Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ugressmiddel. Slutt på Roundup

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jobs skrev (31 minutter siden):

Ja da får man kjøpt Eddik 60% oss Tools ,det må da gjøre susen.

https://www.tools.no/eddiksyre-60-25-liter-7400289058.html

Den prisen da, neitakk 😏 Spørs om det vil gjøre sælig mer nytte heller, for eddik tar vel uansett bare vekstene overfladig og ikke røttene? 

Woff skrev (4 timer siden):

Ikke når du bor lengst unna saltvann i Norge! 😁
Jeg har som de fleste andre akkurat samme problem, jeg kommer til å prøve løsningen som Biltema har med 12% på 5 liters kanner.. Får vel kjøpe inn et par hundre? 😆

Har enkel tilgang til sjøvann her, og det skal minsanten prøves når resten av roundupen er brukt opp.  Har nok igjen til en siste runde med det.

Kjøpte 2 kanner 12% eddik  på Biltema i dag. Skal prøve det på noen steder jeg ikke tar sjansen på å bruke sjøvann.

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom over dette rådet: Bland en liter eddik med en håndfull salt og en teskje oppvaskmiddel. Legg den i en sprayflaske og spray den direkte på planten.

Oppvaskmiddelet skal sørge for at eddiken blir liggende på planten og ikke bare siver ned i jorda. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
On 7/9/2025 at 2:45 PM, Duriello said:

Husker min far brukte diesel da han hadde tilgang på avgiftsfri, men forbudt i våre dager tenker jeg.

De dumpet også bly og det meste annet rett ut fra kaikanten i den tro at hvis du ikke så det så var det borte. Heldigvis har vi nådd ett stadium hvor vi vet bedre. Myten om at alt var bedre før er bare en myte. I min hage skal det verken diesel eller roundup. Vi får både frukt, bær og grønnsaker derifra og vannet ender til slutt opp i en elv. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Femtekolonne skrev (1 time siden):

De dumpet også bly og det meste annet rett ut fra kaikanten i den tro at hvis du ikke så det så var det borte. Heldigvis har vi nådd ett stadium hvor vi vet bedre. Myten om at alt var bedre før er bare en myte. I min hage skal det verken diesel eller roundup. Vi får både frukt, bær og grønnsaker derifra og vannet ender til slutt opp i en elv. 

Bare nevnte det, sa vel ingenting om at alt var bedre før.

Endret av Duriello
Skrevet

Jeg er veldig positiv til innskrenking av RoundUp, da det har en vesentlig effekt på pollinerende innsekter som lander på sprayede planter.

Synes det er håpløst å se på foreldrene mine som setter opp biehoteller og andre dogoodisms i hagen og samtidig forgifter planter og innsekter med RoundUp på jevnlig basis for å ta løvetann, der eddiksyre er omtrent like effektivt.

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, Duriello said:

Bare nevnte det, sa vel ingenting om at alt var bedre før.

Var ikke noen anklage rettet mot deg heller da du virker oppegående. Hadde noen runder med min egen bestefar rundt sånne ting da han levde så tror det var en allmenn tankegang før. 

• Liker 1
Skrevet
Femtekolonne skrev (Akkurat nå):

Var ikke noen anklage rettet mot deg heller da du virker oppegående. Hadde noen runder med min egen bestefar rundt sånne ting da han levde så tror det var en allmenn tankegang før. 

Hehe, det var nok det.😃

• Liker 1
Skrevet
Femtekolonne skrev (4 minutter siden):

tror det var en allmenn tankegang før. 

Min bestefar brukte noe han kalte "solár" på maurtuene på hytta. "eneste som virker skikkelig" mente han. Regner med det ikke er sånt som er akseptabelt det heller i dag?
Har aldri visst/undersøkt hva solár er egentlig. parafin?? 

Skrevet

Som noen har skrevet om. Man blander salt og oppvaskmiddel i eddiken før man sprayer på ugresset.

Det virker bedre dersom det er varmt i lufta.

35% eddik selges på Europris. Jeg blander denne ut i vann i forholdet 5:4 og tilsetter samtidig salt og oppvaskmiddel.

Syre kan fint helles ut i vann. Det er en dårlig ide å helle vann i syre.

Skrevet
43 minutes ago, Delvis said:

Min bestefar brukte noe han kalte "solár" på maurtuene på hytta. "eneste som virker skikkelig" mente han. Regner med det ikke er sånt som er akseptabelt det heller i dag?

Bestefar drev også en kamp mot maur på hytta, men hans taktikk var å ta deler av en og hive den over en annen i den tro at de da ville gå til krig mot hverandre. En ellers oppegående og dyktig fyr på både mekanikk og husbygging, men med noen veldig fikse ideer. Jeg synes prosjektet var interessant og fulgte ivrig med hver sommer til tross for at min konklusjon var at det ikke virket. Det var i tillegg skogsmaur som ikke akkurat går inn i hus. I mitt nåværende hus var vi plaget med små svarte maur på kjøkkenet, men har lagt 10cm pukkstein i mellom plen og grunnmur og revet vegger innvendig så jeg fikk skummet og tettet godt mot sålen. Har ikke sett maur inne siden. I hagen er det fortsatt svarte maur under allt av belegningsstein og i beddet små gule samt noe skogsmaur.

Skrevet

Forøvrig gode råd her. Propan og eddik funker. Men som roundup tar det ikke ugresset for evig og alltid. Det som ikke overlever erstattes fort av nye frø fra lufta eller maur. På jobben kommer det en bonde og sprøyter med noe jævelskap. Visstnok det sterkeste som går å få i følge mannen i traktoren. Men når han har sprøytet så er det gult en uke eller to før det kommer en regnskyll og så reiser lupinene seg som fuglen Fønix. Bortkastet gift, tid og penger.

Skrevet
Delvis skrev (1 time siden):

Solar er en type diesel såkalt Marine Gassolje MGO beregent for å bruke på skipsdieselmotorer.

Betegnelsen ble mye brukt før i tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...