Gå til innhold

Er fiber-bredbånd en flopp? Trådløst bredbånd er nå billigere

Anbefalte innlegg

Skrevet
On 6/16/2025 at 3:30 PM, Salvesen. said:

joda, det er "best"/bedre, men verdt dobbel pris? For meg absolutt ikke, men nå har jeg gratis altibox via leie så bruker såklart det. Neste hus blir inkludert i felles kostnader så kommer igjen til å bruke det men kommer aktivt til å gå inn for å fjerne det i felleskostnadene. 

Det er jo mange varianter av tilknytning der ute, avhengig av hvordan du bor. Og man får stort sett det man betaler for, og ingenting er gratis. Men fiber har vært fremtiden de siste 15 år. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kjell Olaf Winther skrev (2 minutter siden):

Det er jo mange varianter av tilknytning der ute, avhengig av hvordan du bor. Og man får stort sett det man betaler for, og ingenting er gratis. Men fiber har vært fremtiden de siste 15 år. 

Nå var det ikke det jeg spurte om, men om verdien en får av fiber og om den er verdt en dobbel kostand. Jeg synes ikke det selv om mobilnettet har noen nedsider. 

• Liker 1
Skrevet
Kjell Olaf Winther skrev (På 16.6.2025 den 15.27):

Jeg prøvde Telia trådløst internett med antenne 2022/23, og det virket greit, 

Jeg har brukt det samme et par år. Det fungerer helt fint med to voksne brukere. 629,-/mnd for 30/30. Vi bruker streaming, Netflix, HBO, NRK, Viaplay. Youtube, nyheter. Ikke noe spilling. Sa opp Altibox fiber for 3-4 år siden. Vurderer nå Starlink.

Hvor/hvordan monteres antenna? Påvirkes forbindelsen av vær, som regn og snø i lufta? Kan utstyret tas med og brukes hvor som helst? 

Skrevet
Dovreekspressen skrev (1 time siden):

Hvor/hvordan monteres antenna? Påvirkes forbindelsen av vær, som regn og snø i lufta? Kan utstyret tas med og brukes hvor som helst? 

Antenna monterer du selv på vegg eller tak med god sikt til himmelen (mot syd). Forbindelsen påvirkes av tåke, regn og snø (perfekt for Norge med andre ord) men de som har brukt dette noen år sier påvirkningen ikke er stor. Utstyret er vel låst til en lokasjon hvis du ikke kjøper abonnement som er beregnet på flytting. (Selv om erfaringer der også tyder på at utstyret fungerer 'på hytta' med et vanlig hus-abo.)

Skrevet
On 6/16/2025 at 12:34 PM, Woff said:

Nei, du kan IKKE få pakka til 399,- pr mnd med 0 i etablering i følge siden deres.

Du har rett, men det er virkelig fra 399 med 0 kr etablering som står på forsiden, så det er grovt misvisende av SpaceX!

• Hjerte 1
Skrevet
On 5/10/2025 at 11:26 AM, Salvesen. said:

Tenker mer på kundeforhold, virker ganske greit for meg. Er 100% i DnB nå etter at de ga best tilbud på boliglån samt andre tjenester.

Enig! Er alltid noen som er ute etter å «ta» de store aktørene. Gjerne komme med noe surt oppgulp om at de «stjeler» og «er kriminelle» etc. Men det stopper som regel der, kommer aldri noe oppfølging med noe form for bevis. 

• Liker 1
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Nokon som har testa Starlink eller sett andre alternativ for å få internett som er billegar nok enn 900/mnd for fiber til at det er verdt å prøve?

• Liker 1
Skrevet
Zeph skrev (1 time siden):

Nokon som har testa Starlink eller sett andre alternativ for å få internett som er billegar nok enn 900/mnd for fiber til at det er verdt å prøve?

Har du prøvd å prute på prisen? Jeg har 350,- i rabatt mot å ha 12mnd binding. 

Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (11 timer siden):

Har du prøvd å prute på prisen? Jeg har 350,- i rabatt mot å ha 12mnd binding. 

Hva blir sluttprisen etter rabatt?

Zeph skrev (13 timer siden):

Ett alternativ kan være å forsøke Fri Data hos ICE. Eller prute på prisen for det operatørene kaller mobilt bredbånd, men jeg tror ikke du kommer ned på Starlink-pris. Hos Starlink kan man teste ut og returnere innen 30 dager, så hvorfor ikke teste det ut? Etter 12 måneder kan man redusere pakken og få det enda rimeligere.

Naboen bruker parabol på TV, og klarer seg med 30 GB for data via sitt mobilabonnement. Dette er dog en eldre herremann.

Skrevet

30 GB er for lite. Eg har jobbtelefon med 100 GB, men sjølv det er lite om det blir strøymd 2-3 timar kvar dag.

ICE (399/mnd) skrur ned frå 200 Mbit/s til 3 Mbit/s etter du har brukt 100 GB. Du kan få 100 GB til for 299,-, men då er du oppe i 700/mnd.

Altibox skal ha 869,- for 150 Mbps.
NGT skal ha 699,- for 50 Mbps og 749,- for 100 Mbps.

Ein kan nok få eit oppstartstilbod hos Altibox med litt rabatt, og så ev. true med å skifte til NGT om prisen går opp igjen.

Skrevet
Zeph skrev (5 minutter siden):

30 GB er for lite. Eg har jobbtelefon med 100 GB, men sjølv det er lite om det blir strøymd 2-3 timar kvar dag.

ICE (399/mnd) skrur ned frå 200 Mbit/s til 3 Mbit/s etter du har brukt 100 GB. Du kan få 100 GB til for 299,-, men då er du oppe i 700/mnd.

Altibox skal ha 869,- for 150 Mbps.
NGT skal ha 699,- for 50 Mbps og 749,- for 100 Mbps.

Ein kan nok få eit oppstartstilbod hos Altibox med litt rabatt, og så ev. true med å skifte til NGT om prisen går opp igjen.

Med ICE får du 1000 GB for kr. 407 inkl. datasim og mobilabonnement. Hastigheten blir bare 25/25 men det fungerer greit nok for mange. Skal du bare streame TV noen timer hver kveld fungerer det fint.

Neste på lista blir vel Starlink.

Skrevet
Trulss skrev (8 minutter siden):

Med ICE får du 1000 GB for kr. 407 inkl. datasim og mobilabonnement. Hastigheten blir bare 25/25 men det fungerer greit nok for mange. Skal du bare streame TV noen timer hver kveld fungerer det fint.

Neste på lista blir vel Starlink.

25/25 er sterkt overdrevet. En er nok nærmere 10/5. men det funker ganske så bra om en ikke er storforbruker og gamer etc! 
jeg har hatt denne løsningen i flere perioder hvor jeg jobber 100% hjemme i fra, ser på Netflix på kveldene og konsumerer diverse på telefon etc. stort sett problemfritt.

Skrevet

Det kommer selvsagt an på plasseringen man befinner seg. Akkurat nå får jeg ca 24/12. Stort sett funker dette veldig greit. Men en sjelden gang faller dekningen ut eller blir dårlig og man blir satt over til 4g/roaming, da blir det verre. 

Skrevet
kremt skrev (4 minutter siden):

Det kommer selvsagt an på plasseringen man befinner seg. Akkurat nå får jeg ca 24/12. Stort sett funker dette veldig greit. Men en sjelden gang faller dekningen ut eller blir dårlig og man blir satt over til 4g/roaming, da blir det verre. 

Ah fack dette er 100% my bad! Brain fart gjorde at jeg glemte at jeg brukte 4g modem🤣 

Skrevet (endret)
Trulss skrev (5 timer siden):

Hva blir sluttprisen etter rabatt?

Mener jeg betaler 599,- for 250/250. Viken Fiber/Altibox. Pluss 10 kroner for fast IP adresse da. Vet ikke om man kan få det lengre, jeg har hatt det i svært mange år. Deilig å slippe styret med dynamisk DNS. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Skrevet
5 hours ago, Salvesen. said:

25/25 er sterkt overdrevet. En er nok nærmere 10/5. 

Jeg bruker en AliExpress 4G ruter til $20 og får 25/25Mbit stabilt.

Har fungert utmerket i et halvt år nå.

Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (8 minutter siden):

Mener jeg betaler 599,- for 250/250. Viken Fiber/Altibox. Pluss 10 kroner for fast IP adresse da. Vet ikke om man kan få det lengre, jeg har hatt det i svært mange år. Deilig å slippe styret med dynamisk DNS. 

Det er en god pris dersom man bor i enebolig eller tilsvarende, men det må de nesten legge seg på om dagen for om ikke så forsvinner kundene.

Skrevet (endret)
Trulss skrev (4 timer siden):

Det er en god pris dersom man bor i enebolig eller tilsvarende, men det må de nesten legge seg på om dagen for om ikke så forsvinner kundene.

Enebolig ja. Får absolutt håpe de føler presset fra Starlink og mobilt bredbånd, så prisene senkes til dette nivået for alle. 

Jeg kan dessverre ikke bruke Starlink selv pga. CGNAT (og leieboer som gamer), så glad jeg har fått en god pris. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Skrevet

Ligger på 650 for 250/250, Nextgentel.. Enebolig.

Mener selv at dette er i høyeste laget for 250/250 fiber, så lenge vi får beholdt denne prisen framover så er jeg fornøyd.. Dynamisk IP, men sjelden den bytter nå, og oppetiden har de siste 2år vært upåklagelig. De har tydeligvis brukt pengene på å få opp stabiliteten hos Nextgentel for vår del

Skrevet
N|troXx skrev (På 13.1.2025 den 15.17):

Men fiber priser seg ut.. Ser det nå koster 700kr per måned for 100/100

Ikke lenge siden dette kostet 499 eller mindre

Jeg fikk akkurat 500/500 med tv og en masse poeng for å velge kanaler for 849,-/mnd. De må ha fanget opp at jeg har kikket på starlink. Da er det plutselig en god pris, for det er dønn stabilt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...