knopflerbruce Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni Simen1 skrev (14 timer siden): Interessant teori. Du mener altså at det har ingenting med bilmerket å gjøre - kun pris, motorytelse og aksellerasjon/fart versus traust "konebil". Si meg - hvorfor nevnes i det hele tatt bilmerke i den undersøkelsen? Burde de ikke heller gått for en skala fra "dyrt motormonster" til traust "konebil"? Hvorfor er et av Tesla-fansens største argumenter for Tesla, nettopp lav pris? Jeg ser ingen grunn til at folk som vil råkjøre skal velge spesielt Tesla, nei. I alle fall om ikke en Tesla har egenskaper ved selve bilen som langt overgår sine konkurrenter - f.eks. knyttet til hvordan bilen akselererer eller "handling". Statistikk viser mye rart, men det handler om å lese den riktig - og her overser man VELDIG mange ulike forklaringsmodeller bak tallene hvis poenget er at visse typer personer trekkes mot Tesla fordi Tesla. Eller Audi/BMW om så er. Det finnes åpenbart rimeligere (el)biler enn en Tesla, uansett modell. Lav pris, jawohl - men da innenfor sitt segment. Det er heller ingen med respekt for seg selv som driver business og ønsker fremstille seg som et alternativ som gir lite for pengene. Andre i tråden har trukket frem prisen på disse. I en absolutt kontekst er det jo svært lett å få en billigere bil enn en til en halv million, spesielt brukt. 2
Duriello Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Er det nå innafor å kjøpe Tesla, dersom du vet at hver solgte bil fra nå av øker Trump's irritasjon? 😁 2
knopflerbruce Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Jarmo skrev (3 timer siden): Vel? Vil dette der bli en realitet? Rett og slett en latterlig sammenligning. Det har null og niks å si om det blir en realitet, når det som er en realitet er at USAs totalt inkompetente president faktisk ønsker disse tingene. Det er ikke sånn at Trump stilles i noe bedre lys om han foreslår luftslott kontra noe reelt oppnåelig. Hvis Støre hadde snakket tilsvarende om å annektere Island eller Sverige, ville han måttet gå av. Men det er jo en grunn til at Støre ikke sier slike ting - nettopp at det vitner om total virkelighetsfjernhet å i det hele tatt tenke tanken. Langt mindre være så idiot at man ytrer det offentlig. 2 1
knopflerbruce Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Duriello skrev (9 minutter siden): Er det nå innafor å kjøpe Tesla, dersom du vet at hver solgte bil fra nå av øker Trump's irritasjon? 😁 Nå sa vel appelsinen også at Musk kunne sitte "så lenge han ønsket", så dette snur så snart El Senilo har glemt det han sa for et par uker siden og snur på femøringen igjen. 2
Wheeljack Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni 7 hours ago, Neptun1 said: Det som er skammelig er å kjøpe Kina-bil. Som for eksempel Polestar og Volvo? Begge er eid av et kinesisk selskap.
Neptun1 Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Wheeljack skrev (10 timer siden): Som for eksempel Polestar og Volvo? Begge er eid av et kinesisk selskap. Ja. 2
Neptun1 Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni obygda skrev (13 timer siden): Som sagt før - hva historien viser betyr egentlig ikke noe her. Vi må se hva som skjer nå - hva Trump gjør nå. Historien betyr ingenting.. 4 mnd med Trump (som har invadert hvem?) betyr mer. "Kloke" ord. Dessverre har du med deg alle mediene i denne betraktningen - og alle enkle personer. 1
Simen1 Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni (endret) knopflerbruce skrev (13 timer siden): Jeg ser ingen grunn til at folk som vil råkjøre skal velge spesielt Tesla, nei. I alle fall om ikke en Tesla har egenskaper ved selve bilen som langt overgår sine konkurrenter - f.eks. knyttet til hvordan bilen akselererer eller "handling". Statistikk viser mye rart, men det handler om å lese den riktig - og her overser man VELDIG mange ulike forklaringsmodeller bak tallene hvis poenget er at visse typer personer trekkes mot Tesla fordi Tesla. Eller Audi/BMW om så er. Det finnes åpenbart rimeligere (el)biler enn en Tesla, uansett modell. Lav pris, jawohl - men da innenfor sitt segment. Det er heller ingen med respekt for seg selv som driver business og ønsker fremstille seg som et alternativ som gir lite for pengene. Andre i tråden har trukket frem prisen på disse. I en absolutt kontekst er det jo svært lett å få en billigere bil enn en til en halv million, spesielt brukt. Interessant uthevelse. Synes du fortsatt at statistikken er morsom? og at den sier ikke noe annet enn at dem med dyrere biler med kraftig motor og ditto akselerasjon/fart oftere kjører for fort enn dem som har en traust "konebil"? Kan det være at du har låst seg litt fast i én forklaringsmodell og nettopp overser veldig mange andre? Endret 8. juni av Simen1
knopflerbruce Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Simen1 skrev (1 time siden): Interessant uthevelse. Synes du fortsatt at statistikken er morsom? og at den sier ikke noe annet enn at dem med dyrere biler med kraftig motor og ditto akselerasjon/fart oftere kjører for fort enn dem som har en traust "konebil"? Kan det være at du har låst seg litt fast i én forklaringsmodell og nettopp overser veldig mange andre? Statistikken er definitivt morsom, ja. Den er i alle fall ikke spesielt givende når man begynner å vandre ut i nana-land med spekulasjoner om årsakssammenhengen. Korrelasjon og kausalitet er tross alt to ulike ting, og når forklaringsmodellen er helt UFO eller ikke-eksisterende er det ikke mye å bite i. Jeg har ikke låst meg fast i noe som helst, jeg bare slår fast at du og andre ikke har fremmet noen logikk som tilsier at det faktisk er en kausal sammenheng her. Kombinasjonen "merket tilbyr god akselerasjon og god føreropplevelse" og "fristende for folk som vil tråkke gassen i bunn" er derimot en logisk holdbar modell som underbygger statistikken, især når vi også ser at merker som generelt tilbyr biler med svake motorer er underrepresentert. Du kan ikke ro deg unna at en som liker å kjøre fort neppe velger en knøttliten bil med 60 hestekrefter. Også morsomt at du anklager meg for å være låst til en modell, når du ikke fremmer en eneste plausibel modell i det hele tatt og bare leser statistikken og konkluderer tankeløst ut fra den. 1 1
kremt Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni 7 minutes ago, knopflerbruce said: Du kan ikke ro deg unna at en som liker å kjøre fort neppe velger en knøttliten bil med 60 hestekrefter. Du legitimerer lovbrudd fra folk som liker å sette seg selv og andre i fare ved å bryte regler langs vegen. Er dette greit? Bilkjøring samt å ferdes langs vegen innebærer en viss risiko til enhver tid. Den blir ikke lavere av aggressive kjørere som skal vise seg frem og at de er "tøffest". 3
Simen1 Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni knopflerbruce skrev (1 minutt siden): Den er i alle fall ikke spesielt givende når man begynner å vandre ut i nana-land med spekulasjoner om årsakssammenhengen. Det kan jeg si meg enig i. Jeg finner derimot noe mer morsomt enn statistikken. Nemlig det at jeg presenterte en statistikk uten å spekulere i årsakssammenhenger. Men du gikk hardt ut og sablet ned alle andre forklaringsmodeller enn din egen. Så hvem er egentlig i nana-land her? 5
Markiii Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni (endret) PosteMonopolet skrev (På 7.6.2025 den 21.23): Nei, så ille er det heldigvis ikke. Han er for eksempel veldig tydelig på at han ønsker å få slutt på krigene, og han vil det beste for USA. Dessverre er han ikke noe dyktig president. Trump elsker krig. Han har allerede bedrevet krigføring mange steder rundt i verden, for eksempel mot Yemen, og ingen er ivrigere med å støtte Israels krigføring enn Trump. I sin forrige presidentperiode var han også en ekstrem krigshauk, og han bombet utallige land, støttet folkemord, og prøvde å gjennomføre voldelig statskupp i Venezuela. Men når det gjelder akkurat Russland, så legger han seg på rygg og logrer som en liten valp, merkelig nok. Da fører han en politikk som gjør at Russland blir oppildnet til å starte flere kriger. Trump = krig. Endret 17. juni av Markiii 3 2
Populært innlegg oophus Skrevet 10. juni Populært innlegg Skrevet 10. juni Salvesen. skrev (På 7.6.2025 den 22.20): Personlig tror jeg det har med penger å gjøre, samt personligheten såklart. Begge to har nok penger til å kjøpe hva pokker de måtte ønske seg. Så hva er neste? Jo ting en ikke kan kjøpe, makt over mennesker. Eller, til en grad kan det kjøpes men ikke på samme måte. Dog valgte Trump å starte å påvirke Elon direkte i det siste. Og da endte det som det måtte, Elon stikker og vender 180 grader over natten 😛 Det er jo bare ett gedigent komi show med svært uheldige utfall såklart. Men klarer en å se vekk i fra det en liten stund blir det utrolig komisk. Litt som når jeg er i barnehagen og henter mini. Tøys. Elon har vært klar over hva Trump har ønsket hele veien fra første krone i sin milliard støtte. "Drill-drill-drill". Hva Elon ønsket var tilgang til DOGE. 6 4
Salvesen. Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni oophus skrev (41 minutter siden): Tøys. Elon har vært klar over hva Trump har ønsket hele veien fra første krone i sin milliard støtte. "Drill-drill-drill". Hva Elon ønsket var tilgang til DOGE. Jeg er ikke uenig i det, men han har nok penger og jeg tror de begge er mest ute etter makt en ikke nødvendigvis kam kjøpe
oophus Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni Salvesen. skrev (33 minutter siden): Jeg er ikke uenig i det, men han har nok penger og jeg tror de begge er mest ute etter makt en ikke nødvendigvis kam kjøpe Pengene og makten hadde mest sannsynligvis forsvunnet om alle etterforskningene hadde fått gått sin fulle gang. Elon Musk har aldri vært enig i Donald Trump, eller særlig fan av fyren, men han så sitt snitt sammen med Donald Trump i å utnytte hverandre. 1
Salvesen. Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Ser ikke ut som bil kjøpere verden over har særlig skam. Y blir nok toppselgeren verden over for 3 år på rad 2
DrAlban3000 Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Salvesen. skrev (2 minutter siden): Ser ikke ut som bil kjøpere verden over har særlig skam. Y blir nok toppselgeren verden over for 3 år på rad Om du hadde fortalt meg at Wuling HongGuang Mini EV er verdens 6. mest solgte bil hadde jeg nok rynket på pannen. Denne listen hadde jeg klart akkurat 2/20. 3
Duriello Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Salvesen. skrev (41 minutter siden): Ser ikke ut som bil kjøpere verden over har særlig skam. Y blir nok toppselgeren verden over for 3 år på rad Meget flott at det ikke er noen kilde, navn på siden, eller noe som helst slik at dette faktisk kan dobbeltsjekkes. 😅 6 1
Salvesen. Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Duriello skrev (2 timer siden): Meget flott at det ikke er noen kilde, navn på siden, eller noe som helst slik at dette faktisk kan dobbeltsjekkes. 😅 Mener det var fra en cleantechnica artikkel, jeg kom over bildet på en av Facebook sidene og lastet det bare ned så har ikke linken og finner ikke igjen posten:/ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå