Føniks Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) skaftetryne32 skrev (46 minutter siden): Det er vel ting som tyder på at kjærlighet til trump gjør det samme, blind for det åpenbare, fyren er ikke helt ved sine fulle fem, det er åpenbart. At kjærlighet for Trump kan føre til blindhet for det åpenbare på den siden er jeg helt enig i. Men du mister meg med påstanden av at Trump ikke er ved sine fulle fem. Trump er ikke "gal" slik du antyder med det. Men jeg er ikke en som støtter Trump i alt han gjør, og jeg kan gjerne kritisere sider ved Trump og hans administrasjon. Atib Azzad skrev (45 minutter siden): Jeg forstår ikke dette argumentet. Vi har da gjennom historien sett at veldig mange mennesker kan ta ufornuftige valg samtidig, det er ikke noen iboende rasjonell trygghet i at mange gjør det samme. Mange Chilenere støttet Pinochet, til tross for at han ble kuppet inn og erstattet en folkevalgt president, til tross for at han innførte dødsskvadroner, fengslet og torturerte angivelige politiske meningsmotstandere (etterhvert begynte han tilogmed å forfølge folk som støttet kuppet), opphevet grunnloven, gjorde seg selv til diktator, tok kontrollerte media & presse, ødela universitetene, og innførte generelt drakonisk sensur. Nå har vi ikke tall på hvor mange som stemte på ham, siden han ble innført gjennom kupp, men selv om han førte landet inn i kaos (gitt at kaos er at sivilsamfunnet slutter å eksistere slik man kjenner det, grunnloven ikke lenger legges til grunn, og demokratiet avskaffes, og tankefrihet straffes), var det likevel folk som mente han reddet landet fra kaos, kaoset av folkevalgte demokratiske ledere, med respekt for grunnloven. Dersom 3,12 millioner Chilenere støttet Pinochet, ville jeg likevel ikke argumentert utifra at Pinochet må ha vært en flott fyr, for 3,12 millioner Chilenere, kan jo ikke ta feil. Historien vår viser oss hele tiden at store antall mennesker kan være misinformert samtidig, handle i frykt, handle ut av egoisme, handle i sinne, uten at deres interesser eller fremtid blir ivaretatt. (Hvis du er nysgjerrig på hvordan noe slikt kunne skje i USA, anbefaler jeg å begynne med boken manufacturing consent) Jeg forstår ikke hvordan man legger frem antallet som stemte på Trump som om det er noe bevis for Trumps aktverdighet, at antallet har noe å si for den demokratiske prosessen er åpenbart, men de iboende egenskapene slutter der. Det virker ekstra absurd, når du er så villig til å avskrive venstresiden, hvem vet hvor stort antall som utgjør venstresiden, hvis de er så-og-så mange så burde det vel i henhold til logikken du foreslår, falle på sin egen urimelighet å gi dem skylden for noe som helst, de er jo så mange, et så stort antall kan ikke være det du sier, et så stort antall kan ikke ha blitt-sånn-og-sånn.. Joda, mange kan ta feil, det er alltid en mulighet. Det er tross alt hva det demokratiske systemet handler om. At ulike syn skal møte hverandre i åpen diskurs. Men hvis vi åpner for at høyresiden kan ta feil, må vi vel også være åpne for at venstresiden kan det? For ellers blir argumentet asymmetrisk. Skal påstanden "mange kan ta feil" ha holdepunkter, må den gjelde begge parter. Jeg opplever dessverre at mange av dem som er sterkt mot Trump ikke er villige til å reflektere over eget ståsted. Når du videre sammenligner Trump-velgere med støttespillere av Pinochet mener jeg du ikke følger dine egne oppfordringer i innlegget. Pinochet var en diktator som kom til makten ved kupp. Han avskaffet demokratiet og drev med tortur. Trump kom til makten via et demokratisk valg, og selv om man kan diskutere autoritære tendenser, er ikke handlingene i samme kategori. Dette virker derfor som en ensidig og overdrevet vurdering av høyresidens feil. De samme overdrevne og absurde sammenligningen mangler på venstresiden, som jo viser tydelig ditt ståsted. Jeg har ikke lagt frem antallet som stemte på Trump som et bevis for hans aktverdighet. Det var et demokratisk valg (med svakheter på begge sider) som endte med at Trump ble valgt av et flertall. Innlegget du siterte var et svar for å få frem noe av de samme poengene du tar opp her. En bruker som fullstendig avskriver høyresiden, og bruker sterke og generaliserende merkelapper på alle de som stemte på Trump uten videre refleksjon. Jeg kritiserer venstresiden for hva jeg mener er kritikkverdig, men jeg avskriver ikke venstresiden. Jeg kan si meg mye enig med den amerikanske venstresiden. Jeg er ikke så polarisert som enkelte andre her. Om du ønsker å kritisere dem som avskriver en politisk side, så har du svart på feil innlegg. Endret 8 timer siden av Føniks 2
LuxFerre Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) 1 hour ago, Føniks said: Det er en liten minoritet "eksperter" (aktivister) som spekulerer. Ingen av dem møter de strenge retningslinjene fastsatt at det store flertallet av psykologer og psykiatere rundt utredning av psykiske lidelser, og blir derfor både uetisk og uprofesjonelt, og holder ikke som dokumentasjon slik du ønsker. Jeg støtter meg på den samme logikken som APA gjør, en organisasjon du ignorerer fullstendig i diskusjonen her. Hatet ditt for Trump har gjort deg blind for sunn fornuft. Hva med alle de som var fra høyere siden og Republikanere som jobbet med Trump i hans første regjering. Det er påfallende mange av dem 24 stykker som har gått ut og advart mot Trump. Trump og MAGA har kaldt dem forrådere og Trump har gått ut mot enkelte av dem og sagt at de burde henrettes. Så det viser også at det er farlig å gå ut mot Trump som gjør det at mange ikke tør å gjøre det. Trump er en mann som er veldig opptatt av hevn for den minste ting. Trump Floats the Idea of Executing Joint Chiefs Chairman Milley Trump talked about executing people in multiple meetings, says former WH official Her er Allen Frances en psykiater som var enig med deg i 2017, men nå mener han Trump er en Malignant Nasserist. By Allen FrancesSept. 6, 2017: I helped write the manual for diagnosing mental illness. Donald Trump doesn’t meet the criteria Allen Frances @AllenFrancesMD · Aug 26, 2024: Given Trump's malignant narcissism/chronic law breaking, its likely he'll incite violence after losing #2024election. But better his outbursts are as outlaw- rather than as dictator commanding powers of the state Endret 8 timer siden av LuxFerre 3 2
Atib Azzad Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) 16 minutes ago, Føniks said: Joda, mange kan ta feil, det er alltid en mulighet. Det er tross alt hva det demokratiske systemet handler om. At ulike syn skal møte hverandre i åpen diskurs. Men hvis vi åpner for at høyresiden kan ta feil, må vi vel også være åpne for at venstresiden kan det? For ellers blir argumentet asymmetrisk. Skal påstanden "mange kan ta feil" ha holdepunkter, må den gjelde begge parter. Jeg opplever dessverre at mange av dem som er sterkt mot Trump ikke er villige til å reflektere over eget ståsted. Når du videre sammenligner Trump-velgere med støttespillere av Pinochet mener jeg du ikke følger dine egne oppfordringer i innlegget. Pinochet var en diktator som kom til makten ved kupp. Han avskaffet demokratiet og drev med tortur. Trump kom til makten via et demokratisk valg, og selv om man kan diskutere autoritære tendenser, er ikke handlingene i samme kategori. Dette virker derfor som en ensidig og overdrevet vurdering av høyresidens feil. De samme overdrevne og absurde sammenligningen mangler på venstresiden, som jo viser tydelig ditt ståsted. Det er ikke en sammenligning av Trump-velgere og de som støttet Pinichet, det er et eksempel på at et stort antall mennesker ikke nødvendigvis har noe å fare med, bare gjennom sitt antall. Jeg nevner flere ganger at Pinochet kuppet makten, det burde fortalt deg at jeg annerkjenner forskjellene og ikke gjør en sammenligning som sådan, jeg trekker frem et nokså vilkårlig valgt eksempel på at store folkemengder i seg selv, ikke er noe bevis på at menneskene i mengden handler i sin beste interesse. Jeg har ikke gått inn på noen høyreside mot venstreside. Det jeg kritiserer, er dette utsagnet: Quote 77,3 millioner amerikanere stemte på Trump, ingen av dem fornuftige altså. Det er ikke dårlig, hadde bare de 77,3 millioner amerikanerne vært like fornuftige som deg! Og egentlig ikke ditt utsagn spesifikt, du er ikke den eneste som har pekt på antallet som om det i seg selv skulle negere en kritikk. Med det sagt, frykter jeg at det kan bli flere likheter mellom Pinichet og Trump etterhvert som dette utspiller seg, mannen har jo allerede vist kupp-ambisjoner, heve seg over grunnlovs-ambisjoner, fengsling av politiske motstandere, sensur av bøker, henrettelser uten rettegang, osv. Endret 8 timer siden av Atib Azzad 2
skaftetryne32 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Føniks skrev (29 minutter siden): At kjærlighet for Trump kan føre til blindhet for det åpenbare på den siden er jeg helt enig i. Men du mister meg med påstanden av at Trump ikke er ved sine fulle fem. Trump er ikke "gal" slik du antyder med det. Det gjør jeg nok, vi kan ikke alle være enige, men like sikkert som man ikke kan dele ut diagnoser, så kan man heller ikke dele ut noen friskmelding, fyren er åpenbart ikke egnet til å være en statsleder for noen som helst, mer enn det er det ikke verdt å si om dette oransje trollet. 6
Fatninja Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 2 hours ago, skaftetryne32 said: Det gjør jeg nok, vi kan ikke alle være enige, men like sikkert som man ikke kan dele ut diagnoser, så kan man heller ikke dele ut noen friskmelding, fyren er åpenbart ikke egnet til å være en statsleder for noen som helst, mer enn det er det ikke verdt å si om dette oransje trollet. Men folk som ikke klarer å se forskjell på mann og kvinne er egnet som statsledere? 3
Duriello Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Fatninja skrev (44 minutter siden): Men folk som ikke klarer å se forskjell på mann og kvinne er egnet som statsledere? Rød sild? 😁 2
RookieNO Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden DukeRichelieu skrev (9 timer siden): Er dere veldig tette begge to? Hvor i all verden har jeg skrevet at det er negativt at vi har PFU? Tror poenget gikk helt over hodet deres. Det er jo helt utrolig å lese hva dere lirer av dere. Herregud. Jeg er tett? Men du skriver jo at EN sak som er tatt opp i PFU dermed beviser at hele medianorge er venstrevridd?!? Altså, jeg skal absolutt åpne opp for at jeg ikke forstår alt her i verden, men jeg sliter å henge med i resonnementene dine. Det er mental gymnastikk som hører hjemme på Cirque du Soleil... Hvis USA hadde hatt et fungerende PFU; hvordan hadde det sett ut der borte da? Mediene i USA er stort sett eid av moguler som har sin helt egen agenda og siden de ikke har noe etisk organ, trenger de heller ikke stå til ansvar for noe som helst. Så er det liten tvil om at journalister stort sett er venstrevridde, men redaktører er beviselig vridd mot høyre, og hvem er det som til syvende og sist bestemmer i et redaktørstyrt medie? 2
Fatninja Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 1 hour ago, Duriello said: Rød sild? 😁 Tja. Jeg vet ikke om det er helt rød sild, når voksne mennesker, som Joe Biden og Kamala Harris enten bokstavlig talt er dummere enn hunder, som klarer å se forskjell på han hunder og hunn hunder, eller er hjernevaskede maoistlignende aktivister. Mao mente for fullt alvor at kjernefamilien var en "social construct" og presset igjennom drakoniske reformer på bakgrunn av dette. 2
AtterEnBruker Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Donald sjøl klarer jo ikke å se forskjell på mann og kvinne... https://www.tv2.no/sport/reagerer-helt-absurd/17149786 Og bare for å unngå evt. "misforståelser", ja, Imane er en kvinne, og jeg har ingen planer om å oppmuntre ideen om at hun ikke er det. Og bare for å ha klargjort dette igjen; å sutre over at det finnes transkvinner i kvinnesport er både patetisk og bortkastet tid. La vitenskapen og medisinsk forskning ta seg av den slags. 2 2
DukeRichelieu Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden RookieNO skrev (1 time siden): Jeg er tett? Men du skriver jo at EN sak som er tatt opp i PFU dermed beviser at hele medianorge er venstrevridd?!? Altså, jeg skal absolutt åpne opp for at jeg ikke forstår alt her i verden, men jeg sliter å henge med i resonnementene dine. Det er mental gymnastikk som hører hjemme på Cirque du Soleil... Slutt med stråmannsargumentasjon. Om du sliter med å henge med er det kanskje best å holde deg på sidelinjen? Du misforstår jo det meste jeg skriver. Frem med teskjeen: Jeg skrev ikke at den saken beviser at all presse i Norge er venstrevridd - noe jeg heller aldri har sagt. Det var et svar til en bruker som etterspurte bevis på norsk presses mangler (hans ord). Jeg har ikke tid til å skrive lange avhandlinger her. Det finnes langt flere konkrete eksempler som kan trekkes frem, men dere får leve i troen på at NRK og norske hovedstrømsmedier gir dere en nøytral og objektiv fremstilling av det som skjer i verden. Sitat Hvis USA hadde hatt et fungerende PFU; hvordan hadde det sett ut der borte da? Mediene i USA er stort sett eid av moguler som har sin helt egen agenda og siden de ikke har noe etisk organ, trenger de heller ikke stå til ansvar for noe som helst. Vi er for lengst ferdig med USA. Nå snakker vi om norske medier som du og kameraten din mener er helt fantastiske. At du og den andre brukeren leser posten min som at jeg er negativ til PFU sier jo sitt. 1
Fatninja Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 21 minutes ago, AtterEnBruker said: Donald sjøl klarer jo ikke å se forskjell på mann og kvinne... https://www.tv2.no/sport/reagerer-helt-absurd/17149786 Og bare for å unngå evt. "misforståelser", ja, Imane er en kvinne, og jeg har ingen planer om å oppmuntre ideen om at hun ikke er det. Og bare for å ha klargjort dette igjen; å sutre over at det finnes transkvinner i kvinnesport er både patetisk og bortkastet tid. La vitenskapen og medisinsk forskning ta seg av den slags. Du diskvalifiserer deg selv ved å vise at du ikke klarer å se forskjell på menn og kvinner heller, så ha en fin dag. Trans"kvinner" kan godt konkurrere i OL, men da bør de stille opp i paraolympics. Om du er mentalt forstyrret og tror du er et annet kjønn enn det biologien skulle tilsi, så er du handikappet. 1 3
Duriello Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Fatninja skrev (39 minutter siden): Tja. Jeg vet ikke om det er helt rød sild, når voksne mennesker, som Joe Biden og Kamala Harris enten bokstavlig talt er dummere enn hunder, som klarer å se forskjell på han hunder og hunn hunder, eller er hjernevaskede maoistlignende aktivister. Mao mente for fullt alvor at kjernefamilien var en "social construct" og presset igjennom drakoniske reformer på bakgrunn av dette. Hva har noe av dette med at Trump er en oransje psykopat å gjøre? 🤷 4
Fatninja Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 7 minutes ago, Duriello said: Hva har noe av dette med at Trump er en oransje psykopat å gjøre? 🤷 Det handler om at demokratene må ta seg sammen og bli mer realitetsorienterte. Han kan være så psykopat han bare vil, men hvis han ikke har en opposisjon som holdet høy kvalitet, så kommer han til å sitte med makten. 1
Duriello Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Fatninja skrev (1 minutt siden): Det handler om at demokratene må ta seg sammen og bli mer realitetsorienterte. Han kan være så psykopat han bare vil, men hvis han ikke har en opposisjon som holdet høy kvalitet, så kommer han til å sitte med makten. Er enig her, håper virkelig at demokratene, OG republikanerne, kan finne noen verdige kandidater til neste valg. 🙄 1 1
Fatninja Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 1 minute ago, Duriello said: Er enig her, håper virkelig at demokratene, OG republikanerne, kan finne noen verdige kandidater til neste valg. 🙄 WORD!
Satan666 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Er Trump faktisk en helt? Han alene ordnet fred i Gaza. Det er vel mer enn noen annen har utført? 1
Jotun Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Det er en imponerende konklusjon dagen etter at en avtale ble signer. Det har jo aldri skjedd før i regionen...... 1
LuxFerre Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) 1 hour ago, AtterEnBruker said: Donald sjøl klarer jo ikke å se forskjell på mann og kvinne... https://www.tv2.no/sport/reagerer-helt-absurd/17149786 Og bare for å unngå evt. "misforståelser", ja, Imane er en kvinne, og jeg har ingen planer om å oppmuntre ideen om at hun ikke er det. Og bare for å ha klargjort dette igjen; å sutre over at det finnes transkvinner i kvinnesport er både patetisk og bortkastet tid. La vitenskapen og medisinsk forskning ta seg av den slags. Ja Imane er en kvinne derfor alle har rett til å velge sitt eget kjønn, men det er ikke mulig å velge biologisk kjønn. Biologisk er hun en intersex mann med XY kromosomer og har gått igjennom mannlig pubertet som Caster Semenya. De har fungerende innvendige testikler som gjør at de kan bli far med medisinsk hjelp. I OL i Rio ble alle tre medaljene på 800m kvinner tatt av intersex biologiske menn selv om de er 1 en av 48000. Det er bra å kjempe for sinne rettigheter men når man tråkker på andre sine rettigheter skaper det hat og splittelse. Vitenskapen sier at biologiske menn i kvinne sport er dypt urettferdig mot kvinner og direkte farlig i kampsport. USA har blitt splittet av Woke og MAGA for begge grupper har prioritert sitt eget syn uten å tenke på andre. Jeg mener at Woke i USA har drevet spesielt unge menn mot Trump uten at de forstår hvor farlig han er. Hvis det forsatt er et demokrati i USA om 3,5 år håper jeg kandidater på begge sider prøver å forene befolkningen. Først da tror jeg at splittelsen langsomt kan repareres men jeg er redd for at dette aldri vil hende. Endret 1 time siden av LuxFerre 1
jallajall Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Ingen re-opening med det første tydeligvis. Endret 1 time siden av jallajall
Cyrio Skrevet 52 minutter siden Skrevet 52 minutter siden jallajall skrev (44 minutter siden): Ingen re-opening med det første tydeligvis. Ohhhh, om det er dette som er kravene håper jeg republikanerne faktisk står på sitt for en gangs skyld. Hadde vært sykt fett å lese i historiebøkene om at demokratene ofra alle offentlige ansatte for det opplegget som skisseres der. Blir vel i så fall dårlige fremtidsutsikter for fremtidige valg fra deres side. 🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå