Gå til innhold

Philip Manshaus - et produkt av ideologi eller psykiatri?


Anbefalte innlegg

Som dere sikkert har fått med dere, så har to nye sakkyndige nå kommet fram til at Philip Manshaus var psykotisk, og dermed også utilregnelig, da han drap søsteren sin, Johanne Zhangjia Ihle-Hansen, og angrep Al Noor-moskéen i Bærum den 10. august, 2019, og som en følge av dette, så skal altså spørsmålet om tilregnelighet opp til behandling i retten igjen. Hva tror dere at en eventuell omgjøring av dom, fra forvaringsdom til tvungen psykisk helsevern, vil ha å si for hvordan det norske samfunnet forstår personen Philip Manshaus og angrepet på Al Noor-moskéen? Hva tror dere at 10. august, 2019, til syvende og sist, vil bli stående igjen som et uttrykk for i norsk offentlighet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om han skulle bli dømt til Tvungent vern,  så endrer jo ikke det det faktum at det var tilgjengelig høyreradikal/ekstrem ideologi som leder han til akkurat den aktuelle handlingen.

Men jeg tror mange vil reagere hvis han får Tvungent vern, det blir litt som at muslimer alltid er terrorister og hvite alltid er syke. Det kan bli mer splid

Endret av Tussi
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 16.3.2024 at 1:57 PM, Tussi said:

Selv om han skulle bli dømt til Tvungent vern,  så endrer jo ikke det det faktum at det var tilgjengelig høyreradikal/ekstrem ideologi som leder han til akkurat den aktuelle handlingen.

Men vil du si at han først og fremst er en høyreekstremist eller bare simpelthen syk? Skal vi ta tilfellet Philip Manshaus til inntekt for farene ved høyreekstremisme eller for hva som kan gå galt når det offentlige og de rundt ikke klarer å fange opp psykisk sykdom? Jeg vil bare vite hva som ligger i bunn her; et sykt sinn eller høyreekstrem ideologi. Var han en høyreekstremist som ble psykisk syk eller en psykisk syk som ble høyreekstremist?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, fivebigcities said:

Var han en høyreekstremist som ble psykisk syk eller en psykisk syk som ble høyreekstremist?

På generelt grunnlag er det vel nærliggende å tro sistnevnte forslag er mer utbredt.
Hvis man har mentale problemer og gjerne svakere virkelighetsforståelse ser jeg for meg at det er lettere å bli offer for misinformasjon og manipulasjon.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Et annet moment i denne saken er at han er/var så ung. Hjernen hans var ikke ferdig utvokst og dermed ganske lett å påvirke. Ikke at jeg syns at det skal være noe frikort akkurat. Vold er vold, drap er drap og skal straffes. Men jeg syns alltid at det er interessant å prøve å forstå hvordan folk og ting har blitt som de har blitt. 

Lenke til kommentar

Både Manshaus og ABB fremstår som sinnsyke og lever på en helt annen planet. Og kan noen som helst gjøre slike ting uten å ha en skrue løs? Ser at Matapor er opptatt av å gre skjegget i retten. Om sinnsyke mennesker kan ha ideologi? Det vil jeg si absolutt ja og se bare på historien.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er jo interessant hvor grensen går mellom ideologi og psykose. 

Samtidig når vi verken sitter på fagkunnskap om psykose eller innsikt i hans mentale helse, er vel diskusjonen om hva han «er» like bortkasta som forsøke å gjette lottotall. 

Lenke til kommentar

Bruke x-antall millioner for å finne ut av dette? Sånt burde vi ikke lenger ta oss råd til innen denne kategorien kriminelle. Kunne vel kjapt svart 50/50, rett i buret og vekk med han. Som alle voldelige ekstremister egentlig.. uansett fløy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (2 timer siden):

Bruke x-antall millioner for å finne ut av dette? Sånt burde vi ikke lenger ta oss råd til innen denne kategorien kriminelle. Kunne vel kjapt svart 50/50, rett i buret og vekk med han. Som alle voldelige ekstremister egentlig.. uansett fløy.

Hva om slike utredelser fører til at man lettere kan stanse slike angrep i framtiden? Det er da verdt noen kroner.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (3 timer siden):

Hva om slike utredelser fører til at man lettere kan stanse slike angrep i framtiden? Det er da verdt noen kroner.

Nei, egentlig motsatt tror jeg. Minst mulig tid og penger samt hardere straff. Mest avskrekkende..

Etikken? Trolig ikke.. Vi får nok folka i Haag på nakken.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Sovna said:

Nei, egentlig motsatt tror jeg. Minst mulig tid og penger samt hardere straff. Mest avskrekkende..

Etikken? Trolig ikke.. Vi får nok folka i Haag på nakken.

Straff har vel ingenting å si. ABB forventet å bli henrettet på (å)stedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (22 minutter siden):

Straff har vel ingenting å si. ABB forventet å bli henrettet på (å)stedet.

Det er integrert en sterk martyr tanke i en slik ideologisk terrorist. Gå i døden for menneskeheten. Håpet om at menneskeheten innser at terroristens ideologi er den rette vei, så idiotisk det enn høres.

En martyr er ikke interessert i å bli glemt og råtnet bort i et fengsel. Så jo, hard/lang straff har bedre preventiv virkning enn dødsstraff/henrettelse.

Endret av Sovna
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva tegnene er på at noen er i ferd med å bli radikalisert, er en bra ting å undersøke, hvis det kan stoppe noen før det er for sent.

Tegnene stemora ikke forsto

https://radio.nrk.no/podkast/oppdatert/sesong/202107/l_ff51011f-c506-44a1-9101-1fc506e4a16f

Sitat

Ellen Ihle-Hansen så Philip Manshaus vokse opp, og bodde med han mens han ble radikalisert. Nå forteller hun om Philips vei til terror, og tegnene hun ikke forsto før det var for seint.

Sitat

Han blir veldig søkende i slutten av tenårene som tar han en ny vei. Han begynner å lese mye på nettet. Han leser ulike konspirasjonsteorier, han har de første møtene med høyreekstremistisk propaganda på nettet. Det virker som det er noe han holder på med for seg selv, selvstudier, men de rundt ham begynner å reagere.

Brennpunkt: Philips vei til terror

https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt-philips-vei-til-terror

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (På 16.3.2024 den 1:57 PM):

Men jeg tror mange vil reagere hvis han får Tvungent vern, det blir litt som at muslimer alltid er terrorister og hvite alltid er syke. Det kan bli mer splid

Min erfaring er at det er motsatt. Når muslimer begår drap får vi veldig ofte høre via media og forsvarere at de er mentalt syke. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kinski skrev (20 minutter siden):

Min erfaring er at det er motsatt. Når muslimer begår drap får vi veldig ofte høre via media og forsvarere at de er mentalt syke. 

Det er også min erfaring. Hvis en muslim går berserk med kniv og skriver Allahu akbar blir han stort sett innlagt på psykiatrisk. Har skjedd flere ganger. Et par av dem er vel ute igjen nå.

Lenke til kommentar
Abigor skrev (På 17.3.2024 den 11:41 PM):

Både Manshaus og ABB fremstår som sinnsyke og lever på en helt annen planet. Og kan noen som helst gjøre slike ting uten å ha en skrue løs? Ser at Matapor er opptatt av å gre skjegget i retten. Om sinnsyke mennesker kan ha ideologi? Det vil jeg si absolutt ja og se bare på historien.

De er i samme gate som en del andre. De er gjerne rasister, anti-vaksere, klimanektere, osv. Det er et helt økosystem av slikt høyreekstremt innhold som radikaliserer folk. Det er skremmende mange som faller for dette, men jeg tror de færreste er kapable til å gjennomføre terror.

Dessverre blir det flere og flere av dem i USA som tyr til våpen og terror. Og ofte ser man at de nettopp er tilhengere av høyreekstreme griftere som Tim Pool og lignende. Retorikken Tim Pool og andre bruker, legger opp til hjernevasking med av og til forferdelig utfall. Men de tar aldri ansvar for sine voldselskende ytringer.

Endret av Markiii
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (1 time siden):

Det er også min erfaring. Hvis en muslim går berserk med kniv og skriver Allahu akbar blir han stort sett innlagt på psykiatrisk. Har skjedd flere ganger. Et par av dem er vel ute igjen nå.

Generelt er jeg skeptisk til å prøve å forklare ekstremisme med psykiatri. 

Det finnes alt for mange rundt omkring i verden som har det som etter vårt syn her i vesten er ekstremistiske syn til at man kan forklare det med psykiatri.
Jeg tenker det også kan være farlig, fordi man da har noe å "skylde på" annet enn det faktum at de faktisk er "normale" mennesker som har blitt radikalisert. Enten det er høyreekstreme, venstreekstreme, religiøst ekstreme e.l. 

Massesuggesjon, søken etter "enkle" svar, misunnelse, noen å skylde på etc. er nok mye mer nærliggende årsaken til de fleste tilfellene. Jeg tror vi alle til dels har tilbøyeligheter til å bli ekstremister under de rette omstendigheter. Det VAR mange i Tyskland som støttet Hitler. Det ER mange i land med ekstremistiske ledere som støtter opp om sin leder, og som faktisk ØNSKER å drepe sine "fiender". Enten det er folk i Russland, fra stater med islamistisk styre e.l. 

Man kan ikke forklare dette med psykiatri. Dette er primært ekstreme holdninger, og et annet menneskesyn.

Det er nok litt skremmende at "en av oss" (for å sitere Å. Seierstad) kan begå slike handlinger, men dette er nok noe man må ta inn over seg. 

Handlingene til både ABB og Matapour var jo også planlagte handlinger, så det var i utgangspunktet ikke noen akutt psykose som var bakenforliggende årsak til handlingen.

Så kan psykiatri og psykose spille en viss rolle, og overgangen mellom "normal" og "syk" er nok mer glidende enn mange også ønsker å innrømme. Men selv om det skulle være en psykose som er utløsende for en handling vil det likevel være noe som ligger bak som gjør at vedkommende utfører handlingene. Dette blir det for enkelt å feie bort med "vedkommende var syk" i mange tilfeller. Det kan fort bli en sovepute som gjør at man ikke tar tak i de egentlige problemene som ekstremisme innebærer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...