Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Funkis eller tradisjonelt hus på ei flate?


Hva syns du?  

56 stemmer

  1. 1. Ny poll!

    • Tradisjonelt (typisk sveitser, hus med valmet tak eller lignende)
      10
    • Funkis!
      3
    • Moderne, hus som har tradisjonelle elementer blandet med funkis stil
      14


Anbefalte innlegg

bshagen skrev (32 minutter siden):

Hva med denne stilen? Litt dritt med skrå vinduer mtp solskjerming kanskje?

Ville valgt tak med lengre utspring over veggene på langsidene. Her vil ytterveggene bli utsatt for unødvendig mye fukt ved nedbør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bshagen skrev (39 minutter siden):

Litt dritt med skrå vinduer mtp solskjerming kanskje?

Må lide for skjønnheten ;)

Det er fullt mulig med god solskjerming, men det blir nok dyrere enn med vanlige vinduer. Jeg synes hvertfall den stilen der er veldig pen, men det er jo veldig smak og behag.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (16 minutter siden):

Må lide for skjønnheten ;)

Det er fullt mulig med god solskjerming, men det blir nok dyrere enn med vanlige vinduer. Jeg synes hvertfall den stilen der er veldig pen, men det er jo veldig smak og behag.

Ja, det er sant. Og man får jo enorm takhøyde inne, og det er jo litt digg! 
Men som @zanta sier så er man jo litt utsatt for været med slike hus, det tenkte jeg ikke på 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (15 minutter siden):

Må lide for skjønnheten ;)

Det er fullt mulig med god solskjerming, men det blir nok dyrere enn med vanlige vinduer. Jeg synes hvertfall den stilen der er veldig pen, men det er jo veldig smak og behag.

Her går eg nok litt mot strømmen, men eg hadde også tenkte nøye over korleis det blir med vindusvask med slike høge trekanta vindu. Når ein har store vindusflater så krev det litt ekstra av vasking. Reint funksjonelt sett så hadde eg gjort nokre vurderingar på om du treng så store vindusflater. For å stå inne og sjå ut så treng du ikkje å ha ein heil vegg av glas for at synsfeltet ikkje skal bli innsnevra. Kor mykje du ser ut av vinduet har mykje med kor langt frå vinduet du står. Står du med nasen heilt inntil veggen så er det ikkje store glugga du treng for å sjå alt.

Det er sjølvsagt mykje smak og behag, men personleg så hadde nok eg ikkje utnytta slike vindu fullt ut fordi eg hadde nok brukt solskjerming i store delar av året uansett.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (8 minutter siden):

Og man får jo enorm takhøyde inne, og det er jo litt digg! 

Med høy takhøyde bør man vurdere et viftesystem for å få varmen i rommet ned fra oppunder taket til der man oppholder seg.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (34 minutter siden):

det tenkte jeg ikke på 

Mye småtterier du får beskjed om å tenke på når du inviterer til brainstorming på et forum. En del må du ta med en klype salt og noe er mer seriøst. Ville snakket med fagfolk først og fremst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (19 minutter siden):

Mye småtterier du får beskjed om å tenke på når du inviterer til brainstorming på et forum. En del må du ta med en klype salt og noe er mer seriøst. Ville snakket med fagfolk først og fremst.

Har et møte med tømrer på onsdag. Blir spennende! :) 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (15 minutter siden):

Legger merke til at de fleste faktisk stemmer på «tradisjonell» 😊

Det behøver ikke å være enten eller, det finnes mange "moderne tradisjonelle hus", som har både funkis og tradisjonelle designdetaljer. Så det går an å velge noe som har det beste fra begge verdener :D 

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
bshagen skrev (7 minutter siden):

Legger merke til at de fleste faktisk stemmer på «tradisjonell» 😊

Du setter "funkis" opp mot "tradisjonell". Men jeg ville gjerne satt "tradisjonell" opp mot "moderne". Et moderne hus trenger ikke være "funkis".

Her snakker vi tradisjonelt

image.png.8cb247bca937df4a7e9459a1a43074ed.png

Sprosser, kvist, utskjæringer, tradisjonelle vindu. Det faller ikke i smak hos meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (32 minutter siden):

Har et møte med tømrer på onsdag. Blir spennende! :) 

Husk også å sjå nøye på planløysinga slik at den blir best mogleg.
Blant anna bør du prøve å få på plass mest mogleg bodplass, helst med ei dør midt på den lengste veggen slik at du kan ha hyller og skap på tre av veggane. Boddøra kan med fordel svinge utover for best mogleg plassutnyttelse. Tenk også over kvar det blir montert tekniske installasjonar som varmtvannsbereder, sikringsskap, fordelerskap, ventilasjonsanlegg, osv. Typisk vil utbygger foreslå å plassere disse der det er lettast å kome til for å montere, men du bør vege dette opp mot utnyttingsgrad. Har du ei lita bod med tekniske installasjonar i kvart hjørne så er det ikkje mykje anna du får plass til i den boda.

Tilsvarande bør du sjå nøye på størrelsen av soveromma. Pass på at det er nok plass til å plassere den senga du ser for deg du vil ha. Husk også at du heilt sikkert vil montere garderobeskap på soveromma så det må du også sette av areal til.

Eg ville også sett litt på plassering av vindu og lettveggar. Det kan være greit å ha ein plan B der du ved å sette opp ein ny lettvegg kan bygge eit ekstra soverom dersom du får behov for det. Du kan fort få behov for fleire soverom om du får fleire barn enn planlagt, om du får behov for å ha eit eige rom for heimekontor, osv. Sjølv om det ikkje er optimalt med små rom så kan det være tilfeller der du vil ha moglegheita til å bygge om for å få fleire rom. Ved å unngå veldig breie vindu, og ved å ha litt god avstand mellom vindua så blir det lettare å dele opp til to rom enn dersom du har eit stort vindu langs heile veggen slik at du også må bytte vindu for å kunne lage fleire rom.

Prøv også å unngå å bruke opp areal på korridorar. Det er greit å ha ein stor gang som både fungerer som vindfang og har plass til garderobeskap, men du bør unngå for mykje korridorar som også fort blir mørke.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (17 minutter siden):

Det behøver ikke å være enten eller, det finnes mange "moderne tradisjonelle hus", som har både funkis og tradisjonelle designdetaljer. Så det går an å velge noe som har det beste fra begge verdener :D 

Kanskje jeg skulle lagt til «moderne med tradisjonell vri» som et valg 🥴

Lenke til kommentar

Vi har tradisjonelt hus, men med store vinduer uten sprossere. Inne er det en blanding mellom funkis og tradisjonelt. Ganske stilig både ute og inne. 

Vi har flere funkis hus med flatt tak i nabolaget. I vinter var det mye mer snø enn normalt, men ingen her som har hatt problemer med snøen. Tror de tar høyde for det når de bygger og tenker du trygt kan velge funkis hus. 

Er dette første gang du skal bygge hus? 

Endret av Ørjanø
La til tekst
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vil først si at mange faktorer vil ha betydning for et sånt valg, som beliggenhet, klima, tomt, solforhold, kostnader, personlige behov og så videre.

Om du ønsker å ha alt på ett plan og en funksjonalistisk stil frister kan du jo ta en titt på atriumshus.

Du vil få masse naturlig lys inn og en uteplass mer integrert i boligen som er helt skjermet fra naboer og vind. Boligen kan enklere deles opp i soner, og er praktisk å bli gammel i. Det er ikke uten grunn til at arkitekter elsker denne hustypen og at det er bygget mye av dette her i Skandinavia.

De bygges ofte med flate tak og én etasje (pluss kjeller), men det er ingen regel her.

https://www.dn.no/staticprojects/d2/herborarkitektene/borgenbraten/

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Er vel verdt å tenke gjennom hvordan detaljer virker i praksis. Er fort gjort å velge noe som er "stilig" de første par årene, og så angrer du som en hund når praktisk vedlikehold slår inn. Mye er nevnt om tak, jeg vil også nevne maling/beis/olje. Velg det mest holdbare, gikk ikke mange ganger med terasseoljing før jeg ble grundig lei og beiset i stedet. Vil du har gjennomsiktig, bruk beis, hvis ikke, bruk maling. Bruk den mest langvarige løsningen du kan. 

Tilsvarende med tak, jeg synes oppriktig synd på folk med takpapp. Velg noe mer holdbart. 

Lenke til kommentar

Jeg liker funkis, men det har lite med hvordan det ser ut fra utsiden. Poenget med funkis er praktiske og funksjonelle løsninger. Enkle trapper uten svinger. Halve etasjer for å bedre skille ulik aktivitet fra hverandre. Brede ganger som kan benyttes i stedet for areal som bare går bort.
 

Kjøp for all del ikke funkis basert på ytre utseende.

Endret av Phantom Software
Lenke til kommentar

Hvis vi bare går for utseende ville jeg gått for den tradisjonelle stilen, og jeg er nok ikke alene. Leste at over 70 % av alle nybygde villaer er i litt mer tradisjonell stil og at 75 prosent av befolkningen sies å foretrekke en ''historisk'' inspirert arkitektur. Så hvis den trenden fortsetter, kan verdien på huset øke mer over tid. Men jeg forstå att funksjonelle/modulhus generelt er billigere å bygge.

Noe jeg vil anbefale er å banke på døren til dine fremtidige naboer og spørre om deres mening. De vil sannsynligvis se huset ditt like ofte som deg, så det ville bli satt pris på om du viste at du hadde de i tankene. Gode naboer er gull verdt.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Snikpellik skrev (6 timer siden):

Vil først si at mange faktorer vil ha betydning for et sånt valg, som beliggenhet, klima, tomt, solforhold, kostnader, personlige behov og så videre.

Om du ønsker å ha alt på ett plan og en funksjonalistisk stil frister kan du jo ta en titt på atriumshus.

Du vil få masse naturlig lys inn og en uteplass mer integrert i boligen som er helt skjermet fra naboer og vind. Boligen kan enklere deles opp i soner, og er praktisk å bli gammel i. Det er ikke uten grunn til at arkitekter elsker denne hustypen og at det er bygget mye av dette her i Skandinavia.

De bygges ofte med flate tak og én etasje (pluss kjeller), men det er ingen regel her.

https://www.dn.no/staticprojects/d2/herborarkitektene/borgenbraten/

Hva med denne? https://www.blink-hus.no/hus/ekeberg

Har vært i banken i dag og jeg har råd til denne modellen, men da har jeg lånt til pipa (nesten, ikke helt - men nære). Men dette er hittil ett av min favoritthus. Det blåser litt der hvor tomten er og her har man jo overbygg på terrassen, samt at man hindrer litt innsyn også. Hva syns du (og dere andre?) 

Utbygger ringte i dag også, og han var ikke såååå bekymret for flate tak egentlig, det er endel av de i området allerede og det skulle visst ikke bety så altfor mye sånn sett, mente han 

248a31b542812077351fc0b20815b1bc719bdff1

Jeg liker alle kommentarene her, dere kommer med mye fint syns jeg. Tusen takk :D
 

@Ørjanø Første gang ja :) 


EDIT: Endret meningsmålingen, håper folk kan stemme om igjen :p 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...