Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Min hund bjeffer & naboen røyker hasj hele dagen (borettslag)


thrpow1

Anbefalte innlegg

En litt artig sak..

Jeg har vært plaget av naboens røyking siden jeg flyttet inn, lukter askebeger & hasj i hele leiligheten. Enkelte dager har det vært så ille at det har stinket hasj i ALLE rom, selv helt ut av inngangsparti & ut i fellesareal.

Personen er ikke i jobb, og sitter inne & røyker store deler av dagen.

Jeg har kontaktet styret ang. problemstillingen to ganger, men fikk til svar at jeg bare måtte lukke vinduet & lufteluker. Samt akseptere at andre har forskjellige liv enn en selv, samtidig som de konstaterte at det ikke var noe feil m/ ventilasjon. (selv uten inspeksjon)

Jeg har ikke visst hvilken enhet lukten kommer fra, men etter å ha snoket litt rundt i forrige uke fikk jeg endelig konstatert at det var nærmeste nabo vegg i vegg fra den andre oppgangen. La oss kalle denne personen for Kari.

Planen var derfor å banke på å snakke m/ Kari når anledningen bøy seg. Samt at det er en del tramping i gulv & smelling i vegger. (hører kun Kari) var kjent støyproblematikk iflg. min andre nabo.

Men...

Jeg har nå fått en epost fra "styret" om at min hund den siste tiden bjeffer & at flere beboere har stilt spm. ang dette.

Styret er bla. bestående av Kari (samme person som røyker hele dagen) & hennes venninne (som har sendt mld).

Siden det daglig er røyklukt (ofte intens) så har soveromsvinduet (mot parkering) blitt stående oppe. Her er det en del gjennomfart. Jeg satt også inn en dør når jeg pusset opp i stuen, men siden det er her lukten siver inn, så ønsker jeg selvfølgelig ikke å lukke hunden inne i dette.

Jeg har vært boende i snart et halvt år. Jeg spurte nærmeste nabo i oppgangen ang. hunden når jeg flyttet inn i vinter; hvordan det var når hun var alene. Da var det kun lyder i oppgangen & besøk hun reagerte litt på, fikk jeg til tilsvar. Da var vindu lukket.

Men, den siste tiden har vinduet blitt stående konstant oppe. Som gjør at det høres godt, og at hunden enklere bemerker seg lyder på utsiden.

Jeg har forklart dette til "styret" & at det ikke vil være noe bjeffing når vindu er lukket & hunden i stuen. "Styret" viser nå lite gehør & forståelse for situasjonen. Og at dette ikke har noe med naboens rusproblematikk å gjøre.

Og nå er jo Kari garantert oppmerksom på dette. Som er uheldig, da jeg ønsket å ta det opp på en fin måte.

Jeg har fått flere eposter, at hvis dette ikke opphører så kan retten til hundehold falle bort. Samt at jeg må oppsøke hjelp om den ikke kan holde ro.

Jeg skjønner det er irriterende med bjeffing. Jeg er i full jobb, mest på dagtid. Så det er snakk om ca. 07-07.30 -15.00. Når jeg er hjemme er den stille. Og det har den alltid vært, men reagerer litt på lyder fra andre mennesker/dyr.

Jeg har forsøkt å være samarbeidsvillig, og kommet med forslag om at hvis Kari kan røyke ut av vinduet så kan jeg også lukke hunden inne i stuen. Så langt er det null gehør.

Snakket med en av mine andre naboer senest i går, han bare ristet på hodet.

TLDR; nabo røyker hasj inne, lukter i min leilighet. Lufter & har dør åpen, nabo(er) irriterer seg over hund som bjeffer ut av vindu.

Beklager lang tråd. Personlig mener jeg at jeg er rimelig, da jeg kommer med direkte forslag & ønsker en løsning. Tenker også at det er en direkte int. konflikt da både Kari & venninen sitter i styret.

Jeg skjønner at bjeffing er utrolig sjenerende, spesielt rett ut av et vindu. Og at andre beboere kan plages av dette. Jeg er heller ikke imot cannabisbruk, eller andre rusmidler. Men, jeg tror de færreste oppegående mennesker ønsker denne lukten nesten daglig.

Spør fra et juridisk ståsted, men også råd hvordan dere andre ville ha forsøkt å løse dette. Er jeg urimelig her? At jeg ikke lukker hunden i stuen, når det stinker røyk, hasj?

Har evnt. eposter mellom parter hvis noen ønsker mer innblikk.

Elsker å bo i blokk! 😂

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er hasj som røykes så kontakter man Politiet og ikke styret dersom det ikke hjelper glad jeg bor i arvet enebolig og slipper sånne naboen (men må finne meg i naboer som spiller muslim musikk klokken 05:00) enkelte ganger på sommeren skulle skrudd opp høyttalere på ytterveggen og spilt musikk som dem ikke liker :D 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
3 hours ago, thrpow1 said:

da jeg kommer med direkte forslag & ønsker en løsning

Som jeg forsto det så ønsker du at en voksen person skal forandre levemåte selv for din del. Dette er ikke mulig. Å forandre en voksen person er hovedsaklig helt umulig. Derfor er ikke dine ønsker her innenfor virkeligheten. En løsning som faktisk hadde hatt en liten mulighet er å forandre eller fikse ventilasjonssystemet, hvis du hadde fått gehør for dette med styre eller resten av gjengen.

Du kan høre med andre naboer om de kjenner noe lukt fra naboene sine. Uten å nevne noe som helst av det andre som du har fortalt oss. Hvis det bare er ett problem du har, så kan det jo være noe galt mellom leiligheten din og Kari sin som resulterer i dette. Det er viktig informasjon.

Uansett må du nok helt og holdent sette en strek for deg selv å prøve å foreslå at andre voksne mennesker skal forandre seg. Ikke ha det som tema i noen av samtalene dine med de andre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvem som finansierer hans hasjbruk. Er det skattebetalerene eller foreldrene?

Mitt råd er å finne deg en bedre bolig. Ingen grunn til å kaste bort tid på et borettslag som stinker hasj, når det finnes mye bedre alternativer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
5 hours ago, thrpow1 said:

Jeg har forsøkt å være samarbeidsvillig, og kommet med forslag om at hvis Kari kan røyke ut av vinduet så kan jeg også lukke hunden inne i stuen. Så langt er det null gehør.

Så du nekter å holde ro og følge ordensreglement og vise normal folkeskikk med mindre du får en motytelse? Seriøst?

Duverden hvor glad jeg er for å ikke bo i borettslag når jeg hører om sånt som dette.

 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, MailMan13 said:

Så du nekter å holde ro og følge ordensreglement og vise normal folkeskikk med mindre du får en motytelse? Seriøst?

Duverden hvor glad jeg er for å ikke bo i borettslag når jeg hører om sånt som dette.

 

Tosk. Dum du er gud bedre. Glad det finnes få av deg. Tror du hasjlukt som går inn til naboer liksom skal være greit? Bruk hue ditt litt. Trådstarter har helt rett øye for øye tann for tann.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slik jeg tolket det så hadde du ikke utpekt hvem hasjrøykern er overfor styret. Det er kanskje det junkisen som sitter i sin gunstige posisjon vil forhindre ved å være føre var. Angrep er ofte beste forsvar, så det er kanskje nettopp junkisen som er pådriveren for klager på bikkja di.

Er hele styret en gjeng hobby-narkomane? Hva faen.. Da er det jo vrient å kommunisere. Er redd du må krype til korset. Bikkja i stua til evig rus, og du en gigantisk damphette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det fremstår som flåsete å forsøke å blande to ganske forskjellige saker.

Ta ansvar for hunden din og meld sjenerende røyklukt til borettslaget som en isolert klage. Hunder som bjeffer når de er alene er ikke et nytt fenomen som kun oppstår om naboen røyker hasj.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
1 hour ago, Sovna said:

Slik jeg tolket det så hadde du ikke utpekt hvem hasjrøykern er overfor styret. Det er kanskje det junkisen som sitter i sin gunstige posisjon vil forhindre ved å være føre var. Angrep er ofte beste forsvar, så det er kanskje nettopp junkisen som er pådriveren for klager på bikkja di.

Er hele styret en gjeng hobby-narkomane? Hva faen.. Da er det jo vrient å kommunisere. Er redd du må krype til korset. Bikkja i stua til evig rus, og du en gigantisk damphette. 

Takk for at du forstår problemstillingen. Jeg syntes timingen var suspekt, men det er vel ikke noe mer i det enn det. 

1 hour ago, Gavekort said:

Det fremstår som flåsete å forsøke å blande to ganske forskjellige saker.

Ta ansvar for hunden din og meld sjenerende røyklukt til borettslaget som en isolert klage. Hunder som bjeffer når de er alene er ikke et nytt fenomen som kun oppstår om naboen røyker hasj.

Jeg vil spesifisere at ikke hunden bjeffer fordi nabo røyker hasj. Det tror jeg vi alle er enig om. Men, at naboens plagsomme røyking fører til at vinduet blir stående oppe- som igjen fører til bjeffing.

3 hours ago, process said:

Jeg tenker du må skille på sakene. Ett regelbrudd fra Kari sin side betyr ikke at ditt dyrehold kan fortsette å være en ulempe for de andre beboerne. De bør dermed løses separat. 

Helt realistisk, hvordan ville man løst dette? Enhver saklig diskusjon blir forkastet & møtt med eposter som kunne vært skrevet av kundeservicen til Thomas Holstad .

  • Liker 3
Lenke til kommentar
opensky skrev (2 timer siden):

Tosk. Dum du er gud bedre. Glad det finnes få av deg. Tror du hasjlukt som går inn til naboer liksom skal være greit? Bruk hue ditt litt. Trådstarter har helt rett øye for øye tann for tann.

Lukt (uansett om det er vanlig røyk, hasj, fra matlaging eller annet) er ikke noe man kan gjøre noe særlig med.
Når det kommer til selve hasjrøykingen kan man kontakte politiet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
thrpow1 skrev (53 minutter siden):

Jeg vil spesifisere at ikke hunden bjeffer fordi nabo røyker hasj. Det tror jeg vi alle er enig om. Men, at naboens plagsomme røyking fører til at vinduet blir stående oppe- som igjen fører til bjeffing.

Nei jeg forstod det. Men triggeren til bjeffing kunne vært hva som helst, og det er du som hundeeier som må ta ansvar for det.

Jeg sier ikke at du skal fikse det på dagen, men jeg skjønner godt hvorfor du ikke får medhold når du virker mer interessert i å rette pekefingeren mot noen andre fremfor å sette i gang med trening eller tilrettelegging. Omstendigheter er sjeldent en god unnskyldning.

kremt skrev (13 minutter siden):

Et anonymt tips til politiet kan nok speede opp ting. Hvis de er i besittelse av ulovlige substanser. 

Ikke med mindre du bor i grisgrendte strøk der politiet kjeder seg.

Endret av Gavekort
  • Liker 4
Lenke til kommentar
11 hours ago, MailMan13 said:

Så du nekter å holde ro og følge ordensreglement og vise normal folkeskikk med mindre du får en motytelse? Seriøst?

Duverden hvor glad jeg er for å ikke bo i borettslag når jeg hører om sånt som dette.

Mulig jeg var noe uklar.

Det handler om at jeg ikke ønsker å lukke hunden inne i det som stinker hasj & røyk. Dette kan umulig være bra for hunden. Man hadde ikke akseptert dette med et lite barn, hvorfor skal det da være noe annerledes med en liten hund?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Gavekort said:

Nei jeg forstod det. Men triggeren til bjeffing kunne vært hva som helst, og det er du som hundeeier som må ta ansvar for det.

Jeg sier ikke at du skal fikse det på dagen, men jeg skjønner godt hvorfor du ikke får medhold når du virker mer interessert i å rette pekefingeren mot noen andre fremfor å sette i gang med trening eller tilrettelegging. Omstendigheter er sjeldent en god unnskyldning.

Ikke med mindre du bor i grisgrendte strøk der politiet kjeder seg.

Si at jeg skiller sakene. Realistisk hva skal en gjøre? Kari & venninnen sitter i styret. Det blir vel litt som å klage til politiet ang. politivold.

Jeg har heller ingen holdepunkter for at bjeffingen er sjenerende eller om det er Kari selv som irriterer seg over hunden. Det er ingen konkrete klager.

Lenke til kommentar

Det du må gjere er å bygge dokumentasjon. Loggfør når du blir påført plager, kor lenge det varer og korleis du oppfatter det. Snakk gjerne med naboane dine, er du plaga vil gjerne naboane også være plaga. Det hjelp mykje å ikkje være den einaste naboen som klager. 

Når naboen som er problemet også sitt i styret så kan der være at du må vegen om å få bytta ut vedkommande. Om det er andre som er villige til å sitte i styret så burde det ikkje være eit problem å få bytta ut eit styremedlem som ikkje følger ordensreglane. 

Ellers er rådet mitt å skille sakene. Din klagesak gjeld lukt, for styret betyr det i utgangspunktet ingenting om det er hasj, tobakk eller matlukt. Rydd for eiga dør når det gjeld hundeholdet. Sjølv om du har rett i at hundens bjeffing skuldast røykinga så er det vanskeleg å bli trudd på det, særleg fordi dykk nok har fleire naboar som er mot deg og bjeffinga enn mot ho som røyker. Røyklukta er det nok berre dei nærmaste naboane som blir plaga av. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hundehold er vel forbudt om de er til sjenanse for andre i blokka, og jeg har vanskelig for å tro at naboene ikke hører hunden uavhengig av om vinduet er åpent eller ikke. Videre kan allergi være plagsomt om man har felles gang man må benytte hver gang hunden skal luftes.

Når det gjelder lukt fra naboen kunne det like godt vært fiskelukt, grill/os eller annet. Det er ikke forbudt nyte rusmidler i eget hjem.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
thrpow1 skrev (10 timer siden):

Mulig jeg var noe uklar.

Det handler om at jeg ikke ønsker å lukke hunden inne i det som stinker hasj & røyk. Dette kan umulig være bra for hunden. Man hadde ikke akseptert dette med et lite barn, hvorfor skal det da være noe annerledes med en liten hund?

Det må vel være et eller annet fristed for lukt i leiligheten din. Slik at hunden ikke blir junkie mener jeg🤢

Samtidig tenker jeg at du likevel bør holde akkurat ingrediensen hasj utenom tema for røyklukt. Det kan fra andre enn Kari bli oppfattet som en overdrivelse som du benytter for å få gehør.

For å få Kari over på din side må du kanskje lovprise hasj som noe av det flotteste Gud har skapt...

Endret av Sovna
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...