Gå til innhold

Hvorfor er det håpløst å få tak i egg i Oslo?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eskove skrev (2 minutter siden):

Si meg, får du ikke med deg nyheter (aviser/nettavise/radio/tv)
Det har vert skrevet om eggmangel i Europa og USA siden 2020.
 

Ser ut til at jeg har hoppet over eggene, så nei.. Her går det i radio. Ikke et pip mens jeg hørte.

Fant noe nå på nett.

Beklager spørsmålet på det sterkeste. Mangel av etterretning tas til etterretning ..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (15 minutter siden):

må hamstre

om ingen hamstrer har vi mer en nok egg til alle.
Det er lite egg i markedet. men ikke så lite som alle som hamstrer skal ha det til.

Vi har en mangel på egg pga avisene lager store saker om dette, så folk får panikk å i stede for å kjøpe en eller 2 pakker med egg til påske får dem panikk å kjøper 5 eller flere pakker med egg. 

Er det samme som med alle som fikk panikk å kjøpte paller med dopapir under covid.
Og hamstringa når avisene skrev om smørmangelen.
Om folk hadde handlet smør som normalt, hadde vi aldri hatt den smør mangelen.

 

trikola skrev (1 minutt siden):

Men slik som nå må være noe særnorsk.

Slik som er nå er pga avisene krisemaksimerer.
Det er i utgangspunktet nok egg i markedet, om folk bare handler det dem normalt ville handlet om avisene ikke skremmer dem.
Og det er faktisk ennå flere steder i verden hvor det er eggmangel akkurat nå.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Var ganske bra utvalg i butikkene når jeg handlet denne uka. Nok til alle. Det kan også være et rykte produsent har satt ut for å selge mer egg. Få aviser til å skrive "Advarer mot hamstring". Det er bensin på bålet, da kommer hamstringen fort. Men årsaken er sikkert litt sammensatt. Hørte at det muligens ble solgt veldig mye egg ut av landet siden norske krona har gått i dass og de kan selge ting for nesten ingenting pga det til utlandet. 

Lenke til kommentar

Det er fordi eggproduksjon i Norge skjer etter kommunistiske prinsipper. I stedet for å la produksjon og salg følge markedsprinsipper, har man importvern, subsidieordninger og et beregningsutvalg som skal beregne hvor mye befolkingen trenger av en vare. Dette ble gjort på en bredere skala i Sovjetunionen under kommunismen. Da var det beregningsutvalg for det meste av varer, og det kunne flyte over med sukker i butikkene, man måtte stå i køer for å få tak i brød (nei, man er ikke grådig hvis man ønsker å kjøpe basisprodukter til eget bruk), og det kunne være nesten umulig å få tak i andre typer varer. I Sovjetunionen sluttet folk å bli overrasket over at butikker ikke hadde produktene folk etterspurte. Her har vi eggmangel, og bønder tømmer ut melken også når det er melkemangel i Norge. Legg merke til at det ikke er så farlig å importere likevel når man har for lite ribbe til jul.

Det du egentlig spør om, er hvorfor kommunisme ikke fungerer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (1 minutt siden):

er. I stedet for å la produksjon og salg følge markedsprinsipper,

Men hvorfor har land som følger dette prinsippet eggmangel?

I for eks USA, som er det mest kapitalistiske landet på kloden, øker prisene på egg ekstremt for tiden, pga eggmangel.

Sier du at kapitalismen heller ikke fungerer?
Armageddon er på veg.
Folk får ikke kjøpe egg verken i komunistnorge eller i kapitalistUSA 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Svein M skrev (46 minutter siden):

Trolig skyldes det at folk kjøper for mye egg når de hører det kan bli eggmangel. Trolig bare enkelte butiller eller områder som går tom for egg i perioder.

Kona er egg-frik. Kjørte rundt en time i Oslo i går. Fikk endelig tak i det i en butikk som ikke er så altfor godt besøkt.

Da er vel disse eggene grønne innvendig da tenker jeg, så får jeg vel kjeft av kjerringa for det og..😱

Lenke til kommentar
Eskove skrev (2 timer siden):

Men hvorfor har land som følger dette prinsippet eggmangel?

I for eks USA, som er det mest kapitalistiske landet på kloden, øker prisene på egg ekstremt for tiden, pga eggmangel.

Sier du at kapitalismen heller ikke fungerer?
Armageddon er på veg.
Folk får ikke kjøpe egg verken i komunistnorge eller i kapitalistUSA 

Egg-mangelen i USA skyldes ikke planøkonomi, men produksjonsproblemer. Egg-mangel i USA betyr som regel at prisene er høye i forhold til når det er balanse i markedet, egg-mangel i Norge betyr tomme hyller, som i Sovjetunionen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...