ilpostino Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Jeg bor i leilighet og har et sikringsskap med skrusikringer med hele 2 kurser. Den ene kursn er for platetoppen, mens den andre er på 10A og er for alle kontaktene i leiligheten. Forrige uke var jeg bortreiset, og sikringen for stikkkontaktene gikk på tirdag eller onsdag. Det var iallefall da Philips Hue og Google Home mistet kontakt med det jeg har hjemme. Kotteletene i frysren fløt i blodvann og måtte kastes. Egentlig alt annen mat også. Tidligere har jeg dyttet forran meg utgigften til å oppgradere til automatisikringer, men på grunn av srrømbruddet i forrige uke har jeg tenkt mer på å bytte. Da jeg hadde noen elektrikere hjemme for et par år siden sa de at det var vanlig å ha kjøleskap og frysere på egen kurs, noe som virker fornuftig. Jeg har kontakt på en ene innglassede verandaen, og vurderer å få dette over på en egen kurs (muligens med høyere ampere) for å kanskje kunne ha terrassevarmer. Den innglassede veramdaen er på kanskje 10 kvadrat, så det er ikke snakk om store flater som terrassevarmeren skal holde varm. Kan det være hensiktmessig å få kontakten på veranadaen over på egen kurs, eventuelt med høyere ampere? Andre ting som bøær på egen kurs? Varmtvann og opvarming av radiatorer er fra borettslaget, så det trenger jeg ikke ta med i ligningen. Når jeg søker på Google, får jeg opp anbefaling om å installere overspenningsvern, lysbuedetektorer eller maksimalvokter i tilleg. Overspenningsvern er opplagt, men hva er egentlig det andre?
SirAmp Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Kjedelig sak å komme hjem til det der, ang å ha kjøleskap fryser på egen kurs er det delte meninger, en elektrolærer jeg hadde engang var forkjemper for å koble fryser/kjøleskap sammen med fjernsynet, på den måten ville det bli avdekket umiddelbart hvis noe skulle skje 😅 hvor lett det er å få ting på forksjellige kurser kommer an på om de har egen tidførsel fra sikringskapet, dessverre var det i denne typen leiligheter ikke så veldig vanlig å trekke flere separate rør / kabler fra sikringskapet. Ei heller ved utbygginger av anlegget, å legge kabel fra sikringskapet, uten også å installere egen kurs, men du kan være heldig. det finner elektrikeren din fort ut av. En liten advarsel ang automatsikringer kontra smeltesikringer: automatene er sikrere ved at de er mere nøyaktige, men hvis du har et noe underdimmensjonert anlegg fra før kan det fort være det motsatte av hva du ønsker, og føre til at sikringen går hyppigere. Automatsikringene er desuten ikke beregnet på å "løse ut i tide og utide" og vil svekkes over tid hvis de går/overbelastes for ofte noe som igjen kan eskalere problemet. Overspenningsvern er å anbefale, lysbuedetektorer/ AFDD kommer mer og mer, men personlig syntes jeg (dog kun basert på fagnerding på Youtube) at teknologien virker noe umoden, og koster mer enn det smaker, og ville personlig hoppet over det. jeg er litt usikker på hva som i denne sammenhengen mener med maksvoker, men det jeg legger i det er "smartenhet" som skrur av f.eks varmtvannsbereder (som du jo ikke har) og elbillader (som jeg antar at du ikke har fra din måler/anlegg) for å begrense effekttopper, med et så lite anlegg som du har vil jeg si du vil ha svært begrenset glede av dette. 1
rozon Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Du er nok best tjent med å ta en prat med elektriker på stedet med befaring og ønsketenking. 1
Salvesen. Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Her er det vanskelig å si mye uten å tippe, da en vet lite om anlegget. Men worst case er det bare ledninger inn til disse to kursene, da må en trekke om for å få inn nye sikringer. Altså trekke fra stikkontakt og inn i sikringsskap for å ha kablene tilgjengelig. Dette blir en langt større kostnad enn å bare "bytte sikringsskap". Ang å øke strømstyrke er det nok tvilsomt mulig uten å gjøre det samme som er nevnt over. Stort sett legger en kabel tilhørende sikringsstørrelse. Så for å øke strømstyrke må en øke kabeltykkelse. Det enkleste er nok å gjøre anlegget litt mer smart, som du allerede er i gang med. Detekter strømtap, ha en UPS som kan drifte utstyret litt for å gi deg beskjed. Da kan du i det minste prøve å få noen til å hjelpe deg når du ikke er hjemme for å unngå at frysen tiner etc. Men, jeg hadde nok prøvd meg på en befaring fra elektriker først. Ring litt rundt og sjekk om det er noen som tilbyr gratis befaring. Men en må nok regne med å betale for den.
Zepticon Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) ilpostino skrev (50 minutter siden): Jeg bor i leilighet og har et sikringsskap med skrusikringer med hele 2 kurser. Den ene kursn er for platetoppen, mens den andre er på 10A og er for alle kontaktene i leiligheten. Forrige uke var jeg bortreiset, og sikringen for stikkkontaktene gikk på tirdag eller onsdag. Det var iallefall da Philips Hue og Google Home mistet kontakt med det jeg har hjemme. Kotteletene i frysren fløt i blodvann og måtte kastes. Egentlig alt annen mat også. Tidligere har jeg dyttet forran meg utgigften til å oppgradere til automatisikringer, men på grunn av srrømbruddet i forrige uke har jeg tenkt mer på å bytte. Da jeg hadde noen elektrikere hjemme for et par år siden sa de at det var vanlig å ha kjøleskap og frysere på egen kurs, noe som virker fornuftig. Jeg har kontakt på en ene innglassede verandaen, og vurderer å få dette over på en egen kurs (muligens med høyere ampere) for å kanskje kunne ha terrassevarmer. Den innglassede veramdaen er på kanskje 10 kvadrat, så det er ikke snakk om store flater som terrassevarmeren skal holde varm. Kan det være hensiktmessig å få kontakten på veranadaen over på egen kurs, eventuelt med høyere ampere? Andre ting som bøær på egen kurs? Varmtvann og opvarming av radiatorer er fra borettslaget, så det trenger jeg ikke ta med i ligningen. Når jeg søker på Google, får jeg opp anbefaling om å installere overspenningsvern, lysbuedetektorer eller maksimalvokter i tilleg. Overspenningsvern er opplagt, men hva er egentlig det andre? Jeg vil si du starter på rett plass. For å få et bra produkt må man være en god kjøper, og for å bli en god kjøper burde man vite noe om hva man vil ha. Da er det lettere for elektrier å spille ball. Jeg vi si at dersom du har en leilighet med skrusikkringer, så er det på tide å ta en oppussing av hele anlegget. Spesielt dersom det er som du sier, alt på en kurs. Vi har så mange flere dingser som bruker strøm nå enn før, selv om lysene nå trekker 1/10 av de de brukte å gjøre. Problemet med stor jobb er at det koster penger. Her er det greiest å snakke med elektriker, og få jobben gjort på timesbasis, men at de gjør et overslag først på hvor mange timer de regner med det tar. Min opplevelse er at elektriker nedgraderte eksisterende annlegg fra 16A til 13A da vi pussa opp skapet, siden vi hadde lavere kvadrat på ledningene enn dagens standard tillater på 16A. Jeg ville gjort noe ala dette: - Platetopp (20A?) - Steikovn (16A?) - Kjøkken stikk og lys (lys+kaffetrakter+vannkoker+kjøleskap+microbølgeovn) - Stue stikk og lys (TV, Stereo, PS5/Xbox/switch, AppleTV/Chromecast, etc) - Bad stikk og lys (varmekabler(?), vaskemaskin) - Terassevarmer/utekontakt - Overspenningsvern Gang, soverom etc kan legges på bad og stue alt etter som, men her må du se på hva du har. Feks har vi skotørker på 600W som ofte kjører sammen med vaskemaskin på bad, og alt på kjøkken (tørker sko etter jobb mens man lager middag og vasker 1. maskin med klær etter barnehage. TV, stereo og underholdning, dersom du har mye greier kan dette være fint å ha på en egen. Jeg la opp 10 kontakter i TV-kroken da jeg pussa opp mitt, alt på egen kurs. Endret 20 timer siden av Zepticon 1
toralfb Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden ilpostino skrev (44 minutter siden): Jeg bor i leilighet og har et sikringsskap med skrusikringer med hele 2 kurser. Den ene kursn er for platetoppen, mens den andre er på 10A og er for alle kontaktene i leiligheten. Forrige uke var jeg bortreiset, og sikringen for stikkkontaktene gikk på tirdag eller onsdag. En ting som må avklare er årsak til at sikringen løste ut. En skrusikring løser bare ut på overlast. En forbigående overlast er ikke så vanlig. Kan være pga. feil på selve sikringpatronen. Å dele opp i flere kurser vil kreve kabler fremført fra sikringsskapet (i gangen?) til leiligheten. Å legge kabler skjult i etterkant er ikke alltid like enkelt. Om det er plass til flere kabler i rør kan det la seg gjøre, men ofte ikke plass. Om det finnes rør til wattmeter på kjøkkenet kan dette røret benyttes til å trekke opp ekstra kurs. Synlige kabler kan være alternativ, elektriker kan gi råd rundt hvordan det er best mulig å fremføre kabler. Hvor mange Ampere en kurs kan sikres med være bestemmes i hovedsak av dimensjon på kabel. Generelt brukes disse verdier: 1,5 mm2 gir 10/13A , 2,5 mm2 gir 15/16 A og 4 mm2 gir 20A. ( 13 og 16A benyttes ikke i nyere installasjoner) Dimensjonene skal stå på kursoversikten i sikringsskapet.
The Avatar Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Ville nok konferert med elektrikker for å sjå kor omfattande det er å oppgradere fullt ut, må du trekke nye kablar utan at det er lagt inn trekkrør så baller det for på seg ved at du også må pusse opp dersom du ønsker skjult elektrisk anlegg. Sidan du bur i leilegheit så er det ikkje sikkert det er så aktuelt, men om du fyrst skal gjere mykje arbeid på det elektriske anlegget så ville eg underholdt tanken om å få satt opp eigen kurs på verandaen som kan brukast til såkalte balkongpanel (solceller som henges på veranda/vegg og plugges i stikkontakt. Nye NEKen har opna litt meir opp for at det kan etablerast dedikert kurs for dette. https://www.dsb.no/elsikkerhet/aktuelt-elsikkerhet2/pluggbare-solcellepaneler-innebarer-risiko/ Det er nokre hinder, mellom anna at det må brukast eigen plugg. Det er kanskje litt tidleg for å satse på dette sidan det så langt ikkje er laga ein internasjonal standard for pluggen enda, men skal du fyrst ha utekontakt så ville eg underholdt tanken med å også få lagt opp kabel slik at du seinare kan montere standarisert plugg. Med tanke på komande straumprisar og billegare solcellepanel så er det nok fleire som kjem til å gjere dette. På ein innglassa veranda slik som du har så vil du kunne sette opp eit slikt solcellepanel utan å henge panelet på utsida med dertil naboklager og søknad til styret. Ein ekstra bonus er at slik dedikert kurs for straum inn vil også være ypperleg til å kolpe til eit vanleg straumaggregat om du skal tenke litt eigenberedskap for langvarige straumbrot.
ilpostino Skrevet 19 timer siden Forfatter Skrevet 19 timer siden rozon skrev (49 minutter siden): Du er nok best tjent med å ta en prat med elektriker på stedet med befaring og ønsketenking. Dette er absolutt planen, men jeg vet det er mange kloke hoder i denne delen av forumet som kan gi råd og tips. Og jeg har fått inntrykk av at det er noen elektrikere også. Ikke at de vil gi noen spesifikke råd for et anlegg de ikke har sett, men om hvordan ting kan gjøres.
rozon Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden 3 minutes ago, ilpostino said: Dette er absolutt planen, men jeg vet det er mange kloke hoder i denne delen av forumet som kan gi råd og tips. Og jeg har fått inntrykk av at det er noen elektrikere også. Ikke at de vil gi noen spesifikke råd for et anlegg de ikke har sett, men om hvordan ting kan gjøres. Helt enig i dette. Utfordringen er ofte gitt i forutsetningene til det eksisterende skapet, og som elektrikker kan man ikke trylle. Om du bare har 2 kurser med smeltesikring, så er det et veldig gammelt anlegg. Det betyr at det sannsynligvis må gjøres masse ting som vi ikke engang kan komme på med fri tenking på forumet. Du kan jo ta et bilde av skapet, så er vi lysår nærmere realiteten allerede.
ilpostino Skrevet 19 timer siden Forfatter Skrevet 19 timer siden Blokken jeg bor i var ferdig i 1961, så det er definitivt ikke er byer anlegg. Forrige eier fikk lage inn kursen på platetoppen. Hele anlegget er skjult, så usikker på hvordan han fikk plass til ledningene. Kan legge ut bilde etter jeg kommer hjem.
torbjornen Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Det er vel heller ikkje jordfeilbrytar på annlegget når det er så gammalt? I dag har kvar automatsikring innebygd jordfeilbrytar. Dermed vil sikringa slå ut ved jordfeil i staden for at du risikerer at straumen går gjennom deg. Her i huset måtte den gamle Electra-komfyren frå 1967 skiftast ut etter oppgradering av sikringsskåpet. Antagelegvis var det jordfeil i platene.
rozon Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Ja, og det første elektrikere vil se etter er om det er brukt metallrør på det skjulte anlegget. Raskt vil man sjekke om disse står for føringen beskyttelsesjord (PE) og om det er tilstrekkelig kontinuitet i dem enda. Det kan være mye mystisk bak vegger og takplater. Det er jo en gråsone mellom enkel utskifting eller vedlikehold og rehabilitering eller vesentlig endring. 1
NoBo Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Det er nok en hovedtavle i bygget og så fordeles det derfra og ut til den enkelte leilighet. Det setter normalt noen begrensninger på samlet kapasitet for alle tilknyttede leiligheter og hvilken kapasitet som kan gis til hver enkelt leilighet. Det siste kan medføre noe så enkelt som å trekke nye kabler med større tverrsnitt fra hovedtale og til din leilighet. Men hvis TS ønsker høyere kapasitet, kan man banne på at det utløser krav om at alle skal få - og med tilhørende kostnad for borettslaget. Det blir fort en lengre vei å gå, om man i det hele tatt kommer i mål. Å dele opp så du får flere kurser med det du har kan være fristende men spørsmålet er om det koster mer enn det smaker? Å oppgradere til automatsikringer kan også utløse krav som berører hele bygget så det må du også få sjekket ut.
Simen1 Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Tipper jeg hadde tatt massevis av bilder, sendt epost med bilder til elektrikerselskapet du velger, og bedt om.. - Kontroll av anlegget du har - 1:1 fornyelse av de sikringene du har - Legge til nye kurser for veranda og kjøkken I første omgang ville jeg ikke sagt noe mer, spilt litt uvitende og bare sett hvilke forslag til forbedringer som ramler inn. Post gjerne her så kan vi se over om det er håpløst overdrevet innsalg eller om det mangler noe vesentlig. Jeg sier dette fordi et hus borti gata her, fra 80-tallet ba elektrikeren om å få inn en ny måler fordi de seksjonerer ut kjelleretasjen. Elektrikeren klarte å overbevise eieren om oppgraderinger for nesten 200 000 kr. to nye sikringsskap, inntaksskap, ny tilførsel fra trafo, omtrent alt inni huset "måtte" oppgraderes osv. for å være i henhold til nye forskrifter. Elektrikeren unnlot å nevne at forskrifter ikke har tilbakevirkende kraft. Det kostet de altså bortimot 200 000. Jeg hadde ikke hjerte til å hinte om at de kanskje hadde betalt veldig mye unødvendig for de virket så fornøyd med at det endelig var overstått. Jeg har mange sånne historier men dette er en av de verste. Så det kan være lurt at noen med litt peiling har øynene åpne for overflødige ting og overprising. 1
Mag ne Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Da vi overtok vårt hus ble 8 kurser til 19 i nytt anlegg, blir 20 når billaderen er på plass. Kan ikke si at jeg var så veldig informert om alle detaljer, men tror absolutt ikke at vi ble "lurt". Å bytte fra skrusikringer har egentlig ikke så mye for seg i seg selv, og du får i praksis mindre effekt. Så den "oppgraderingen" vil gi deg det motsatte av det du ønsker. Å legge opp et par nye kurser bør ikke koste skjorta. Huset vi solgte for under to år siden hadde tg1 på elektrisk med skrusikringer.
Zeph Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Mag ne skrev (20 minutter siden): Da vi overtok vårt hus ble 8 kurser til 19 i nytt anlegg, blir 20 når billaderen er på plass. Kan ikke si at jeg var så veldig informert om alle detaljer, men tror absolutt ikke at vi ble "lurt". Å bytte fra skrusikringer har egentlig ikke så mye for seg i seg selv, og du får i praksis mindre effekt. Så den "oppgraderingen" vil gi deg det motsatte av det du ønsker. Å legge opp et par nye kurser bør ikke koste skjorta. Huset vi solgte for under to år siden hadde tg1 på elektrisk med skrusikringer. Nye jordfeilautomater er tryggare, så det har noko for seg. Om eldre sikringar kan overbelaste ledningsnett og tilkopla utstyr så er det positivt å få gjort noko med. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå