minimax Skrevet mandag kl 14:18 Skrevet mandag kl 14:18 (endret) Vi har en Le Creuset emaljert gryte der bunnen er misfarget. Uansett hva jeg gjør får jeg ikke fjernet det, så den har stått ubrukt i mange år, og jeg lurer på om den er trygg å bruke videre slik den er, om den bør kasseres eller om den kan rengjøres. Ifølge diverse nettsteder så skal "Baking soda" gjøre underverker, så da lurer jeg på hva dette heter på norsk? Det virker som dette er det samme som natron (kjøpes i dagligvarebutikken sammen i bakevarer-hyllene). Natron har ikke hjulpet denne gryta tidligere, men jeg prøver igjen nå ved å la vann med generøs mengde natron koke i en 10 minutters tid, så kjøle ned og ligge over natten. Eller er baking soda det samme som "Krystall soda" (kjøpes også i dagligvarebutikken, i hyllene for rengjøring)? Kanskje er Krystall soda det samme som "Hydrogen peroxide"? "Hydrogen peroxide" nevnes her som en måte å fjerne "stubborn stains" i emajerte gryter. Det sammen med "Cream of tartar paste" som jeg heller ikke vet hva er. Krystall soda har jeg tidligere brukt bla. til en tekanne i glass som var blitt helt "tåkete" og brun av teen over lengre tid, og den ble helt ren og gjennomsiktig ved å la en blanding av dette pulveret med vann ligge i kanna over natten), men er usikker på hvordan det vil fungere med emaljen i gryta. Noen som har erfaring med dette, eller vet om andre ting jeg kan prøve for å få bort misfargingen? Hvis noen kunne oppklare hva de forskjellige engelskspråklige navnene er på norsk ville det hjulpet. Endret mandag kl 14:42 av minimax
Gavekort Skrevet mandag kl 14:21 Skrevet mandag kl 14:21 Noe misfarging vil alltids forekomme, men om det er polymerisert fett du snakker om så kan du bruke ovnsrens på jerngryter.
Zeph Skrevet mandag kl 15:53 Skrevet mandag kl 15:53 Det er normalt med misfarging over tid og gryta kan fungere heilt fint likevel. Å fjerne det kan potensielt slite meir på emaljen og gjere at det lettare brenn seg fast seinare. Ver forsiktig med bruk av sterke kjemikalier og skrubbing av emlajerte gryter og panner. Eit bilete kan hjelpe for å sjå tilstanden. 1
skaftetryne32 Skrevet i går, 06:21 Skrevet i går, 06:21 minimax skrev (15 timer siden): Vi har en Le Creuset emaljert gryte der bunnen er misfarget. Uansett hva jeg gjør får jeg ikke fjernet det, så den har stått ubrukt i mange år, og jeg lurer på om den er trygg å bruke videre slik den er, om den bør kasseres eller om den kan rengjøres. Dette er helt naturlig, emaljen tar til seg farge fra maten, og er egentlig en del av estetikken med disse grytene, du trenger ikke å frykte å bruke dem på noe vis så lenge du har vasket dem, hva du nå enn gjør ikke bruk noe som sliper! Det bare ødelegger.
minimax Skrevet 18 timer siden Forfatter Skrevet 18 timer siden (endret) On 9/8/2025 at 5:53 PM, Zeph said: Eit bilete kan hjelpe for å sjå tilstanden. God ide 👍 Avfargingen er kanskje ikke det største problemet, men ripene og de hvite flekkene. Jeg brukte et billig forstørrelsesglass ("trådteller") med lys i fra Clas Ohlson for å se det nærmere (10x forstørrelse), men syns det er vanskelig å bedømme om det er avflakket emalje eller matrester eller noe annet som sitter fast. Stryker jeg fingrene over så kjenner jeg ujevnheter, men kan ikke si om det er "hull" nedover i emaljen, eller "fjell" i form av noe som har satt seg fast oppå. PS: Natron/vann i gryta som jeg hadde liggende over natta gjorde ingen forskjell. Tror jeg har prøvd det tidligere også uten resultater. Endret 18 timer siden av minimax
Kakkelfant Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Hmm, er det skitt eller bare slitasje som synes gjennom emaljen?
Zeph Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Vanskeleg å vurdere med bilete, men kan det vere laget med fastbrente stoff som har løsna i flak? Du kan spørje butikk eller produsent om tips. Eg har sett fleire på nett som har spurt om emalje som løsnar og fått ny gryte.
minimax Skrevet 17 timer siden Forfatter Skrevet 17 timer siden Ja, jeg tror jeg får butikken til å ta en titt på det og se hva de sier.
Iki Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Kan alltids ha i litt eddik og varmt vann, så skrubbe med en myk svamp.
minimax Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden 11 hours ago, Iki said: Kan alltids ha i litt eddik og varmt vann, så skrubbe med en myk svamp. Har prøvd det nå, men ingenting løsner. Men eddik er generelt bra til mye, så godt tips!
skaftetryne32 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden minimax skrev (20 minutter siden): Har prøvd det nå, men ingenting løsner. Men eddik er generelt bra til mye, så godt tips! Som sagt, dette går ikke vekk, det er ikke meningen at det skal gå vekk, og får du det vekk så har du mest sannsynlig ødelagt en helt utmerket gryte, fargen sitter i dybden i emaljen, det har trukket inn, du blir ikke kvitt det uten å slipe, da har du ødelagt gryta, emalje tar til seg farge, mat er full av farge. Jeg gjentar denne fargen har trukket inn i emaljen, det er ikke farlig, det er faktisk en viktig del av estetikken på sånne gryter, ett "badge of honor" innenfor kokkelering.
MailMan13 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Hadde støpejern blitt hvitt over natten hadde du fått sjokk over hvordan de grytene og pannene hadde sett ut
Rhabagatz Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) 58 minutes ago, minimax said: Har prøvd det nå, men ingenting løsner. Men eddik er generelt bra til mye, så godt tips! De klassiske knepene er: Natron, eddik og litt vann. Lag en pasta og skrubb. Sitronsyre og vann. La stå og tørk av. Skyll Endret 4 timer siden av Rhabagatz
skaftetryne32 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Rhabagatz skrev (41 minutter siden): De klassiske knepene er: Natron, eddik og litt vann. Lag en pasta og skrubb. Sitronsyre og vann. La stå og tørk av. Skyll Bør virkelig ikke bruke noe som er slipende som natron på emalje, det er virkelig intet behov, og i verste fall ødelegger man belegget.
Karltorbj Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Jeg vasker mine gryter og stekepanner, kun i varmt vann, i fra springen.
Sjørøver Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Den kan få de emaljert på nytt om det plager deg så veldig.
Zeph Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Her er forresten kva Le Creuset seier om reingjering av emaljerte gryter i stål: Sitat Rengjøring Gryten skal alltid avkjøles i noen minutter før du vasker den i varmt såpevann. Skyll og tørk grundig, eller vask gryten i oppvaskmaskin. Hvis det sitter fast gjenstridige matrester i gryten, fyller du den med varmt vann og lar den stå i bløt i 10–15 minutter. Varme gryter må aldri fylles med, eller senkes ned i kaldt vann. Bruk kun nylonsvamper eller oppvaskbørster for å fjerne gjenstridige matrester. Bruk ikke harde gryteskrubber eller rengjøringsmidler, da disse kan skade gryten.
Karltorbj Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Zeph skrev (5 minutter siden): Her er forresten kva Le Creuset seier om reingjering av emaljerte gryter i stål: Riktig det, gaar man paa varme gryter med vann, kan bunnen slaa seg og den blir skeiv.
ilpostino Skrevet 34 minutter siden Skrevet 34 minutter siden Jeg har tilsvarende fra Le Creuset og har brukt en ganske "sterk" blanding med maskinoppvaskmiddel og vann som har nesten blitt laget til en pasta. Det er vel mer estetisk plagsomt enn at det går utover bruken av gryten. Eddik og vann er kanskje ikke så dumt tips?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå