Gå til innhold

Ingen tar med seg Billy-hylle på sykkel


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Selvsagt tjener de ikke penger på småsaker i lavt volum. Det er snakk om ører per vare.

Det funker for eksempel på Europris hvor butikken er en lang passasje. Hvor folk kommer ut med ei full handlevogn i andre enden, selv om de egentlig kun skulle ha kaffe på tilbud.

Før var det kiosker i hver bygate og i hver bydel. Det var ikke uvanlig at folk ramlet innom døra for en enkelt vare. I dag er kioskene lagt ned, fordi folk flest tar bilen og kjører etter flere varer.

Endret av BadCat
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drømmen er vel at alle handler online med levering på døra med soldrevet drone så kan vi sitte der nede i kjelleren med vr brillene på uten å påføre et ekstra gram co2 før man råtner i egen kjeller. Da er miljødrømmen oppnådd. 

  • Liker 1
Skrevet (endret)

De dumme politikerene kan glede seg til fremtiden når tomme selvkjørende biler kommer til å sirkle av seg selv på veiene i stedet for å stå parkert mens folk handler.

Endret av PosteMonopolet
  • Liker 1
Skrevet
AMajor skrev (På 18.6.2025 den 16.10):

Klimahysteriet er ikke folkets idé, det er skapt av lobbyister og makteliten i EU og FN

Jo, det er faktisk det. 
Men dårlige løsninger fra inkompetente politikere er ikke folkets ide.

Jeg støtter kampen mot klimaendringene 110%, men tilfeller som i artikkelen viser politikere uten bakkekontakt. DET er problemet, og det gjelder hele gjengen på på høyre og venstresiden. det blir færre og færre politikere som har noen som helst erfaring utenfor politikerboblen.

  • Liker 3
Skrevet
BadCat skrev (1 time siden):

De tenker nok at det renner inn syklister fra en radius på 30 til 50 mil, eller så har de ikke tenkt. 

Jo mer man forsøker å forstå tankegangen bak sykkelparkering for 1090 sykler, desto mer uforståelig blir det.

Synes ikkje at logikken er så vanskeleg å forstå, sjølv om eg ikkje er einig i konklusjonen. Logikken er at det er utarbeida ein tabell setter makstal på bilparkering og minimumstal på sykkelparkering basert på antall kvadratmeter, denne tabellen er utarbeida for alt som er i kategorien butikk og næring enten det er eit kontorbygg eller ein butikk.

Makstalet på bilparkering som er 0,5 parkeringsplassar per 100 m² jmf. parkeringsnorma, med 36 600 m² så gir det maks 183 parkeringsplassar for bil.
For sykkel skal det være minst 3 sykkelparkeringar per 100 m², noko som gir 36 600/100 * 3 = 1098 sykkelparkeringar.

Tabellen tek ikkje høgde for verken type varer butikken selger eller kvar kundane skal kome frå.

I tillegg så er det etter mitt syn heilt vilt at ein reknar 6 syklistar per bilparkeringsplass. Sjølv under ideelle forhold der ein tek utgangspunkt i at alle køyretøy er fullasta med 5 personar, så er 6 sykkelparkeringar mykje meir enn behovet. Om alle i personbilen hadde valgt å sykle i staden for så hadde dei uansett ikkje trengt meir enn maks 5 sykkelparkeringsplassar.
Om eg skal gjette så vil eg tru at snittet per personbil er litt under 2 personar, dei fleste er to i bilen og i tillegg er det ein del som kjem åleine. Då hadde det holdt lenge å kreve 2 sykkelparkeringsplassar per bilparkeringsplass.

Det som er sjokkerande her er ikkje det absurd høge kravet til sykkelparkering, det som er sjokkerande er at det ikkje er rom for meir enn 0,5 parkeringsplassar per 100 kvm. Akkurat her er Ikea kjempeheldige som har eit enormt butikk-areal og såpass få kundar at talet på kundar per kvadratmeter er ganske lågt.
Dette er mykje verre for ein liten daglegvarebutikk på 1000 m² som etter same reglane får maks 5 parkeringsplassar for bil (og 300 for sykkel)

 

obygda skrev (50 minutter siden):

Mange politikere mangler økonomisk forståelse. Du kan ikke ha et stort varehus som skal basere sin omsetning på syklende kunder som handler nips varer. Det kan man bare ikke overleve på. Store varehus kan bare overleve om de selger dyre kapitalvarer eller veldig store kvantum av nips..Kapitalvarer er som regel store,i alle fall i Ikea segmentet, og dersom man satser på nips så må man selge store volum. Store volum krever bil,ikke sykkel.

Dette er så banalt at enhver barneskole elev som selger vafler og saft langs veien har erfart dette. MEN det finnes dessverre idealistiske politikere som har dratt ned rullegardinen for økonomiske realiteter dessverre. Jeg forstår rett og slett ikke hvor lite opplyst enkelte kan være. 

Politikarane er ikkje valgt inn for å drive med økonomi, dei driver med politikk. Eg er heilt sikker på at fleirtalet av politikarane mister ikkje nattesøvnen om butikkar og næringsliv går dårleg så lenge dei har fått tvinga gjennom ei sykkelsatsing.

Eg ville likvel ikkje undervurdert innteninga som Ikea har på salg av nips. Profittmarginen er fort mykje høgare på smånipps enn det er på møblar, møblane er nok det butikken har minst påslag på. Skulle ikkje forundre meg om Ikea får butikken til å gå rundt berre gjennom restaurantdrifta. Dei aller fleste kundane som er innom kjøper ikkje skrivebord, dei kjøper servietter og kjøttbollemiddag.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
The Avatar skrev (41 minutter siden):

Tabellen tek ikkje høgde for verken type varer butikken selger eller kvar kundane skal kome frå.

Det er forståelig at makt frister mange unge politikerspirer, men når et ekkokammer av at nettverk er det som bygger karrieren og dette ekkokammeret er drevet av ideologier og ikke praktiske erfaringer så går det galt av sted. Politikere trenger bakkekontakt. Karrierebygging er ikke lengre bygget på bakkekontakt men allianser mellom ideologier i et ekkokammer. Det skaper avstand til vanlige folk og politikerforakt. Det skaper virkelighetsfjernhet.

Denne saken viser hvor stor avstand det kan være mellom vanlige folk og politikere. Det er egentlig bare toppen av isfjellet.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Det er forståelig at makt frister mange unge politikerspirer, men når et ekkokammer av at nettverk er det som bygger karrieren og dette ekkokammeret er drevet av ideologier og ikke praktiske erfaringer så går det galt av sted.

Eg trur nok at grunnen til at slike planar har blitt vedtatt er at det høyres vel og bra ut å redusere talet på bilparkering og auke talet på sykkelparkeringar, men at ingen av politikarane har rekna på kva 0,5 parkeringsplassar og 3x sykkelparkering per 100 kvm eigentleg betyr at det må være 6x så mange sykkelparkeringsplassar som bilparkering.

Hadde parkeringsnorma hatt nokre rekneeksempel så håpar eg og trur at fleire politikarar hadde fanga opp kor lite hensiktsmessig det er å ha så lite parkering utanfor sentrumssona. Akkurat midt nede i sentrum der bilparkering er dødt areal og mange kundar uansett kjem gåande, syklande eller på elsparkesykkel så kunne nok mange butikkar klart seg nesten utan kundeparkering, men varehus utanfor sentrum må det nesten være mogleg å køyre til.

Min meining er at i staden for å kreve minst 1098 sykkelparkeringsplassar så kunne ein oppnådd samme miljøgevinst ved å kreve at dette arealet blir brukt til å etablere buss-stopp/stasjon. Eg er heilt sikker på at det er mykje meir realistisk å tenke at alle dei kundane som ikkje kan eller vil køyre til Ikea heller velger å ta bussen framfor sykkelen, og i alle fall på vinterstid.
Med busstopp rett utanfor inngangsdøra så kunne dei ivrigaste tatt med seg kjøkkeninnreiinga på bussen, ein pakke om gangen. Med månedskort og god tid så gir det billig transport heimigjen, som trådtittelen seier så er det langt mindre sannsynleg at ein klarer å legge Billy-hylla på bagasjebrettet.

Skrevet
The Avatar skrev (4 minutter siden):

Min meining er at i staden for å kreve minst 1098 sykkelparkeringsplassar så kunne ein oppnådd samme miljøgevinst ved å kreve at dette arealet blir brukt til å etablere buss-stopp/stasjon.

Skjønner hensikten, men å etablere busstopp/stasjon er en offentlig oppgave. Den bør bygges av kommunen, ikke for kommunen. Den bør også finansieres av kommunen, etter deres prioriteringer. Kommunen bør heller kreve en tomteavgift ved salg av tomter. Tomteavgiftens størrelse bestemmes av tettbygdhet og må ikke øremerkes brukt i det samme området, fordi det kan være større behov for samferdselstiltak for eksempel i gamle etablerte områder.

Krav om at utbyggere skal "bestikke" kommunen med infrastruktur i nærområdet er en generell uting som har veldig lett for å skli ut i utpressing og korrupsjon. Derfor bør det være en regelstyrt tomteavgift på det i stedet for, som gir kommunen frihet til å prioritere avgiften der den trengs mest. Jeg sier ikke at utbyggere skal slippe billigere unna, men at bidrag til infrastruktur må gjøres på mer ordnede og transparente måter. Måter som tåler sammenligning og er etterettelige.

 

Skrevet
Simen1 skrev (På 19.6.2025 den 12.22):

Debatten går på balansen mellom antall bilparkeringsplasser og antall sykkelparkeringsplasser. Ikke om det skal være bilparkeringsplasser der i det hele tatt.

hvorfor skal det nødvendigvis være balanse mellom de to tingene? (virksomheter begrenses jo av tomteareal)

har ikke lest hele tråden, men bør det ikke tas hensyn til type virksomhet som det fattes vedtak om?

Enkelte næringsvirksomhet kan vi jo på forhånd med sikkerhet si at sykkelbruk vil bli minimalt. IKEA er en av de. Hvis Maxbo, Byggmakker, altså byggevarehus der folk hovedsakelig handler med bilhenger hadde fått samme pålegget, skjønner man at reglene er idiotiske.

Skrevet

– Kommunen kan ikke gi unntak fra disse reglene. Det finnes ikke hjemmel i loven, sier statsforvalter Bent Høie til avisen.

Bent Høie bekrefter inntrykket han ga som statsråd..
- en person som aldri har produsert en logisk begrunnet, selvstendig tanke. Ubrukelig.

  • Liker 3
Skrevet (endret)

@Mr.M Balanse fordi det for noen tilreisende vil handle om bil vs sykkel. F.eks ansatte som bor i nærheten. Det betyr at hvis 5 syklende ansatte tvinges til å kjøre bil fordi det ikke er noe sted å sette sykkelen, så vil IKEA miste 5 profitable kunde-bilparkeringer, i stedet for 1 som bygges om til sykkelparkering. Poenget er at det alltid vil være en balanse mellom ulike behov. Statsforvalter Høie er en regelrytter som ikke har bakkekontakt om hva som er en god balanse. 25, 50 eller 100 bilparkeringer per sykkelplass hadde trolig vært en god balanse. Men flere sykkelparkeringer enn bilparkeringer er ren galskap.

Reglene han følger har ingen bakkekontakt om reelle behov for ulike typer virksomheter. Dette er et ekstremt tilfelle av offentlig overforynderi, maktmisbruk og sløsing med private ressurser. Fornuften burde seiret på mye lavere nivå og med mye mindre støy. At dette må helt opp på regjeringsnivå og riksmedia for å vippe i favør fornuft er dessverre et symptom på et mye større problem: Hvor dypt den politiske virkelighetsfjernheten / galskapen sitter.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet
Neptun1 skrev (4 minutter siden):

Bent Høie bekrefter inntrykket han ga som statsråd..
- en person som aldri har produsert en logisk begrunnet, selvstendig tanke. Ubrukelig.

husker jo han stadig vevet med denne meterstokken og "1 meters avstand" under pandemien. Sannsynligvis et psykologisk trekk på kategorien "nidkjære tjenestemenn"

  • Liker 2
Skrevet (endret)

Latterlig at vi er forpliktet av disse viktige, internasjonale avtalene, som alle nordmenn er kjempefornøyd med og Norge er avhengig av, til å være så dysfunksjonelle. 

De samme avtalene som forplikter oss til trangbodd og sårbar masseinnvandring, økonomisk ruin, selvpåført strømkrise og skrukorker som sitter fast, krever altså at Biltema i Stavanger ikke selger bildeler, og sykehuset og IKEA ikke har tilstrekkelig kundeparkering.

Slik skal regionen oppfylle nullvekstmålet, på tross av økt innvandring. 

Og dette kan ikke norske politikere gi dispensasjon fra, uten at det får konsekvenser for karrieren.

De har mistet vettet, og lurer på hvorfor vestlige velgere trekker mot politikere som lover endring.

Men det er aldri så galt at det ikke er godt for noe. Sandnes beholder sin IKEA og Biltema så lenge Stavanger ikke finner ut av dette.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Skrevet

Saken er enkel. Stavanger folk har stemt inn folk til å styre for seg som vil ha det slik. Hvis man vil ha flere parkeringspasser på Ikea, så får de stemme på noen som omgjør den regelen, og Ikea kan da bygge ut det.

Det er slikt i Oslo også. Det er begrensning på hvor mange parkeringsplasser man kan ha innenfor Ring 3. Jobbet hos en bedrift som hadde for få plasser, og lå helt inntil Ring 3. Hadde de ligget rett på andre siden, så hadde de kunne bygget større parkeringskjeller for sine ansatt. Dette var før MdG tok helt av i byrådet, så det er mulig ennå verre regler nå. (Dagens høyrebyråd har ikke gjort noe for å snu på ting etter det jeg har sett).

  • Liker 2
Skrevet (endret)

Hvor mange sykkelparkeringer er det utenfor Jysk, Bohus, Biltema, Elkjøp med flere der jeg bor? Ingen. Oppunder 300 for biler. Det er satt opp benker for folk som venter på å bli hentet med bil. De som ikke kjører selv blir hentet av andre eller tar taxi.

Sykkelbutikken er lagt ned for over 10 år siden og sportsbutikkene selger ikke stort.

Når det er 100 syklende i hele byen på en god dag, trenger man ikke sykkelparkering i overflod. Sykkelparkering finnes stort sett der det ferdes yngre kunder og besøkende.

På skolene finnes det sykkelparkering, men de fleste blir kjørt og hentet. Det er langt flere som går enn som sykler.

Jeg må korrigere. Det var faktisk 5 sykkelparkeringer ved Elkjøp og 5 utenfor en annen butikk. Ingen ved Biltema eller møbelbutikkene.

Poenget er at sykkelparkeringen er tilpasset behovet og ikke etter formler og ønsketenkning. 

IMG_20250620_153418738.thumb.jpg.f679928d0f465277954f2dd0c658fa6c.jpg

 

Endret av BadCat
  • Liker 3
Skrevet

Parkeringsplasser for bil er mer fleksible.

I et hypotetisk tilfelle, der IKEA har uendelig bilparkering, men sykkelparkeringen er full, kan syklistene begynne å parkere på parkeringsplassen.

Men sykkel er faktisk ikke særlig praktisk i norsk vær.

  • Liker 2
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (5 minutter siden):

Men sykkel er faktisk ikke særlig praktisk i norsk vær.

Hvilket vær mener du det er i Norge da?

AndersT2 skrev (17 minutter siden):

Saken er enkel. Stavanger folk har stemt inn folk til å styre for seg som vil ha det slik. Hvis man vil ha flere parkeringspasser på Ikea, så får de stemme på noen som omgjør den regelen, og Ikea kan da bygge ut det.

Saken er ikke enkel. På stemmeseddelen får man bare store totalpakker og man får bare vite på forhånd holdningene til et parti i bare et utvalg saker. I løpet av perioden de stemmes inn for vil det komme en drøss med saker inn, så man må stemme mer på ideologi enn på enkeltsaker. Mange saker holdes bevisst unna valgkampen fordi de er upopulære blant velgerne. Så når de er valgt inn så dukker de upopulære sakene opp som paddehatter.

Poenget er at vi må svelge kameler, pest, kolera og mye annet faenskap uansett hva vi velger, og i tillegg får vi noen forræderske dolkestøt etter at de er valgt.

Skrevet (endret)
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Hvilket vær mener du det er i Norge da?

Du kan sjekke værstatistikken på yr.

 jeg fikk ChatGPT til å lage en oversikt. 

Sitat

Stavanger, som ligger på sørvestkysten av Norge, har et mildt kystklima (maritimt klima), sterkt påvirket av nærheten til Nordsjøen. Her er hovedtrekkene som kjennetegner været i Stavanger:

🌧️ Nedbør

Stavanger er blant de mest nedbørsrike byene i Norge.

Regn er vanlig året rundt, spesielt høst og vinter.

Det regner ofte, men sjelden i store mengder på én gang – mye lett regn og byger.

🌡️ Temperatur

Vinter: Mild sammenlignet med resten av Norge. Temperaturer ligger ofte rundt 0–5 °C.

Sommer: Relativt kjølig, vanligvis 15–20 °C. Sjeldent over 25 °C.

Store temperatursvingninger er sjeldne.

💨 Vind

Ganske vindfullt, spesielt om høsten og vinteren.

Vinden kommer ofte fra vest og sørvest, med stormer fra Nordsjøen.

☁️ Skydekke

Stavanger har mange overskyede dager og relativt få soltimer.

Skydekke og fuktighet er vanlig.

Kort oppsummert:

> Stavanger har et mildt, vått og vindfullt klima med mange regnværsdager og få ekstreme temperaturer.

Satsing på at alle skal sykle hele tiden fungerer sikkert bedre i Amsterdam eller Danmark. Å bruke milliarder å en sykkelvei i Stavanger, og tvinge folk til å bruke den ved å sabotere parkeringsplasser, er idioti. 

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...