Gå til innhold

Er vi klare til å forsvare Norge? Slappe innbyggere...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Martelè skrev (8 timer siden):

For meg er det motvendt. Jeg kan bare si hva jeg tror. Og det jeg tror i min naive mening er:
jeg hadde foretrukket et atombombeangrep og fallout.
Slik jeg ser det: om vi har en invasjon, så blir vi hele tiden forstyrret.
Og da får jeg ikke tid til å fokusere på de jeg elsker.
Det vil være helt forjævlig å bli syk av radioaktiviteten og utsultingen, men da kan jeg såfall
lide og dø sammens med de jeg elsker. Fullt fokus uten forstyrrelser fra bakkesoldater

Jeg gjentar ordene: naiv og tror

Jeg er enig med deg, og støtter at jeg kanskje tror for mye og vet for lite, og samtidig er naiv. 

Kan hende jeg vil angre på dette utsagnet en dag, og kanskje noen syns jeg er idiot, men... Vil heller dø under lidelsen en atombombe påfører meg, enn hva soldater vil gjøre med meg. Heller frykten skapt av atombomben, enn frykten skapt av fullstendig kaos, gjentatte eksplosjoner, droner, fly, og soldater trampende her og der. 

Man vet jo aldri hva fremtiden bringer, men jeg blir kvalm av å tenke på hvor vi kanskje står om 10 år. Er vi døde eller lever vi? Er det krig som tar meg, er det kreft eller er det en ulykke? Kanskje jeg lever i beste velgående og 3. verdenskrig enda ikke har skjedd? 

Ikke lurt å tenke for mye.... 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (9 timer siden):

Selvfølgelig kom det fra en general, en av gruppene i samfunnet som er direkte ansvarlig for at forsvaret av landet sviktet totalt når Tyskerne kom. Det var ikke den menige soldat med gevær i hånd, for å si det slik. Tyskerne fikk såpass juling når de invaderte at selv med den begredelige tilstanden forsvaret var i den gang, ville det vært fullt mulig for å forsvare landet mot selv en overmakt som Tyskland.

Defaitisme, svik, knefall og unnlatenhet var også temmelig rådende blant befolkningen på den tiden.

Det pinligste med Norge ved invasjonen 9/4-1940 var ikke befolkningen etter min mening og hva jeg vet. Det var en sittende regjering. Én mann alene, oberst/kommandant B. Eriksen uten hverken backup eller klarsignal fra regjeringen hadde i det minste litt baller og ga ordre om motstand mot en svær armada av fiendtlige krigsskip. Tenker på Oscarsborg..

Og som du sier, materielt var vi ikke forberedt forsvarsmessig på noen måte. Eksempelvis besto vår marine for det meste av rustne vrak og fiskebåter med et gevær ombord. 

Materielt i eget land er vi like dårlig utstyrt i dag skulle jeg mene. Godt vi i det minste kan Håpe på litt hjelp hvis det verste skulle skje..

Endret av Sovna
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Stripete skrev (2 timer siden):

Ikke lurt å tenke for mye.... 

Nei det er ikke sant. Man kan aldri slutte å tenke så lenge man tenker konstruktivt og positivt. Men det er ikke lurt å bekymre seg unødvendig, hvertfall ikke på grunnlag av hva man leser på et diskusjonsforum med en liten knippe brukere og bruke det som et imaginært bilde av hvordan en befolkning på over 5 millioner mennesker ville reagert i en krisesituasjon. Det finnes mennesker der ute som bryr seg, som engasjerer seg og som ville engasjert seg skulle vi havnet i en nasjonal krise. Se på hvordan mennesker kom sammen etter terrorangrepet på utøya.

Atomkrig er også lite sannsynlig, selv om tredje verdenskrig skulle bryte ut for det vil være slutten på enhver som velger å bruke de. Å trykke på atomknappen er som å trykke på en selvmordsknapp.

Så ro ned og ikke bekymre deg for morgendagen. Ha troen på deg selv og dine medmennesker.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Sovna skrev (4 minutter siden):

Det pinligste med Norge ved invasjonen 9/4-1940 var ikke befolkningen etter min mening og hva jeg vet. Det var en sittende regjering. Én mann alene, oberst/kommandant B. Eriksen uten hverken backup eller klarsignal fra regjeringen hadde i det minste litt baller og ga ordre om motstand mot en svær armada av fiendtlige krigsskip. Tenker på Oscarsborg..

Regjeringen hadde (etter venstreregjeringen som hadde bevilget mindre og mindre til forsvaret) trutt rustet opp helt til starten på 2vk. Når Tyskland invaderte Polen, innførte Norge en delvis mobilisering - men det ble dessverre skalert tilbake ettersom det virket på den tiden som om konflikten ville begrense seg til Polen (Frankrike og Storbritannia gjorde svært lite før invasjonen av Frankrike for å legge militært press på Tyskland).

Etter krigsutbruddet i 1939 hadde f.eks Oscarsborg festning en fullmannet garnison, men da Blucher seilte inn i Oslofjorden hadde mesteparten av mannskapet blitt omplassert til andre steder i Norge for nøytralitetsvakt da vi manglet mannskap pga at vi ikke opprettholdte den mobiliseringen.

Og senkingen av Blücher var et fantastisk tilbakeslag for ambisjonene om å besette landet smerteløst fra Tyskernes side, ingen tvil om at Eriksen er en krigshelt som beskyttet landet vårt, men han var absolutt ikke noe unikum.

Man hadde dog en god del tvilsomme folk på toppen av den militære rangstigen som hadde sympatiene sine på feil sted og sviktet totalt.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor mange av dere som har tjenestegjort i form av førstegangstjeneste eller annet, men det er viktig å påpeke at det norske forsvaret er dimensjonert ut i fra et enkelt mål: Å forsvare landet lenge nok til at kongen og maktapparat kommer i sikkerhet. Det er fint med flotte tanker og ambisjoner, men det synes å være noen vrangforestillinger om at landet skal kunne yte militærkraft av nevneverdig betydning. Vi er for få, samt at forsvaret er blitt mer spesialisert de siste årene. Selv om du mobilisere hele befolkningen er det ikke utstyr eller kommandoenheter til at det vil fungere. Så ønsker man noe annet, må nasjonen omstilles til å bli en krigsnasjon på linje med eksempelvis Israel, som tross i sitt antall har et kapabelt militære. Det store spørsmålet blir: er det ønskelig? Frihet kommer i mange former, og å ruste seg opp i uendeligheten for en potensiell fremtid kan være både bra og dårlig, men, alltid fornuftig med gangsyn.

Derimot skulle jeg gjerne sett av folk ble pissredde av det som skjer med klimaet og miljøet nå.

  • Mikroplast er observert til å tukle med DNA til mennesker nå (ble publisert en artikkel om hvordan det påvirket celledelingen, noe som skal undersøkes nærmere for å måle effektene av dette). Se frem til kreft alle som en folkens!
  • Vi ødelegger matjorden i rekordfart grunn motvilje til å tenke grønt med påfølg utarmering (manglende evne til å produsere mat). Se frem til å sulte folkens! 
  • Vi forsurer havet og ødelegger hele dets økosystem takket være utslipp. Bonus at det i ytterste konsekvens ødelegger livsgrunnlaget for plankton, som står for mesteparten av jordens oksygen. Se frem til å sakte kveles folkens!

Så ja, krig gjør meg ikke redd, punktene over derimot. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (51 minutter siden):

Og senkingen av Blücher var et fantastisk tilbakeslag for ambisjonene om å besette landet smerteløst fra Tyskernes side, ingen tvil om at Eriksen er en krigshelt som beskyttet landet vårt, men han var absolutt ikke noe unikum.

 

Med den ene avgjørelsen og de relativt få skuddene fra Oscarsborg og Kopås-batteriet fikk vi i alle fall flere heldige fordeler, unikum eller ikke, kall det gjerne flaks. Konge, gods og gull.. 

Hørte eller leste et sted at Eriksen ble satt i unåde pga sin egen beslutning alene. Dette avkreftes av noen i nyere tid. Det var heller slik at man ville unngå å faktisk dekorere han i krigstiden for å forhindre fare for provokasjon og fare for hans liv. Han ble visstnok beæret etter krigen.

Den tyske marinen mistet mer enn man reklamerer med i vår historie. Den fortjenesten sto riktignok engelskmennene for. Alle jagerne i Narvik. Bombingen av krysseren Kõnigsberg ved Bergen havn.

Étt av tapene klarte tyskerne og kløne til sjøl. Etter en skuddveksling med Horten og et norsk krigsskip, eneste med litt størrelse og nyere dato, trakk jageren Albatros seg tilbake og rente på et skjær nær Hvaler. Der sto skipet med rompa i været frem til midten av mai før den gled ned på 40 meters dyp.😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (16 timer siden):

Tror ikke jeg hadde løftet en finger for å forsvare Norge - kun familien. Jeg klarer ikke stole på noen norske politikere lengre og synes samfunnet råtner på rot på mange områder dessverre. Jeg savner ærligheten og oppriktigheten man ble møtt med tidligere. Noe har gått alvorlig galt med samfunnet siden pandemien........Trist alt sammen egentlig. Og for øyeblikket har vi jo galninger både øst (Putin) og vest (Trump) for oss også...

Hvordan vil du forsvare familien din?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (1 time siden):

Hvordan vil du forsvare familien din?

Det kommer jo helt ann på situasjonen.

Å kjempe for et fedreland som forskjellsbehandler personer basert på de parametere som i dag er gjeldende i samfunnet er ikke av interesse overhodet dessverre....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (39 minutter siden):

Det kommer jo helt ann på situasjonen.

Å kjempe for et fedreland som forskjellsbehandler personer basert på de parametere som i dag er gjeldende i samfunnet er ikke av interesse overhodet dessverre....

Selv ikke dersom angriperen består av en totalitær stat som systematisk terroriserer sivilbefolkningen i områder de okkuperer (les: Russland)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (16 timer siden):

Selvfølgelig kom det fra en general, en av gruppene i samfunnet som er direkte ansvarlig for at forsvaret av landet sviktet totalt når Tyskerne kom. Det var ikke den menige soldat med gevær i hånd, for å si det slik. Tyskerne fikk såpass juling når de invaderte at selv med den begredelige tilstanden forsvaret var i den gang, ville det vært fullt mulig for å forsvare landet mot selv en overmakt som Tyskland.

Defaitisme, svik, knefall og unnlatenhet var også temmelig rådende blant befolkningen på den tiden.

Hvor mye kunne militæret egentlig gjøre da, ettersom politikerne i løpet av alle 1930-årene ønsket å bruke minst mulig penger på militæret? 

I tillegg tok det vel alt for lang tid før politikerne  egentlig fikk ut fingeren, og ønsket mobilisering også. Til tross for gjentatte advarsler om at tyske krigsskip kunne  være på vei mot Danmark eller Norge.   

Lenke til kommentar
Iki skrev (21 timer siden):

Lite sannsynlig. Vi holdt allerede på med avtaler med Tyskland på det tidspunktet.

Det er ikke spesielt vanskelig å ta på seg uniformen eller å rykke ut.

Det eneste problemet er å holde tilbake en eventuell fiende over tid. I dette tilfellet var det da snakk om Russland, som vi ser sliter med Ukraina.

Om de skal kjempe på to fronter, samt mot Norge som har litt mer avansert utstyr enn Ukraina så vil det ta tid for dem.

Det holder til at vi får støtte, som nå vil komme fra flere naboland.

 

Martelè skrev (21 timer siden):

Dette er som tortur: du kan kun snakke om det om du har erfart det selv.
Det er lett å sitte bak skjermen å si at man er en badass som VILLE gjort det og det etc.
Uheldigvis er det ikke slik det fungerer. Det er først når den organiske realiteten
skylles over deg, du vet om dette er noe du liker eller ikke.

Å hevde annet er lite ydmykt

Vet null om Iki, men at du (Martele) skriver at å hevde sin forsvarsvilje har med lite ydmykhet å gjøre, låter rart. I hele tatt skjønte jeg ikke svaret ditt til Iki.   "vet om dette er noe du liker eller ikke", skriver du. Er ikke snakk om å "like" eller ikke hvis landet vårt blir angrepet.. Handler om hva man er er villig til eller føler seg nødt til å gjøre. Og der tenker jeg Iki har bra tanker om det. Jeg tenker at man er nødt, og ville gjort som Iki. 

Badass? Javisst. Men det har ikke noe med det å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Stripete skrev (11 timer siden):

Jeg er redd. 

Det du skriver, og svarene her, gjør meg ikke tryggere. Å tenke så overfladisk og tåpelig om folk er latterlig. Krig er mareritt, det er helvete, det er enorm utrygghet. Jeg stoler ikke på noen, knapt mitt eget folk, og en krig ville jeg nok ikke overlevd. Det er bedre å bestemme egen skjebne fremfor å la soldater voldta meg, mishandle meg og så drepe meg. Hvorfor skal jeg gå gjennom den lidelsen? For et folk som driter i meg uansett? 

Jævla dårlig samhold blant folket i samfunnet og det ser man på noen av svarene i tråden her. Hadde ikke følt meg trygg med dere til stede med våpen i hendene. 

Jeg er kvinne. Jeg har ikke noe å bidra med. Barnløs. Enslig. Jeg kan plastre sår og tørke tårer, men det er det. Jeg kan gi omsorg og omtanke, men det er ikke nok. Det er det for øvrig svært få som vil ha fra meg. Jeg er jo tross alt en moderne, norsk kvinne. Og jeg lever i et land der kjønnet mitt blir hatet og jeg blir tildelt holdninger og meninger jeg ikke har, av en god porsjon menn. Heldigvis ikke alle, men det blir skummelt om disse trollene får våpen. Da er det ikke bare utenlandske soldater som står i fare. Trollene vil komme ut av hulene sine når krigen bryter ut. 

Mye spekulering, sikkert ikke innafor å skrive, men måtte få det ut. Jeg er ikke bare redd for krig og andre land, jeg er redd for mitt eget land. Jeg klarer ikke beskytte noen og der er ingen som vil beskytte meg. 

Løpet er kjørt om det bryter ut i krig. Alle taper. Ingen vinner. Virker ikke som om noen har kontroll. Virker ikke som om noen bryr seg om i det hele tatt. Jeg er ikke klar for krig og det er ikke du heller @plankeby. Tåpelig innlegg. Provoserer ikke meg, gjør meg bare enda mer skeptisk til de som skal forsvare landet vårt. Vi er ikke trygge rundt folk med slike holdninger som også har våpen i hendene. Du skal forsvare landet og det norske folk? Når du tenker slik om de? Han som nevner feminister, skal han forsvare folket, der mange er kvinner, når det tydelig skinner gjennom at ikke alle kvinner er like mye verdt? Han som skriver at folk vil reise til feriehusene sine i syden.... Hva? De fleste setter seg nok ikke på et fly når det er snakk om 3. verdenskrig. @plankeby, jeg har vært bekymret for samfunnet vårt lenge. Og det er ikke fordi folk er tjukke eller fordi det å være influenser er et yrke. Det er på grunn av mennesker med holdninger du viser. Det skaper et enda kaldere sorteringssamfunn der mennesker mister verdi. Ingen raushet, bare fordømming og elendighet. Mennesker som ikke ser seg selv i speilet, bare er opptatt av å dømme andre. Ser bare fasade, bryr seg bare om fasade. Håpløst. 

Kaldt samfunn. Kalde mennesker. Det er ikke trygt. Jeg er ikke noe særlig bedre selv, for jeg har mista troa. Men jeg vet, at det er mange gode sjeler der ute, ildsjeler med omsorg for andre, både kvinner og menn, folk som er like redde som meg, modige mennesker som vil hjelpe, støtte og forsvare. Folk med hjertet på rette sted. Jeg bare ser de ikke så ofte og hører lite fra de. Er bare idioter som brøler høyest. Jeg mister hørselen av de noen ganger. Jeg får tunnelsyn noen ganger. Jeg vet at samfunnet vårt ikke er svart/hvitt. Men det føles noen ganger slik, spesielt når jeg blir redd, skeptisk, mistroisk. 

Jeg skal innrømme at jeg føler intens glede og tilfredshet ved at jeg ikke har etterkommere. Jeg har vansker for å forstå at noen kan påstå at menneskeheten er god, livet vakkert og verden et bra sted. Jeg glemmer dette når jeg ser på de vakre stjernene på nattehimmelen, med fullstendig ro rundt meg, hører kun susingen fra vinden i trærne og jeg har ikke tatt min frihet for gitt på svært lenge og jeg kommer aldri til å ta det for gitt igjen. 

3. verdenskrig blir ikke som Call of Duty eller noen av de andre glorifiserte krigsfilmene enkelte av dere trolig beundrer. 3. verdenskrig er helvete. Krigene som pågår nå, er helvete. Jeg og dere andre her lever i fred nå, men vi er en del av helvetet vi også. 

Når man først begynner å ta innover seg ondskapen som utarter seg i verden, blir man litt gal. Jeg kjenner sterkt på det nå, så jeg skal legge meg. Jeg tror kanskje jeg må prøve å få tilbake troen på menneskeheten i morgen, tips til hvordan mottas med takk. Kanskje noen kan gi meg et oppmuntrende, trøstende svar (jeg tviler), eller kanskje noen bare kan anerkjenne det jeg skriver. Vet ikke, jeg. 

Alle bør være redd for krig - det er krig i Europa hvor Norge nå støtter den ene parten.  Personlig tror jeg ikke på forsøk på invasjon av Norge i nærmeste framtid. Men er jeg redd for det? Ja for krig er helvete. Det ønsker jeg ikke hit.  Men du er ikke en del av det helvetet, slik du hevder, hvis du lever her i Norge nå. Kanskje du lever i et helvete av andre årsaker? Nok av folk som sliter med sitt, og hvis du gjør så har du min sympati. 

Løpet er ikke kjørt om det bryter ut krig. Det høres ut som dårlig Putin propaganda, så håper ikke det er det du holder på med? Bruke enhver anledning til negativt å påvirke folks forsvarsvilje.. Er det?

Om trådstarter @Plankeby er klar for krig, vet ikke jeg. Men det er mange som er så klare som man kan på nåværende tidspunkt. Hvorfor skulle det ikke være det? Og det er jo greit for deg hvis du virkelig har bestemt deg for at alt går til helvete og at du umulig kan bidra med noe - fordi du er KVINNE?? Selvsagt kan du bidra med noe om det blir krig. Alle kan. Det være seg enten innen sanitet, barnepass om så er, eller det å gjøre en innsats i dagliglivet for å holde viktige deler av det sivile apparatet i gang. Ikke alle er stridende i en krig, og ikke alle egner seg til det heller. Og det ville vært nok av oppgaver for alle. 

Men, jeg tror ikke det blir krig av typen krigshandlinger på norsk jord. Men, vi må være klar for det. Akkurat som vi har brannvarslere i taket i husene våre selv om vi ikke akkurat tror at det skal begynne å brenne hver dag. :) Cheer up! 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

«Etter vår og Etterretningstjenestens vurdering kan Russland se seg tjent med å gjennomføre fysiske eller digitale sabotasjeaksjoner mot mål i Norge,» lyder PSTs Nasjonale trusselvurdering (NTV) 2024.

Får ikke krympet klipp og lim teksten... 

Det er noe naivt over det å ikke bry seg og overse myndighetenes råd om f.eks. 

https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/

Min undring på vårt fokus på krenkbarhet og egosentrisk se på meg samfunn, handler om at man i større grad kjører sololøp. Noen innlegg her viser også litt holdningen om "ikke faen at jeg vil ofre noe om Norge angripes". Samtidig det at vi trolig er mer bak et tastatur for ytringer, uten å gidde noe mer enn det. 

Mulig jeg tar totalt feil, derfor spennende å høre tanker om dette. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (11 timer siden):

Har ingen familie mer så da slipper jeg unna ? :D 

Vel, det er litt på siden av poenget jeg prøver å få frem. Mange tenker at man er villige til å beskytte seg og sitt, men ikke noe utover det. Det er jo i og for seg fair nok, men man vil da møte på det problemet at alene er man maktesløs; Den eneste sjansen man faktisk har til å beskytte seg og sitt er å gå sammen med andre. Motivasjonen for å kjempe for "Konge og Fedreland" ligger ikke i noe behov for å beskytte kongefamilien og Finnmark for min del, men at min familie, mine nære og jeg selv har størst mulighet til å leve og ha det bra i rammene av det norske samfunnet.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...