Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror det var en eller annen som refererte til en undersøkelse om kriminalitet hvor Sverige etc havnet ganske høyt opp.

Det var altså ikke en særlig seriøs undersøkelse, men intervjuer a la Gallup om hvordan folk følte kriminaliteten i landet var.

Skal en se på faktiske tall kan man ta antall masseskytinger etc.

Legg merke til at det er ganske mange utilsiktede skytinger - hele 1436 i 2024 og det er nedadgående under Biden (næmen... må være feil... Biden's administrasjon gjorde jo alt feil iflg Trump... (ironisk ment))

Men uanset kun 6-7 % av alle drap er relatert til tiltenkt bruk av våpen; Eget forsvar

https://www.gunviolencearchive.org/

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
skaftetryne32 skrev (7 timer siden):

Påstanden var at ingen godtar at store mengder drepes, men det er jo åpenbart de som godtar akkurat det, det er de som mener det er en akseptabel pris å betale, så påstanden din stemmer ikke.

Det forutsetter at disse folk tror færre våpen fører til færre drap

urgent. Polling released Tuesday evening showed that 64% of Americans think that homes are safer with a gun

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
jjkoggan skrev (1 time siden):

urgent. Polling released Tuesday evening showed that 64% of Americans think that homes are safer with a gun

Det kan ikke være riktig. Linken din viser en side som ble publisert for over to år siden, og det er heller ingen resultater post-2023.

Uansett er det et godt eksempel på hvor forskjellige folk i USA er fra oss her i Norge. De er oppflasket med et helt annet nivå av vold og at "våpen gjør oss tryggere", mens vi er langt mindre voldelige i utgangspunktet og ikke ser på våpen som en nødvendighet for "personlig forsvar". Her i Norge er våpen-eiere stort sett enten jegere eller konkurranse-skyttere.

Skrevet

Alle kjente ulovlige handlinger Trump har begått i 2025 fra han ble innsatt som president frem til desember.
Det er godt kjent at Trump hverken bryr seg om loven eller grunnloven i USA.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Nei påstanden din er den samme, dette forandrer ikke på noe som helst. 

Man godtar ikke at flere skal drepes hvis man tror det fører til færre drap. 

I denne tilfelle så godtar man at færre skal drepes 

jeg tror ikke noen godtar/aksepterer at flere skal drepes, alle vil at ingen uskyldige drepes. Forskjellen er at noen godtar strengere våpenlover fordi de mener det fører til færre drap og andre godtar mindre strenge våpenlover fordi de mener det fører til færre drap 

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Skrevet
SilverShaded skrev (1 time siden):

Det kan ikke være riktig. Linken din viser en side som ble publisert for over to år siden, og det er heller ingen resultater post-2023.

Uansett er det et godt eksempel på hvor forskjellige folk i USA er fra oss her i Norge. De er oppflasket med et helt annet nivå av vold og at "våpen gjør oss tryggere", mens vi er langt mindre voldelige i utgangspunktet og ikke ser på våpen som en nødvendighet for "personlig forsvar". Her i Norge er våpen-eiere stort sett enten jegere eller konkurranse-skyttere.

Det har å gjøre med tillit til hverandre , noe som små historiske homogene samfunn greier lettere enn store samlinger av folk fra hele verden.  Det gjelder også tillit til staten. Kan man stole på staten til å beskytte meg eller må jeg gjøre det selv?  Hvis jeg hjelper naboen skal han sløse bort pengene mine eller ?  Hvis jeg betaler mer skatt kan jeg stole på staten til å hjelpe andre eller bare dem selv?

Når det finnes lite tillit til hverandre og staten så kan det føre til ganske forskjellige meninger om løsninger til problemer 

• Liker 1
Skrevet
Mbappe09 skrev (4 minutter siden):

Når selv denne dama reagerer, da er det ille 

Det innlegget der fra Trump var regelrett pinlig.  Men alt skal jo handle om han

• Liker 2
Skrevet
50 minutes ago, Tussi said:

Det innlegget der fra Trump var regelrett pinlig.  Men alt skal jo handle om han

Hadde blitt forundra om Trump reagerte annleis. Trump er nett som ein elefant når det kommer til di som har omtalt Trump negativt, så Trump kjører nok på med meir Trump når muligheten byr seg. 

• Liker 2
Skrevet
Maabren skrev (7 minutter siden):

Hadde blitt forundra om Trump reagerte annleis. Trump er nett som ein elefant når det kommer til di som har omtalt Trump negativt, så Trump kjører nok på med meir Trump når muligheten byr seg. 

Åhh..Trump er en fjompenisse...sånn..det føles bedre å få det ut....

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mbappe09 skrev (2 timer siden):

Når selv denne dama reagerer, da er det ille 

Kan også sitere White Stripes-vokkis som nylig uttalte seg.

https://www.rollingstone.com/music/music-news/jack-white-slams-donald-trump-reaction-rob-reiner-death-1235484285/

Ikke at jeg er så fan av White Stripes, men jeg foretrekker dem fremfor MTG. Med mindre hun har lagt fra seg det hierarkiske, teokratiske tankesettet?

Hennes post var, isolert sett, legitim.

• Liker 1
Skrevet
Maabren skrev (1 time siden):

Typisk onkel Donald å bortforklare overlagte drap og i tillegg lage politikk av det….

Disgusting…..

Skrevet (endret)

Bush tok det jo med et smil da. Men disse feigingene sender andre for å bli drept på fronten mens de sitter trygge i sine hjem og trykker penger.

Endret av Boing_80
Skrevet

Uthevingen er gjort av meg, dog en fordel å bli avvist, før man reiser, vs. kostnad & tid, visa er heller ingen garanti for å komme inn, men det er mange grunner til å boycotte landet:   

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kontroll-av-sociala-medier-for-usa-resenarer-kan-bli-verklighet

...

Att det inte är självklart att få komma in i USA är något den norske grävande journalisten Amund Trellevik fått erfara. Han valdes ut och bjöds in av det amerikanska utrikesdepartementet för att delta i ett IVLP-program (International Visitor Leadership Program). Efter urval och intervjuer uppmanades han att söka visum.

...

Men processen dröjde och efter en tid stod det klart att han inte skulle få något visum och någon förklaring varför fick han inte.

– Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att det här är kopplat till min journalistiska verksamhet. Mina sociala medier innehåller mest fotbollsmatcher och bilder på familjen, säger han.

Et søk  på navnet gav meg:

Amund Trellevik (39), journalist i gravenettverket Investigate Europe. Bakgrunn fra blant annet NRK Finnmark, Nordlys, Aftenposten og High North News. Leder av journalistnettverket Barents Press Norge. Styremedlem i Norsk PEN.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, obygda said:

Åhh..Trump er en fjompenisse...sånn..det føles bedre å få det ut....

Er ikkje greit å føle seg ille berørt av det Trump lirer av seg, kan bli opp til 3 tunge år å slite seg gjennom...

Skrevet
Vokteren skrev (2 timer siden):

Typisk onkel Donald å bortforklare overlagte drap og i tillegg lage politikk av det….

Disgusting…..

Trump viser sitt sanne selvopptatte annsikt.

Skrevet

«En veldig trist ting skjedde i går kveld i Hollywood. Rob Reiner, en plaget og strevende, men en gang svært talentfull filmregissør og komediestjerne, har gått bort, sammen med sin kone, Michele – angivelig på grunn av sinnet han fikk fram i andre gjennom sin enorme, urokkelige og uhelbredelige lidelse av en tankelammende sykdom kjent som Trump Derangement Syndrome», skrev han.

https://www.vg.no/rampelys/i/7plkAv/trump-faar-refs-etter-rob-reiner-kommentar

Herregud! Jeg er sjokkert jeg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...