Populært innlegg Cannaiseur Skrevet 13. juni Populært innlegg Skrevet 13. juni Glem Marx, Lenin og Audun Lysbakken. Den ekte sosialisten i dagens Norge kjører SUV, drikker kaffe fra Circle K og stemmer FrP. For la oss være ærlige: Ingen elsker "gratis" mer enn en ekte FrP-velger. Gratis bompenger. Gratis parkering. Gratis motorvei til hytta. Og gjerne billig diesel på toppen. Og hvordan skal dette betales? Ikke spør. Det bare skal ordnes. Av staten. Eller kommunen. Eller magiske veialver, for alt de vet – så lenge det ikke går via deres egen skatteseddel. Disse frihetens fanebærere marsjerer i front for kampen mot eiendomsskatt og avgifter, men forventer like fullt at kommunen skal ploge oppkjørselen, strø gangveien og fjerne snøen fra gratisparkeringen på Rema 1000 – før de i det hele tatt har rukket å klage på Facebook-gruppen "Vi som er lei alt". Bilfri by? Nei takk. Helst bilfri for alle andre. Selv vil de kjøre helt inn til kaffebaren, parkere midt på fortauet og få applaus for det. For FrP-velgeren er ikke bare for bil – han ER bilen. Med egenart, sjel og halvfull tank av subsidiert frihet. Og bomringen? Den er selve Satans hamsterhjul. Det er jo urettferdig at noen må betale for å bruke en vei. Hallo – det er jo en vei! Hva blir det neste? Betale for å bruke strøm, vann eller internett? Nei, ekte frihet er når staten betaler alt, men ikke får blande seg. Når offentlige tjenester drysser ned fra himmelen, som snø på E18, uten at noen skal kreve noe tilbake. Helt som i gamle Sovjet – bare med vaffel på bensinstasjonen og lav moms på snus. Så neste gang du hører en FrP-velger rase mot sosialisme, husk at det bare er "de andres" sosialisme de misliker. Sin egen er pakket inn i begreper som "vanlige folk", "rettferdighet" og "frivillige felleskap" – som alle betyr det samme: "Jeg vil ha ting gratis, og noen andre skal betale." 9 4 3
likferd Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni (endret) Det er fullt mulig å være uenig i hvordan skatteseddelen fordeles, uten at man mener man skal ha det gratis. For få år siden var alle veier betalt over skatteseddelen. Dette var støttet av alle partier, ikke minst AP som styrte mesteparten av tiden da. Aller første norske bomringen kom vel i Bergen på 90 tallet. Før det fantes ikke bomringer eller motorveier med bompenger i Norge. Mener du de som styrte på den tiden også mente motorveiene skulle betales av andre? Var Gerhardsen og Brundtland i skjul FRP velgere, som bare ville ha gratis veier? Endret 13. juni av likferd 6 1 1
Populært innlegg Neptun1 Skrevet 13. juni Populært innlegg Skrevet 13. juni (endret) Cannaiseur skrev (32 minutter siden): Glem Marx, Lenin og Audun Lysbakken. Den ekte sosialisten i dagens Norge kjører SUV, drikker kaffe fra Circle K og stemmer FrP. For la oss være ærlige: Ingen elsker "gratis" mer enn en ekte FrP-velger. Gratis bompenger. Gratis parkering. Gratis motorvei til hytta. Og gjerne billig diesel på toppen. Og hvordan skal dette betales? Ikke spør. Det bare skal ordnes. Av staten. Eller kommunen. Eller magiske veialver, for alt de vet – så lenge det ikke går via deres egen skatteseddel. Disse frihetens fanebærere marsjerer i front for kampen mot eiendomsskatt og avgifter, men forventer like fullt at kommunen skal ploge oppkjørselen, strø gangveien og fjerne snøen fra gratisparkeringen på Rema 1000 – før de i det hele tatt har rukket å klage på Facebook-gruppen "Vi som er lei alt". Bilfri by? Nei takk. Helst bilfri for alle andre. Selv vil de kjøre helt inn til kaffebaren, parkere midt på fortauet og få applaus for det. For FrP-velgeren er ikke bare for bil – han ER bilen. Med egenart, sjel og halvfull tank av subsidiert frihet. Og bomringen? Den er selve Satans hamsterhjul. Det er jo urettferdig at noen må betale for å bruke en vei. Hallo – det er jo en vei! Hva blir det neste? Betale for å bruke strøm, vann eller internett? Nei, ekte frihet er når staten betaler alt, men ikke får blande seg. Når offentlige tjenester drysser ned fra himmelen, som snø på E18, uten at noen skal kreve noe tilbake. Helt som i gamle Sovjet – bare med vaffel på bensinstasjonen og lav moms på snus. Så neste gang du hører en FrP-velger rase mot sosialisme, husk at det bare er "de andres" sosialisme de misliker. Sin egen er pakket inn i begreper som "vanlige folk", "rettferdighet" og "frivillige felleskap" – som alle betyr det samme: "Jeg vil ha ting gratis, og noen andre skal betale." Det er typisk for hjernevaskede å uttale seg slik. Ingen i verden betaler mer i bilavgifter enn nordmenn - og mer i drivstoffavgifter. Av dette går en liten del tilbake til veier, broer og tuneller, resten "må" finansieres med bompenger. Bompenger er jo ikke annet en skatt, som moms og andre fiskale avgifter for at staten skal ut ese enda mer av skattebetalernes milliarder. Hvorfor tror de at det er Norge som har rett om innkreving av bompenger for å bygge vei, vinmonopol, særnorske avgifter på alkohol o.a. Alle andre "tar feil" Det er nettopp derfor jeg omtaler det store flertallet en saueflokk som trenger ei "fast hånd" til å ta alle "rette" avgjørelsene for dem. Formyndere som bare vil oss "vårt beste". Den kraftig økte oppslutningen om tidenes svakeste regjering etter at pikenes Jens gjorde comeback bekrefter nettopp dette. Endret 13. juni av Neptun1 14 1
barfoo Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni 3 minutes ago, Neptun1 said: Ingen i verden betaler mer i bilavgifter enn nordmenn - og mer i drivstoffavgifter. Av dette går en liten del tilbake til veier, broer og tuneller, resten "må" finansieres med bompenger. Kva med alle eksternaliserte kostnader biltrafikk medfører, som redusert levealder for dei som bur i by? Matpakkekøyrarar koster samfunnet masse. 4
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni Neptun1 skrev (8 minutter siden): Det er typisk for hjernevaskede å uttale seg slik. Ingen i verden betaler mer i bilavgifter enn nordmenn - og mer i drivstoffavgifter. Du har aldri vært i Singapore skjønner jeg. 3 1
MrL Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni Ja hvor i all verden skal man få penger fra hvis man ikke kan flå de rike? Man må vel være sosialist hvis man har såpass liten økonomiforståelse for landet vårt, hvis man virkelig lurer på hvor FrP skal få penger fra - når 7 av 10 kroner til sosialhjelp går til innvandrere. 4
Jarmo Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni Cannaiseur skrev (54 minutter siden): "Jeg vil ha ting gratis, og noen andre skal betale." Og når tid har FRP blitt et sosialistisk parti? Vi har allerede flere av den sorten. Ser ut til at du driver med valgmanipulering, så jeg kjøper ikke dine argumenter. Når tid hadde FRP ren flertall? Aldri.. 1
herzeleid Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni Cannaiseur skrev (16 timer siden): "Jeg vil ha ting gratis, og noen andre skal betale." Det tror jeg oppsummerer flesteparten av velgerne, antagelig i noen større grad på venstre side enn høyre. 7 1
leticia Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni barfoo skrev (16 timer siden): Kva med alle eksternaliserte kostnader biltrafikk medfører, som redusert levealder for dei som bur i by? Matpakkekøyrarar koster samfunnet masse. Hvis man først skal begynne å snakke om redusert levealder for de som bor i by, så må man se på vedfyringen som har blitt beregnet til å ta 1700 for tidlige liv i Norge hvert år... Partiklene fra vedfyring går langt ned i lungene sammenlignet med de fra biltrafikk, men ingen politikere "tør " å sette søkelyset på vedfyring som er innbygd i den norske folkesjelen... Det kan godt hende at FRP -ere er ekstra glad i vedfyring også altså, men hvis man snakker om redusert levealder for de som bor i by, så bør man sette "halen på grisen" på riktig sted. (Jeg sier ikke at ikke biltrafikk også er en sterk bidragsyter, men den er langt fra så skadelig som vedfyringen er). 2 2
Red Frostraven Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni herzeleid skrev (59 minutter siden): Det tror jeg oppsummerer flesteparten av velgerne, antagelig i noen større grad på venstre side enn høyre. Noen av oss vet at Ceasar hadde med seg mer enn bare en kokk da han slo gallerene, og alle implikasjonene av at noen ser på det som hans bragd uten å se på de underliggende faktorene i suksessen. 4 2
Vokteren Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni Cannaiseur skrev (18 timer siden): Glem Marx, Lenin og Audun Lysbakken. Den ekte sosialisten i dagens Norge kjører SUV, drikker kaffe fra Circle K og stemmer FrP. For la oss være ærlige: Ingen elsker "gratis" mer enn en ekte FrP-velger. Gratis bompenger. Gratis parkering. Gratis motorvei til hytta. Og gjerne billig diesel på toppen. Og hvordan skal dette betales? Ikke spør. Det bare skal ordnes. Av staten. Eller kommunen. Eller magiske veialver, for alt de vet – så lenge det ikke går via deres egen skatteseddel. Disse frihetens fanebærere marsjerer i front for kampen mot eiendomsskatt og avgifter, men forventer like fullt at kommunen skal ploge oppkjørselen, strø gangveien og fjerne snøen fra gratisparkeringen på Rema 1000 – før de i det hele tatt har rukket å klage på Facebook-gruppen "Vi som er lei alt". Bilfri by? Nei takk. Helst bilfri for alle andre. Selv vil de kjøre helt inn til kaffebaren, parkere midt på fortauet og få applaus for det. For FrP-velgeren er ikke bare for bil – han ER bilen. Med egenart, sjel og halvfull tank av subsidiert frihet. Og bomringen? Den er selve Satans hamsterhjul. Det er jo urettferdig at noen må betale for å bruke en vei. Hallo – det er jo en vei! Hva blir det neste? Betale for å bruke strøm, vann eller internett? Nei, ekte frihet er når staten betaler alt, men ikke får blande seg. Når offentlige tjenester drysser ned fra himmelen, som snø på E18, uten at noen skal kreve noe tilbake. Helt som i gamle Sovjet – bare med vaffel på bensinstasjonen og lav moms på snus. Så neste gang du hører en FrP-velger rase mot sosialisme, husk at det bare er "de andres" sosialisme de misliker. Sin egen er pakket inn i begreper som "vanlige folk", "rettferdighet" og "frivillige felleskap" – som alle betyr det samme: "Jeg vil ha ting gratis, og noen andre skal betale." Snakker du egentlig om de nye Rødt-velgerne hvor misnøyedyrkerne har fritt spillerom ? 2
fredrik2 Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni Orkade ikke ens läsa hela ranten men norsk bil och vei politik er verkligen speciell. Vet ikke om noe annat land som finansierar veier på samma sätt som man gør i Norge där väldigt mye ska finansieras med bommar (der många bor i alla fall) vilket gör att hur mye man betalar beror väldigt mye på hvor och når man bor på en viss plass. Ibland får man till och med betala bom långt innan veien er ferdig och er i bra skick (Trondheim-Stjørdal i några år nu) I andra länder som jag har varit i så har man ibland: bomringar för att minska trafikken avgifter på alla motorveier (ska normal kunna köra runt på andra veier) eller inget alls. Norska avgifter på bilar är också väldigt höga vilket er orsaken till att Norge idag har så många el-bilar. 7
Neptun1 Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni fredrik2 skrev (1 time siden): I andra länder som jag har varit i så har man ibland: bomringar för att minska trafikken avgifter på alla motorveier (ska normal kunna köra runt på andra veier) eller inget alls. Norska avgifter på bilar är också väldigt höga vilket er orsaken till att Norge idag har så många el-bilar. Nå må du ikke ødelegge debatten for venstrevridde (pluss sentrum) med fakta. Det fortvilte er at Erna-Høyre (ikke den borgerlige delen i partiet) er de nye bestevennene til MDG og ivrige tilhengere av ytterligere avbefolkning av distriktene. https://www.nettavisen.no/nyheter/sylvi-listhaug-advarer-mye-klimaavgifter-kan-gi-skyhoye-bensin-og-dieselpriser/s/5-95-2466349 Høyre (med Erna) er ikke noe alternativ til Støres AP. 3
Neptun1 Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni (endret) leticia skrev (2 timer siden): Damenes jens blir nok mer riktig ord å bruke. Piker er barn. Nå har damer alltid vært mer sosialistiske enn menn da, så kanskje bare endel av dem våkner opp litt og ser hva høyresiden ønsker å utsette dem for ved å strupe velferden ved skattelette i hovedsak til landets rikeste. Høyresiden er også ute etter å redusere stønader til syke og uføre, det er flere kvinner enn menn blant disse gruppene. kanskje de ikke vil seg selv så vondt at de stemmer på høyresiden? Noen stemmer også arbeiderpartiet pga Jens, det er jeg enig med deg i. Sannsynligvis pga de ser på han som en flink og stabil person, bl.a pga hans innsats i NATO. Kjøpekraft / renter blir det feil å legge skylden på arbeiderpartiet for, det er i hovedsak faktorer utenfor Norges grenser som driver den selv om man kan legge noe til rette politisk også... Du har ikke særlig stor tiltro til kvinner forstår jeg, når du sier at 50 % ikke bryr seg om den politikken som føres. Kanskje du kan bekrefte dette i form av statistikk? Norges kvinner er mer venstrevridde enn menn ja. De er også mindre opptatt av det private næringsliv, produksjon og verdiskapning kunne du lagt til. Samt mer positive til kvinneundertrykkende kulturer og til å gi bort andres penger for å fremstå som snill ... på linje med andre sosialister. Jeg henviste til en artikkel der det fremgår at kvinner stormer til AP etter Jens' inntreden uten at AP har endret på noe. Hvordan kan årsaken misforstås? Endret 14. juni av Neptun1 2
Hedonism Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni leticia skrev (1 time siden): Damenes jens blir nok mer riktig ord å bruke. Piker er barn. Uttrykket kommer fra media, bare å google så finner du det i mange artikler. Et lite utvalg: Pikenes Jens om damekontakten; Jeg flørter - VG Nett Media er gode på å lage kleine artikler i det minste
Neptun1 Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni a_aa skrev (1 time siden): Hvem tror du sa (hint: han snakket egentlig tysk)?: Man kan vel si at han hadde en forståelse av begrepet "sosialisme" du ikke finner i noen autoritativ lærebok om temaet. Jeg tar verken den ene eller andre diktatoren gjennom historien som rettesnor for hva som er riktig eller bra. Ingen selvstendige mennesker gjør det. Dette utelukker i stor grad venstresiden som er henfallen til sterk stat, offentlige løsninger og liten grad av individualisme dvs personlig og økonomisk frihet. Alle disse "verdiene" er kjennetegnene for ytre venstre ideologiene islam, kommunisme, nasjonalsosialisme og fascisme (staten der er alt, individet intet). Vi kan også legge til forakt mot jøder og rike individualister, noe som spesielt retter seg mot Israel og USA som er fanebærere for dette. Dette er fellestrekk for ytre venstresiden. Ser du, jeg begrunner mine svar. Venstresiden aldri. Det går i slagord og skjellsord - så også i denne tråden. Hvem er det som tagger offentlig og privat eiendom, ramponerer andres eiendom, kaster stein på dem de ikke liker meningene til, starter opptøyer og begår vold mot politi og tilfeldige, stifter branner og plyndrer? 2
Populært innlegg barfoo Skrevet 14. juni Populært innlegg Skrevet 14. juni Just now, Neptun1 said: Alle disse "verdiene" er kjennetegnene for ytre venstre ideologiene islam, kommunisme, nasjonalsosialisme og fascisme (staten der er alt, individet intet). Vi kan også legge til forakt mot jøder og rike individualister, noe som spesielt retter seg mot Israel og USA som er fanebærere for dette. Dette er fellestrekk for ytre venstresiden. Av ideologiane du nevner er det vel nøyaktig ein eg vil plassere spesielt langt til venstre. Alle er autoritære, men autoritære krefter finst på heile det politiske spekteret. Om verda di er så eindimensjonal at venstre = det du misliker, så blir debatt rimelig meiningslaust. 10
a_aa Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni Neptun1 skrev (22 minutter siden): Jeg tar verken den ene eller andre diktatoren gjennom historien som rettesnor for hva som er riktig eller bra. Det høres fornuftig ut. Men når opphavsmannen bak en ideologi du sier er venstreekstrem, fordi den gir liten økonomisk og personlig frihet, sier at ideologien hans skiller seg fra venstresosialisme nettopp ved å ikke avvise privat eiendomsrett og utvisking av personlighet (mitt forsøk på oversettelse) - så motsier han deg på dine kjernepunkter. Konklusjon: Du tar feil. Neptun1 skrev (26 minutter siden): venstresiden som er henfallen til sterk stat, offentlige løsninger og liten grad av individualisme dvs personlig og økonomisk frihet. Nazistene re-privatiserte (ordet oppstod faktisk i 1930-åras Tyskland "Reprivatisierung") en rekke statlige virksomheter, som ble solgt til private eiere. De aller fleste industrieiere i Tyskland stemte på nazistene. Hitler uttrykte at privatkapitalisme ga innovasjon og kostnadsbevissthet til god for det tyske folk. Dette øker ikke Statens makt eller reduserer økonomisk frihet.* Etter dine egne kriterier er da Najonalsosialsime ikke venstreside. Konklusjon: Du tar feil. Neptun1 skrev (37 minutter siden): Alle disse "verdiene" er kjennetegnene for ytre venstre ideologiene islam, kommunisme, nasjonalsosialisme og fascisme (staten der er alt, individet intet). Vi kan også legge til forakt mot jøder og rike individualister, noe som spesielt retter seg mot Israel og USA som er fanebærere for dette. Dette er fellestrekk for ytre venstresiden. Påstander. Neptun1 skrev (37 minutter siden): Ser du, jeg begrunner mine svar. Jeg vil si at du begrunner påstander med påstander. Det er ganske verdiløst, utover at du klargjør hva du har å fare med. Neptun1 skrev (38 minutter siden): Hvem er det som tagger offentlig og privat eiendom, ramponerer andres eiendom, kaster stein på dem de ikke liker meningene til, starter opptøyer og begår vold mot politi og tilfeldige, stifter branner og plyndrer? Folk som bryter loven. Sørg for lovhåndhevelse. *: I intervjuet jeg linket til for noen poster siden, gjorde Hitler det klart at de ville ekspandere østover og ta over Østersjøen. Tyskland gled inn følgelig inn i krigsøkonomi på slutten av 1930-tallet. Krigsøkonomi er ikke markedsøkonomi, det er planøkonomi - stjerneeksempelet er USA under Andre verdenskrig. USAs regjering var i likhet med Hitler heller ikke venstreekstreme. Til forskjell fra USAs regjering var Hitler faktisk totalitær, og han var høyreekstrem. FrP er ikke høyreekstrem, veldig langt i fra. De er et sosialdemokratisk parti, med smårester av en liberalistisk fortid blandet med høylytt retorikk om en restriktiv innvandringspolitikk (Vigrid liker retorikken). Men i bunn og grunn ganske standard sosialdemokratisk. 5 1
leticia Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni Neptun1 skrev (1 time siden): Norges kvinner er mer venstrevridde enn menn ja. De er også mindre opptatt av det private næringsliv, produksjon og verdiskapning kunne du lagt til. Samt mer positive til kvinneundertrykkende kulturer og til å gi bort andres penger for å fremstå som snill ... på linje med andre sosialister. Jeg henviste til en artikkel der det fremgår at kvinner stormer til AP etter Jens' inntreden uten at AP har endret på noe. Hvordan kan årsaken misforstås? Hm... Pussig du sier at kvinner ikke er opptatt av verdiskapning. Du er klar over at ikke all verdiskapning måles i kroner og øre? Hvilken verdi har det å oppdra barn? Jobber innen helse - og omsorg, frivillig ulønnet arbeid, pass av barn, syke og eldre? Hvilken verdi vil du sette på dette? Nei, det er vel bare den verdiskapingen menn driver mest med som betyr noe. Hvem som faktisk setter folk til verden, og oppdrar dem slik at de senere kan jobbe innen privat næringsliv og bidra med verdiskapning og skatteinntekter tenker du ikke på. Btw, ca 30 % av kvinnene jobber innen privat næringsliv, og personlig så er nok jeg mer i overkant opptatt av det private næringsliv og økonomisk styring både privat og på det samfunnsøkonomiske plan enn den "jevne mann". Det er heller ikke gitt at jeg ville stemme for partier på venstresiden, jeg er egentlig litt mer høyrevridd. Men jeg ser feil og mangler som alle partiene har, for ja, det har de, t.o.m ditt kjære FRP. Det kan være lurt å ikke låse seg helt fast i en spesiell tankegang. Det har for min del resultert i at jeg har brukt stemmen min både på partier som Rødt og FRP. (Ikke samtidig da 😆) Tenker jeg økonomi så går jeg til V eller høyre, er jeg mer opptatt av verdisaker så går jeg til AP eller SV. (Legg merke til at ytterpunktene Rødt og FRP for min del ikke er aktuelle lenger. ) FRP kunne vært aktuelt hadde det kun vært innvandringsspørsmålet de gikk til valg på, men de har så mye annet som jeg ser på som negativt, og de fikk vel heller ikke gjort noe særlig med innvandringen da de satt i regjering. Jeg syns du bommer når du skriver at kvinner er mer positiv til kvinneundertrykkende kulturer og for å gi bort penger for å virke snill. Som kvinne er iallefall jeg sterk kritisk til all form for kvinneundertrykking og mangel på likestilling. Også den som utføres av kristne menigheter, sekter og organisasjoner. For meg så virker det noen ganger som om folk som er kritiske til innvandring ofte er ganske religiøse selv, og bruker kvinneundertrykking som et påskudd for å sette innvandrere fra visse land i dårlig lys, mens de gjerne har kvinnefiendtlige holdninger selv. Jeg vet ikke helt hva du legger i å "gi bort andres penger". Ønsker du et system der vi får hele lønna selv, og hjelper ingen andre enn oss selv (på privat plan tenker jeg nå), eller er det penger som går ut av landet til bistand o.l. du tenker på som problematisk? Kanskje det bare er penger til innvandrere som er et problem for deg? Det stemmer at kvinner har "stormet" til AP, men i artikkelen kom det også frem at også menn går den veien nå, om ikke i like stor grad som kvinnene gjør. Jeg går nok også den veien til høsten, selv om jeg i utgangspunktet hadde tenkt på et parti på høyresiden. Det har ingenting med Jens å gjøre, men det har veldig mye å gjøre med hvordan høyre og FRP prater om enkelte grupperinger i samfunnet. 6 1 2
spiff42 Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni (endret) Neptun1 skrev (På 13.6.2025 den 16.18): Det er typisk for hjernevaskede å uttale seg slik. Ingen i verden betaler mer i bilavgifter enn nordmenn - og mer i drivstoffavgifter. Av dette går en liten del tilbake til veier, broer og tuneller, resten "må" finansieres med bompenger. Bompenger er jo ikke annet en skatt, som moms og andre fiskale avgifter for at staten skal ut ese enda mer av skattebetalernes milliarder. Alt bilister betaler går til veier. Staten bruker omtrent like mye på veier (43 mrd) som de totale inntektene fra bilrelaterte avgifter og bompenger til sammen (44 mrd). Da er det kommuner og fylkeskommuner bruker på vei ikke tatt med. Heller ikke eksterne kostnader som skyldes ulykker, forurensning e.l. Altså er ikke det bilister betaler i nærheten av å dekke utgiftene samfunnet har til veitrafikk. https://www.nrk.no/vestland/samferdsel-statsbudsjettet-2024_-dette-vil-regjeringen-bruke-penger-pa-1.16583993 https://www.naf.no/politikk-og-samfunn/privatokonomi/om-bilavgifter Endret 14. juni av spiff42 6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå