Gå til innhold

Marius Borg Høiby og vold

Gargantua

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
WiiBoy skrev (19 minutter siden):

Jeg vet ikke helt hvem som har anmeld hva, men hva er relevansen? Hvorfor spiller det none rolle om det er staten/politiet eller "ofrene" som har anmeldt? 

Fordi det at politiet anmelder ham er et tegn på at de ikke gir ham særbehandling. Vi får se.

Endret av frohmage
Skrevet
frohmage skrev (13 minutter siden):

Hvordan har andre i tilsvarende saker blitt behandlet?

Julio koppseng hadde også 16 ofre, og satt 3 år i varetekt, fikk forvaring.

Jeg tenker marius burde få det samme.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
romulv skrev (1 minutt siden):

Julio koppseng hadde også 16 ofre, og satt 3 år i varetekt, fikk forvaring.

Jeg tenker marius burde få det samme.

Du kan ikke sammenligne den totalt psykopatiske oppførselen til Julio Koppseng med Marius Høiby.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Du kan ikke sammenligne den totalt psykopatiske oppførselen til Julio Koppseng med Marius Høiby.

Har ikke Marius Borg Høiby totalt psykopatisk oppførsel? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
romulv skrev (Akkurat nå):

Har ikke Marius Borg Høiby totalt psykopatisk oppførsel? 

På langt nær i samme skala som Julio Koppseng. Da har du bare virkelig ikke satt deg inn i den saken.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
frohmage skrev (33 minutter siden):

Hvordan har andre i tilsvarende saker blitt behandlet?

Eg tenker at saka mot Julio Kopseng er relativt samanliknbar. Julio var kjent fra både NRK og TV2 mellom anna som deltakar i Norske Talenter. Nokon superkjendis var han nok ikkje men han var nok å rekne som C-kjendis. Han vart dømt som serievoldtektsmann.
Så vidt eg kan huske så satt Julio Kopseng fleire veker i varetekt for kvar ny voldtektsanmeldelse som kom mot han.

Xiphac skrev (14 minutter siden):

Det blir interessant å se på straffeutmålingen når den tid kommer. Fyren er jo totalt ute av kontroll.

Det blir også ein slags syretest på straffenivået i framtidige voldtektssaker, og då særleg fest og sovevoldtekter som det her gjelder.
Eg er spent på i kor stor grad retten kjem til å støtte seg på lovens bokstav, eller om dei kjem til å rekne det som formildande for Marius at 3 av 4 voldtekter skjedde i etterkant av frivillig samleie, og at det blir brukt som grunnlag for å idele mildare straff.

• Liker 3
Skrevet
35 minutes ago, The Avatar said:

Eg er spent på i kor stor grad retten kjem til å støtte seg på lovens bokstav, eller om dei kjem til å rekne det som formildande for Marius at 3 av 4 voldtekter skjedde i etterkant av frivillig samleie, og at det blir brukt som grunnlag for å idele mildare straff.

Jeg tipper han får en symbolsk straff. Slipper garantert å sone noe som helst i fengsel. 

Skrevet
The Avatar skrev (4 timer siden):

Eg tenker at saka mot Julio Kopseng er relativt samanliknbar.

Jeg er enig med @Nimrad i at det absolutt ikke er sammenliknbart. Julio Kopseng bedrev overfallsvoldtekter. Det ser ut som at Marius har gjort mye jævlig, men ikke i samme liga som han.

• Liker 2
Skrevet

Jeg spår at rettssaken i januar blir en stygg affære hvor forsvaret kommer til å fremstille de fornærmede jentene nærmest som løsaktige horer. Jenter som helt frivillig har oppsøkt et kokainbefengt partymiljø med et attraktivt, kongelig midtpunkt som de mer enn gjerne har hatt grensesprengende sex med.
Dette som et brutalt svar på alle forhåndsdømmende mediaoppslagene av tiltalte.

Hvis forsvaret får gehør for dette og MBH mot formodning blir frifunnet, henger monarkiet i Norge i en tynn tråd.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Vokteren skrev (25 minutter siden):

... fremstille de fornærmede jentene nærmest som løsaktige horer.

Det var da voldsomt! Nei, håper ikke det skjer. Tror ikke det skjer. 

At det vil bli poengtert (flere ganger) at kvinnene allerede var i seksuell relasjon til MBH, og at voldtektene som har funnet sted, var helt uten samleie, har jeg mer tro på at forsvarerne hans ønsker å få frem..? Sånn hvis jeg må spekulere, altså. 

Egentlig er ikke veldig viktig for meg å spekulere i hva aktor eller forsvarer måtte bruke av argumentasjon. Det kommer for en dag, veldig snart, uansett. 🍿 Bare å vente å se, så har vi fasiten snart! 

EDIT: noen juridisk frifinnelse har jeg ingen tro på. Alt for mange håndfaste bevis som taler i mot. 

Endret av qualbeen
  • Liker 2
Skrevet
1 hour ago, qualbeen said:

At det vil bli poengtert (flere ganger) at kvinnene allerede var i seksuell relasjon til MBH, og at voldtektene som har funnet sted, var helt uten samleie, har jeg mer tro på at forsvarerne hans ønsker å få frem..? Sånn hvis jeg må spekulere, altså. 

Egentlig er ikke veldig viktig for meg å spekulere i hva aktor eller forsvarer måtte bruke av argumentasjon. Det kommer for en dag, veldig snart, uansett. 🍿 Bare å vente å se, så har vi fasiten snart! 

EDIT: noen juridisk frifinnelse har jeg ingen tro på. Alt for mange håndfaste bevis som taler i mot. 

Linni Meister er vel en av dem og hun sier de var bare venner mener jeg men men kan være noe hun sier, kan og være fuckings good friends.

Skrevet
The Avatar skrev (På 27.6.2025 den 15.37):

I gruppevoldtektssaka i Bergen så fikk dei dømte ein strafferabatt på 10% for å ha blitt hengt ut i sosiale media. Det som blir spennande å sjå er om uthengig i redaksjonsstyrte media vil vektast på same måte i straffeutmålinga.

Det kan vel ikke helt sammenlignes. I saken i Bergen så var personene ikke offentlig kjent fra før slik som MBH er. 

• Liker 2
Skrevet
leticia skrev (4 timer siden):

Det kan vel ikke helt sammenlignes. I saken i Bergen så var personene ikke offentlig kjent fra før slik som MBH er. 

Kjente personer bør få straffeskjerpelse - altså ikke en rabatt - men et påslag på straffen.En straff skal virke avskrekkende slik at andre personer ikke skal begå den - jo høyere kjendis status en person her - jo mer skjerpende bør straffen være nettopp fordi den skal virke avskrekkende. Dessuten vet jo en kjent person at egen adferd vil kunne innvirke på andre personers adferd - derfor bør de gå foran som et forbilde. Gjør man det stikk motsatte så skal det selvfølgelig straffes hardere.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
obygda skrev (18 minutter siden):

Kjente personer bør få straffeskjerpelse - altså ikke en rabatt - men et påslag på straffen.En straff skal virke avskrekkende slik at andre personer ikke skal begå den - jo høyere kjendis status en person her - jo mer skjerpende bør straffen være nettopp fordi den skal virke avskrekkende. Dessuten vet jo en kjent person at egen adferd vil kunne innvirke på andre personers adferd - derfor bør de gå foran som et forbilde. Gjør man det stikk motsatte så skal det selvfølgelig straffes hardere.

For noe tull. De skal ikke få spesialbehandling i noen retning og behandles som hvilken som helst annen person. De får en ekstra påkjenning uansett ved et enormt medietrykk som kjendis.

• Liker 3
Skrevet
DrAlban3000 skrev (16 timer siden):

https://www.tv2.no/nyheter/mann-29-domt-for-voldtekt-av-sovende-kvinne/13568458/

Han her fikk to år og ni måneder for en sovevoldtekt, krenkende adferd og bilder.

Bør ikke Marius da få en hardere straff enn dette?

Helt klart.

Men overgrepene har hovedsaklig begynt som frivillig sex, noe som er formildende i seg selv.
I tillegg kommer en massiv pressedekning.
Tipper rundt 5 år og økonomisk erstatning.

Skrevet
qualbeen skrev (8 timer siden):

Forsvaret vil nok ikke bruke begrepet «løsaktig hore», men essensen blir likevel den samme.
Frivillig sex i et kokainbefengt partymiljø, som man selv har oppsøkt, styrker ikke akkurat jentenes troverdighet og omdømme. Dette vil forsvaret bruke for alt det er verdt.

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...