Delvis Skrevet 7. september 2025 Forfatter Skrevet 7. september 2025 toreae skrev (10 minutter siden): Og i så ble det varmt igjen. 5 liter 32% eddik innkjøpt. En neve med havsalt oppløst i 2dl vann. Rørt om under oppkok. Ca 1/4-del av saltet kastet pga. manglende tålmodighet. Saltlake opp i eddik og litt salo på toppen. Hva bruker du til dette. Hagesprøyte?
toreae Skrevet 7. september 2025 Skrevet 7. september 2025 Delvis skrev (5 minutter siden): Hva bruker du til dette. Hagesprøyte? Jeg kunne brukt sprøyte siden jeg var så nøye med saltet. Men det ble en vanningskanne med 3D-printet tut, bare 1 enkel stråle. Det var det med tålmodighet. Hadde jeg vært mer gniten (som jeg vanligvis er), hadde jeg brukt en pumpesprøyte. 1
Subara Skrevet 7. september 2025 Skrevet 7. september 2025 toreae skrev (1 time siden): Og i så ble det varmt igjen. 5 liter 32% eddik innkjøpt. En neve med havsalt oppløst i 2dl vann. Rørt om under oppkok. Ca 1/4-del av saltet kastet pga. manglende tålmodighet. Saltlake opp i eddik og litt salo på toppen. Før: Etter: Veldig bra effekt! Må prøves.
ilpostino Skrevet 8. september 2025 Skrevet 8. september 2025 toreae skrev (12 timer siden): Og i så ble det varmt igjen. 5 liter 32% eddik innkjøpt hvor kjøper du denne? Det sterkeste jeg har funnet er 12% hos Clas Ohlson, Biltema++
rozon Skrevet 8. september 2025 Skrevet 8. september 2025 (endret) On 9/2/2025 at 5:22 PM, Subara said: Tror ikke det var sterkt solskinn/varmt for at det ikke skulle dunste vekk, men jeg brukte bare eddik og vann. Syntes det sved litt i øynene. Tror du har misforstått litt... Du skal ikke ha det i øynene. Endret 8. september 2025 av rozon 2 1
ilpostino Skrevet 8. september 2025 Skrevet 8. september 2025 kremt skrev (25 minutter siden): Europris har Takk. merker når jeg jobber med 12%, men bør vel bruke noe som beskytter øynene hvis man bruker 35%. Brukt eddik for å fjerne rust, og til det er det genialt. 1 2
Subara Skrevet 8. september 2025 Skrevet 8. september 2025 Tettsittende vernebriller: https://www.jula.no/catalog/klar-og-verneutstyr/beskyttelse/verneutstyr-for-oyne-ansikt-og-hode/vernebriller/vernebriller-009658/ 1
Delvis Skrevet 27. mai Forfatter Skrevet 27. mai ilpostino skrev (På 8.9.2025 den 11.03): Takk. merker når jeg jobber med 12%, men bør vel bruke noe som beskytter øynene hvis man bruker 35%. Brukt eddik for å fjerne rust, og til det er det genialt. Det var jeg ikke klar over at eddik løser rust. Notert. Har hørt at cola kan brukes til det. ---- Har nå nettopp vært ute og sprøytet eddik (12 % biltema) på ugresset med hagesprøyte. Er ikke altfor optimistisk. Blir spennende å se. Prøvde sjøvann med hagekanne sent i fjor. Det hadde null effekt. Må sikkert en mengde av betydning til i såfall. 1
Simen1 Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Rust som i jernoksid eller rust som i bjørkerust og andre soppvekster? Syre mot jernoksid er i hvert fall ikke særlig lurt. Syre aksellererer rustdannelse. ______ Men tilbake til ugressdiskusjonen: Jeg prøvde 35% eddikksyre mot ugress mellom belegningsstein et år og det fungerte ikke for meg. Selv om jeg brukte rikelig for å være sikker på at det ikke var mengden det sto på. Bare vær obs på at syre angriper kalkstein som f.eks marmor.
Simen1 Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai ^fmj skrev (1 minutt siden): Er det ikke enklere med ugressbrenner? Det gjør ingenting med rotsystemet så det vil gå en uke eller to før problemet er like stort. Det er sisifosarbeid.
^fmj Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Simen1 skrev (2 minutter siden): Det gjør ingenting med rotsystemet så det vil gå en uke eller to før problemet er like stort. Det er sisifosarbeid. Det vil vel variere. Eddik tar heller ikke knekken på f. eks. løvetann. Om man jevnlig går over med ugressbrenner vil man utarme roten til slutt.
Subara Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Hva med fugesand? https://www.maxbo.no/tips-og-inspirasjon/belegningsstein-heller-og-mur/slik-holder-du-ugresset-unna-steinhellene/
Delvis Skrevet 27. mai Forfatter Skrevet 27. mai ^fmj skrev (14 minutter siden): Eddik tar heller ikke knekken på f. eks. løvetann. De hadde roundupen problemer med og. Løvetann tåler mye. Måtte to omganger til og dynke de godt om roundup skulle ta dem.
ilpostino Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Delvis skrev (1 time siden): Har hørt at cola kan brukes til det. Husker jeg ikke feil inneholder Cola sitronsyre, som jeg regner med er det "reaktive" stoffet i Cola.
Subara Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai (endret) I år lot jeg Løvetannen stå, som har hatt stor spredning. I hvert fall på Østlandet. Nå om dagen er det hvite bomullsdotter som flyr i luften. Ugressfjerner Fiskars fungerer bare i myk jord Løvetannstikker er for meg den beste oppskriften på vondt i håndleddet. Ugressbrenner har jeg ikke prøvd, men er å "grille" ugresset anbefalt i tørre perioder? Det beste er nok å legge ny beleggningsstein eller asfalt. Endret 27. mai av Subara 1
Mephisto- Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Jeg fikk et tips om dette med ugressbrenner, man skal ikke brenne ugresset, men svi det sånn at fuktigheten trekkes opp av røttene. Noen erfaringer på dette?
trikola Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Ikke erfaring, men jeg hørte presis det samme fra min nabo som var proff på propan. Og så dette: https://gjoerdetselv.com/verktoey/hagemaskiner/ugressbrenner-bruker-du-ogsaa-ugressbrenneren-feil
toreae Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Subara skrev (5 timer siden): Løvetannstikker er for meg den beste oppskriften på vondt i håndleddet. Skryt følger! Har med stort hell fått vekk 99% av løvetann i plen. Men det har tatt mange år. Gjør som følger: Stikker spade halvveis i jorden ca 3-5 cm fra løvetann. Brekker opp. Bruker en tollekniv til å skjære fra spadestykket bort til løvetann, slik at det blir en oppned T. Bruker hendene til å lirke opp så mye jeg klarer av roten til løvetann. Legger tilbake gresset, og flater ut (slår og trakker). Prøver å bytte slik at jeg står i forskjellige himmelretninger. Roten til løvetannen går (hos meg) rett ned noen cm, og vender så vannrett. Ved å bytte himmelretning har jeg større sjanse til å få hele roten. Begynte krigen for mer enn 10 år siden, men denne metoden tror jeg jeg har brukt i ca 5 år. Tror at jeg har hatt under 10 små løvetann i år. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå