backtoback Skrevet i går, 18:26 Skrevet i går, 18:26 Min trofaste OnePlus Nord CE 5G (kjøpt august 2022) sliter i sommervarmen. Oppdaget nettopp at batteriet har svulmet opp, såpass mye at den har gått opp i "liminga" på den ene langsiden. Må ha skjedd i løpet av det siste døgnet. Sprekken er ca 8 mm bred. Den er avslått nå og ikke varm. Jeg skulle gjerne overført det som er av bilder og videoer før den takker helt for seg. Hva anbefaler dere meg å gjøre? Hvordan kvitter man seg med en mobil som er i denne tilstanden?
toralfb Skrevet i går, 18:35 Skrevet i går, 18:35 (endret) Batteri kan ta fyr, spesielt om den lades. Slå på telefonen og sjekke alle data er kopiert ut. Vær gjerne utendørs og ha noe metall klart i tilfelle. Batteriet er mye mindre enn i en sparkesykkel, så er en utendørs, slik det ikke antenner annet. Mobilen bør oppbevares i egnet emballasje. Endret i går, 18:37 av toralfb
oddeh Skrevet i går, 18:38 Skrevet i går, 18:38 (endret) Om du prøver å fiske ut data så ha vannbad, brannteppe eller sand lett tilgjengelig. Selvantenning kan være nærtstående. Og gjør det i trygge omgivelser utendørs. Endret i går, 18:39 av oddeh
barfoo Skrevet i går, 18:39 Skrevet i går, 18:39 Det er jo reklamasjonssak, så når du har berga data bør du jo kontakte selger for å reklamere på telefonen. Du har fem års reklamasjonsrett.
backtoback Skrevet i går, 19:02 Forfatter Skrevet i går, 19:02 Jeg tenkte også på vannbad, men er litt usikker på det. Holder på lese meg litt opp på temaet, noen steder anbefaler ikke vann. De anbefaler i stedenfor sand, bakepulver eller klasse D (for branner i metaller) brannslukkere. Jeg har en stor stålkassetolle med stållokk som jeg tenker å ha i nærheten ved dataoverføring. Sprekken gikk fra 1-2 mm til 8 mm etter at jeg tok av silikondekslet for å få fjernet SIM-kortet. @barfoo, jeg skal kontakte Elkjøp ang. reklamasjon. Det er sikkert lurt å oppbevare mobiltelefonen utendørs i stålkasserollen etter dataoverføringen.
toralfb Skrevet i går, 19:38 Skrevet i går, 19:38 Trygg oppbevaring er smart. Sansynligvis skjer ikke noe, men konsekvensen om noe oppstår innendørs kan være stor. En ødelagt kasserolle er et lite problem i forhold. Har opplevd mobil batteri som tok fyr, det var over på noen sekunder den gang, men det var utendørs og ikke brennbart underlag.
ali q Skrevet i går, 19:44 Skrevet i går, 19:44 Hvorfor kvitte seg med en mobil som er 500-800 kr unna et nytt batteri (inkludert jobben det er å bytte fra en kommersiell aktør) og være like god igjen som når den var ny? Hvis du ikke selv har råd til batteribytte så kan du selge den til noen som gjerne gjør denne jobben og selger den videre for profitt..
toralfb Skrevet i går, 20:06 Skrevet i går, 20:06 (endret) Telefonen er fra 2022. Mobiltelefoner har normalt 5 år reklamasjon. Trådstarter vil trolig få ny eller reparert telefonen kostnadsfritt av salgssted. Frem til telefonen er overlevert bør den oppbevares forsiktig for å unngå skader. Endret i går, 20:07 av toralfb
LeGranDuc Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Jeg byttet nylig batteri på hørselvernet mitt. Fant ut at det hadde puffet seg ganske kraftig. Siden dette var på jobb valgte jeg og stikke hull på det etter å ha lagt det på en skrustikke. (Hadde kameraet klart) Var ikke antydning til røyk eller flammer, og jeg åpnet det ganske mye. Var ennå 3.5v spenning på batteriet.
sedsberg Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Hvis du skal stikke hull for å få eksplosjon må du stikke såpass hardt at du går igjennom metallfolien inni batteriet og kortslutter de. På eget ansvar seff. 😛
toralfb Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Opplevd mobilbatteri tok fyr, uten det var hull på det. Batteri ble bare litt bøyd, og det tok spontant fyr. Moralen er: Batteri som blåser seg opp kan være ustabile og en skal utvise forsiktighet med dem. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå