Duncan Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai 17. mai, på med infanteriets gallauniform, finne fram litt champagne og så gå rundt i byen og nyte alt av hyggelige mennesker og vakre kvinner i bunad. Hva er det å ikke like med 17. mai ? 🙂 1
Simen1 Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai Duncan skrev (1 minutt siden): infanteriets gallauniform, finne fram litt champagne Uniform + alkohol, eller alkoholfri?
Duncan Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai Simen1 skrev (26 minutter siden): Uniform + alkohol, eller alkoholfri? Gallauniform er et festplagg, selvsagt skal det nytes litt alkohol.
Olsenhower Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai 17. mai var spennende da jeg var barn og ungdom, Lagde bomber av knall, brettet lappene og tvinnet de sammen stramt med tape rundt. 5-ruller, 8-ruller, 10-ruller, jo flere knall-lapper, jo større smell. Og en 60-rullers og en 90-rullers sprengte vekk et bed og takstein, så kunne være farlig. Vennene mine og jeg stod opp natt til 17.mai og gikk rundt i nabolagene og sprengte nevnte "bomber", så gikk det i barnetog, aktiviterer ved skolen, russetog (med biler og russ som gadd lage show) og til slutt folketog. Mamma og pappa var aldri noen som gjorde mye utav 17.mai, var alltid selskap hos besteforeldrene mine. Nå har jeg sønnen min 50%. Pappa liker best å være på hytta, kommer for å se på barnetoget. Onkler og tanter, søskenbarn og tremenninger er opptatt med sitt. Sønnen min blir ofte med moren til hennes slekt, så sitter jeg alene igjen. Ikke at det er synd på meg, føles bare litt vemodig der og da. Kaffe og kake, pyntet inngangsparti og terrasse med blomster og flagg, men bare meg. Ja, og TVen. 1
^fmj Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai Duncan skrev (2 timer siden): 17. mai, på med infanteriets gallauniform, finne fram litt champagne og så gå rundt i byen og nyte alt av hyggelige mennesker og vakre kvinner i bunad. Hva er det å ikke like med 17. mai ? 🙂 Syns du er på god vei i beskrivelsen.
PosteMonopolet Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai (endret) Mr.Duklain skrev (På 11.5.2025 den 15.39): Jeg er nok ikke slik som majoriteten i denne tråden, da jeg faktisk liker 17.mai med tog, penklær og hygge med venner. Det er nok favoritdagen min i året vil jeg tro, liker det mye bedre enn jul for det er mye mas, og ofte dårlig vær. Ja, det er fint at nasjonaldagen bare blir feiret en dag i året i motsetning til for eksempel jul og Pride som er hysterisk langvarig. Endret 14. mai av PosteMonopolet 2 1
PosteMonopolet Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai BadCat skrev (9 timer siden): Dagen bør avvikles snarest råd. Hvorfor? Ønsker du deg heller en EU-dag i stedet? 2
The Avatar Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai Har ingenting mot 17. mai, utover at det er ein dag som fort blir prega av stress fordi det ofte er eit tettpakka program som ofte medfører mykje forflytting for å gå opp. Typisk at ein starter med 17. mai frokost, deretter er det barnetog i sentrum, så til barneskulen for 17. mai program der, så tilbake til sentrum for folketog, så på samfunnshuset for taler og høgtideleg program, osv. Mitt største ankepunkt mot sjølve 17. mai feiringa er at det er ei hårfin balanse mellom det å feire tradisjonelt og ta vare på tradisjonar, og at det er mindre lystbetont å feire på veldig gamaldags måte. Sjølv om ein ofte seier at 17. mai er barnas dag så er det svært mykje av den høgtidelege feiringa som for meg framstår som veldig "gubbete" med til dømes allsang, ikkje berre av nasjonalsangen men også mange andre gamle songar som kun blir sunget på 17. mai. Eg tenker også at tida for lange 17. mai taler frå ordføraren, den tidlegare ordføraren, presten, formannen i velforeninga, klasseformannen i 7B, osv, osv er definitivt forbi. Alt som blir sagt i talen har du høyrt 1000 gongar før, og det er generelt svært kjedeleg å sitte der i stillheit for å gi litt høfleg applaus etter kvar taler. Eg synes også at det er noko veldig merkeleg med at alle skal ha på seg finstasen, og så skal ein bruke heile dagen på fysiske leikar og aktivitet med det medfører av både svette og slitasje på finstasen. Mykje av det som blir innført som nye tradisjonar blir kraftig kritisert, alt frå champagnefrokost og reserverte bord på restaurant, til kritikk for at ein våger å bruke solbriller til bunaden. Sidan tidlegare generasjonar har måtte lide i varm bunad på årets varmaste dag med ein papptallerken med rømmegrøt til middag, akkommodert med hornmusikk, så skal tydelegvis også framtidige generasjonar være nødt til å lide seg gjennom det samme. (Når bestemte ein forresten at at den tristaste fattigmannskosten rømmegrøt som skal serverast alle stadar på ein slik festdag?). 1
BadCat Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai (endret) 1 hour ago, PosteMonopolet said: Hvorfor? Ønsker du deg heller en EU-dag i stedet? Norge har blitt en vederstyggelighet etter mange år med vanstyre. Det har oppstått en diversjon fra hvordan tilstanden burde være. Det er for stor splittelse i befolkningen og for lite samhørighet til å feire en slik dag. Endret 14. mai av BadCat 1 1
Woff Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai BadCat skrev (2 timer siden): Det er for stor splittelse i befolkningen og for lite samhørighet til å feire en slik dag. Du har mye rett i det du sier, men tror du det blir BEDRE av å droppe å feire nasjonaldagen? Vi må nok heller endre på politikken som utføres i landet og få folk til å enes om et bedre land og en bedre styring enn det vi har nå. Men å fjerne en av de viktigste dagene for både små, store og oss som har levd her siden krigens dager! (Nei, jeg er vel ikke SÅ gammel selv om jeg har vært med på mye! 😄 Nei, la barn og voksne ha denne dagen i fred! Jeg gleder meg stort, men jeg har også MANGE grunner til det! Gleder meg stort til å se barnebarna gå i tog og høre eldstejenta spille i korpset! Hva mer kan man forvente? Fint vær får vi, jeg skal rense grillen og gjøre den klar da vi får besøk av våre tre barn og deres samboere samt nevnte barnebarn. Vi blir da i alle fall 10 personer som skal bespises og ha det bare herlig! 🎶😺😺🐕🍗🍔🍰🎂 1
obygda Skrevet 17. mai Forfatter Skrevet 17. mai Da er dagen kommet. Det vil si..den startet allerede 16 mai her med dugnad på skolen noen timer. Og nå fortsetter dugnaden med oppmøte på skolen kl 0800. Jeg ser frem til når dagen er over ved 1500 tiden. Da skal vi være ferdige. Som lite sosial anlagt og ikke oppegående helse blir dette en lang dag..men det blir trolig mitt siste i 17 mai tog jeg vil se live ever. Så da får jeg vel bare forsøke å ta dagen som den kommer. Glad vi har frihet i dette landet og en grunnlov som beskytter oss til en viss grad. Så om selve feiringen ikke faller i smak så er bakgrunnen i alle fall god. Gratulerer med dagen alle 1 2 1
Vokteren Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai BadCat skrev (På 14.5.2025 den 11.24): Norge har blitt en vederstyggelighet etter mange år med vanstyre. Det har oppstått en diversjon fra hvordan tilstanden burde være. Det er for stor splittelse i befolkningen og for lite samhørighet til å feire en slik dag. Både uenig og enig. Uenig i at Norge har blitt en vederstyggelighet. Enig i at utviklingen med større forskjeller, økende overnasjonalitet og egoisme/materialisme truer den norske «grunnmuren». Derfor er 17.mai viktigere enn på lenge. Gratulerer med dagen !
Simen1 Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai (endret) obygda skrev (1 time siden): Som lite sosial anlagt og ikke oppegående helse blir dette en lang dag..men det blir trolig mitt siste i 17 mai tog jeg vil se live ever. Så da får jeg vel bare forsøke å ta dagen som den kommer. Oi, er ikke du relativt ung siden du har barn i barneskolealder? Det hørtes uvanlig mørkt ut. Jeg håper prognosene snur så du får flere 17 mai med live tog. Gratulerer med dagen alle sammen! Endret 17. mai av Simen1 2
Woff Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai (endret) Jeg gratulerer alle sammen med en flott nasjonaldag, jeg har selvsagt sekundet over midnatt gratulert min kone med bryllupsdagen 17.mai, forlovelsesdagen 17.mai OG da vi ble sammen på 17.mai for 49 år siden! Nå er det barnetog først, se barnebarna gå i tog! Etterpå blir det mat og drikke her i Lillehammer! 🥰🍰😊 Endret 17. mai av Woff 1 2
Mr.M Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai Tussi skrev (På 11.5.2025 den 14.32): Samtidig er det jo en barnas dag er ikke det noe man har "oppfunnet" på et senere tidspunkt? 2
Woff Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai Barnetoget er ferdig og et par timer med lek og moro for barna er over for denne gang. Sitter nå igjen med inntrykk av VELDIG mange flotte jenter med langt pent hår og i bunad! Vi har en fantastisk tradisjon der som jenter og gutter viser på en aldeles herlig måte, selv om det nok kanskje var et litt for varmt plagg allerede! Da får jeg fyre opp grillen her. Ha en fortsatt HERLIG dag alle sammen! 1
leticia Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai obygda skrev (8 timer siden): Glad vi har frihet i dette landet og en grunnlov som beskytter oss til en viss grad. Så om selve feiringen ikke faller i smak så er bakgrunnen i alle fall god. Vi bør også ha frihet til å FEIRE dagen som vi vil. Har tilbrakt mesteparten av dagen på en holme vekk fra folk i kun bikinien, så har vært en flott 17.mai. tipper at neste 17.mai tilbringes i utlandet et sted 😃 3
Ryuuou Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai Ikke sett noe NRK eller tog eller noe enda. Bare noen norske flagg og facebook poster. Trenger ikke så mye på 17. Mai. Kankjse jeg skal skru på NRK.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå