Gå til innhold

strømstøtte eller Norgespris?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Simen1 skrev (24 minutter siden):

Denne tråden, ca de siste 50 sidene. Skal prøve å lage en kort oppsummering. Først: Jo, det betyr noe mye!

Flere regneeksempler:

Skjul innhold

A = strømstøtte-støtte og B = Norgespris-støtte. Nettleien settes for enkelhets skyld til 100, påslaget til 0, og alle priser i øre/kWh uten mva. Støtte oppgis med fortegn - når du får støtte og + når du må betale tilbake til staten, så det blir lett å summere.

Først med spotprisavtale:

Spotpris = 0

A: Pris hos strømleverandøren: 0, pris hos nettselskap 100, pris hos staten 0 = sum 100

B: Pris hos strømleverandøren: 0, pris hos nettselskap 100, pris hos staten 40 = sum 140

Spotpris = 40

A: Pris hos strømleverandøren: 40, pris hos nettselskap 100, pris hos staten 0 = sum 140

B: Pris hos strømleverandøren: 40, pris hos nettselskap 100, pris hos staten 0 = sum 140

Spotpris = 75

A: Pris hos strømleverandøren: 75, pris hos nettselskap 100, pris hos staten 0 = sum 175

B: Pris hos strømleverandøren: 75, pris hos nettselskap 100, pris hos staten -35 = sum 140

Spotpris = 300

A: Pris hos strømleverandøren: 300, pris hos nettselskap 100, pris hos staten -202,5 = sum 197,5

B: Pris hos strømleverandøren: 300, pris hos nettselskap 100, pris hos staten -260 = sum 140

Så med fastprisavtale

Fastprisen er satt til 80. NB. Støtten fra staten beregnes fortsatt ut fra spotpris så summen vil fortsatt avhenge av spotprisen

Spotpris = 0

A: Pris hos strømleverandøren: 80, pris hos nettselskap 100, pris hos staten 0 = sum 180

B: Pris hos strømleverandøren: 80, pris hos nettselskap 100, pris hos staten 40 = sum 220

Spotpris = 40

A: Pris hos strømleverandøren: 80, pris hos nettselskap 100, pris hos staten 0 = sum 180

B: Pris hos strømleverandøren: 80, pris hos nettselskap 100, pris hos staten 0 = sum 180

Spotpris = 75

B: Pris hos strømleverandøren: 80, pris hos nettselskap 100, pris hos staten -35 = sum 145

Spotpris = 300

A: Pris hos strømleverandøren: 80, pris hos nettselskap 100, pris hos staten -202,5 = sum -22,5

B: Pris hos strømleverandøren: 80, pris hos nettselskap 100, pris hos staten -260 = sum -80

Takk, skal se på det i morgen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
leticia skrev (16 minutter siden):

Jeg tror ikke den jeg snakket med løy for meg. 

Nei, det tror ikke jeg heller, men norgespris er veldig nytt, så den personen hen snakket med visste kanskje ikke hva det var snakk om..

Kanskje @Simen1 vet mer?

Skrevet (endret)
Tussi skrev (4 minutter siden):

Nei, det tror ikke jeg heller, men norgespris er veldig nytt, så den personen hen snakket med visste kanskje ikke hva det var snakk om..

Kanskje @Simen1 vet mer?

Dette var på nett tror jeg, ikke at hen snakket med noen. 

Edit:

Ser ifølge AI at man ikke skal kredittsjekkes for å bestille,  så personen jeg snakket med har muligens tolket / gjort noe feil. 

Endret av leticia
edit
Skrevet
leticia skrev (27 minutter siden):

Snakket med noen i dag som faktisk ikke får inngå avtalen om Norgespris pga de har betalingsanmerkning. 

Det hørtes snodig ut om staten overprøver hvilken av de to støtteordningene man får velge. Sikker på at det ikke er en misforståelse der din venn forveksler staten med strømleverandøren?

Subara skrev (6 minutter siden):

Takk, skal se på det i morgen.

Jeg glemte TLDR:

- Gå til elhub.no og bestill statens norgespris-støtte ASAP!

- Mer i ro og mak: Finn en spotpris-basert strømavtale med lite påslag, lave gebyrer og uten bindingstid.

• Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Det hørtes snodig ut om staten overprøver hvilken av de to støtteordningene man får velge. Sikker på at det ikke er en misforståelse der din venn forveksler staten med strømleverandøren?

Jeg glemte TLDR:

- Gå til elhub.no og bestill statens norgespris-støtte ASAP!

- Mer i ro og mak: Finn en spotpris-basert strømavtale med lite påslag, lave gebyrer og uten bindingstid.

Jo, som nevnt over må hen ha misforstått. 

Skrevet

Denne første runden med norgespris er potensielt litt ekstra attraktiv sidan du binder deg fom. 1. oktober til ut 2026. Dvs. du får oktober, november og desember i tillegg til heile 2026. Dei dyraste månadane er vanlegvis over nyttår, men for prisområdene i sør-norge var snittet for okt-des over 50 øre i fjor.

Trenden så langt i år er at det blir høgare spotpris enn i fjor på denne tida av året.

• Liker 2
Skrevet
leticia skrev (6 timer siden):

Jo, som nevnt over må hen ha misforstått. 

Norgespris inngås på nett via elhub.no uten noen form for kredittsjekk. Så lenge man har en måler som er operativ mot nettselskap skal man kunne tegne avtale vil jeg tro.

Skrevet
Zeph skrev (1 time siden):

Denne første runden med norgespris er potensielt litt ekstra attraktiv sidan du binder deg fom. 1. oktober til ut 2026. Dvs. du får oktober, november og desember i tillegg til heile 2026. Dei dyraste månadane er vanlegvis over nyttår, men for prisområdene i sør-norge var snittet for okt-des over 50 øre i fjor.

Trenden så langt i år er at det blir høgare spotpris enn i fjor på denne tida av året.

Vel...det er mye vind og mye regn også i oktober-desember. Vil tro f.eks helgen som kommer vil kunne vise at man også kan se priser under norgespris i den perioden. På den andre siden er det jo ikke sikkert sommeren 2026 vil bli lavt priset. Norgespris er en ordning som gir forutsigbarhet,men det er ingen garanti for at man tjener. Men kostnaden ved å binde seg her..den er nok ikke veldig høy. Derimot kan kostnaden ved å ikke binde seg bli høyere. Sånn sett en litt større oppside en nedside for de fleste i sør Norge. Men siden man uansett får en støtteordning..så er det heller ingen krise dersom man ikke velger Norgespris.

Norgespris er jo egentlig en sikringshandel for staten. 

Skrevet
obygda skrev (25 minutter siden):

Vel...det er mye vind og mye regn også i oktober-desember. Vil tro f.eks helgen som kommer vil kunne vise at man også kan se priser under norgespris i den perioden. På den andre siden er det jo ikke sikkert sommeren 2026 vil bli lavt priset. Norgespris er en ordning som gir forutsigbarhet,men det er ingen garanti for at man tjener. Men kostnaden ved å binde seg her..den er nok ikke veldig høy. Derimot kan kostnaden ved å ikke binde seg bli høyere. Sånn sett en litt større oppside en nedside for de fleste i sør Norge. Men siden man uansett får en støtteordning..så er det heller ingen krise dersom man ikke velger Norgespris.

Norgespris er jo egentlig en sikringshandel for staten. 

At dei med den ordinære stønaden kan spare nokre kroner på å lade bilen i helgene må ein rekne med, men uansett vêr og vindforhold så går forbruket i heile Europa opp når det blir kaldare ute.

Alt blir kun spekulasjon basert på historikk. Fasiten kjem neste desember.

• Liker 1
Skrevet
Zeph skrev (40 minutter siden):

At dei med den ordinære stønaden kan spare nokre kroner på å lade bilen i helgene må ein rekne med, men uansett vêr og vindforhold så går forbruket i heile Europa opp når det blir kaldare ute.

Alt blir kun spekulasjon basert på historikk. Fasiten kjem neste desember.

Fordelen med Norgespris er at man kan lade bilen med litt mindre tanke på strømprisen. Nettleien vil vel uansett styre når folk lader elbilen der man har ulik dag/natt sats  - dette sammen med effekt tariffer styrer jo hvordan man skal håndtere optimalt uttak ved Norgespris. Som regel er jo folk borte på dagtid, i alle fall de som arbeider, - og kan ikke nytte seg av disse ekstreme lave prisene som oppstår i perioder uansett. Det normale er jo at slike perioder oppstår omtrent midt på dagen når kraftproduksjon fra sol er høy. Man kan se dem med mye vind også - men vindparker pleier som regel å stoppe sin produksjon om prisen blir for lav - det har man faktisk ikke gjort i like stor grad mhp sol. Trolig fordi sol også produseres hjemme i vanlige husholdninger som ikke følger like godt med. 

Skrevet

Einaste endringen i dagleg praksis for min del er at eg kjem til å lade bilane oftare i vekedagane og ikkje prioritere når det ev. er billegast i helgene. Alt anna forbruk går som normalt.

Kapasitetsleddene bør hindre folk frå å lade bilen samtidig som dei lagar middag etter jobb. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg styrer tidspunkt for større forbrukere i hjemmeautomatiseringen nå etter Elvias energiledd istedenfor SPOT. Det ble 1 kodelinje. Effektleddhensyn er jo det samme som før.

Skrevet
Mr.M skrev (15 timer siden):

hvis det skulle inntreffe, sluses vi vel over på "den gamle" strømstøtte-ordningen regner jeg med? Eller, fins det "et punkt 10" for den også, som evt. utløses samtidig, slik at ingen får noe som helst?

Stopper de avtalen, så får man automatisk den gamle strømstøtte ordningen, hvis de ikke også stopper den. Ellers så kan de justere prisen som de vil, da avtalen er inngått. Det vil selvfølgelig ikke skje hvis det ikke er unormalt stor oppgang over lang tid fremover. Men de har muligheten, uten at vi kan si opp avtalen. Den avsluttes automatisk 1 januar 2026, og må manuelt bestilles på nytt etter den tid, da mest sannsynlig med ny bindingstid på 1 år av gangen. (Står også i avtalen angående at den ikke automatisk fornyes)

Jarmo skrev (14 timer siden):

Kan gjøre det hvis de må. Ligger fast i eksportavtaler. (klausul)

Hvis de har mulighet til å strupe strømkablene, så er det nok det siste de gjør. Ingen norske politikere liker å gjøre EU/Storbritannia sure, da de gjør alt de kan for å bligjøre de på alt mulig. Dessverre er det slik at de fleste i Norge liker å bli annerkjent i det store utland, og da kan vi her hjemme ha de som vi vil. Nevnes Norge på en TV kanal i statene, eller en hvilken som helst president der nevner Norge, så blir det nyhetssak her i Norge. Egentlig ganske tragisk.

Simen1 skrev (11 timer siden):

Hvis staten lurer folk inn i en binding og misbruker den til å sette opp prisen uten at det er tvingende nødvendig så vil det bli heksebrenning utenfor olje og energidepartementet. Det tror jeg de forstår også så jeg er rimelig sikker på at de ikke tør å misbruke bindingen.

De gjør nok ikke det. Men hvor ofte gidder egentlig det norske folk å løfte på ræva i store mengder for å klage på noe? Spesielt her på det late østlandet så skjer det aldri. Her samles de kun når det er rosetog. I andre deler av landet så har det vel kun skjedd ved sykehusnedleggelser. Har ikke fulgt de sakene noe særlig (dessverre), men politikerne snur vel da, og finner en annen vei å få igjennom det de ønsker i stedet uansett. Det hjalp vel ingen steder å klage på nedleggelser av skoler.

Men vi bør nok bli flinkere til å klage høylytt sammen.

Gjest 30526...6c2
Skrevet

Valget står mellom pest eller kolera. Og det er pakket inn som en gave til befolkningen. 

Anonymous poster hash: 30526...6c2

Skrevet
Subara skrev (11 timer siden):

bestemme om jeg bytter strømselskap en annen dag. Mange strømselskap/avtaler er billigere enn Fortum Spotpris.

det er kun påslaget pr. kWh og fastbeløp/mnd som varierer.

de som kommer billigst ut på forbrukerportalen lokker gjerne med lavere påslag & fastbeløp enn f.eks Fortum, men er kun for 12 mnd. Etter det blir du automatisk overført til annen avtale-type de har med mye høyere påslag enn du betaler nå. For, da skal de "tjene tilbake" det de ga deg innledningsvis..

mulig du kan si opp avtale i det du står for tur å automatisk flyttet til annen avtale, men da har du det hengende over deg..

Hele greia minner litt om avis-tilbudene man får i fleisen på nett, "få 3 mnd. tilgang til x-antall aviser for kun 1 kr. (med liten skrift: etter prøveperioden overføres du automatisk til ordinert abonnement kr. 195/mnd)

for egen del gidder jeg ikke styret bare for noen få kroners skyld, har jeg funnet ut. Jeg er muligens litt lat/unnvikende til "stress.komponenten" ved å drive bytte hele tiden.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Mr.M skrev (38 minutter siden):

det er kun påslaget pr. kWh og fastbeløp/mnd som varierer.

de som kommer billigst ut på forbrukerportalen lokker gjerne med lavere påslag & fastbeløp enn f.eks Fortum, men er kun for 12 mnd. Etter det blir du automatisk overført til annen avtale-type de har med mye høyere påslag enn du betaler nå. For, da skal de "tjene tilbake" det de ga deg innledningsvis..

mulig du kan si opp avtale i det du står for tur å automatisk flyttet til annen avtale, men da har du det hengende over deg..

Hele greia minner litt om avis-tilbudene man får i fleisen på nett, "få 3 mnd. tilgang til x-antall aviser for kun 1 kr. (med liten skrift: etter prøveperioden overføres du automatisk til ordinert abonnement kr. 195/mnd)

for egen del gidder jeg ikke styret bare for noen få kroners skyld, har jeg funnet ut. Jeg er muligens litt lat/unnvikende til "stress.komponenten" ved å drive bytte hele tiden.

Det er litt der jeg er også, for jeg kommer til å glemme å bytte avtale etter at året er omme. Forbruk 15- 16 000 kWh i året, hvor mange hundrelapper sparer jeg da? Jeg ville ikke trukket det til noe lenger forskningsarbeid enn å velge den øverste på listen, som nå er Agva Spot.https://www.forbrukerradet.no/strompris/ Fant ut at Agva ikke har netteleie og strøm på samme faktura, som det er anbefalt å ha, så da blir det neste på listen som har det.

Og så var det maset om fastprisavtale eller ikke. Hvorfor skal man egentlig ha det, når de høye pristoppene fjernes av Norgespris-avtalen?

Betaler Fortum for en tilleggstjeneste som forteller om når man kan velge fastavtale på mail ved navn, prissikring til 49 kr pr. måned. Vurderer å droppe denne. Da har jeg spart 49 kr. i mnd.

Endret av Subara
Skrevet
Subara skrev (7 minutter siden):

den øverste på listen, som nå er Agva Spot.https://www.forbrukerradet.no/strompris/

man får altså -1,9 øre/kWt initialt, men overflyttes etter 12 mnd. automatisk  til Timespot med påslag på 14,9 øre/kWt

https://www.agva.no/stromavtale/agva-spot/?utm_source=strompris.no-spot

nr. 2 på listen er Kraftriket −1,8 øre/kWh

https://www.kraftriket.no/stromavtaler/spot12/

* Etter 12 måneder blir kunden videreført på avtalen Lokalstrøm

https://www.kraftriket.no/stromavtaler/lokalstrom/

Påslag: 6,5 øre/kWh
Fastbeløp: 69 kr/mnd
  • Liker 1
Skrevet
Subara skrev (42 minutter siden):

Betaler Fortum for en tilleggstjeneste som forteller om når man kan velge fastavtale på mail ved navn, prissikring til 49 kr pr. måned. Vurderer å droppe denne. Da har jeg spart 49 kr. i mnd.

enig, drop den

(da har du vel allerede spart de kronene du evt. hadde tjent på å bytte strømleverandør)

• Liker 1
Skrevet
Mr.M skrev (3 minutter siden):

enig, drop den

(da har du vel allerede spart de kronene du evt. hadde tjent på å bytte strømleverandør)

Takk for svar. Ja, hvis det er ca. så lite man sparer, er det ikke verdt tiden og innsatsen.

Og fastavtale istedenfor spotpris kombinert med Norgespris, tenker jeg ikke er nøtten jeg skal knekke. Men lurt å bruke noe tid på tall og avtaler innimellom. Ser den.

Jeg har ikke smartløsninger i huset mitt, så kan uansett ikke gå ned i detaljer på strøm og forbruk.

Skrevet
2 hours ago, Mr.M said:

Du kan si opp avtalen når som helst da det ikke er binding.
Avtalen er gunstig for de som husker å sondere markedet innen 1 år, og evt bytte til en konkurrent med tilsvarende eller bedre tilbud. 

Men har enda ikke funnet noen som tilbyr 0,- i månedsgebyr, negativ eller null påslag og gjennomfakturering av nettleie.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...