Gå til innhold

Valg 2025 – Norge trenger en ny kurs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ny kurs? For min del virker det nesten som at valget mellom høyre og venstreside, blir som å velge fil på en motorvei. Man har et mål, bytter litt på hvem som har inner og yttersving, men går i samme tralt.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Lagabøter skrev (43 minutter siden):

Ny kurs? For min del virker det nesten som at valget mellom høyre og venstreside, blir som å velge fil på en motorvei. Man har et mål, bytter litt på hvem som har inner og yttersving, men går i samme tralt.

Det er jo slik det er mellom AP og Høyre i alle fall

• Liker 1
Skrevet
freedomseeker skrev (10 timer siden):

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/kwkomj/er-norsk-velferd-truet-av-innvandring-fra-muslimske-klansamfunn

En ifra venstresiden som har skjønt det, en uhemmet masseinnvandringspolitikk fra østeuropeiske land er også problematisk og ikke bare ifra mena land.

Rart at det slapp igjennom sensuren til propaganda konsernet Schibsted.

En meget viktig artikkel som understreket mitt argument om de fjernkulturelle innvandrere - som tross bare utgjør et mindretall blant samtidige registrerte innvandrere i hele Norge i de siste førti år har gjort mange ganger mer skade og forårsaket mange ganger større integreringsvansker som kultursjokk enn resten av innvandrere. De utgjør bare få hundretusener, men årsaker bekymringer for hele befolkningen. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Lemongrass skrev (3 minutter siden):

Ulstein er i ferd med å gjøre KrF til et kristenpopulistisk høyreparti. Jeg begynner nesten å bli mer redd for de enn FrP.

Hva er det som gjør deg så redd for disse partiene da? Jeg er heller redd for at AP-regjering skal fortssette å drepe det viktige næringslivet som er grunnlaget for velferden og rikdom.

• Liker 4
Skrevet
PosteMonopolet skrev (30 minutter siden):

Hva er det som gjør deg så redd for disse partiene da? Jeg er heller redd for at AP-regjering skal fortssette å drepe det viktige næringslivet som er grunnlaget for velferden og rikdom.

Er bekymret for alle de etablerte partiene...de styrer Norge mot velferdskollaps alle sammen. 

Skrevet
obygda skrev (27 minutter siden):

Er bekymret for alle de etablerte partiene...de styrer Norge mot velferdskollaps alle sammen. 

Lyder dommedagsprofetisk, men er verdt å ha som et bakteppe i årets valg.
De lange trendene, som er tilnærmet usynlige fra dag til dag, må få større fokus.
Med worst-case scenario er Norge om et par generasjoner «møllspist» av EUs stadig økende innflytelse og sterkt polarisert av ulike pressgrupper. Dagens modell og prioriteringer er ikke bærekraftig i det lange løp.

https://www.finansnorge.no/artikler/2024/05/jobbskapertallet-16.400-veksten-i-privat-sektor-fortsetter-a-avta

De etablerte partienes eneste løsning i dag er å pøse på med mer oljepenger til alle gode formål mens de gjemmer seg bak våre «internasjonale forpliktelser».

Skrevet
PosteMonopolet skrev (1 time siden):

Jeg tror jeg kan oppsummere det med et ord: Ungarn.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Cervinus skrev (16 timer siden):

De er riktignok for mye innvandring, men det er mer "arbeidsinnvandring" og "liberale verdier". De har en veldig god næringspolitikk. Alternativet er at Rødt, MDG og SV får hånda på rattet. Da blir det i alle fall mye innvandring.

Nei, det er i all hovedsak velferdsinnvandring fra tredje verden.
Norge er ikke interessant lengre for verken svensker eller polakker grunnet skattenivået og den lave kronekursen etter Støres fullstendig feilslåtte pengepolitikk.

Venstre vil riktignok "se" på skattenivået, men det øvrige rammeverket som er nødvendig for å være konkurransedyktig - god infrastruktur, rimelig strøm og i allefall ikke mye dyrere drivstoff enn konkurrentene for oljelandet Norge er ikke Venstre med på.
De er også i grunnleggende i mot både olje -og gassutvinning og ihverfall leting - og de setter urealistiske klimamål før alt annet. 
Vil innføre høye CO2 avgifter for norsk industri (det lille vi har) 

I sum er ikke Venstre stort mer næringsvennlige enn SV og MDG. Men de har vært flinke til å bygge opp en myte om det.
Finnes langt bedre alternativ på borgerlig side.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Kun ett parti har direktedemokrati på programmet: *GP   (Generasjonspartiet)

Så åpenbart er ikke den norske velger så interessert i å kunne stemme i enkeltsaker og ikke bare hvert 4de år i Stortingsvalget

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Skrevet
Just now, Rune_says said:

Kun ett parti har direktedemokrati på programmet: *GP   (Generasjonspartiet)

Så åpenbart er ikke den norske velger så interessert i å kunne gi sin mening i enkeltsaker og ikke bare hvert 4de år i Stortingsvalget

Høres veldig skremmende at enkeltgrupper i befolkningen skal kunne avgjøre noe som helst. Er helt sinsyke mennesker i dette landet,med helt vanvittige meninger. Svært glad over at de i verste fall kun har deres egen stemme pr valg. Finnes totalt nutcases så langt til endes på hver side av den politiske skalaen,at det ikke engang fortjener dagens lys.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Shoxx skrev (1 minutt siden):

Høres veldig skremmende at enkeltgrupper i befolkningen skal kunne avgjøre noe som helst. Er helt sinsyke mennesker i dette landet,med helt vanvittige meninger. Svært glad over at de i verste fall kun har deres egen stemme pr valg. Finnes totalt nutcases så langt til endes på hver side av den politiske skalaen,at det ikke engang fortjener dagens lys.

Kommer litt an på hvordan det gjøres.  Funker jo ganske greit i Sveits.

https://www.aboutswitzerland.eda.admin.ch/en/direct-democracy

Antallet "nutcases" som er stemmeberettiget er tross alt veldig lavt... funker bare som skremselspropaganda fra de etablerte partiene... 

• Liker 1
Skrevet
Cervinus skrev (20 timer siden):

"Veksten i privat sektor fortsetter å avta" – se de mørkeblå søylene litt ned på siden her: https://www.finansnorge.no/artikler/2024/05/jobbskapertallet-16.400-veksten-i-privat-sektor-fortsetter-a-avta

Samtidig stormer den rødgrønne blokken frem på meningsmålingene. Med MDG, Rødt, SV og AP i førersetet, kan oljefondet snart få ben å gå på – særlig hvis private initiativ og verdiskaping fortsetter å bli systematisk nedprioritert.

Men selv med økte offentlige utgifter og skattepress, vil ikke ulikhetene nødvendigvis reduseres. Tvert imot – med økende innvandring og manglende integrering, risikerer vi å importere mer fattigdom enn vi klarer å håndtere. "En ubehagelig sannhet om innvandring": https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/en-ubehagelig-sannhet-om-innvandring/o/5-95-1496596

Venstresiden har store mål om å øke skattene enda mer enn dagens vanvittige nivå.  De skjønner ikke at pengene må hentes et sted. Samtidig sier de nei til det meste som kan skape inntekter: olje og gass, oppdrett, vindkraft, vannkraft (grønn energi som skattlegges), gruvedrift og datasentre. Når verdiskapingen stagnerer, kan vi smile med hvite tenner og trøste oss med gratis tannlege – men det spørs hvor lenge det varer.

Du mener den ekstreme rikdomsopphopningen bør øke og at det har folket noe å tjene på?
Naivt.
Menneskets egoisme kjenner ingen grenser, det er som når folk tror kommunisme løser noe som helst. 
Nå har vi kommet til det punkt hvor vi må til helvette ta kontroll over ressursene i landet og slutte å la de rike subbe rundt og holde oss gissel for skatteformuene.

Narrativene som settes er jo HELT kroniditiotiske og med bare et par fungerende fuckings hjerneceller, så skjønner du at når vi er i inflasjon med LAV arbeidsledighet, så er det noe som skurrer når det grines om å trykke på den økonomiske gasspedalen.

Jeg er blir helt matt av hvordan hele samfunnet skal bare slikke sålene til disse i et naivt håp om at de skal kaste noen smuler på oss.

Skal vi slutte å være så sinnsykt dumme? Kisen tar til og med opp de økte utgiftene (kommer med inflasjonen, hvem skulle fuckings trodd mine med retards) og om vi driver opp den økonomiske aktiviteten nå, så får vi høyere inflasjon.

Skal vi redde krona, må vi vekk fra petro og hollandssyka vi sitter på randen av. Enkelt og greit, det er ikke fett å investere i en valuta som kun har én verdibærende industri. Stramme livreima til næringslivet eller vanlige folk. Jeg gjetter mange tror at messiasene i Tollbugata vil skjenke dem lykke om de bare sutter litt mer på tæra deres, slik kroniker her gjør.

Misantropien tar aldri slutt. Den dagen jeg er klar, skal jeg drepe meg foran Tollbugata, jeg vil bare se dere kjøre samfunnet i grøfta først. - Jævla tapere.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Shoxx skrev (3 timer siden):

Høres veldig skremmende at enkeltgrupper i befolkningen skal kunne avgjøre noe som helst.

Snittet hadde nok blitt grei, galningene i ytterkantene lage masse støy og spetakkel men er svært få.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Bata skrev (2 timer siden):

Skal vi redde krona, må vi vekk fra petro

Er jo det som holder siste rester av verdien for NOK i lille Norge.

Endret av Jarmo
  • Liker 3
Skrevet
Bata skrev (4 timer siden):

Skal vi redde krona, må vi vekk fra petro og hollandssyka vi sitter på randen av. Enkelt og greit, det er ikke fett å investere i en valuta som kun har én verdibærende industri. Stramme livreima til næringslivet eller vanlige folk. Jeg gjetter mange tror at messiasene i Tollbugata vil skjenke dem lykke om de bare sutter litt mer på tæra deres, slik kroniker her gjør.

Du har mye rett i dette. Men for St folk skal orke å satse så må folk få lovt til å tjene penger. Vi må tillate at de som satser også kan ha noe gevinst. Det er det jeg ikke forstår med venstresiden. 

Skrevet
14 hours ago, Lagabøter said:

Jepp, de holder seg til de etablerte, for så å klage over hvor dyrt alt er. Hopp hopp sa dem. Hvor høyt svarte de tilbake. 😆

Skrevet (endret)
leticia skrev (På 18.8.2025 den 23.53):

Jeg er faktisk uenig med deg angående kutt i sykepenger, jeg ser ikke det som problematisk at man kunne gått ned til f.eks 80 %, (med tanke på at andre ytelser i nav ligger på 62,4 og 66 % av tidligere lønn. )

Det jeg tenker, er at da må minstelønnen gå opp, ellers vil de som tjener lite belaste sosialkontoret når de blir syke.

Endret av Subara
  • Liker 1
Skrevet
leticia skrev (På 19.8.2025 den 1.17):

Man kan fint være knyttet til mor gjennom amming uten at det skal gå ut over fars kontakt med barnet. Man har rett på ammefri, samt at det er mange som ikke ammer, eller iallefall ikke fullammer av diverse årsaker. Pumping og å gi morsmelk på flaske er også en mulighet. Sistnevnte forenkler fars kontakt med barnet. Morsmelkerstatning er også en mulighet. Jeg syns amming blir (mis)brukt i argumentasjonen litt for ofte. Flere mødre supplerer ammingen med tilskudd - FHI

Det har du nok rett i. Har alltid lurt på hvordan få det til å gå opp for kvinner med likestilling når de er gravide, føder og ammer. Og at AP går for langt uten å ta hensyn til kvinner. Samtidig som jeg er enig i at kontantstøtten holder kvinner hjemme, slik at de ikke tar tak i eget liv, avhengig av situasjonen før de fikk barn. Pensjonpoeng osv. Men bra at man nå får pensjon fra første, tjente krone. Det opplevde ikke moren min som var hjemme med barn i mange år og deretter jobbet deltid. 

Man kommer ikke forbi den biologiske forskjellen, men at det kan være enklere å komme raskere ut i arbeid hvis "ammepolitiet" ved helestasjonen setter ned kravene noen hakk. I min tid var det også galt å bruke smokk. Og ellers er det nok i hvor stor grad far hjelper til hjemme og med barna, som frigir kvinnen fra pliktene- som kan stoppe henne fra å delta ute i samfunnet på (tilnærmet) lik linje med mannen. Hun kan fort misbrukes, for å bruke et sterkt ord.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...