Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Selge bil


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å selge min forrige bil. Jeg har ingen erfaring med å selge biler før. Jeg forventer ikke høyere pris på min forrige bil. Jeg trenger råd om hvordan jeg kan selge bilen.

Jeg kjøpte en ny bil forrige uke. Jeg kjøpte den nye bilen fra en annen by og kjørte tilbake til hjembyen min.

Jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal selge min forrige Mercedes Benz 2006 B-klasse som har lav km. Siste service og EU-kontroll ble utført i april 2024. Dette betyr at neste EU-kontroll vil være i april 2026, men det krever en årlig service nå. 

Videoannonse
Annonse

Høres ut som https://www.nettbil.no eller lignende tjeneste kan være riktig for deg.

Hovedmåter å selge på er

Selg privat, legg den ut på finn til rundt samme pris som sammenlignbare biler
Du er ansvarlig for reklamasjon, altså hvis kjøper kommer tilbake og klager

Sett den I kommisjon. Finn en bilforhandler i nærområdet ditt, og betal de for å selge bilen. Koster 10-30 tusen, da tar de
annonsering, visning av bilen etc. 
Du er ansvarlig for reklamasjon

Selg den til oppkjøper / nettbil.no
Du er ikke ansvarlig

 

  • Innsiktsfullt 1

Selger du privat direkte eller privat via forhandler, så sitter du med 2 års reklamasjonsrett mot ukjente feil på bilen. Mange kjøpere er pirkete på at mulig de mener du må rette opp i. Men det er måten du får mest penger for bilen.

Selger du til en oppkjøper, så slipper du alt det, men litt lavere pris.

Jeg hadde i dagens marked aldri solgt på en annen måte enn til en oppkjøper.

Å selge privat er ikke så farlig som mange vil ha det til. 

En må være ærlig med hva som eventuelt er feil med bilen. En 2006 modell må en påregne utgifter på. 

https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Eksempler på ting som utløser krav mot selger:

Selger har holdt tilbake opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet

Selger har gitt feil opplysninger og det antas å ha innvirket på kjøpet

Bilen er i dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst om pris, alder og kilometerstand. Har du kjøpt bilen hos privatperson må den være i vesentlig dårligere stand.

 

Dvs en kjøper kan ikke komme og klage på den minste ting. Det må være vesentlige mangler. Pass også på at kjøper prøvekjører bilen, for å se hvordan bilen er å kjøre.

Naturlegvis er det enklere å selge til en oppkjøper. Den jobben de gjør betyr mindre betalt for bilen. 

Endret av toralfb
  • Liker 1

Min fremgangsmåte:

Dra på finn og finn de billigste tilsvarende bilene til salgs, lag finn annonse med så mye info som gir mening og legg deg blandt de laveste i pris for tilsvarende biler. Forvent litt pruting og mas i fra folk som skal fikse annonsen din osv. Kanskje også noen rare bytte forespørsler etc. 

Men hold ut litt og plutselig kommer det ett bud som ikke svir for mye også selger du. Finn har også en tjeneste for enkelt bilbytte, betalte vell 2000 kroner sist jeg solgte bil, da trykker en seg bare igjennom og finn fikser alt med kontrakt og føre bil over etc. 

  • Liker 1

Jeg vil absolutt IKKE anbefale Nettbil. Da vi solgte vår Golf for noe år siden, var det bare rot:

  1. Alle SMSer med bud gikk i prioden til meg, inkludert de i andre auksjoner for andre biler. Dermed ble det umulig å holde øye med budgivingen på vår bil mens den pågikk.
  2. Vi har dermed heller ingen måte å sjekke om budene var slik Nettbil påstår at de var.
  3. Som kompensasjon for rotet tok Nettbil i følge dem selv ingen kommisjon på salget, men likeven fikk vi etter min mening nesten 100.000 kr mindre for bilen enn vi skulle.

Vi har ikke hatt bil siden, men jeg holder meg uansett unna Nettbil etter den opplevelsen.

bzzlink skrev (49 minutter siden):

Høres ut som https://www.nettbil.no eller lignende tjeneste kan være riktig for deg.

Hovedmåter å selge på er

Selg privat, legg den ut på finn til rundt samme pris som sammenlignbare biler
Du er ansvarlig for reklamasjon, altså hvis kjøper kommer tilbake og klager

Sett den I kommisjon. Finn en bilforhandler i nærområdet ditt, og betal de for å selge bilen. Koster 10-30 tusen, da tar de
annonsering, visning av bilen etc. 
Du er ansvarlig for reklamasjon

Selg den til oppkjøper / nettbil.no
Du er ikke ansvarlig

 

Hvis jeg selg bil på nettbil.no
Da jeg er ikke ansvarlig for reklamasjon.  

Aetius skrev (31 minutter siden):

Jeg vil absolutt IKKE anbefale Nettbil. Da vi solgte vår Golf for noe år siden, var det bare rot:

  1. Alle SMSer med bud gikk i prioden til meg, inkludert de i andre auksjoner for andre biler. Dermed ble det umulig å holde øye med budgivingen på vår bil mens den pågikk.
  2. Vi har dermed heller ingen måte å sjekke om budene var slik Nettbil påstår at de var.
  3. Som kompensasjon for rotet tok Nettbil i følge dem selv ingen kommisjon på salget, men likeven fikk vi etter min mening nesten 100.000 kr mindre for bilen enn vi skulle.

Vi har ikke hatt bil siden, men jeg holder meg uansett unna Nettbil etter den opplevelsen.

Du kunne uten kostnad ha sagt nei takk til salget. Noe du skulle ha gjort hvis du mener det var 100k under markedspris.

Så egentlig har du bare deg selv å skylde på.

  • Liker 2
1 hour ago, Jalla21 said:

Du kunne uten kostnad ha sagt nei takk til salget. Noe du skulle ha gjort hvis du mener det var 100k under markedspris.

Så egentlig har du bare deg selv å skylde på.

På papiret var det konas bil og hun som avgjorde, og hun ville bare bli kvitt den.

Og rotet fra Nettbils side var ikke noe MINDRE av at jeg kunne avsluttet salget der og da.

Endret av Aetius
peterjohn skrev (14 minutter siden):

Hvis jeg selg bil på nettbil.no
Da jeg er ikke ansvarlig for reklamasjon.  

En 2006-modell er såpass lite verdt at jeg mener det ikke er verdt prisen å bruke nettbil. Ja, det er enkelt men da kan du like gjerne levere den til vraking og få 3000 for den.

Jeg ville lagt den ut på finn (koster ~500 kr) og skrevet "selges som den er grunnet alder. Anbefaler å kjøper å undersøke bilen før bud/kjøp". Da fritar du deg praktisk talt for reklamasjonsansvar. Og du sitter igjen med nesten hele salgs-summen selv (minus ~500 til finn).

Les deg opp på andre annonser av samme modell og årstall. Bruk det som inspirasjon til din egen tekst, hvordan du skal ta bilder, antall bilder, hvordan du bør sette prisen osv. Husk at for høyt prisede biler som regel blir liggende lenge. Det er bakgrunnen for at mange av annonsene ligger der uke etter uke. Vil du bli garantert kvitt den raskt må du legge prisen lavere. Har du god tid, legg deg midt i prissjiktet og vær gnien på pruting.

toralfb skrev (1 time siden):

Å selge privat er ikke så farlig som mange vil ha det til. 

Det er riktig det, men ikke alle som kjøper bilene skjønner at det faktisk er en 2006 modell, og ting kan ryke pga alderen. Selger man til feil person, så får man mange krav om å fikse til og med bremseskiver og slitasje deler. 

Det er utallige slike tråder her på forumet, hvor folk spør om råd både den ene og andre veien rundt dette. Men man hører som regel kun om de negative. Men alltid greit å gjøre folk obs på dette, ikke alle som legger ut bilen sin for salg på Finn kjenner de reglene, og jeg tipper Finn opplyser om det, men ikke alle gidder å lese OG forstå.

  • Liker 2
AndersT2 skrev (1 time siden):

Selger du privat direkte eller privat via forhandler, så sitter du med 2 års reklamasjonsrett mot ukjente feil på bilen. Mange kjøpere er pirkete på at mulig de mener du må rette opp i. Men det er måten du får mest penger for bilen.

Selger du til en oppkjøper, så slipper du alt det, men litt lavere pris.

Jeg hadde i dagens marked aldri solgt på en annen måte enn til en oppkjøper.

2 år reklamasjonsrett er ikke det samme som 2 år garanti, bare vær ærlig på feil og mangler man vet om så går det nok bra.
Problemet er at mange ikke opplyser om ting som er galt.

  • Liker 1
freedomseeker skrev (3 minutter siden):

Problemet er at mange ikke opplyser om ting som er galt.

Tror ikke TS har noen forutsetninger for å opplyse om ting som er galt, som er problemet.
 

peterjohn skrev (2 timer siden):

Jeg ønsker å selge min forrige bil. Jeg har ingen erfaring med å selge biler før. Jeg forventer ikke høyere pris på min forrige bil. Jeg trenger råd om hvordan jeg kan selge bilen.

Jeg kjøpte en ny bil forrige uke. Jeg kjøpte den nye bilen fra en annen by og kjørte tilbake til hjembyen min.

Jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal selge min forrige Mercedes Benz 2006 B-klasse som har lav km. Siste service og EU-kontroll ble utført i april 2024. Dette betyr at neste EU-kontroll vil være i april 2026, men det krever en årlig service nå. 

Det du kan gjøre er å ta en kjøp/salgs test hos NAF der du får et papir på tilstand fra en uavhengig aktør. Da skal du være ganske greit sikret mot krav. Dette pluss at det er en 20 år gammel bil som koster 50k. Det er ting du kan skrive i salgsannonse og kontrakt som stort sett fritar deg fra alle slike krav.

Feks:
Kjøper plikter å gjøre seg kjent med typiske feil og mangler ved denne modellen. Dette kan være: AC kompressor, ledningsnett til batteri, oljeforbruk osv. Kjøper frasier seg retten til å reklmere på slike feil og mangler ihht kjøpsloven.

Bilen er 20 år gammel og kjørt 100k. Gitt bilens alder og pris frasier kjøper seg retten til reklamasjon ihht kjøpsloven.

Bilen selges som delebil.

Var det ikke noen nye regler nå som gjør at man ikke lengre kan fraskrive seg reklamasjonsretten? Eller gjaldt det kun forhandlere/profesjonelle?

Før Finn.no fikk spesifisert reklamasjonsretten litt mer nøye så var det mange som trodde at reklamasjonsrett betydde full garanti mot alle feil og mangler. Ble mye knot pga. det. Nå står det mer nøye beskrevet at man må regne med ting ut i fra alder og pris.

Og selger må ikke oppgi alle feil og mangler. Kun de hen/han/hun vet om.

Zepticon skrev (27 minutter siden):

Tror ikke TS har noen forutsetninger for å opplyse om ting som er galt, som er problemet.

Det har eigentleg ikkje så stor betydning, det viktige er at trådstarter gir dei opplysningane som trådstarter veit om bilen. Einaste tilfellet der lite bilkompetanse frå ein privat selgar er eit problem er dersom det dukker opp problem som kjøper "måtte" ha kjent til. Terskelen der er ganske høg og gjeld tilfeller der ein heilt vanleg bileigar måtte forstått at det var noko alvorleg gale med bilen.

Zepticon skrev (29 minutter siden):

Tror ikke TS har noen forutsetninger for å opplyse om ting som er galt, som er problemet.
 

Det du kan gjøre er å ta en kjøp/salgs test hos NAF der du får et papir på tilstand fra en uavhengig aktør. Da skal du være ganske greit sikret mot krav. Dette pluss at det er en 20 år gammel bil som koster 50k. Det er ting du kan skrive i salgsannonse og kontrakt som stort sett fritar deg fra alle slike krav.

Feks:
Kjøper plikter å gjøre seg kjent med typiske feil og mangler ved denne modellen. Dette kan være: AC kompressor, ledningsnett til batteri, oljeforbruk osv. Kjøper frasier seg retten til å reklmere på slike feil og mangler ihht kjøpsloven.

Bilen er 20 år gammel og kjørt 100k. Gitt bilens alder og pris frasier kjøper seg retten til reklamasjon ihht kjøpsloven.

Bilen selges som delebil.

Man trenger ikke skrive så utfyldig og skremmende for potensielle kjøpere. Det holder med

"selges som den er"

"ingen garanti eller reklamasjon på grunn av alder"

"kjøper må/oppfordres til å undersøke bilen"

"se tilstand på bilder"

Feil og mangler man kjenner til opplyser man om. Så tar man mange bilder, inkludert mange under, i alle hjulbuer, nærbilder av dekk, skader, slitasje innvendig, motorrom etc. Gjerne 50+ bilder så ikke kjøper kan komme og påstå at synlige skader er forsøkt holdt skjult.

1 hour ago, Simen1 said:

Jeg ville lagt den ut på finn (koster ~500 kr) og skrevet "selges som den er grunnet alder. Anbefaler å kjøper å undersøke bilen før bud/kjøp". Da fritar du deg praktisk talt for reklamasjonsansvar.

"Selges som den er" er ikke juridisk verdt noe lenger. En kan ikke lenger frita seg ansvar på den måten, etter lovendringen for et par år siden.

Endret av John-B
53 minutes ago, sedsberg said:

Var det ikke noen nye regler nå som gjør at man ikke lengre kan fraskrive seg reklamasjonsretten? Eller gjaldt det kun forhandlere/profesjonelle?

 

Det har aldri vært mulig å fraskrive seg en lovpålagt rettighet. 

Skal man selge en billig bil så kan skrive i kontrakten at den selges som reparasjonsobjekt pga alder og km. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...