Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kone skrev (1 minutt siden):

Kan ikke huske å ha ytret noe ønske om å diskutere med deg heller, så det går helt fint.

Likevel så siterte du meg....

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AMajor skrev (På 22.7.2025 den 10.37):

Viktigste saken(e) for meg er personlig økonomi og innvandring. Jeg kommer til å stemme enten Frp, Norgesdemokratene eller Generasjonspartiet. Siden NRK boikotter Sylvi Listhaug er det mulig jeg blir å stemme Norgesdemokratene fordi de vil legge ned NRK helt.

Tåpelig. NRK er en motvekt til klikkhorete kommersielle aktører. Norgesdemokratene er dessuten putinister og pro-russiske, og ønsker russisk diktatur i Norge. Støtter du landsforrædere? Hvorfor?

Sitat

Etter 4 år med Ap har vi fått den svakeste valutaen og høyeste rentenivået i Europa. 

Skyldes det AP sin politikk da? Er ikke rentene en konsekvens av at vi har inflasjon? Hva styrer inflasjonen?

For ordens skyld: Jeg stemmer ikke AP eller noen av klovnepartiene lenger til venstre.

Endret av Markiii
  • Liker 1
Skrevet (endret)
:utakt skrev (16 minutter siden):

Gyda Oddekalv gjør sitt for å skremme vekk eventuelle velgere fra Generasjonspartiet (?), hvertfall. Å bli kastet ut av debattstudio, den er spenstig.

https://www.nrk.no/video/9135f23d-6d07-4696-bbe6-16588dfe6969

Tja, jeg vet ikke jeg. Hadde aldri hørt om partiet før nå. De ser ut til å ha mange gode tanker, og støtter naturligvis Ukraina.

Men hva var det Oddekalv mente at den andre løy om egentlig? Hva kranglet de om? Det er jo ganske sentralt her om vedkommende faktisk satt og løy, for da er det helt innafor å bli litt mer pågående for å stoppe bullshittingen.

Endret av Markiii
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Markiii skrev (28 minutter siden):

Tja, jeg vet ikke jeg. Hadde aldri hørt om partiet før nå. De ser ut til å ha mange gode tanker, og støtter naturligvis Ukraina.

Men hva var det Oddekalv mente at den andre løy om egentlig? Hva kranglet de om? Det er jo ganske sentralt her om vedkommende faktisk satt og løy, for da er det helt innafor å bli litt mer pågående for å stoppe bullshittingen.

Et eller annet om vindmøller, jeg fikk ikke helt tak i det. Det ble så mye rop og skrik. 

Jeg tenker vi må tro bedre om de etablerte partiene enn at de kommer med åpenbare løgner. De vektlegger ting ulikt. Jeg kan være rykende uenig i hvordan noen politikere uttaler seg om saker, men de velger en annen vinkling og andre argumenter enn hva jeg selv mener er det vesentlige ved saken. Det er ikke dermed sagt løgn. 

Så hender det dessverre at det slurves med tall, at noen sier X prosent når fakta er Y. Slike feil kan man for så vidt kalle løgn, men jeg tror ikke det kommer fra en bevisst tanke om å mislede. Jeg tror heller det skyldes at man blir for snever i å finne argumenter for å underbygge sitt eget standpunkt, og vurderer ting feil. Media er som regel gode til å fange opp slike.

Endret av :utakt
  • Liker 2
Skrevet
Van Der Linde skrev (30 minutter siden):

En oppførsel Kurt ville vært stolt av. 

jepp hun er lik far sin

han ble vel kastet ut av Naturvernforbundet i sin tid

(ikke nødvendigvis et dårlig tegn, men de er "opprørske" av seg, mot det bestående/etablerte eller noe i den duren)

Skrevet (endret)
Markiii skrev (13 timer siden):

Ok, her er bilde av det GP sendte ut:

https://www.bt.no/politikk/i/GyVWL6/generasjonspartiet-sendte-falskt-varsel-om-vindturbiner

Fikk sett hele videoen fra NRK, og jeg vet ikke om jeg skal synes det var et bra stunt eller ikke, men må si meg enig i at GP-dama ikke kom så godt ut av dette.

GP-dama begynner først å krangle på det når MGP-dama sier de er motstandere av vindmøller i urørt natur. GP-dama mener MDG-dama lyver om dette. Og så fortsetter det bare en liten stund. Og når MDG-dama etter hvert sier at demokratiet i Norge fungerer ganske bra, men hun er enig med GP-dama i at det må flere folkeavstemninger til og at folk involverer seg mer i politiske beslutninger, så tenner GP-dama på alle plugger.

Hun virker ganske ute av kontroll.

Endret av Markiii
  • Liker 1
Skrevet
Markiii skrev (11 timer siden):

Skyldes det AP sin politikk da? Er ikke rentene en konsekvens av at vi har inflasjon? Hva styrer inflasjonen?

For ordens skyld: Jeg stemmer ikke AP eller noen av klovnepartiene lenger til venstre.

Tja, kan jo tenkes det har med den helt ukontrollerte veksten i offentlig sektor, lite kraftfull næringsliv som blir stadig mer avhengig av veksten i det offentlige.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Markiii skrev (12 timer siden):

Hadde aldri hørt om partiet før nå.

Jeg anbefaler alle å se valglistene for sitt valgdistrikt slik at dere vet hvilke partier dere kan stemme på.

Man blir ikke klok av å høre på den urettferdige valgkampen til media der dem diskriminerer med å gi minimal oppmerksomhet til mange av partiene.

https://www.valg.no/om-valg/valgdata/data/valglister-og-kandidater/stortingsvalget-2025/

Endret av PosteMonopolet
  • Liker 1
Skrevet
leticia skrev (På 31.7.2025 den 10.25):

På ingen måte. Se på kontantstøtten f.eks. Hvor mange menn benytter seg av den? De vil fjerne fedrekvoten (og gjemmer seg bak valgfrihet)  (hvem blir gående hjemme i permisjon da tror du? De vil redusere og helst fjerne abortmuligheter. (de fremmer f.eks jevnlig grunnlovsforslag som i praksis vil bety et totalforbud mot abort). Vil totalforby abort (man får ikke lest hele artikkelen uten abonnement, men får med seg det vesentlige). 

Som motvekt til KRF så er Frankrike det første landet som har tatt inn i sin grunnlov retten til abort. Frankrike er et eksempel til etterfølgelse hvis man er opptatt av frihet for enkeltindividet, ikke KRF. 

KRF gjemmer seg bak valgfrihet når det er snakk om at de ønsker å oppheve fedrekvoten, men de ønsker ikke å gi familier valgfrihet til å bestemme selv hvordan deres familiesammensetning skal se ut når de vil redusere, eller helst fjerne muligheten til abort. Som går direkte inn på familieplanleggingen til den enkelte kvinne / familie. Ikke stem KRF, stem heller på et annet parti på høyresiden hvis man er konservativ. KRF og andre religiøse partier må ikke få kommet seg over sperregrensa... 

Å oppheve fedrekvoten er et slag i ansiktet til fedre som ønsker å oppdra egne barn og ta ansvar. I en familesituasjon så vil alltid kvinnen sitt ønske gå foran mannens. Så vil kvinnen ta hele permisjonen..så blir det slik. Far har null sjans. Dette er i alle fall min erafring. Som far må man bare tilpasse seg mors ønsker.  Selv mhp lengden av permisjon så bestemmer kvinnen. Det går direkte ut over familiens økonomi også. Reglene er slik :

"

• 100 % foreldrepenger hvor det utbetales 100 % av inntekten din.
  • 80 % foreldrepenger hvor det utbetales 80 % av inntekten din, i en lengre periode enn 100 % foreldrepenger."

Mao kan man velge mellom en kort foreldrepermisjon med 100% lønn,eller lang med 80%. I vårt tilfelle ville det lønne seg at vi gikk for 100% og at hun så forlenget sin permisjon uten lønn..men som jeg da dekket og mer til ettersom min lønn var 5-6 ganger hennes. Men hun ville ikke høre på det rasjonelle økonomiske argumentet...og tok 80%. Noe vi da som familie tapte på økonomisk. Erfaringen min viser at det er klin umulig å nå frem med rasjonelle argument i visse settinger. Derfor må faren nesten beskyttes mhp rett til egen foreldrekvote. Ikke alle familier klarer å dele denne kvoten enkelt på en fornuftig og rettferdig måte.

Skrevet (endret)
On 5/2/2025 at 7:18 PM, Morromann said:

Hva som vil prege valgkampen blir vanskelig å spå men jeg vet nå hva JEG mener bør være viktig.

Viktigst selvfølgelig at det skal handle om politikk og ikke personer.

Ta tilbake statlig kontroll over energien som tilhører folket. MAKSPRIS på strøm, IKKE fastpris. Full stans i bygging av vindturbiner og umiddelbar start i utredning som ikke er byråkratisk trenering for utbygging av kjernekraft. Stans i elektrifisering av Melkøya. Kaste ut datasentrene til Google og TikTok. Full stans i statsstøtte til batterifabrikker. EUs fjerde energipakke reverseres.

Stortstilt gjennomgang av sløseri i offentlig sektor. Og med alvor denne gangen. Slik at man kan frigjøre både økonomiske og menneskelige ressurser til viktigere samfunnsoppgaver.

Satsing på jernbane og høyhastighetstog.

Om velferd - ha to tanker i hodet samtidig. Få ned sykefravær men samtidig beskytte eksisterende folketrygdordninger. Nedgang i uføretrygdede bør være et mål, men ikke også et middel slik Høyre og FRP til dels snakker om. Bedre oppfølging og forebygging av utenforskap som holder unge utenfor arbeidslivet. Reversering av høyere aldersgrense for alderspensjon; men heller gå motsatt vei og sette ned pensjonalderen til 64 eller 65 år.

Sterkere vern av naturen mot utbygging og ødeleggelse. Allemannsretten inn i Grunnloven.

Realistisk og mer bærekraftig innvandringspolitikk etter dansk mønster hvor man ikke har berøringsangst for å ta viktige diskusjoner. Smutthull som gjør asyl til et middel for permanent migrasjon og statsborgerksap fjernes. Permanent oppholdstillatelse kun i veldig få og spesielle tilfeller. Krav om plettfri vandel for statsborgerskap; som ellers blir et begrenset gode.

Fjerning av drakoniske og dystopiske lover for overvåking og spionasje på innbyggere som er snikinnført de siste 10 årene. Om politikerne mener Norge er et tillitssamfunn får de vise det i praksis. Ingen lovforslag om å sette folket i tvangsarbeide i tilfelle krig eller egendefinerte kriser.

Stanse kapitalflukten ut av Norge med mer gunstige ordninger for gründervirksomhet og endring av skatteregler som driver kapitalflukt.

Styrket forsvar av Norge men ikke på bekostning av velferdsordninger slik Erna har leflet med.

Yes! Stiller du som statdministerkandidat? Ift. offentlig sektor så må Oslo Kommune være verstingen. Eks alt av IT håndteres av private konsulentselskaper til konsulentpriser. Likevel har de like mange "IT" ansatte som de som drifter store kommuner selv, men i Oslo er oppgavene å fordele oppgaver til konsulenter og følge opp konsulenter.

Det er sikkert flere kommuner som gjør lingnende men eks.i Lillestrøm og Bærum gjør mindre, men likevel store IT avdelinger det tekniske selv.

Endret av Theo343
Skrevet

Det russisk-norske partiprosjektet FOR har satt i gang en ny desinformasjonskampanje i forkant av valget, finansiert med russiske penger fra Atle Berge. Her en faksimile fra en annonse i en avis:

GxlWI2CW4AA8n4Q?format=jpg&name=large

Det er ikke bare på området Russland og Ukraina at FORs kandidater har fullstendig sprø synspunkter:

FOR et koko-parti
https://www.minerva.no/fred-og-rettferdighet-konspirasjonsteorier-norsk-politikk/for-et-koko-parti/477914

NATO stjal Libyas gull, aliens befolket verden, Hitler rømte til Sør-Amerika med USAs hjelp, jøder og Illuminati styrer det meste. Her er noe av det ledende medlemmer i «fredspartiet» FOR har delt på SoMe.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror FOR kommer til å gjøre det veldig bra. De fremstår som "alternative" til MSM som folk flest, eller i det minste veldig mange, oppfatter som bare løgn og propaganda.

Skrevet

Grovkornet hetsing har dessverre blitt mer akseptabelt. Har vi lært av Trump mon tro ?

https://www.vg.no/nyheter/i/GyVzmx/har-noe-aa-si-at-erna-hetses

Men hvorfor har Erna plutselig blitt et offer i denne valgkampen ?

Kan det være fordi omdømmet fikk en alvorlig knekk etter håndteringen av Finnes-skandalen ?
Kan det være fordi valgkampen hennes er preget av desperasjon og sirkus fremfor tydelig politikk ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...