Gå til innhold

Altibox ønsker ikke å selge bredbånd så sant ikke borettslag får på plass en fellesavtale?


Anbefalte innlegg

Nylig flyttet inn i et rekkehus/leilighet som er en del av et borrettslag på 18 enheter.

Altibox har lagt opp fiber til vegg på ytterste enhet utifra info jeg har fått, men de ønsker ikke å selge bredbånds avtaler enkeltvis/privat, ble fortalt at leveringsavdelingen hadde lagt inn notis hos kundebehandlerene om at de bare vil selge hvis hele borettslaget får på plass en fellesavtale.

Noen som har vært borti dette før? Har vært i kontakt med styret, og det virker ikke som det er noe ønske om fellesavtale med det første..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke uvanlig leverandør ønsker felles avtale. Enklere for leverandør av bredbånd å signere en avtale for eksempelvis tre år enn å inngå enkeltavtaler pr leilighet. Installasjon er ofte inkludert i avtalen.

 

Undersøk om det finnes en annen felles avtale pr dag? Er det bindingstid på eventuell felles avtale ?

Hvilke andre alternativer som finnes, hva betaler naboene?

Send også inn forslag til styret om å ta dette opp på årsmøtet eller beboermøte. Presenter hva du finner ut.

Det meste er mulig i borettslag , det tar bare lengre tid. 😀

Endret av toralfb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En eksisterende avtale med borettslag varer i normalt 3 år av gangen og løper så lenge ingen sier noe. Du betaler allerede for internett, sannsynligvis via fellesutgiftene og kan kjøpe tilleggstjeneste/hastighet individuelt.

I verste fall hvis altibox hadde sagt seg villig så hadde du betalt for to bredbånd samtidig da du ikke bare kan slutte å betale for den som borettslaget har avtale på.

Hvorfor vil du bytte?

Lenke til kommentar
Thor. skrev (7 minutter siden):

En eksisterende avtale med borettslag varer i normalt 3 år av gangen og løper så lenge ingen sier noe. Du betaler allerede for internett, sannsynligvis via fellesutgiftene og kan kjøpe tilleggstjeneste/hastighet individuelt.

I verste fall hvis altibox hadde sagt seg villig så hadde du betalt for to bredbånd samtidig da du ikke bare kan slutte å betale for den som borettslaget har avtale på.

Hvorfor vil du bytte?

Det er ikke noe bredbåndsavtale på fellesutgifter idag, det har jeg sjekket.
Fått beskjed av styret at bredbånd bestiller man selv.

Derimot har Altibox bygd ut i området her har jeg fått informasjon om, men det er ingen avtale per nå, og når jeg ringte de for å få lagt fiber til meg, fikk jeg beskjed om at de ikke ønsket å selge fiber så sant ikke borettslaget fikk på plass en fellesavtale.

Andre alternativer er FWA fra Telia eller coax fra Telenor.

Lenke til kommentar
Nitrius skrev (47 minutter siden):

Noen som har vært borti dette før? Har vært i kontakt med styret, og det virker ikke som det er noe ønske om fellesavtale med det første..

Send inn forslag til sak på generalforsamlingen, så kan dette stemmes over. Hvis borettslaget har fellesavtale for TV er det bare et lite tillegg på denne for å få internett lagt til i avtalen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis styret ikke har noen interesse av å få inn fibernett til alle så går jeg utifra at de er fossiler som bare ser dagsrevyen og sjekker e-post en gang i måneden. Du må da håpe at det er et flertall av litt yngre beboere som ser fordelen av raskt internett til en rimelig penge. Som andre har nevnt må du få opp dette som et forslag som dere stemmer over og får flertall for. Da kan det settes i bestilling selv om noen fortsatt er uenige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nitrius skrev (3 timer siden):

Er ikke noe TV heller, de fleste har kjørt avtaler via Telenor sin coax.

På individuelle avtaler? I så fall er det stor besparelse å hente ved å endre til fellesavtale, også over coax. Hvis dette er HFC, er det allerede lagt inn fiber fra Telenor i nærheten, som senere blir konvertert for å kunne distribueres over coax. Uansett vil du kunne få internett fra Telenor hvis det er fremført coax.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Locrin skrev (2 timer siden):

Hvis styret ikke har noen interesse av å få inn fibernett til alle så går jeg utifra at de er fossiler som bare ser dagsrevyen og sjekker e-post en gang i måneden. Du må da håpe at det er et flertall av litt yngre beboere som ser fordelen av raskt internett til en rimelig penge. Som andre har nevnt må du få opp dette som et forslag som dere stemmer over og får flertall for. Da kan det settes i bestilling selv om noen fortsatt er uenige.

Det er ikke styret som bestemmer dette, det er boligselskapets generalforsamling/årsmøte. Noen vil alltid være uenige, men i et boligselskap er det flertallet bestemmer, og styret følger avgjørelser som er tatt ved gyldig flertall. Det er uansett styret som inngår avtale med leverandør om dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Internettforbindelse er vel i dag så og seie obligatorisk for dei aller fleste husstander, og ein god pris på fiber kan bli billegare enn individuelle coax-avtaler, sjølv med lågaste coax-hastigheit, men det må du eller styret sjekke opp i.

Det ein bør unngå er å blande TV-signal inn i dette, noko Altibox sjølvsagt har lyst å selge inn.

Send inn forslag til neste generalforsamling. Når dei får tak i prisar og lagt det inn på ei generalforsamling så kan det bli stemt over og vedteke eller avslått.

Endret av Zeph
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ofte er det mulig å få en fellesavtale den enkelte seksjonseier kan godta. Det bør ikke styret eller årsmøte ha noe i mot. Hvis den enkelte seksjonseier ikke velger å benytte seg av avtalen, er det ingen forskjell for dem. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekk hva de med individuelle avtaler betaler.   Mange er sløve og betaler 1000+ for dette og skjønner ikke at felles avtale via borettslag blir mye rimeligere.  Hos oss har vi felles basis avtale med 30/30 Internett og TV til ca 450,- De som vil ha høyere hastighet og/eller flere kanaler og opptak kan bestille det som tillegg. Ca samme størrelse på vårt sameie og Altibox.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg ville faktisk tatt kontakt med Altibox direkte og etterspurt salgsrådgiver for borettslagavtaler. Ved en avtale på fiberaksess velger man TV/Internett eller begge deler selv - ofte billigere en individuelle avtaler selv om man har fast månedlig sum. De eneste som skulle vært imot dette må være de som ikke bruker noen av delene.

Det må godkjennes i styret, men det er fullt mulig å utarbeide et tilbudsforslag sammen med Altibox/fiberleverandør.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

I vårt sameie avsluttet vi nettopp en 4-årsavtale med Altibox der vi betalte 799,- for kabel-tv og 500/500 nett. Nå har vi 1000/1000 nett for 399,- og de som vil ha kabel-tv som før må tegne individuelt abonnement i tillegg. En felles avtale som jeg tror de aller fleste kan si seg fornøyde med. Savner ikke kabel-tven i det hele tatt for min egen del.
 

Skulle vi tegnet eget abonnement fra Altibox måtte vi betalt langt mer for samme produkt, så noen fordeler har det med å bo i sameier og borettslag. Og vil du ikke ha felles avtaler er det en dårlig ide å bo et slikt sted.

Endret av raab
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For de fleste er det fint å få en fellesløsning med 50/50 internett og en TV pakke til 450 kr pr måned. Men det er et poeng at for de som denne pakken (eller andre pakker som er valgt) ikke passer for så kan en ende med å betale for en alternativ pakke i tillegg.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (På 26.3.2024 den 9:50 AM):

Sist jeg sjekket var fellesavtale fra Altibox latterlig billig i forhold til individuelle avtaler. Sannsynligvis bør du få med deg et flertall i borettslaget for dette.

Alle tilbyr "latterlige gode fellesavtaler".

Alle tilbyr hybridnett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...