Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Funkis eller tradisjonelt hus på ei flate?


Hva syns du?  

57 stemmer

  1. 1. Ny poll!

    • Tradisjonelt (typisk sveitser, hus med valmet tak eller lignende)
      10
    • Funkis!
      4
    • Moderne, hus som har tradisjonelle elementer blandet med funkis stil
      14


Anbefalte innlegg

Ørjanø skrev (41 minutter siden):

Det tekniske har jeg lite peiling på, så bra du deler erfaring. Det er nyttig info når man skal vurdere vannbåren varme. 

Og utrolig kjedelig erfaring du har også. Store kostnader som absolutt er relevant. Får håpe dette blir utbedret etterhvert. Man får vel kun støtte ved installasjon av vannbåren varm, og ikke reprasjon/vedlikehold? 

Vi er fornøyd med vannbåren varme og fjernvarme. Men selvsagt, vi har jo ikke hatt noen utfordringer med det (enda?!). 

Du har jo fordelen med at du har fjernvarme, og trenger ikke å bekymre deg så særlig med den tekniske installasjonen. Det er selve varmepumpen jeg har og det rundt som koster mye penger når det først ryker. 

Men som sagt, er veldig fornøyd med varmen og komforten det gir. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Ørjanø Ja, det er bare Blink Hus, de har rettighetene på hele feltet. Lokal arbeidskraft.

Liker også Ekeberg veldig godt, men det er veldig dyrt også. Har ikke barn, så da spørs det om det er noe vulgært å bygge såpass dramatisk? Det er jo grunnflate på 250m2 :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes som nevnt av andre at flate takstein er kjempepent, noe som Skarpnes Domino/Flat eller Zanda Minister. 

Enig med liggende kledning mot stående, er noe herk med råte når det først oppstår på stående bordkledning. Angående vedlikeholdsfri kledning som Accoya er dette hinsides dyrt, bare Accoya kledning hos oss kostet mer enn CU-imp kledning, etterisolering, festemateriell og firma som utførte jobben.

Da jeg var ung og naiv for 2 år siden etterspurte jeg pris på Accoya da jeg selv ønsker vedlikeholdsfri kledning, da fikk jeg følgende tilbud.

image.png.7636bc9158fe35309432133478558d75.png

Har sett litt på Rockpanel (Rockwool er moderselskap) og synes de har masse stilig kledningsplater til en fornuftig pris, haug med garantier osv.

Lenke til kommentar

Så lenge du tar godt vare på kledningen skal det nok ikke være noe problem, særlig når du har kun 1 etasje å ta med gardintrappen. 😛 
Det med råte på stående kledning er jo at flere bord har kortsiden ned der vannet samler seg, da risikerer man å bytte flere bord kontra 1 bord på liggende kledning da de over er skjermet for vannsamling.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Jeg tenker at sålenge kledningen er grei å komme til, så burde det gå bra. Verre med kledning oppi et møne der det er 9m bratt skråning rett foran :) 

Jeg er veldig i tenkeboksen før møtet i dag. Det er en ting å låne opp det jeg må ha for å få drømmehuset, men en annen ting er jo også å låne opp slik at man kan ha rom for en dobbelgarasje, fin plen og parkeringsplass, en platting og et boblebad samt ha penger på bok til en regnværsdag. Sånne ting er komfort det også. Skal jeg ta det fornuftige valget mon tro? Et tradisjonelt hus som er billigst å bygge? 

Litt oppdatering på livssituasjon også, det ser ut til at jeg nå bygger alene. Jeg og dama gikk hver vår vei, så da er det plutselig bare jeg som skal bo der alene.
EDIT: Det går bra altså, det lå litt i kortene fra før :) 

Endret av bshagen
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det var trist å høre :( , forhåpentligvis ble ting avsluttet med god stemning mellom begge parter.
Kom over at ABChus har 2 prismodeller, nøkkelferdig og ferdig utvendig. Hvis du har tid og lyst til å snekre innvendig og ta litt om gangen så kan du spare en del.
https://abchus.no/ferdighus-priser
Lite utdrag.

image.png.d9580ba7dab2bcce8c5620467c6df0e5.png

 

Tilbyr Blink-Hus noe slikt?
EDIT: fant dette på Blink-Hus sine sider. Der kom også opp at tradisjonelle hus er rimeligere.
https://www.blink-hus.no/artikler/bygge-hus-til-en-lavere-pris

Gjør deler av jobben selv

I enkelte tilfeller kan det lønne seg å trekke ut deler av leveransen og gjøre jobben selv. Dette forutsetter naturligvis at du har den nødvendige kunnskapen til å utføre arbeidet. Ønsker du å gjøre deler av jobben selv, er det vanligst å trekke ut jobber som å montere gulv, male vegger eller montere kjøkken.

Endret av Fantomtegningen
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Litt usikker om de tilbyr dette, kan høre i dag. Men jeg er en særdeles elendig snekker, jeg er mekaniker og liker og skru. Så spørs om det er bedre å la proffe gjøre jobben :p 

EDIT:
Jeg syns dette huset er ganske fint. Mange syns det nok er litt kjedelig kanskje men:

Hustype-Vigmostad-k5-eksterioer-01-1.jpg

Endret av bshagen
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

De  alternativene hus leverandørene jeg har snakket med tilbyr er nøkkelferdig som i praksis betyr at en må vaske ned når huset er ferdig og flytte inn, og malingsklart som i praksis betyr at en må male huset selv utvendig og innvendig, som og da inkluderer sparkling og slikt gøy av gipsvegger osv. Så har en montering av fast inventar som kjøkkeninnredning og lignende en og må påregne å gjøre selv eller å leie inn folk til å gjøre det. 

Det er mye å spare på å gjøre ting selv, men er og kanskje viktig å innse at for enkelte ting er det ikke alltid tid og energi strekker til.  Hos meg blir det hvertfall nøkkelferdig hus. 

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, bshagen said:

Litt usikker om de tilbyr dette, kan høre i dag. Men jeg er en særdeles elendig snekker, jeg er mekaniker og liker og skru. Så spørs om det er bedre å la proffe gjøre jobben :p 

EDIT:
Jeg syns dette huset er ganske fint. Mange syns det nok er litt kjedelig kanskje men:

Hustype-Vigmostad-k5-eksterioer-01-1.jpg

Ut ifra dine forutsetninger, så synes jeg denne så skikkelig bra ut, store overflater og vinduer. Men et tips: plattingen burde være mange ganger større, der du ser utesofaen burde det vært platting. Og gjerne med noe overbygg, så du kan ha grill og putekasse under tak på regnværsdager/vinteren. På sommeren er det utrolig digg å ha uteplass!  🙂

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har vannbåren varme og det er ikke dyrt om det gjøres riktig. Når jeg hører om 12 termostater så tenker jeg at her har noen overkomplisert det veldig. Vi har bergvarmepumpe, gulvvarme i hele huset bortsett fra soverommene som har radiatorer da disse er mye kjappere å regulere. Det er kun soverommene som har termostater da det er de rommene som skal ha avvikende temperatur. Resten av huset er styrt av en inneføler og en uteføler, som styrer varmepumpas turtemperatur. Selve materiellet er heller ikke dyrt, verken rør eller samlestokker koster mye og bør egentlig ikke koste mer å montere enn varmefolie om man bruker rør nedstøpt i betongplate. Det er tross alt bare snakk om 20mm PEX-rør som er stripset til armeringsnettingen. Selv med tregulv koster det ikke mye, bare å bruke 22mm plater med spor i for 16mm rør. Enkelt å legge for hvem som helst, mens varmefolie eller varmekabler krever elektriker og dessuten jording om det er snakk om innstøpte kabler. 

Boring koster under 100k, varmepumpe koster ca. 100k (jeg kjøpte nettopp ny Bosch 3-12kW etter 16 år, den gamle IVT 9kW tok kvelden). Om noen tar 250k i montering er det noen som har blitt lurt, for det er ikke noen stor jobb. Jeg byttet den selv, og det tok en dag. 

Sirkulasjonspumpene våre er fra 2006 og virker fortsatt perfekt. Begge ekspansjonstankene er også i topp stand, de er fra samme år. Eneste som tok kvelden er kompressoren på den gamle on/off varmepumpa i 2022 (den nye har inverter) samt at vi byttet vekselventil en gang på den gamle (kostet ca. 2500,-). 

Nattsenking/dagsenking er ikke lønnsomt med varmepumpe, så det tenker vi ikke på. 

En fordel er at energibrønnen vår gir oss tilgang på kjøling som er nesten gratis i drift. Vi har en viftekonvektor innfelt i taket i stua og en innfelt i vegg på hvert soverom. Behagelig temperatur overalt hele sommeren, bruker 30-200W i drift avhengig av hvor mange viftekonvektorer som går og på hvilken hastighet. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (7 timer siden):

Litt usikker om de tilbyr dette, kan høre i dag. Men jeg er en særdeles elendig snekker, jeg er mekaniker og liker og skru. Så spørs om det er bedre å la proffe gjøre jobben :p 

EDIT:
Jeg syns dette huset er ganske fint. Mange syns det nok er litt kjedelig kanskje men:

Hustype-Vigmostad-k5-eksterioer-01-1.jpg

Er denne siden sørvendt? I tifelle om får du plassert huset slik?

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Da har jeg vært på befaring med utbygger og har fått tilbud. Fornøyd med både tilbud og idéer for resten av prosessen :) 

Men jeg ble bittelitt fintet, for det var et hus de kanskje skulle selge der. Samme feltet, like god utsikt. Det er et demohus med masse gode tilvalg. Som do med spyling/tørking, en stavs parkett, steinplater på kjøkken, elektrisk solskjerming, Møre Royal kledning. Garasje med 3-fas elbil-lader. 4 soverom. 

Her er modellen: 
e0635b998824ae0d713095d9cd8bb6d10dd3cdba

Var inne der å kikket, det er rett og slett et dødskult hus. Og det er godt innenfor budsjettet mitt, faktisk med god margin
Litt annen planløsning, for det ligger på skrå tomt, men her er detaljene: 
https://www.blink-hus.no/forhandlere/no-blinkhus-tonsberg

Kjenner jeg fikk veldig lyst på det huset der i grunn. Hva syns dere? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (32 minutter siden):

Utsikten er egentlig litt mot nordvest egentlig, så det er mer den veien jeg ville vende huset :) 

Har du muligheter til større vinduer mot sør eller sør vest? Da bør soverommene være mer mot nordvest eller nordøst eller nord.

Jeg har langsiden rett mot sør og sørvest(mest vinduer) Litt plage om sommeren, kan bli hett uten gardiner/persienner osv. Men har varmepumpe med AC. 26 grader her i dag. Huset akkumulerer varme som holder flere timer etter solens nedgang. Ingen behov mer for varmepumpe nå.

Uten vil, sparer penger på det over tid. Utnytter varmen fra naturen.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (5 minutter siden):

Da har jeg vært på befaring med utbygger og har fått tilbud. Fornøyd med både tilbud og idéer for resten av prosessen :) 

Men jeg ble bittelitt fintet, for det var et hus de kanskje skulle selge der. Samme feltet, like god utsikt. Det er et demohus med masse gode tilvalg. Som do med spyling/tørking, en stavs parkett, steinplater på kjøkken, elektrisk solskjerming, Møre Royal kledning. Garasje med 3-fas elbil-lader. 4 soverom. 

Her er modellen: 
e0635b998824ae0d713095d9cd8bb6d10dd3cdba

Var inne der å kikket, det er rett og slett et dødskult hus. Og det er godt innenfor budsjettet mitt, faktisk med god margin
Litt annen planløsning, for det ligger på skrå tomt, men her er detaljene: 
https://www.blink-hus.no/forhandlere/no-blinkhus-tonsberg

Kjenner jeg fikk veldig lyst på det huset der i grunn. Hva syns dere? 

Stilig, har du skisse av planløsninger? Endelig, uten justering..

 

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (7 minutter siden):

Stilig, har du skisse av planløsninger? Endelig, uten justering..

 

De er inne på den linken der. MEn det er litt annerledes på det huset som ligger der, fordi det er skrå tomt. Så inngangen kommer inn i 2. etg i stedet for slik det er på linken 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...