Gå til innhold

Hamse Ali er siktet for falsk forklaring etter påstått rasistisk vold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
30 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Strukturell rasisme i Norge? Et land der byen går i fakkeltog for en mørk mann som tryna i fylla, og samler inn masse penger til han?

På tide å innse at rasisme er svært sjelden blant nordmenn. Om du vil arbeide mot strukturell rasisme i Norge, ta for deg jøde/Israel-hat blant innvandrere, politikere og media, det er der skoen trykker mest.

Rasisme forutsetter at man tror på at menneskeheten deles inn i raser, noe som har vært motbevist vitenskapelig såpass lenge at de fleste bør ha fått det med seg.

Fremmedfrykt er ei greie, men det betyr ikke at disse er utagerende mot det fremmede og kommet i strid med norsk lovverk. Det er ytterst få som utagerer og det er innenfor å ha ei mening. 

Det er et stort problem at mye flagges som rasisme den tid de fleste ikke utagerer og har rett til å ha ei mening om at Norge er først og fremst for etterkommere av de som har bygd landet.

Innvandring er blitt såpass strengt regulert nå at det ikke er så mye å gjøre sak ut av. Så kan noen si at det kom vel mange menn vs. kvinner fra Syria i 2015 og at det er tilsynelatende mange enslige menn i stridsdyktig alder blant de ukrainere som kom til Norge senere år. 

Vi lever ikke i en perfekt verden, men vi som nasjon prøver å gjøre noe ut av det vi har.

Endret av BadCat
Jeg slettet det overflødige ordet "er"og la inn étt punktum..
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ratleto skrev (6 timer siden):

Hvis alt som skal til er "falske minner" og min forklaring om jeg ble truet av en med pistol, så kan jeg jo si at jeg ble truet til å kjøre i fylla.

Og da blir jeg jo ikke straffet for fyllekjøring. Jeg ble jo truet til det. Også skadet jeg hodet mitt, sånn at ingen kan si at det IKKE var en pistolmann der som truet meg - for det er jo mitt falske minne - som man jo må tro på. Og i alle fall om jeg er mørkhudet!

Du kan si at du ble truet av en med pistol, men du må også sannsynliggjøre at det faktisk har skjedd, det holder ikke å sannsynliggjøre at du tror det skjedde. 

Hamse er siktet for å oppgi falsk forklaring, ikke for å ha fyllekjørt med løpehul.
Forsvaret har klart å sannsynliggjøre at det er mulig å faktisk oppgi falsk forklaring som man selv tror er riktig pga falske minner, dersom man har fått hodeskade og/eller er full samtidig. 

Hadde han vært anmeldt for fyllekjøring med løpehjul, og dette kunne bevises at har skjedd, så ville ikke et forsvar av falske minner der han sier han ble banket opp ha hjulpet. 

Skrevet
Ratleto skrev (6 timer siden):

Hvis alt som skal til er "falske minner" og min forklaring om jeg ble truet av en med pistol, så kan jeg jo si at jeg ble truet til å kjøre i fylla.

Og da blir jeg jo ikke straffet for fyllekjøring. Jeg ble jo truet til det. Også skadet jeg hodet mitt, sånn at ingen kan si at det IKKE var en pistolmann der som truet meg - for det er jo mitt falske minne - som man jo må tro på. Og i alle fall om jeg er mørkhudet!

Synes de sammenligningene folk prøver seg på her er noe tynn.

En mere sammenlignbar situasjon er jo å være blackoutdrita for så å forklare noe til politiet som ikke har skjedd.

Eller være psykotisk og anmelde en vrangforestilling.

Lovbruddet er altså falsk anmeldelse/forklaring.

Jeg vet ikke hvor mange som blir dømt/fulgt opp pågrunn av slik adferd. Det spesielle her er kanskje mere oppmerksomheten det fikk i ettertid.

Om det er å kjøre sparkesykkel i fylla som folk ønsker å se Hamse dømt for, så oppsto jo den informasjonen senere i etterforskningen. Og jeg tipper en sånn sak ville blitt henlagt i 99/100 ganger, så lenge man ikke tar personen i akten.

Skrevet
VifteKopp skrev (På 21.10.2025 den 16.05):

Rasisme er en styggedom som fremdeles eksisterer og det er bra at folk engasjerer seg, men samtidig er det lov å utvise litt kritisk sans når man hører historier som dette.

Altså: en farget mann går gjennom en park i sentrum av Bergen, en liberal og flerkulturell by, og der blir han uprovosert banket opp av seks hvite menn som roper "negerfaen" og "ha deg ut av landet". 

Det høres ut som en dårlig scene fra et billig 80-tallsdrama. 

Så synd at scenen passer som hånd i hanske til det norske samfunnet. Antirasistene spretter opp for den minste ting. Og det følger automatisk strenge straffer og store pengesummer. For mennesker som kommer fra fattige tilbakestående samfunn må det være som å plukke penger på gata å komme til et så naivt samfunn som det norske. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
jjkoggan skrev (18 timer siden):

Vet du hudfargen til maleren? 

Neida, men det gjorde vi jo ikke på mobben som angrep Hamse heller.
Nå viser det seg at de har gått i fakkeltog i solidaritet grunnet en fortauskant.

Og her er litt av poenget mitt:

En mørk blir (muligens) angrepet: Oioioi, super-rasisme, Norge er et forferdelig rasistisk land, frem med faklene!
Kirke blir påmalt teksten "Drep Nordmenn!": iKkE fOrHaSt DeG!1 

Er jo litt ironisk at man krever nøyaktig 0 bevis for førstnevnte, og veldig mye bevis for sistnevnte. 
I grunn det som gjør at "anti-rasistene" i praksis ødelegger sin egen sak for alle utenfor deres eget lille ekkokammer

Endret av Cyrio
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Handler nok om at dette angrepet (som trolig ikke skjedde, men som ingen visste da) føyde seg inn i rekken av saker om rasisme og vold i Norge. Folk er opptatt av dette i Norge. 22. juli og de andre terrorangrepene har påvirket samfunnet vårt, og gjort folks toleranse for hatmotivert retorikk og vold lavere. Ryggmargsrefleksen er å stå opp mot det og vise at dette finner vi oss ikke i. Nordmenn flest (ikke alle dessverre) anser slikt som mer enn "bare" rasisme og vold, men et angrep på våre verdier og alt vi ønsker å stå for.

Endret av Snikpellik
Skrevet
Snikpellik skrev (23 minutter siden):

føyde seg inn i rekken av saker om rasisme og vold i Norge

Neste naturlig spørsmål da er jo: hvor mange andre saker er det også som har vært blåst opp/ikke reelle. 

Dette er jo problemet når man fritar enkelte sakskategorier for beviskrav før man får denne ryggmargsrefleksen. 

Litt slik som SOS rasisme som blant annet jukset på seg medlemmer f. Eks. 

Tanken er jo god, men de fører jo til at denne ryggmarksrefleksen du snakker om forsvinner etterhvert fordi flere og flere ser at det er mye juks/oppspinn. 

Dumt men sant 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...