Gå til innhold

Er vi klare til å forsvare Norge? Slappe innbyggere...


Anbefalte innlegg

Tror ikke jeg hadde løftet en finger for å forsvare Norge - kun familien. Jeg klarer ikke stole på noen norske politikere lengre og synes samfunnet råtner på rot på mange områder dessverre. Jeg savner ærligheten og oppriktigheten man ble møtt med tidligere. Noe har gått alvorlig galt med samfunnet siden pandemien........Trist alt sammen egentlig. Og for øyeblikket har vi jo galninger både øst (Putin) og vest (Trump) for oss også...

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, FriskLuft said:

Tror ikke jeg hadde løftet en finger for å forsvare Norge - kun familien. Jeg klarer ikke stole på noen norske politikere lengre og synes samfunnet råtner på rot på mange områder dessverre. Jeg savner ærligheten og oppriktigheten man ble møtt med tidligere. Noe har gått alvorlig galt med samfunnet siden pandemien........Trist alt sammen egentlig. Og for øyeblikket har vi jo galninger både øst (Putin) og vest (Trump) for oss også...

Jeg tror det er for kort tidshorisont dersom man skal antyde en eller annen sosial forandring så taktil at den kan sees i samfunnet, slike ting trenger vanligvis lang tid for å bygge seg opp, og selv om pandemien og måten vi håndterte den på godt kan tenkes å ha fremskyndet eller forsterket noen prosesser, tror jeg denne galskapen du foreslår trenger å ha begynt mye tidligere enn pandemien dersom det skal være en endring så konkret at den oppleves i alle rundt en.

For at samfunnet skal ønske seg en som Trump trengs det årevis med (fortjent/ufortjent) mistillit til politikere, radering av arbeidsrettigheter, liten sosial mobilitet, og generelt en nokså håpløs situasjon for arbeiderklassen.
(Uten at jeg tror Trump vil forbedre noe av dette, eller synes det rettferdiggjør noe som helst av hans fremtreden)

Det er ikke så mye innhold i denne posten utover en bønn til alle som mener samfunnet har blitt til det ene eller det andre;
Forsøk å se utviklingen i et lenger perspektiv og analyser hvordan vi havnet her, hvilke krefter er det fks. som har gjort rettighetene for lønnstakere dårligere? Hvem tjener på at Trans-personer gjøres til syndebukk for dagens problemer. Osv.

Jeg mener ikke selv å sitte på informasjon eller kunnskap nok til å foreta en god analyse av veien hit, det bare fremstår som en del av problemet å mene at alt har blitt så skrekkelig dårlig uten å ha noen ytterligere innsikt eller interesse av hvorfor det ble slik.
(ikke ment som en kommentar direkte til deg friskluft)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, hocanee said:

Fasinerende hvor stille feministene blir under krig.

Har sett enkelte debatter i utlandet der det har blitt gjort et poeng ut av enkelte kvinner kan finne noe faci(st)nerende med sjeggete krigere med uttalt mål om å skape islamsk stat og diktatorer som vet hvordan meningsmotstandere effektivt fjernes? Og at noen veldige aktive feminister på sosiale medier også kommer under denne paraplyen.

Dette er som sagt fra debatter jeg har sett, men hvorvidt det er et snev av sannhet i disse argumentene vet jeg ikke.

 

  

1 hour ago, FriskLuft said:

Tror ikke jeg hadde løftet en finger for å forsvare Norge

Du jobber åpenbart ikke i skatteetaten 😂

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
Frikkfa1 skrev (2 timer siden):

Nøyaktig det samme tenkte sikkert temmelig mange nordmenn i 1939 og begynnelsen av 1940.

Lite sannsynlig. Vi holdt allerede på med avtaler med Tyskland på det tidspunktet.

Martelè skrev (2 timer siden):

Yeah right

Det er ikke spesielt vanskelig å ta på seg uniformen eller å rykke ut.

Det eneste problemet er å holde tilbake en eventuell fiende over tid. I dette tilfellet var det da snakk om Russland, som vi ser sliter med Ukraina.

Om de skal kjempe på to fronter, samt mot Norge som har litt mer avansert utstyr enn Ukraina så vil det ta tid for dem.

Det holder til at vi får støtte, som nå vil komme fra flere naboland.

Lenke til kommentar
Iki skrev (2 minutter siden):

Det er ikke spesielt vanskelig å ta på seg uniformen eller å rykke ut

Dette er som tortur: du kan kun snakke om det om du har erfart det selv.
Det er lett å sitte bak skjermen å si at man er en badass som VILLE gjort det og det etc.
Uheldigvis er det ikke slik det fungerer. Det er først når den organiske realiteten
skylles over deg, du vet om dette er noe du liker eller ikke.

Å hevde annet er lite ydmykt

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var vel en eller annen general (eller hva det nå var) etter andre verdenskrig som hadde uttalt at 90 prosent av forsvaret i Norge var det naturen selv som stod for.

0g de resterende 10 prosentene var det militæret som sløste vekk når tyskerne kom hit.   

Lenke til kommentar
Trippelure skrev (1 time siden):

Jeg er mer redd for at vi plutselig får en atombombe detonert over oss

For meg er det motvendt. Jeg kan bare si hva jeg tror. Og det jeg tror i min naive mening er:
jeg hadde foretrukket et atombombeangrep og fallout.
Slik jeg ser det: om vi har en invasjon, så blir vi hele tiden forstyrret.
Og da får jeg ikke tid til å fokusere på de jeg elsker.
Det vil være helt forjævlig å bli syk av radioaktiviteten og utsultingen, men da kan jeg såfall
lide og dø sammens med de jeg elsker. Fullt fokus uten forstyrrelser fra bakkesoldater

Jeg gjentar ordene: naiv og tror

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Martelè skrev (2 minutter siden):

For meg er det motvendt. Jeg kan bare si hva jeg tror. Og det jeg tror i min naive mening er:
jeg hadde foretrukket et atombombeangrep og fallout.
Slik jeg ser det: om vi har en invasjon, så blir vi hele tiden forstyrret.
Og da får jeg ikke tid til å fokusere på de jeg elsker.
Det vil være helt forjævlig å bli syk av radioaktiviteten og utsultingen, men da kan jeg såfall
lide og dø sammens med de jeg elsker. Fullt fokus uten forstyrrelser fra bakkesoldater

Jeg gjentar ordene: naiv og tror

Det kan jeg forstå, vi er alle forskjellige. Ingen av delene er vel å foretrekke 😁 Det jeg mente var at jeg er mer redd for atombombe enn invasjon akkurat nå, fordi jeg tror det er større sannsynlighet for at dèt skjer enn at vi blir invadert. For meg er begge deler like ille å tenke på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (4 timer siden):

Tror ikke jeg hadde løftet en finger for å forsvare Norge - kun familien. Jeg klarer ikke stole på noen norske politikere lengre og synes samfunnet råtner på rot på mange områder dessverre. Jeg savner ærligheten og oppriktigheten man ble møtt med tidligere. Noe har gått alvorlig galt med samfunnet siden pandemien........Trist alt sammen egentlig. Og for øyeblikket har vi jo galninger både øst (Putin) og vest (Trump) for oss også...

Dette er jo dessverre den triste sannheten. 

Tenk bare på utviklingen de siste 10, 20 eller 30 årene.. 

Tenk over hvor mange politikerskandaler, skatteflyktninger, innstramminger på privatliv, strengere reguleringer vi har hatt. Legg på litt polarisering mellom folkegruppene vi også har fått.

Man har gått fra å være et stort samfunn til å være flere små "grupper" med "oss mot dem" mentalitet. 

Alle er forbanna på noen, det være seg politikere, skatteetaten, innvandrere, FRP'ere, klimaforkjempere de som avler vanskapte hunder, feminister, bønder eller politiet. (Evtn samtlige ovenfor i enkelte tilfeller.. 🙂)

At alle disse vil melde KTS den dagen det ringer på grenseovergangene tviler jeg dessverre sterkt på. 

Nå merker vi ikke så mye enda ettersom vi har nedskalert forsvaret såpass, men blant annet USA sliter visstnok ganske greit med å fylle stillingene i forsvaret sitt. 

Men dette kommer nok til å skje i større grad fremover, og er man da villig til å risikere livet for å forsvare et system man er "forbanna" på?

 

Var nok slik tidligere også, men for å høres gammeldags ut så skylder jeg litt på Internett og generell informasjonstilgjengelighet her. Det er så mye lettere å finne folk/ting å være sur på i dag og man går i "alle er idioter" og deretter "ikke min jobb" fella. 

Men man kan jo håpe at jeg tar helt feil.

Det gjør iallefall jeg 🙂

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Frikkfa1 skrev (1 time siden):

Det var vel en eller annen general (eller hva det nå var) etter andre verdenskrig som hadde uttalt at 90 prosent av forsvaret i Norge var det naturen selv som stod for.

0g de resterende 10 prosentene var det militæret som sløste vekk når tyskerne kom hit. 

Selvfølgelig kom det fra en general, en av gruppene i samfunnet som er direkte ansvarlig for at forsvaret av landet sviktet totalt når Tyskerne kom. Det var ikke den menige soldat med gevær i hånd, for å si det slik. Tyskerne fikk såpass juling når de invaderte at selv med den begredelige tilstanden forsvaret var i den gang, ville det vært fullt mulig for å forsvare landet mot selv en overmakt som Tyskland.

Defaitisme, svik, knefall og unnlatenhet var også temmelig rådende blant befolkningen på den tiden.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Martelè skrev (56 minutter siden):

Det vil være helt forjævlig å bli syk av radioaktiviteten og utsultingen, men da kan jeg såfall
lide og dø sammens med de jeg elsker. Fullt fokus uten forstyrrelser fra bakkesoldater

Det er langt mer sannsynlig at du vil lide av sult og dø av underernæring enn radioaktivitet fra en hydrogenbombe. En global og total atomkrig vil se lite av den ordinansen bli brukt mot Norge da Russland vil ha viktigere mål å fokusere på, det er mulig noen militære mål som f.eks Rygge, Bodø, Evenes, Andøya og Bardufoss o.a flyplasser, havner og militære installasjoner vil bli et mål men vi har en såpass spredt befolkningstetthet at det vil være sløseri av ammunisjon å bruke atomvåpen direkte mot befolkningen.

Lenke til kommentar

Er ikke redd for noe som helst krig, tullete tråd spør du meg og slik situasjon i Russland er nå så varter de opp til borgerkrig før eller siden. Folk er dritt lei å se deres familier bli drept i krigen mot Ukrania, tviler sterkt på at de vil gå til krig mot flere land.

Det som er mest skremmende er opptreden og sympatisører vi har i Norge som støtter Hamas i krigen mot Israel.

Endret av Soles
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (18 timer siden):

Russland og radikale muslimer er vår største sikkerhetstrussel. Krig og terror mot Norge er ikke usannsynlig de nærmeste ti år. 

Ja vi er med i Nato og har spisskompetanse i et lite forsvar. 

Hva med oss i den vanlige befolkningen. Er vi villige til å forsvare og stå opp for verdiene i Norge?

Vi og jeg er i stor grad blitt slappe og lett krenkbare. Vi tåler knapt noen ting, woke, følelser og mye vondt i sjela. Vi topper sykefravær og psykisk uhelse. Blir krenket på vegne av andre og krenket av noe man har hørt. Vi klager foran tastaturet, men gidder ikke bruke kalorier på å foreta fysiske tiltak. FHI viser i 2023 til at størstedelen av voksne har overvekt eller fedme. 

Bloggere er idoler for mange, der fake kropp, party og "se på meg" er det viktige. Å promotere seg selv går foran fellesskapet. 

Vi får stress og traumer av små ting. 

Det er knapt noe igjen av vikingen,vi liker å oppdage for selvrealisering. Til syden på kreditt. 

Gidder vi egentlig bry oss og kjempe for landet i det virkelige liv, om vi blir angrepet?

Såkalte myke verdier er bra den, men å kun være en slapp tøffel 24/7. Tja. 

Er selv blitt en pingle med årene.

Jeg velger å provosere litt. Er bekymret for utviklingen. 

Så hva mener du at folk skal gjøre? Begynne å trene og legge på seg muskler? Begynne å hamstre mat? Drive med våpentrening? Grave oss ned i bunkere?

Jeg liker ikke det jeg skriver nå fordi det føles for jævlig. Men stort sett alle krigene Nato har deltatt i har vært utenfor Europa. Land og samfunn har blitt tilintetgjort og ting har ikke blitt bedre. Er det ikke på tide å se kritisk på rollene til USA, England, Frankrike osv?  Før eller siden måtte jo motsvarene komme. Jeg tror det er bra at vi får kjenne på angsten og frykten slik at vi kan ta bedre og rettferdige valg i fremtiden. Hvor mye diplomati har vært forsøkt? Norge var i en særposisjon (positiv) da det ble jobbet med Oslo-avtalen mellom Palestina og Israel. Er det ikke på tide å stoppe opp og se hva som egentlig skjer og samtidig se kritisk på hva våre politikere holder på med?

Og sannheten? Den vil ingen vite noe av og vi forledes daglig av mediene.

Endret av Boing_80
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...