestert og tiltalt. Som mange skrullinger med lignende ideer har blitt i ettertid. Endret 8 timer siden av Folkflesk 3
AlpakkaMafakka Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden jallajall skrev (2 minutter siden): Se her...nå begynner du å snakke om Trump bla bla igjen når jeg spør hva som gikk galt med venstresiden. Total uinteressant. Det er bare total uinteressant om du ikke bryr deg om å faktisk vite konteksten rundt hvorfor tilstanden er som de er i USA. Vil du debattere i god tro, så ville jeg anta at konteksten er viktig. Man kan ikke snakke om venstresidens reaksjoner på hva som skjer i dag, med de protester og demonstrasjoner som holdes, og økt retorikk om krisetilstander uten å nevne 6. Januar eller hva den sittende regjeringen gjennomfører, mye som venstresiden, spesielt da den sosialistiske "AOC/Sanders" venstresiden er totalt uenige i og ser på som trusler mot deres væremåte direkte. 4 1
jallajall Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Just now, AlpakkaMafakka said: Det er bare total uinteressant om du ikke bryr deg om å faktisk vite konteksten rundt hvorfor tilstanden er som de er i USA. Vil du debattere i god tro, så ville jeg anta at konteksten er viktig. Man kan ikke snakke om venstresidens reaksjoner på hva som skjer i dag, med de protester og demonstrasjoner som holdes, og økt retorikk om krisetilstander uten å nevne 6. Januar eller hva den sittende regjeringen gjennomfører, mye som venstresiden, spesielt da den sosialistiske "AOC/Sanders" venstresiden er totalt uenige i og ser på som trusler mot deres væremåte direkte. Så det er basically høyresiden som har gjort at venstresiden har blitt så radikalisert? Det er høyresiden som har skyld i at venstrsiden synes det er mer berettighet enn uberettighet å ta livet av Musk? 3
AlpakkaMafakka Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden 23:4 skrev (4 minutter siden): Ja som å protestere mot andre som har samlinger og bruke vold slik at politiet må løse opp alt for å skape trygghet og unngå at andre som har markeringer ikke blir alvorlig skadet eller drept av venstresiden. Det er riktig måte ? Når noen skrullinger fra ND har stand, så skal de trues med vold og demonstrasjoner. Når dere har det skal ingen mukke ? ND er noen skrullinger, men mye sier meg at venstresiden er det som er farlig, og da snakker jeg om de mest ekstreme. Altså store deler av Rødt , deler av SV og noen i AP. Vold er ikke greit, det er en ganske enkel holdning å ha, og en lav terskel for meg. Vold er ikke greit. Mot-demonstrasjoner er ikke noe problem, og det må alle som vil markere seg offentlig tåle. Om hvorfor noen tyr til vold så refererer jeg tilbake til den økte retorikken som blir brukt nå, noe jeg ser du bruker flittig, og noen få som bare vil skape kaos. Man demoniserer ikke en hel gruppe eller går til angrep på riktige og gode prosesser som demonstrasjoner fordi noen få tyr til vold. Jeg vet ikke hvem "dere" du mener når du svarer meg, men jeg ikke en del av noen "dere". 5
SilverShaded Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Folkflesk skrev (7 minutter siden): Litt ironisk å bruke det på en som anså islam som en stor trussel. Ikke bare itonisk. Jeg antar at muslimer vil anse dette som svært upassende, siden uttrykket er en form for æresbevisning som brukes i islam for å vise ærbødighet for profeter og andre anerkjent "store" innenfor religionen deres. 2
Maabren Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden 10 minutes ago, AlpakkaMafakka said: Venstresiden holder jevnlig tog, protester og markeringer, alle ting som er positive for et fungerende demokrati og riktig måte å få sin mening hørt i samfunnet. Hadde vore positivt om man utelot vold, hærverk osv. Meen så lenge venstresida tyr til vold, hærverk osv blir det ein hemsko for demokratiet... 1
AtterEnBruker Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden mandodiao skrev (2 minutter siden): I Norge blir som regel samholdet styrket i møte med de ekstreme. Vi sto skulder til skulder mot ABB, Manshaus, Matapour, etc. La oss fortsette med det, uansett hvem som utøver vold mot hvem. Den ordlyden som føres nå, er utrolig skremmende. Der man normaliserer politiske motstandere som en fiende. The democrats, leftists, liberals, bla bla bla. Godt sagt. Det er også viktig å poengtere at politisk vold ikke bare utføres av en person med skytevåpen. Det kan også utføres med pennestrøk. Noe som det republikanske partiet gjør daglig. Når de innfører lovgivinger som inndrar rettighetene til folk, så er det politisk vold. Selv om det gjøres med et pennestrøk og ikke med en pistol, gjør det ikke noe mindre av den grunn. Når helsetjenesten blir kuttet for flere millioner amerikanere, så er det politisk vold, med hensikt å fylle lommene til den økonomiske eliten. Når høyesterett opphev Roe & Wade, så var det politisk vold mot halve befolkningen i USA. Med mål om kontroll. Når Sand-Tissen i Florida innførte lovverk og rettsforfølgelser mot skeive lærere, så var det definitivt politisk vold mot de skeive. Nå som republikanerne snakker om å inndra våpenrettighetene til transpersoner, ergo innskrenke deres muligheter til å forsvare seg, så er det også definitivt politisk vold, og jeg vil våge å påstå at det er strategisk politisk vold, sådan. Når innvandrere blir omtalt som voldtaktsmenn og blir beskylt for å spise hunder og katter og andre former for demonisering, så er det politisk vold, selv om det utføres med ord, og ikke med en pistol. Samme med å spre usanne rykter om at skeive groomer barn. Når ICE kidnapper folk på gata, og sender dem til konsentrasjonsleire, er det avgjort politisk vold, uansett om det er lovlige eller ulovlige innvandrere. Så også noen her inne som faktisk forsvarte ICE. Holy shit, menneskeheten er dødsdømt... 5 1
AlpakkaMafakka Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden jallajall skrev (1 minutt siden): Så det er basically høyresiden som har gjort at venstresiden har blitt så radikalisert? Det er høyresiden som har skyld i at venstrsiden synes det er mer berettighet enn uberettighet å ta livet av Musk? Hva er grunnen til at den ytre høyresiden har blitt så radikalisert da? Blir man radikalisert i et vakuum uten noen påvirkning fra sine ideologiske motstandere? Venstresiden synes det er mer berettiget å ta livet av Musk? Den må du nesten ta en poll på eller noe, det tror jeg absolutt ikke på. Du finner sikkert noen som har en slik mening, men å legge den på hele venstresiden? Tullball. 8
BadCat Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden 8 minutes ago, AlpakkaMafakka said: Venstresiden holder jevnlig tog, protester og markeringer, alle ting som er positive for et fungerende demokrati og riktig måte å få sin mening hørt i samfunnet. Jeg tar avstand fra den sags usivilisert oppteden. Det minner om barn som raser til til de får vilja si. Norge er snart så polarisert at det ikke går å praktisere ei demokratisk styreform. Til slutt må man dele landet i to og ha NRK venstre og NRK høyre. 1
23:4 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden AlpakkaMafakka skrev (2 minutter siden): Vold er ikke greit, det er en ganske enkel holdning å ha, og en lav terskel for meg. Vold er ikke greit. Mot-demonstrasjoner er ikke noe problem, og det må alle som vil markere seg offentlig tåle. Om hvorfor noen tyr til vold så refererer jeg tilbake til den økte retorikken som blir brukt nå, noe jeg ser du bruker flittig, og noen få som bare vil skape kaos. Man demoniserer ikke en hel gruppe eller går til angrep på riktige og gode prosesser som demonstrasjoner fordi noen få tyr til vold. Jeg vet ikke hvem "dere" du mener når du svarer meg, men jeg ikke en del av noen "dere". Helt greit det, men da må politiet inn og gruse ned de som tyr til vold, og det burde gå helt greit om de er så få som du sier, og de andre som ikke støtter vold da holder seg i ro og trekker seg unna. Det er nok ikke slik du sier det, det er ikke "få", det er langt flere en det du sier. Ellers hadde politiet ryddet opp, nå bare løser de opp alt sammen og ofte "offeret" som må forlate stedet og de som tyr til vold er "seiersherren". Da er det ikke "få" som gjør dette her. Eller er Politiet politiske mener du ? 1
Subara Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) AlpakkaMafakka skrev (26 minutter siden): Jeg nevnte litt mer i detalj til mitt svar til Red Frostraven, men ja dette har pågått lenge, og det er nå ute av kontroll, spesielt i USA når de rikeste lener mer konservativt og har mer eller mindre et monopol på tradisjonell media og TV. Ordbruken blir klart trappet opp når det kommer til sosiale media og det å "bryte gjennom" støyen. Sosiale media har forsterket denne effekten globalt ganske dramatisk de siste ti årene. Problemet i USA nå er at det er et aktivt forsøk fra MAGA-delen å omskape landet til sin visjon, som betyr en mye mer autoritær retning for alle andre (og en fattigere retning for selv MAGA om de ikke innser det), og dermed kan ikke sidene forsones slik det nå står uten et oppgjør. Oppgjøret i nyere tid BURDE vært 6. Januar 2021. Jeg kan ikke nok greie på amerikansk politikk. Liker at vi i Norge har mye samarbeid i regjeringen og på stortinget, til og med kan danne flerpartiregjering, slik at den som har makten hele tiden blir utfordret og unngår å bli en "despot". Skumlere er det at en partileder med polariserende væremåte kunne ha blitt statsminister i forrige uke. Helt uforståelig at en som er kriminell og er mannen bak stormingen av kongressen kunne bli president etterpå, at det skal finnes hull i det amerikanske systemet som gjør det mulig. Her har lovverket blitt misbrukt. Og hva gjør man med MAGA-folkene som antagelig føler seg oversett, forbigått eller er fattige? Lett bytte for manipulasjon og lovnader om å gjøre amerika stort igjen. Et spørsmål som vel passer bedre inn i Trump-tråden. Endret 7 timer siden av Subara 1
Noxhaven Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden AtterEnBruker skrev (1 minutt siden): Når ICE kidnapper folk på gata, og sender dem til konsentrasjonsleire, er det avgjort politisk vold, uansett om det er lovlige eller ulovlige innvandrere. Trodde ICE var tilsvarende UDI/politet i Norge, men som har fått et eget navn fordi omfanget er så mye strørre i USA? Det samme skjer vel her hjemme om noen bryter loven ved å oppholde seg i landet ulovlig? De blir varetektfengslet og deportert.
Boing_80 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) leticia skrev (29 minutter siden): Selvsagt 🙂 Kan du forklare meg hva forkortelsen (PBUH) betyr? PBUH = Peace be upon Him (Fred være med han. Alayhi s-salām på arabisk). Dette betyr "Måtte Allah ære ham og gi ham fred" eller "Fred og velsignelser fra Allah være med ham". Frasen brukes som en hedersbevisning når man omtaler navn på alle profeter, budbringere og utvalgte skikkelser fra Gud innen islam. Utvalgte skikkelser omfatter her Jesus (PBUH) i aller høyeste grad da han er en profet som er nevnt langt flere ganger i Koranen enn Muhammad (PBUH), og er høyt elsket profet i den islamske teologien. Håper det ble godt forklart Endret 7 timer siden av Boing_80 2
jallajall Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 1 minute ago, AlpakkaMafakka said: Hva er grunnen til at den ytre høyresiden har blitt så radikalisert da? Blir man radikalisert i et vakuum uten noen påvirkning fra sine ideologiske motstandere? Venstresiden synes det er mer berettiget å ta livet av Musk? Den må du nesten ta en poll på eller noe, det tror jeg absolutt ikke på. Du finner sikkert noen som har en slik mening, men å legge den på hele venstresiden? Tullball. Høyresiden har alltid hatt lett for å ende i radikalisme, slik har der vært i alle år. Venstresiden er de som basically har stått i midten og ropt samhold, respekt og nestekjærlighet. I dag er tilstanden en helt, helt annet. Bare se på all voldsretorikken venstresiden, også politikerne bruker i dag. Se på Bidens dystopiske "red speech" hvor han stadig snakket om Maga som en eksistensiell trussel mot hele Amerika. Se hvordan se stadig snakker om at må være villig til å kjempe, hvordan de navngir alle sine motstandere som nazi, fascist eller rasist. Jeg så et klipp med Jake Tapper forleden. Why democrats keeps loosing. Han snakket om en left-wing podcast han hadde vært på hvor de hadde spurt om sønnen hans, en 15 årig gutt som spilte dataspill og fotball og ville bli politi da han ble stor. Sønnnen hans, på 15 år, var vistnok allerede rasist fordi han ville bli politi. 15 år og allerede rasist, i følge leftist-podden. Dette har da ikke vært venstresiden før?! Dette er noe som har kommet de seneste årene.. Grafen jeg la med er folk som identifiserer seg selv til venstre. 1
AlpakkaMafakka Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 23:4 skrev (2 minutter siden): Helt greit det, men da må politiet inn og gruse ned de som tyr til vold, og det burde gå helt greit om de er så få som du sier, og de andre som ikke støtter vold da holder seg i ro og trekker seg unna. Det er nok ikke slik du sier det, det er ikke "få", det er langt flere en det du sier. Ellers hadde politiet ryddet opp, nå bare løser de opp alt sammen og ofte "offeret" som må forlate stedet og de som tyr til vold er "seiersherren". Da er det ikke "få" som gjør dette her. Eller er Politiet politiske mener du ? Politiet gjør det de kan for å holde ro og orden, men "gruse ned"? Ønsker du en større politistat? Det blir ellers vanskelig å forhindre vold før det skjer. Jeg forstår ikke egentlig resten av meningen din, men jo, så langt i Norge har vold i demonstrasjoner og protester vært relativt få/utført av relativt få i forhold til deltakere. I USA kan man se på flere demonstrasjoner som har gått ut av kontroll, noe jeg ikke skylder på demonstrasjonenene i seg selv for, men at man utnytter kaoset eller takket være den økte polariseringen og, igjen, retorikken som har blitt brukt der. Folk er mer forbanna i USA, på begge sider. I USA er det også langt oftere og større demonstrasjoner, som skjer uten vold. De aller fleste er ganske frie for voldshendelser. 2
Noxhaven Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Boing_80 skrev (Akkurat nå): PBUH = Peace be upon Him (Fred være med han. Alayhi s-salām på arabisk). Dette betyr "Måtte Allah ære ham og gi ham fred" eller "Fred og velsignelser fra Allah være med ham". Frasen brukes som en hedersbevisning når man omtaler navn på alle profeter, budbringere og utvalgte skikkelser fra Gud innen islam. Håper det ble godt forklart Charlie Kirk (PBUH) 3
Boing_80 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Noxhaven skrev (Akkurat nå): Charlie Kirk (PBUH) Du står selvsagt fritt til å bruke akkurat de ordene du vil bruke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå