Gå til innhold

Hvorfor er det håpløst å få tak i egg i Oslo?


Anbefalte innlegg

thomassit0 skrev (2 minutter siden):

Merkelig dette, på både Mega og Rema på Kiellands så har det vært masse egg i hyllene i det siste. Men det er kanskje andre kjeder som er mer utsatt. 

Det skal eigentleg ikkje være kjedeavhengig ettersom det er mangel på egg frå leverandør og at egga som blir sendt ut blir fordelt likt utover. 

Sjølv om det nok kan være litt lokale forskjellar på kor flinke folk er til å ikkje hamstre, så har det nok mest med når butikkane får fylt opp hyllene. Min erfaring er at det typisk har vært egg å få kjøpt på formidaggane, men på ettermiddag og kvele så er det ofte utsolgt for egg. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Cascada81 skrev (På 7.5.2024 den 5:18 PM):

Egg-mangelen fortsetter. Overskriften burde være "Regjeringen oppdager at planøkonomi ikke fungerer". (https://www.nrk.no/vestland/staten-justerer-tollen-for-tredje-gong-for-a-loyse-_egg-knipa_-1.16873923)

Nytter ikke hva en gjør.
Er ingen som vil investere i jordbruk i norge.
Det er rett å slett ikke penger i det.
Så lenge bøndene ikke klarer å tjene en normal lønn blir dem borte.
Og eggmangelen er ikke bare i norge men i hele europa.
Så ja vi kan importere men hvor lenge?

Bøndene må få lønn å leve av slik at vi faktisk er selvberget.

om du leser sakene har vi ikke hatt toll på egg opp til flere ganger i det siste, men det blir ikke importert nok.
Dette er pga eggmangelen ikke bare er et norsk fenomen, men et europeisk og nord-amerikansk fenomen.

Så hadde nok ikke blitt noe bedre om vi ikke hadde planøkonomi siden ingen vil produsere så lenge det er for lite penger i forhold til innsatsen og pengene man må legge ut.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (4 minutter siden):

Jeg bor i Danmark. Jeg har ikke sett noen eggmangel her. 

Vel.
Dem har problemer i UK, Tyskland, Sverige og Italia som jeg klarer å huske i farta.
Men kanskje danske aviser ikke lager skrekkoverskrifter hele tiden, så folk hamstrer ikke.
dette hjelper ekstremt på.
At folk kjøper 4 ganger så mye egg som vanlig pga overskrifter i VG og Dagblad hjelper ikke på

Kjapt søk hos en tilfeldig søkemotor gav meg mange treff om eggkrise i EU.
Men avisene der skriver ikke så mye om det.
Dette reduserer hamstring så den er ikke like synlig som i Norge hvor VG og Dagbladet oppfordrer til hamstring.
 

Sitat

 egg prices in the EU have increased by 75% in the previous six months due to supply issues. The 99% of French people who eat eggs this year may eat fewer eggs by up to 10%.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2024.03.13.24304250v1.full

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Eskove said:

Vel.
Dem har problemer i UK, Tyskland, Sverige og Italia som jeg klarer å huske i farta.
Men kanskje danske aviser ikke lager skrekkoverskrifter hele tiden, så folk hamstrer ikke.
dette hjelper ekstremt på.
At folk kjøper 4 ganger så mye egg som vanlig pga overskrifter i VG og Dagblad hjelper ikke på

Kjapt søk hos en tilfeldig søkemotor gav meg mange treff om eggkrise i EU.
Men avisene der skriver ikke så mye om det.
Dette reduserer hamstring så den er ikke like synlig som i Norge hvor VG og Dagbladet oppfordrer til hamstring.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2024.03.13.24304250v1.full

Var det VG og Dagbladet som oppfordret til hamstring eller var det mangel på egg som fikk VG og Dagbladet til å oppfordre til hamstring? Jeg tror det siste er mer sannsynlig. Dansker har ikke følt noe behov for å hamstre og derfor skriver ikke mediene om det. Det er sannsynlig at det samme kunne være tilfellet i Norge om man lot markedet styre mer.

Og Rema 1000 importerer nå danske egg. Det kunne de trolig ikke gjort om det var mangel på egg i Danmark

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/kwaK59/danske-egg-skal-redde-norsk-17-mai

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Camlon skrev (På 8.5.2024 den 8:18 PM):

Var det VG og Dagbladet som oppfordret til hamstring eller var det mangel på egg som fikk VG og Dagbladet til å oppfordre til hamstring? Jeg tror det siste er mer sannsynlig.

Så vidt eg fekk med meg så vart det ikkje oppfordra til hamstring, men det er sjølvsagt det som skjer når avisene gjengir Nortura sine uttaler om at det er mindre egg tilgjengeleg enn etterspørselen og at dersom ingen hamstrer så får alle kjøpe litt egg.
Det var ingen oppfordring om å hamstre men samtidig var det gjort veldig klart at det ikkje er nok egg til alle. Alternativet til hamstring er då å bruke mindre egg enn normalt, men særleg inn mot påska så er det vanskeleg å skulle få folket til å droppe egg-tradisjonane sine for at alle skal kunne ha egg til frokost ein eller to gongar i løpet av påska.

Avisene kunne ha formulert seg annaleis, men det har avisene ingen interesse av ettersom dei treng å få ordet "krise" eller "sjokk" inn i overskrifta for å generere klikk. Ein tørr artikkel om at Nortura har bomma på det stippulerte eggbehovet selg ikkje aviser.

 

Det store spørsmålet som eg sitt igjen med er om ikkje ein burde løyst eggmangelen ved ei prisendring. Beste måten å unngå hamstring og overforbruk av ein vare som det er mangel på er å auke prisen slik at forbrukarane reduserer forbruket sitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (19 minutter siden):

Skal egg bli så dyrt at folk ikke tar seg råd? 

Hvilke mennesker går dette ut over, mon tro? 

Ja det synes eg. Poenget er ikkje at folk ikkje skal ha råd til å kjøpe egg, men at det fort blir kostbart å skulle hamstre egg som kanskje ikkje ein gong blir spist.
Det er forskjellig tålegrense på ei prisstiging alt etter om ein kjøper seg ein 6-pakning med egg for å bake kake til 17 mai, og på det å kjøpe fire brett "for sikkerheits skuld" i tilfelle det skulle bli tomt.

Mykje av hensikta med ei slik prisstigning er at alle som vil ha egg får muligheit til å kjøpe egg fordi det ikkje har blitt utsolgt. Eg ser ikkje at det er spesielt mykje meir urettferdig enn at nokre få hamstrarar har meir egg enn dei klarer å gjere seg nytte av medan dei som ikkje kan handle tidleg på formiddagen ikkje får tak i eit einaste egg.

Om ein vil ha meir sosial profil så kan ein kombinere ei prisaukning på matvarer det er mangel på med eit priskutt på andre varer, som anna festmat. Er det for lite egg til at alle kan bake kake så kan ein sette opp prisen på egg og sette ned prisen på kremost slik at det å bytte ut bløtkaka med ei ostekake blir eit rimeleg og fullgodt alternativ å sette fram på kakebordet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (1 time siden):

Hadde vi vært medlem av eu så hadde vi vel ikke hatt denne krisen, vært overflod av europeiske egg.

Men er jo flere EUland som også har eggkrise.
Frankrike for eks 
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2024.03.13.24304250v1.full

Der har folk måtte kutte eggforbruket sitt med 10% pga mangel på egg.
Og prisnivået på egg i EU har vist nok økt med 75% pga denne mangelen. 

Story (tamu.edu)
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis egg skal selges på det felleseuropeiske markedet ender vi opp med å måtte eksportere det vi har til Tyskland, som svarer med å legge ned egne gårder og bare satse på import. 

Proteksjonisme er bra og nødvendig. Men de som styrer må også bruke hodet.

Vi må være mer selvforsynt med nødvendige varer, og det er lettere med egg enn med elektronikk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, onkel_jon said:

Hadde vi vært medlem av eu så hadde vi vel ikke hatt denne krisen, vært overflod av europeiske egg.

Å være medlem av EU hindrer ikke bestandslakting pga sykdom eller smitte, spesielt via måten distribusjon gjøres på.

Samtidlig:
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/Q7dp4V/nortura-saksoekt-for-eggmangel
https://e24.no/naeringsliv/i/kE4ejX/nortura-vant-rettssak-sier-de-ikke-har-flere-egg-aa-gi-butikkene
Skulle gjerne ha sett rettsaken før påske dekt litt mer. F.eks hvorfor klarte ikke Den Stolte Hane å presentere en sak for å få total stans i produksjon av eggepulver? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...