Gå til innhold

Kommentar: Solnedgang over spilljournalistikken

Anbefalte innlegg

Skrevet
Martelè skrev (44 minutter siden):

Det hadde vært kult om folk som har erfaring og kunnskap om videospillutvikling skrev anmeldelser
på et teknisk og analytisk nivå. Men det blir for spesielt interesserte, og jeg tror de fleste gamere er clueless akkurat der

Har du mye erfaring og kunnskap om videospillutvikling?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde det var rollespill Full of Win, men det var Full of Woke.

Jeg liker ikke historier i spill. Jeg spiller for å minmakse utstyret og spillmekanismene. Jeg spiller ikke story mode i slossespill en gang.

Skrevet
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Woke er definitivt en del av problemet.

Når politisk korrekte spilljournalister eller mediehus gir elendige spill de samme eller svært like karakterene som de gir noen av de beste spillene noen sinne, så flykter stadig flere over til youtubere som Asmongold.

Det er ikke subjektivt om Concord eller Dustborn er dårligere enn Black Myth: Wukong. Det er fakta. Når folk flest har inntrykk av at Concord er et 2/10 spill men så gir journalistene 3/5 (Eurogamer) eller 7/10 (IGN), så er det klart et skille der som ofte bunner i journalistenes politikk og bias. Både spillutviklere og spilljournalister er en del av den samme industrien der det å være politisk korrekt er et must om ikke man vil begå karriereselvmord.

Dustborn, et ekstremt politisk, woke og elendig spill laget av norske utviklere med statsstøtte, ble latterliggjort av spillere og youtubere men hva ga journalistene? IGN ga 7/10. Burde vært 1.5/10 om man reflekterer gamere. Igjen, dette er ikke subjektivt, dette er hva de aller fleste som har giddet å gi spillet en sjanse sier om spillet (utenom journalister).

Black Myth: Wukong, et av de beste spillene på flere år, fikk av Eurogamer en score på 3/5. Samme score de ga et av de dårligste spillene, Concord. Black Myth: Wukong hadde på topp mange millioner aktive spillere på Steam.

Black Myth ble elsket av spillerne blant annet fordi det var et svært godt spill, men også fordi det manglet politikk og woke elementer som reflekterer et vestlig syn på DEI der man er opptatt av mangfold og inkludering, gjerne med et politisk budskap og en "girl-boss" bare for å toppe det hele. Dette ideologiske søppelet finnes det ikke av i dette spillet, mye takket være at utviklerne ikke er vestlige men kinesiske. Det er et skikkelig "escapism", der man slipper å minnes om å være politisk korrekt.

Concord fikk forresten aldri mer enn 700 spillere samtidig på Steam.

Spilljournalister er som alle journalister, opptatt av å være politisk korrekt som reflekteres av deres personlige overbevisning, samt det som er populært og akseptabelt i deres omgangskrets.

En sosialkonservativ og politisk ukorrekt journalist som vet forskjellen på gode og dårlige spill vil ikke overleve lenge i de etablerte mediene.

Helt uavhengig av mine egne politiske syn og meninger om woke og ikke woke så kommer jeg aldri til å forstå denne runkeringen rundt black myth. Det er etter min subjektive mening et helt middelmådig soulslike, og etter en helt objektiv mening ett spill med helt horribel level design, omringet av usynlige vegger og fremstår som lite annet enn en furry tech demo av unreal engine 5. Tror det en dag må bli skrevet en doktorgrad rundt denne massepsykosen som var Black Myth Wukong hypen. 

• Liker 7
Skrevet
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

En sosialkonservativ og politisk ukorrekt journalist som vet forskjellen på gode og dårlige spill vil ikke overleve lenge i de etablerte mediene.

Svært ironisk siden det gjerne er de sosialkonservative og "politisk ukorrekte" journalistene som dedikerer 99% av tiden og energien sin på politiske kjepphester om transperson NPCer og kulturdegenerasjon, og alle de andre journalistene som skriver om fuckings gameplay i stedet.

Kan vi slutte å late som om det er et overlapp mellom spilljournalistikk og disse online ragebait grifterne?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
1 hour ago, JornHansen said:

Hva synes anti-woke folket om at forfatteren av Witcher bøkene aldri har sagt at kvinner ikke kan bli Witchers? Har forfatteren blitt woke nå? Skal alle mannebarna i diskusjon.no slette Witcher 3 fra harddisken i protest?

Jeg er anti-woke, men jeg synes det er positivt at kvinner kan bli Witchers. Det gjør universet mer interessant og gir rom for flere spennende karakterer og historier. Om det passer inn og er godt skrevet, så heier jeg på det uansett kjønn. Hvorvidt forfatteren er "woke" eller ikke er irrelevant i denne sammenhengen.

Skrevet
RRhoads skrev (1 time siden):

Har du mye erfaring og kunnskap om videospillutvikling?

Jobbet med det før i et lokalt selskap. Vi holdt på med et 2D spill. Ikke noe grandiøst,
men jeg fikk brukt mine tekniske ferdigheter, og kommunikative evner som prosjektleder.
Etter jeg forlot selskapet, så fiklet jeg rundt med forskjellige motorer, og nå er jeg snart ferdig med 2 spill.
Men jeg er hovedsaklig komponist i dag, som forumet sikkert har fått med seg haha.

Jeg anbefaler boken The Ultimate Guide to Videogame Writing & Design (Flint Dille, John Zuur-Platten),
hvor jeg lærte meg spilldesign og dokumentering.

Skrevet (endret)

En artikkel om monopolisering av media, og hvordan senkapitalisme ødelegger spillpressen, og selvfølgelig kommer det en dogpile som selvfølgelig må trekke kulturkrig inn i dette. Førsteposten namedropper skamløst en reaksjonær grifter-konge og presenterer nevnte trollgrifter som en fanebærer av sannhet.

Og jeg ser flere her inne forsøker å etabere en konstruert sannhet om at denne reaksjonære infiseringen av spillmiljøet er "selve normalen". "VI er de ekte gamerne. Vi er de som opprettholder hele spillindustrien. Alt hviler og faller på oss. Ethvert bevis på at de andre, de uverdige og de ubegjærlige er en stor del av spillmålgruppa er falsk. De spiller sannsynligvis bare Candy Crush uansett". De jobber beinhardt med å overbevise folk om at dette er helt normalt, fordi de trenger at dette blir sett på som normalen. Fordi denne normaliseringen legitimerer deres verdenssyn.

Hvis du ser hvem som poster alt dette, og ser hva de poster på andre steder på Diskusjon.no, og ser hvor de står hen ang. menneskerettigheter som abort-rettigheter, trans-rettigheter, feminisme, innvandring, og andre temaer om likestilling, er det veldig lett å forstå denne iveren i å JosephGoebbles'e frem denne konstruerte sannheten om at kakkerlakk-kongen er spillmiljøets sanne profet.

Og du kan kontre med informasjon om at det har mer å gjøre med trenden hos Big Tech å servere internett på et sølvfat til høyreekstremister, simpelthen fordi det gir dem mer skattelette og mindre reguleringer mot å utnytte deres arbeidere, samt at de instiller algoritmene for å pushe frem mer høyreekstrem propaganda og div. ragebait, fordi det både gir plattformen inntekter og distraherer befolkningen til å se opp mot overklassen. De kommer bare til å benekte den informasjonen, eller bare ignorere den totalt.

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 4
Skrevet

Det er helt utrolig hvordan 100% av debatten om spill styres av sinte putinister. Ikke rart om både journalister og vanlige lesere forlater. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
JornHansen skrev (5 timer siden):

Hva synes anti-woke folket om at forfatteren av Witcher bøkene aldri har sagt at kvinner ikke kan bli Witchers? Har forfatteren blitt woke nå? Skal alle mannebarna i diskusjon.no slette Witcher 3 fra harddisken i protest?

Ingen bryr seg om hovedkarakteren er mann eller kvinne så lenge spillet er bra og man ikke føler at mye av hovedfokuset med spillet er hovedkarakteres identitet som kjønn, seksualitet, politisk ståsted etc.

Tomb Raider har for eksempel gjort det bra, selv om enkelte SJWs klager seg over at hun kan bli fremstilt for seksualiserende.

Ingen har heller problemer med The Witcher at serien introduserer en kvinnelig heks som hovedkarakter.

Det folk derimot kan ha problemer med, er om det blir gjort overdrevent mye fokus på at hun er kvinne, spesielt en sterk kvinne. Enkelte serier, filmer og spill har en tendens til å understreke at den kvinnelige rollen i deres produkt er en overdrevent viljesterk jente/kvinne, ofte fysisk sterk også, som kaster 150 kg menn veggimellom, selv om kvinner som oftest er mye svakere enn menn. Dette er et typisk "girl boss" fenomen, som bare er latterlig og slitsomt å se på. "Vi forstår det; hun er en kvinne og hun er sterk, når blir forresten historien og handlingen bra?"

Eller når en tradisjonelt maskulin rolle skal byttes ut med det motsatte bare for å score noen bille poeng blant SJWs. Det blir ofte ganske dårlige resultater. For eksempel The Incredible Hulk. Kommer det en kvinnelig James Bond, blir det også mest sannsynlig middelmådige greier, da fokuset ikke er en god kvinnelig spion, men et forsøk på å bytte kjønn for å understreke at også kvinner kan få dette til, heia likestilling! -.-

Når fokuset er på å lage noe bra: det blir ofte bra.

Når fokuset er å krysse av DEI punkt: det blir ofte dårlig.

Endret av FrihetensRegn
Skrevet (endret)
AtterEnBruker skrev (39 minutter siden):

En artikkel om monopolisering av media, og hvordan senkapitalisme ødelegger spillpressen, og selvfølgelig kommer det en dogpile som selvfølgelig må trekke kulturkrig inn i dette. Førsteposten namedropper skamløst en reaksjonær grifter-konge og presenterer nevnte trollgrifter som en fanebærer av sannhet.

Og jeg ser flere her inne forsøker å etabere en konstruert sannhet om at denne reaksjonære infiseringen av spillmiljøet er "selve normalen". "VI er de ekte gamerne. Vi er de som opprettholder hele spillindustrien. Alt hviler og faller på oss. Ethvert bevis på at de andre, de uverdige og de ubegjærlige er en stor del av spillmålgruppa er falsk. De spiller sannsynligvis bare Candy Crush uansett". De jobber beinhardt med å overbevise folk om at dette er helt normalt, fordi de trenger at dette blir sett på som normalen. Fordi denne normaliseringen legitimerer deres verdenssyn.

Hvis du ser hvem som poster alt dette, og ser hva de poster på andre steder på Diskusjon.no, og ser hvor de står hen ang. menneskerettigheter som abort-rettigheter, trans-rettigheter, feminisme, innvandring, og andre temaer om likestilling, er det veldig lett å forstå denne iveren i å JosephGoebbles'e frem denne konstruerte sannheten om at kakkerlakk-kongen er spillmiljøets sanne profet.

Og du kan kontre med informasjon om at det har mer å gjøre med trenden hos Big Tech å servere internett på et sølvfat til høyreekstremister, simpelthen fordi det gir dem mer skattelette og mindre reguleringer mot å utnytte deres arbeidere, samt at de instiller algoritmene for å pushe frem mer høyreekstrem propaganda og div. ragebait, fordi det både gir plattformen inntekter og distraherer befolkningen til å se opp mot overklassen. De kommer bare til å benekte den informasjonen, eller bare ignorere den totalt.

Det er dessverre mye penger involvert i å lage woke spill, for eksempel statsstøtte til spill som Dustborn, som ingen gidder å kjøpe om ikke man er veldig opptatt av politiske signaler og DEI.

Det er også enkelte mektige, mørke krefter som jobber bak scenen innenfra der målet er en sakte men sikker degenerering og splittelse i kultursamfunnet, der mye penger sprøytes inn i media som et effektivt verktøy for å forsøple unges sinn. Blackrock, Blackstone, Vanguard, Goldman Sachs, Capital Group Companies etc som ikke bare har et formål med å tjene penger, men å spre sine politiske budskap. Akkurat som Georg Soros som finansielt støtter Antifa og andre terrorgrupper.

Kan man ikke overbevise verden om at Marxismen er løsningen politisk og økonomisk, så sprer man det kulturelt.

Utenfra har man kinesiske selskaper som TikTok og Tencent som styres indirekte fra kommunistene i Beijing som gjør mye av det samme.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Skrevet
Gavekort skrev (8 timer siden):

Vi kan ikke kalle apekatter som driter i hånda si og kaster på tilskuere for legitim kritikk av dyrevelferd i dyrehager. At det finnes et saklig debattemne i dette har jeg aldri protestert mot. Jeg er bare pisslei av folk som bruker Asmongold og Grummz som autoritetsfigurer og som tror analyser av neser og overarmer i spilltrailere er noe som interesserer andre folk enn kjellertroll.

Det oser veldig arroganse og forakt for andres meninger av dette innlegget, med andre er det klassisk woke. Igjen, fra et forbrukerperspektiv kan en selvsagt velge selv hva en er opptatt av, om det så er estestikk på karakterer. Design er jo en kunst i seg selv som selvsagt skal kunne vurderes også. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Gavekort skrev (12 timer siden):

Det var ikke et argument. Det var et hjertesukk ovenfor den samme gjengen som gjør noe som skulle vært gøy (spill) til en gørrkjedelig politisk kjepphest.

Det er ikke vi som gjør det til en politisk kjepphest, men spillskapere og spilljournalister. Og når vi våger å svare eller ta det opp i det hele tatt så er det vi som får skylda.

• Liker 2
Skrevet

Alt blir ødelagt når det blir politisert. Og det har vært et problem i spillbransjen lenge. De aller fleste gamere ønsker en fantasiverden å rømme til. Der hører ikke politikk av noe slag hjemme; det er litt av poenget med en virtuell spillverden å rømme til.

Når spillanmeldelser fra anerkjente spillmagasiner legger mye vekt på politiske budskap, representasjon og mangfold, fremfor gameplay og underholdningsfaktor, så kommer det ganske naturlig at spillerne vender magasinene ryggen. 

Dataspill er ikke politikk. Politikk hører til i virkeligheten, og dataspill er til for å få en pause fra nettopp denne.

• Liker 6
Skrevet (endret)
Kajac skrev (14 minutter siden):

Alt blir ødelagt når det blir politisert. Og det har vært et problem i spillbransjen lenge. De aller fleste gamere ønsker en fantasiverden å rømme til. Der hører ikke politikk av noe slag hjemme; det er litt av poenget med en virtuell spillverden å rømme til.

Når spillanmeldelser fra anerkjente spillmagasiner legger mye vekt på politiske budskap, representasjon og mangfold, fremfor gameplay og underholdningsfaktor, så kommer det ganske naturlig at spillerne vender magasinene ryggen. 

Dataspill er ikke politikk. Politikk hører til i virkeligheten, og dataspill er til for å få en pause fra nettopp denne.

The Witcher , Mass Effect, Metal Gear, Bio Shock og cyberpunk bare for å nevne noen (det er mange manga mange flere) er videospill som har ganske tunge politiske intriger og aspekter ved seg som en fint kan dra paraleller til i den virkelige verden og som samtidig gjør spillene veldig mye bedre. Hele denne "Spill skal ikke være politiske" masingen er bare tull, det folk egentlig mener er at de ikke ønsker at spill skal inkludere politiske aspekter de selv ikke liker å måtte ta en stilling til og kanskje føler seg truffet av kritikken, om så dette er rasisme, innvanding, bryting av kjønnsroller eller andre politiske aspekter som treffer ett sårt punkt for enkelte. Så har denne anti Woke gruppen vokst frem som en konsekvens av at enkelte føler seg truffet av disse fortellingene og kritikken av den virkelige verden, og de liker det ikke.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 4
Skrevet
Zepticon skrev (8 timer siden):

dagens samfunn er det stor sjangs for at om man lever et normalt liv, så vil man ha flere "woke-karakterer" i sin omgangskrets Selv jeg som hvit introvert hetrofil mann på straks 40 med begrenset omgangskrets har minst 6 homofile som jeg snakker med ukentlig, folk med mørk hud snakker jeg med daglig, og jeg har kolleger som er trans. Så det er jo selvsagt at denne representasjonen skal finnes digitalt også. 

Tror du bommer her. Dette er ikke en normal hverdag for de fleste. Jeg har selv kolleger som er trans og flere venner fra sydlige strøk, men dette representerer ikke hverdagen til folk. I alle fall ikke i Norge, utenfor Oslo. 

Zepticon skrev (8 timer siden):

At Aloy kommer ut som homofil gjør meg null og niks.

Det tror jeg plager de færreste. Men det blir ei I en lang rekke med karakterer som skal gjøres homofile bare for representasjonens skyld, og det blir teit. 

Kajac skrev (29 minutter siden):

Det finnes jo flere typer spill. Masa eddwct uten noen betente tema eller politikk blir tamt. Det samme med star wars. Men vampire survivors eller pacman trenger ikke noe politikk. 

Evil-Duck skrev (17 minutter siden):

Så har denne anti Woke gruppen vokst frem som en konsekvens av at enkelte føler seg truffet av disse fortellingene og kritikken av den virkelige verden, og de liker det ikke.

Det tror jeg ikke. Mye av problemet er at du tar fra de alt se liker og gir de noe ingen bryr seg om. Målgruppen er ikke interessert. Man ser jo det på en del av floppene det siste året. 

• Liker 1
Skrevet
Poppmunn skrev (1 time siden):

Det er ikke vi som gjør det til en politisk kjepphest, men spillskapere og spilljournalister. Og når vi våger å svare eller ta det opp i det hele tatt så er det vi som får skylda.

Nei. Det heter politikk. Politiske kjepphester er når du snakker om surkål på julaften og onkelen din begynner å dreie det til innvandring fordi han har fått i seg mer enn ett glass akevitt.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
10 hours ago, Zepticon said:

Jeg prøver så godt jeg kan å holde meg unna skvipet fra AAA studioene som bare resirkulerer. Youtube klarer faktisk å pushe nyheter som Expedition 33 selv om jeg også ser veldig lite spillrelatert innhold.

AAA-spill styrer jeg unna. WoW Classic må være unntaket.

1-20 mann i en kjeller er min type spill. Quake III: Arena var 9 mann på kontor i 18 måneder. Super Metroid var et team på 15 folk i to og et halvt år. Den tida er forbi. I dag brukes det milliarder og 5-10 år på å få ut spill med spillbarhet som ikke ligner grisen. Det finnes selvsagt ett og annet indie-spill som glimrer, men ofte er det resirkulering av konsepter som har vært gjort bedre allerede.

Jeg sliter med DLC spøkelset. Alle vil ha mer penger.

image.png.d5a94647004799e98e6296570ae7d332.png

image.png.b5b15919cd475f81aa4ecd54690f5c14.png

Når man har kjøpt alt finner man selvsagt ut at det er en egen utgave for PS5 med eksklusive brett, så må man opp med lommeboka igjen.

Endret av BadCat
Skrevet
11 hours ago, Evil-Duck said:

The Witcher , Mass Effect, Metal Gear, Bio Shock og cyberpunk bare for å nevne noen (det er mange manga mange flere) er videospill som har ganske tunge politiske intriger og aspekter ved seg som en fint kan dra paraleller til i den virkelige verden og som samtidig gjør spillene veldig mye bedre. Hele denne "Spill skal ikke være politiske" masingen er bare tull, det folk egentlig mener er at de ikke ønsker at spill skal inkludere politiske aspekter de selv ikke liker å måtte ta en stilling til og kanskje føler seg truffet av kritikken, om så dette er rasisme, innvanding, bryting av kjønnsroller eller andre politiske aspekter som treffer ett sårt punkt for enkelte. Så har denne anti Woke gruppen vokst frem som en konsekvens av at enkelte føler seg truffet av disse fortellingene og kritikken av den virkelige verden, og de liker det ikke.

Nei, det folk reagerer negativt på, er når spill oppleves som preachy. For eksempel i Dragon Age: The Veilguard er det en scene hvor en karakter kommer ut som ikke-binær til sin skeptiske familie.

Men som spiller har du ingen reelle valg i dialogen, alle svaralternativene er støttende. Det virker som utviklerne bevisst har unngått å gi deg valgfrihet i frykt for kritikk.

• Liker 1
Skrevet
Kajac skrev (11 timer siden):

Dette er bare tull.
Dataspill og andre media ER politisert. De er et produkt av samfunnet vi lever i. Det er like gøy som når anti-woke og maga tyter om at man skal slutte å politisere feks Star Wars, der hele filmen er kritikk av USA (imperiet) og vi følger heltenes (vietcong) kamp mot undetrykkelsen. Er vanskelig å innse at man er bad-guy og ikke helten i alle filmer og spill altså.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...